Veilig opgroeien
In 2018 hebben we ons ingezet voor het veilig opgroeien van kinderen en jongeren. Dit is onder meer gedaan vanuit 3 programma’s.
Het programma Zorg voor de Jeugd richt zich op het merkbaar en meetbaar beter maken van de jeugdhulp en het programma Geweld Hoort Nergens Thuis richt zich op het eerder signaleren en stoppen van kindermishandeling. Het programma Kansrijke Start richt zich op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen tijdens de eerste 1.000 dagen. Met deze drie programma’s willen we bereiken dat kinderen en jongeren gezond en veilig opgroeien, altijd de juiste hulp en ondersteuning krijgen, en dat ze een veilige thuissituatie hebben.
Verlengde pleegzorg
De pleegzorgstandaard is in 2018 verlengd van 18 tot 21 jaar. Hierdoor kunnen pleegkinderen bij de overgang naar volwassenheid langer rekenen op de steun van een pleeggezin. Gemeenten hebben hiervoor meer geld ontvangen.
Transformatiebudget en fonds tekortgemeenten
Er is een transformatiebudget opgesteld voor de jeugdregio’s. Jeugdregio’s konden hier gebruik van maken als ze regionale transformatieplannen indienden. Alle 42 jeugdregio’s hebben dat gedaan. Deze plannen richten zich op het inhoudelijk verbeteren van de jeugdhulp, waardoor kinderen, jongeren en ouders beter geholpen worden.
Naar aanleiding van de tekorten van gemeenten in het sociaal domein, is een Fonds tekortgemeenten ingesteld. Het fonds bedraagt € 200 miljoen. 77 gemeenten hebben een uitkering ontvangen. Dit fonds zorgt ervoor dat gemeenten hun zorgtaak goed kunnen uitvoeren, waardoor kinderen en jongeren de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Tolken
Het wetsvoorstel centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd is ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel zorgt voor centralisering van een aantal belangrijke functies, zoals de kindertelefoon, waarmee deze functies geborgd blijven.
Onbedoelde (tiener)zwangerschappen
In het regeerakkoord is vastgelegd dat het kabinet zich inzet op de preventie van onbedoelde (tiener)zwangerschappen. In afstemming met de relevante veldpartijen heeft de Staatssecretaris van VWS afgelopen najaar zijn inzet hierop in een Zevenpuntenplan geconcretiseerd. Zo wordt onder andere de bekostiging van de keuzehulpgesprekken aan de hand van kwaliteitseisen toekomstbestendig gefinancierd en wordt met medewerking van de onderwijspartijen de voorlichting op scholen versterkt.
Gezond leven
Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van veel Nederlanders verbeteren. Daarom is op 23 november 2018 het Nationaal Preventieakkoord gesloten. Meer dan 70 partijen, (maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, gemeenten, fondsen, sportverenigingen en -bonden), ondersteunen de ambities van het Nationaal Preventieakkoord en zetten zich hiervoor in. Er zijn verschillende doelen afgesproken voor de korte termijn (2020 en 2025) en ambities voor 2040. Daarmee is het Nationaal Preventieakkoord een agenda voor de toekomst.
In de strijd tegen alcoholmisbruik zijn in 2018 verschillende onderzoeken uitgevoerd. Onder meer: waar jongeren alcoholreclame tegenkomen en hoe goed bedrijven het verbod op verkoop van alcohol minderjarigen naleven (Kamerstuk 27 565, nr. 145). Het Nationaal Expertisecentrum Alcohol is gelanceerd en de cijfers van de Alcoholpoli en Veiligheid NL zijn, net als het rapport van de Gezondheidsraad naar Alcohol en hersenen, aan de Tweede Kamer gestuurd.
Om de leefstijl van kinderen en volwassenen te verbeteren is het aantal Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente gestegen. Er zijn er nu 142, meer dan een derde van de Nederlandse gemeenten. 25 gemeenten zien inmiddels een daling van overgewicht bij de jeugd.
Meer dan 1.500 sportverengingen hebben zich aangesloten bij de Team-fit beweging om een gezonde kantine te realiseren. Het aantal Gezonde Scholen is gestegen naar ruim 1.400 en ruim een derde van alle scholen had medio 2018 een gezonde schoolkantine. De verwachting is dat door het Preventieakkoord deze aantallen verder stijgen.
We vinden het belangrijk om het tabaksgebruik onder jongeren en volwassenen, met bijzondere aandacht voor zwangere vrouwen, terug te dringen. Het aantal rokers onder jongeren en volwassenen is in 2018 opnieuw gedaald. Tussen 2015 en 2017 daalde het aantal jongeren tussen 12 en 16 jaar dat maandelijks rookt van 10,6% naar 7,8%. In diezelfde periode daalde het aantal volwassen rokers van 26,3% naar 23,1%.
In 2018 is begonnen met het uitwerken van het experiment voor een gesloten cannabisketen. 6 tot 10 (middel)grote gemeenten gaan aan dit experiment meedoen. Een onafhankelijke adviescommissie heeft geadviseerd over de opzet ervan. Op basis hiervan en na diverse gesprekken is wetgeving opgesteld om het experiment mogelijk te maken. Deze wetgeving ligt op dit moment in de Tweede Kamer. Daarnaast is er een Algemene Maatregel van Bestuur opgesteld ter nadere uitwerking van de wetgeving. Deze AMvB lag tot 24 december ter openbare consultatie.
Ook de sport kent sinds medio 2018 een Nationaal Akkoord. Doel is dat iedereen in Nederland écht plezier in sport kan hebben. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige gezonde omgeving. Een leven lang. Als sporter, vrijwilliger, of als toeschouwer.
Ook is de Wet uitvoering antidopingbeleid aangenomen. En er zijn twee regelingen gemaakt om sportaanbieders te compenseren voor het verhogen van het lage BTW tarief en zijn de bestuurlijke afspraken met betrekking tot de buurtsportcoachregeling vernieuwd (TK 30 234, nr. 203).
Gezond blijven
Het Rijksvaccinatieprogramma is van belang voor de volksgezondheid. Daarom zijn zes actielijnen ontwikkeld om de dalende vaccinatiegraad tegen te gaan. Daarnaast is in 2018 op basis van adviezen van de Gezondheidsraad besloten risicogroepen te vaccineren tegen het rotavirus en de maternale kinkhoestvaccinatie aan te bieden aan zwangere vrouwen. Tieners tussen de 14 tot 18 jaar kunnen sinds 2018 worden gevaccineerd tegen Meningokokken ACWY.
Ongeveer 800.000 mensen hebben last van een depressie. Toch rust er een taboe op waardoor mensen in een isolement kunnen raken en laat hulp zoeken. De campagne Hey, het is okay. Maak depressie bespreekbaar is in 2018 van start gegaan en is bedoeld om het hebben van een depressie beter bespreekbaar te maken. De campagne is onderdeel van het Meerjarenprogramma Depressiepreventie. In de loop van 2018 is de campagne op diverse manieren en momenten onder de aandacht gebracht. Eind mei 2018 zijn TV-spots uitgezonden. In juni is de campagne verbreed naar postpartum depressie.
Tot slot
In 2018 is door velen gewerkt aan kwalitatief goede, toegankelijke en betaalbare zorg. Zorg die persoonlijk is en dichterbij mensen of zelfs thuis is georganiseerd. We hebben samen met de zorg een aantal belangrijke fundamenten gelegd waarop we in 2019 met grote inzet en betrokkenheid samen gaan verder bouwen.
Realisatie beleidsdoorlichtingen
Nr | Naam artikel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Geheel artikel? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volksgezondheid | Nee1 | |||||||
Gezondheidsbescherming | |||||||||
Ziektepreventie | |||||||||
Gezondheidsbevordering2 | |||||||||
Ethiek | |||||||||
2 | Curatieve zorg | Nee3 | |||||||
Kwaliteit en veiligheid | |||||||||
Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg | |||||||||
Bevordering van de werking van het stelsel | |||||||||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | Nee4 | |||||||
Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||||||
Zorg dragen voor goede en toegankelijke langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | |||||||||
4 | Zorgbreed beleid | Nee5 | |||||||
Versterking van de positie van de cliënt | |||||||||
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | X | ||||||||
Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling6 | |||||||||
Inrichting uitvoeringsactiviteiten | |||||||||
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | |||||||||
5 | Jeugd | ||||||||
6 | Sport en bewegen | Ja | |||||||
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II | Ja | |||||||
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | Ja |
Voor artikel 1 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Voor artikel 2 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Omdat er al diverse stelselevaluaties over de AWBZ beschikbaar waren, is ervoor gekozen om de beleidsdoorlichting te richten op een operationele doelstelling betreffende de toegankelijkheid van de AWBZ-zorg via de indicatiestelling.
In 2018 is VWS gestart met de pilot Lerend evalueren en de Meerjarenprogramma VWS pilot 2018–2022 vervangt vanaf dat moment de artikelsgewijze beleidsdoorlichtingen. Voor de realisatie van andere onderzoeken, zie de bijlage 2 Evaluatie en onderzoek.
Pilot Lerend evalueren
VWS is in 2018 gestart met de pilot Lerend evalueren, de beleidsdoorlichtingen komen vanaf deze datum te vervallen. Het doel van de pilot is om werkende weg het inzicht in de kwaliteit van het beleid te verbeteren. De thema’s zijn complexe beleidsvraagstukken op het brede terrein van VWS. De inhoud staat centraal en wordt niet begrensd door de begrotingsindeling van VWS. Anders dan bij de huidige beleidsdoorlichtingen worden naast de betreffende uitgaven op de VWS-begroting ook – waar dat aan de orde is – de betreffende uitgaven die vallen onder het uitgavenplafond Zorg betrokken in de evaluatieonderzoeken. Voor het overzicht van het meerjarenprogramma zie Meerjarenprogramma VWS pilot 2018–2022.
In onderstaande tabel wordt aangegeven welke evaluaties zijn afgerond in 2018. Ten aanzien van de afgeronde pilots zijn de uitkomsten van de evaluatie van de Jeugdwet met de veldpartijen besproken en zijn gezamenlijk zes concrete doelen geformuleerd. De aanbevelingen van de evaluatie Zvw-pgb zijn betrokken bij de bestuurlijke afspraken voor 2019. In de resultaten van de tussenevaluatie Persoonsvolgende zorg is aangegeven voor het vervolg voort te bouwen op de resultaten van het experiment in 2017 én 2018 en de inspanningen van partijen te stimuleren en faciliteren. Als laatste worden de vervolgacties op de evaluatie Hervorming Langdurige Zorg zoveel mogelijk uitgewerkt bij de trajecten die door het kabinet in gang zijn gezet. De verbeterpunten worden opgepakt in overleg met veldpartijen.
Nr | Beleidsthema voor evaluatie | 2018 |
---|---|---|
Volksgezondheid en Jeugd | ||
01 | Samenhang: Wpg, Jeugdwet, Wmo | |
03 | Preventie w.o.1 | |
a) Alles is gezondheid... | ||
b) Aanpak overgewicht jeugd | ||
c) Sport en bewegen in de buurt | ||
d) Gezond, veilig en kansrijk opgroeien | ||
04 | Rijksvaccinatieprogramma | |
Jeugdwet | ||
05 | Transitie Autoriteit Jeugdhulp | |
06 | Topsport | |
Curatieve zorg | ||
07 | De juiste zorg op de juiste plek | |
08 | Bestuurlijke afspraken zorg | |
09 | Geneesmiddelenvisie2 | |
10 | Zvw-pgb 2017 | |
11 | Wanbetalers Zvw-premie | |
12 | Uitkomstgerichte zorg3 | |
Langdurige zorg | ||
13 | Onafhankelijke (cliënt)ondersteuning | |
14 | Langer thuiswonende ouderen2 | |
15 | Experimenten persoonsvolgende zorg | |
16 | Goed bestuur | |
17 | Arbeidsmarkt en opleiden | |
Evaluatie Hervorming Langdurige Zorg | ||
18 | Eenzaamheid5 | |
VWS-breed | ||
02 | Kennisfunctie VWS | |
19 | Evaluatie subsidies2 | |
Interdepartementaal: resultaten pilot | ||
20 | Evaluatie Pilot Lerend evalueren2 |
De naam van deze evaluatie is aangepast aan de naam van het te evalueren programma (in de begroting 2018 was de evaluatie opgenomen als Value based health care).
In de begroting 2018 stond de evaluatie sturingsinstrumenten Wmo 2015. Het onderwerp sturingsinstrumenten Wmo 2015 is betrokken bij de evaluatie van de Hervorming van de Langdurige Zorg en reeds naar uw Kamer verzonden. Daarom is als vervolg daarop besloten om het onlangs gestarte programma Een tegen Eenzaamheid te evalueren. In dit programma ligt de nadruk op de aanpak en het werken met landelijke en lokale coalities. Het is een ex durante evaluatie, de resultaten kunnen waar nodig leiden tot het bijsturen van de aanpak.
Overzicht van risicoregelingen
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 20171 | Verleend 2018 | Vervallen 2018 | Uitstaande garanties 2018 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Voorzieningen tbv De Hoogstraat | begrotingswet | 8.837 | 0 | 397 | 8440 | 8.440 | ||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | 1958 | 235.912 | 1.418 | 37.147 | 200.183 | 200.183 | ||
3 | Voorzieningen tbv verpleeghuizen | financiering | 11.224 | 0 | 2.323 | 8901 | 8.901 | ||
3 | Voorzieningen tbv psychiatrische instellingen | 1958 | 21.088 | 0 | 2.664 | 18.424 | 18.424 | ||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigen inrichtingen | 1958 | 6.054 | 0 | 1.647 | 4407 | 4.407 | ||
3 | Voorzieningen tbv overige instellingen | 1958 | 495 | 0 | 302 | 193 | 193 | ||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 1958 | 20.319 | 0 | 2.105 | 18.214 | 18.214 | ||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigeninrichtingen | rijksregeling | 4.561 | 0 | 434 | 4.128 | 4.128 | ||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | rijksregeling | 61.595 | 0 | 8.400 | 53.195 | 53.195 | ||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | rijksregeling | 268 | 0 | 34 | 235 | 235 | ||
3 | Niet sedentaire personen | 717 | 0 | 127 | 590 | 590 | |||
9 | Garantie eigen risico IJsselmeerziekenhuizen/ Slotervaart | 0 | 3.087 | 0 | 3.087 | 3.087 | |||
Totaal | 371.070 | 4.505 | 55.580 | 319.997 | 0 | 319.997 |
Toelichting
De verstrekte garanties uit de tabel komen voort uit drie aparte regelingen: de Garantieregeling inrichtingen voor gezondheidszorg 1958, de Rijksregeling Dagverblijven voor gehandicapten inzake erkenning, subsidiëring, verlening van garanties en toezicht uit 1971 en de Rijksregeling Gezinsvervangende Tehuizen voor gehandicapten, ook uit 1971. De betreffende regelingen dateren uit een tijd dat de overheid een expliciete verantwoordelijkheid had voor bouw en spreiding van intramurale zorgvoorzieningen.
De Rijksgarantieregelingen zijn gesloten voor nieuwe gevallen waardoor het financiële risico van VWS door reguliere en vervroegde aflossing van de uitstaande leningen geleidelijk wordt afgebouwd. De laatste rijksgegarandeerde lening loopt af in 2043. Het monitoren van de instellingen aan wie een rijksgarantie verstrekt is, alsmede van de leningen, wordt sinds 2004 in mandaat uitgevoerd door het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) namens de Minister van VWS (Besluit van 17 december 2003, Stcrt. 2004, nr. 7, blz. 11).
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2017 | Verlenen 2018 | Vervallen 2018 | Uitstaande garanties 2018 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaal stand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | GO Cure | 23.314 | 0 | 21.186 | 2.128 | 2.128 | 0 | |
TOTAAL | 23.314 | 0 | 21.186 | 2.128 | 2.128 | 0 |
Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Toelichting
De tijdelijke regeling Garantie Ondernemingsfinanciering Curatieve Zorg (GO Cure) is in het kader van de kredietcrisis ingesteld om de bouw in de gezondheidszorg te stimuleren. Ziekenhuizen, categorale instellingen, geestelijke gezondheidszorg en zelfstandige behandelcentra hebben tot en met 2012 gebruik kunnen maken van de regeling. Bij de GO Cure heeft de overheid garanties verstrekt voor 50% van een nieuwe banklening vanaf € 1,5 miljoen tot € 50 miljoen, met een maximale looptijd van 8 jaar. De verstrekte garanties lopen af in 2020. De GO Cure maakt deel uit van de bredere Garantieregeling Ondernemingsfinanciering (GO) die wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De cijfermatige gegevens van de GO Cure zijn daarom eveneens opgenomen onder de GO regeling in het jaarverslag van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Omschrijving | 2017 | 2018 |
---|---|---|
Achterborgstelling | 7.572,8 | 7.099,9 |
Bufferkapitaal | 280,7 | 285,6 |
Obligo | 227,2 | 213,0 |
Toelichting
Het Ministerie van VWS is achterborg voor het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het totaalbedrag aan uitstaande verplichtingen is, volgens informatie van het WFZ, € 7.099,9 miljoen. Dit bedrag is de uitstaande restschuld per 2018. VWS staat daadwerkelijk borg, indien het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van 3% van het restant geborgde leningen van de deelnemers tezamen niet voldoende is om het WFZ aan zijn verplichtingen jegens geldgevers te laten voldoen. Via renteloze leningen van VWS aan het WFZ wordt in die situatie invulling gegeven aan het borg staan.
Staat voor de Volksgezondheid en Zorg en monitor van VWS
Staat van Volksgezondheid en Zorg
De Staat van Volksgezondheid en Zorg (www.staatvenz.nl) presenteert sinds 2016 actuele en eenduidige cijfers over de verschillende domeinen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS): volksgezondheid, zorg, maatschappelijke ondersteuning en jeugd. Ook sport komt aan bod, voor zover het samenhangt met volksgezondheid en zorg. Hiermee kan het beleid van VWS worden gevolgd en verantwoord. De Staat van Volksgezondheid en Zorg wordt gemaakt door een kennisconsortium met onder andere RIVM, Nivel, SCP en CBS, onder regie van het RIVM en met VWS als opdrachtgever.
Het maken van de Staat van VenZ is een dynamisch proces. De kerncijfers van de Staat VenZ vormen een dynamische basis en kunnen worden aangevuld om duiding, een goed beeld en meer inzicht te krijgen.
VWS monitor
De VWS-monitor bevat (maatschappelijke) doelstellingen met indicatoren voor de verschillende levensfasen en heeft een signalerende werking. Het doel van de monitor is meer inzicht te krijgen in de gesteldheid van de Nederlandse gezondheidszorg. Via https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/kerncijfers-gezondheidszorg is het overzicht te vinden met daarin de meest actuele cijfers en tijdreeksen van de gekozen indicatoren. De bron voor deze indicatoren is de Staat van Volksgezondheid en Zorg. De keuze van indicatoren vindt daarom plaats in overleg met het samenwerkingsverband voor de Staat van VenZ. Omdat het jaarverslag 2018 een spiegel is van de begroting 2018, is de tabel met enkele mogelijke voorbeelden van indicatorwaarden, referentiewaarden en trends, die wel in de begroting 2019 is opgenomen, hier niet toegevoegd.
Maatschappelijke doelstellingen
Toegankelijkheid1 | Kwaliteit2 | Betaalbaarheid | Betrokken samenleving | |
---|---|---|---|---|
Algemene, levensfase overstijgende thema’s | • Ondersteuning van samen beslissen door mensen meer regie te geven over hun gezondheidsgegevens en professionals te laten beschikken over de juiste informatie op het juiste moment • Zorg ook thuis kunnen laten plaatsvinden door middel van e-health • Iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt heeft de mogelijkheid om via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener te communiceren | • Bijdragen aan een toename van de levensverwachting resp. van de levensverwachting in goed ervaren gezondheid • Lastenreductie door eenmalig registreren en meervoudig gebruik • Zorg op de juiste plek en het juiste moment kunnen laten plaatsvinden door informatie op de juiste plek en het juiste moment | • Houdbare ontwikkeling van de macro zorguitgaven • Een goed werkende en transparante verzekeringsmarkt | • Voldoende tevreden en goed toegeruste medewerkers • Bevorderen van zelf- en samenredzaamheid • Voorkómen van isolement/eenzaamheid van mensen met gezondheidsproblemen |
Zorg rond de geboorte | • Optimale keuzevrijheid voor type bevalling en begeleiding • Goed geïnformeerde keuzes kunnen maken • Een gezond kind op de wereld zetten is voor iedereen betaalbaar | • Voorkomen hoge geboortesterfte • Perinatale sterfte zo laag mogelijk | • De investering in goede geboortezorg en preventie draagt bij aan voorkomen zware zorg later • Kosteneffectiviteit preventie | • Snel herstel in gezinsverband • Vroegsignalering van medische en sociale problemen • Stimuleren sociale netwerken, sport en bewegen, maatschappelijk en vrijwilligerswerk • Mensen herstellen snel en worden ook tijdens ziekteproces in staat gesteld te participeren • Stimuleren maatschappelijke participatie • Cliënten en naasten ondersteunen om laatste levensfase zo lang mogelijk in of nabij eigen sociale omgeving door te kunnen brengen • Aandacht voor voldoende vrijwilligers dat palliatieve zorg verleent • Bevorderen dat mensen met elkaar het gesprek aangaan (omtrent de invulling van de laatste levensfase) met daarin een rol voor patiënten, naasten, vrijwilligers, artsen en andere hulpverleners |
Gezond blijven | • Er is een laagdrempelige ondersteuning naar behoefte • Er is goed aanbod van gezondheidsbevordering voor groepen | • Gezond en veilig opgroeien • Het bevorderen van een gezonde leefstijl | ||
Beter worden (acute zorg én niet-acute zorg) | • De cliënt centraal: mensen kunnen bij voldoende zorgaanbieders binnen redelijke termijn terecht • Beperken stapeling eigen betalingen | • Zinnige zorg en therapietrouw • Zorg met zo min mogelijk belasting en zo veel mogelijk resultaat voor patiënt • Voorkomen van (vermijdbare) complicatie zoals vermijdbare sterfte, onverwacht lange ligduur en heropnamen • De medicatieveiligheid vergroten | • Beheersen zorgkosten per zorgsector • Doelmatige inzet van middelen • Onnodig doorbehandelen voorkomen door goede (kennis over) palliatieve zorg • Zorg in de laatste fase is doelmatig georganiseerd | |
Leven met een chronische ziekte en beperkingen | • De cliënt centraal: mensen kunnen bij voldoende zorgaanbieders binnen redelijke termijn terecht • Beperken stapeling eigen betalingen • Binnen 5 jaar heeft 80% van de chronisch zieken direct toegang tot bepaalde medische gegevens. Van de niet chronisch zieken is dit 40% • Van chronisch zieken en kwetsbare ouderen kan 75% binnen 5 jaar zelfstandig metingen uitvoeren | • Maatwerk gericht op participatie en zelfredzaamheid • De medicatieveiligheid te vergroten • Ervaren kwaliteit van leven | ||
Zorg in de laatste fase | • De cliënt centraal: mensen kunnen zelf kiezen in welke omgeving zij wensen te overlijden | • De wensen van de cliënt (welke zorg en waar) staan centraal op basis van het goede gesprek (samen beslissen) |
Toegankelijkheid | Kwaliteit | Betaalbaarheid | Betrokken samenleving | |
---|---|---|---|---|
Algemene, levensfase overstijgende thema’s | • Inzage medische gegevens chronisch zieken • Zelfmeting en telemonitoring | • Levensverwachting • Levensverwachting in goed ervaren gezondheid • % bevolking dat een (zeer) goede gezondheid | • Zorguitgaven op macroniveau incl. jaarlijkse groei • Aandeel BBP besteed aan zorg • Lasten per volwassene aan zorg • Overstappers zorgverzekering • Modelovereenkomsten polismarkt • Wanbetalers zorgverzekering • Percentage collectief verzekerden | • Werkgelegenheid in zorg en welzijn • Opleidingen gediplomeerden mbo, hbo, wo zorg en welzijn |
Zorg rond de geboorte | • % bereik acute verloskunde binnen 45 minuten • Aantal verloskundigen | • Foetale sterfte • Neonatale sterfte • Deelname zuigelingen Rijksvaccinatieprogramma | • Kosten van zorg rond zwangerschap, bevalling en kraambed | • % deelname PSIE (zwangerschapsscreening) • % vrouwen dat op enig moment in de zwangerschap heeft gerookt |
Gezond blijven | • Aantal JOGG-gemeenten (Jongeren op Gezond Gewicht, Nationaal Programma Preventie) • Aantal gezonde sportkantines • Aantal Gezonde Scholen • Aantal jongeren met jeugdhulp (met/zonder verblijf), -bescherming of -reclassering | • Vaccinatiegraad D(K)TP, BMR en HPV • % (jongeren) met overgewicht resp. dat rookt resp. alcohol drinkt resp. risicovol sociale media gebruikt | • Uitgaven aan preventie, gezondheidsbescherming en gezondheidsbevordering (VWS-begroting) | • % jongeren dat dagelijks sociaal contact heeft met familie resp. vrienden en kennissen • % deelname sport en bewegen totaal resp. naar leeftijd • % deelname screenings |
Beter worden (acute zorg én niet-acute zorg) | • Wachttijden: % dat boven Treeknormen zit • % boven 15 minuten aanrijdtijden ambulances • Percentage met minimaal één keer per jaar contact met de huisarts resp. specialist resp. tandarts • Afzien van zorg vanwege de kosten | • Potentieel vermijdbare sterfte • Zorggerelateerde schade • Vermijdbare ziekenhuis-opnamen: aantal opnamen per 100.000 inwoners bij diabetes /astma/COPD/hartfalen [p.j.] • 5-jaarsoverleving kanker bij baarmoederhals-, resp. borst-, resp. dikke darmkanker) • Huisarts betrekt patiënt bij beslissingen / besteedt voldoende tijd aan patiënt / geeft patiënt gelegenheid om vragen te stellen • Zorginfecties in ziekenhuizen | • Uitgaven aan zorg per sector (GGZ, eerste lijn, MSZ) • Gebruik generieke geneesmiddelen extramuraal • De gemiddelde ligduur in ziekenhuizen • Wlz-uitgaven en -ontvangsten per sector | • Aantal mantelzorgers • Mensen met een lichamelijke beperking die betaald werk hebben • % volwassenen dat zich eenzaam voelt • % 75-plussers dat zich eenzaam voelt |
Leven met een chronische ziekte en beperkingen | • Het aantal personen in zorg bij huisarts voor één resp. twee of meer chronische ziekten • Aantal mensen met een pgb • Gebruik zorg met verblijf en gebruik zonder verblijf (wijkverpleging) • Wachtlijst Wlz | • Percentage zorgverleners dat aangeeft dat de kwaliteit van zorg verleend door de eigen afdeling/team niet goed is • Aantal patiënten van 65 jaar of ouder dat vijf of meer geneesmiddelen gebruikt | ||
Zorg in de laatste fase | • Aantal meldingen van euthanasie naar locatie • Aantal meldingen van euthanasie naar type aandoening • Aantal palliatieve sedaties door huisarts | • Aantal euthanasieverzoeken aan huisarts |
Er zijn alleen indicatoren gebruikt die als kerncijfer op www.StaatVenZ.nl zijn opgenomen. Nieuwe kerncijfers op de StaatVenZ kunnen leiden tot nieuwe indicatoren in de VWS-monitor