Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, geïntegreerde contractvormen/PPS en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in het jaarverslag van Infrastructuur en Waterstaat (Hoofdstuk XII) bij beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | ||
Verplichtingen | 2.108.154 | 2.998.493 | 3.607.433 | 3.615.382 | 3.149.433 | 3.144.096 | 5.337 | 1 |
Uitgaven | 2.393.669 | 2.089.020 | 2.231.569 | 2.472.330 | 2.400.171 | 3.114.638 | ‒ 714.467 | |
12.01 Verkeersmanagement | 14.510 | 10.502 | 4.498 | 3.736 | 3.812 | 3.737 | 75 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 14.510 | 10.502 | 4.498 | 3.736 | 3.812 | 3.737 | 75 | |
12.02 Beheer onderhoud en vervanging | 662.460 | 636.513 | 595.154 | 717.007 | 638.953 | 675.177 | ‒ 36.224 | |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 433.574 | 512.618 | 543.124 | 669.477 | 577.089 | 539.748 | 37.341 | 2 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 433.574 | 512.618 | 543.124 | 669.477 | 577.089 | 539.748 | 37.341 | |
12.02.04 Vervanging | 228.886 | 123.895 | 52.030 | 47.530 | 61.864 | 135.429 | ‒ 73.565 | 3 |
12.03 Aanleg | 618.288 | 528.355 | 429.918 | 558.823 | 551.171 | 1.481.966 | ‒ 930.795 | |
12.03.01 Realisatie | 600.289 | 475.612 | 415.269 | 537.107 | 509.012 | 935.841 | ‒ 426.829 | 4 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 31.907 | 36.012 | 30.750 | 32.508 | 15.399 | 20.647 | ‒ 5.248 | |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 17.999 | 52.743 | 14.649 | 21.716 | 42.159 | 546.125 | ‒ 503.966 | 5 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 12.317 | 10.016 | 10.301 | 17.670 | 18.013 | 19.800 | ‒ 1.787 | |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 655.822 | 333.509 | 638.739 | 605.036 | 544.906 | 371.112 | 173.794 | 6 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 442.589 | 580.141 | 563.260 | 587.728 | 661.329 | 582.646 | 78.683 | |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 345.456 | 459.269 | 454.675 | 459.254 | 492.731 | 469.022 | 23.709 | 7 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 345.456 | 459.269 | 454.675 | 459.254 | 492.731 | 469.022 | 23.709 | |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 97.133 | 120.872 | 108.585 | 128.474 | 168.598 | 113.624 | 54.974 | 8 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 97.133 | 105.072 | 94.385 | 122.474 | 159.998 | 105.024 | 54.974 | |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.09 Ontvangsten | 592.926 | 71.523 | 150.898 | 110.467 | 115.453 | 73.126 | 42.327 | |
12.09.01 Ontvangsten | 592.926 | 71.523 | 150.898 | 110.467 | 115.453 | 73.126 | 42.327 | 9 |
12.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. In 2019 zijn per saldo hogere verplichtingen aangegaan dan begroot. Bij de volgende projecten is sprake van een hogere verplichtingenrealisatie:
– A15 Maasvlakte Vaanplein (€ 33,6 miljoen). Door contractwijzigingen met betrekking op de afbouw van de Botlekbrug zijn er meer verplichtingen aangegaan dan verwacht.
– A12/A15 Ressen - Oudbroeken (€ 27,4 miljoen). Er zijn in 2019 hogere verplichtingen aangegaan voor met name vastgoedaankopen die voorzien waren voor 2020.
– A27 Houten-Hooipolder (€ 21,2 miljoen). Er zijn met name meer verplichtingen aangegaan voor de wegverbreding naar 3 rijstroken en een extra fietsverbinding op de Hagesteinse brug.
– A16 Rotterdam (€ 14,2 miljoen). Dit wordt veroorzaakt door de contract-close van het project. Als gevolg van de contract-close verandert de verdeling van de financieringslasten over de looptijd van het project. Waardoor er een hogere verplichtingenbudget ontstaat in 2019.
– Realisaties Zuidas (€ 11,7 miljoen). In de Kamerbrieven van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13) en 30 oktober (Kamerstukken II 2019-2020, 32 668, nr. 14) jl. is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok.
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere, deeltraject A6 Almere (€ 8,4 miljoen). De hogere verplichting is veroorzaakt door de versnelde uitvoering van werkzaamheden. Hiervoor is er verplichtingenbudget verschoven van 2020 naar 2019.
Lagere verplichtingen zijn aangegaan bij de projecten:
– N18 Varsseveld (- € 42,0 miljoen). De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat werkzaamheden al in 2018 zijn afgerond.
– Groot Variabel Onderhoud Stalen kunstwerken (- € 13,1 miljoen). Betreft met name de verschuiving van werkzaamheden naar latere jaren van de projecten Suurhofbrug en de van Brienenoordbrug.
– A24 Blankenburgverbinding (- € 20,5 miljoen). Bij de inpassing van het DBFM contract zijn de verplichtingen geactualiseerd op het prijspeil.
– Meer Kwaliteit Leefomgeving (- € 17,5 miljoen). De lagere verplichting wordt veroorzaakt doordat er minder uitgaven nodig zijn geweest aan maatregelen voor natuurgebieden Herperduin en Kunderberg.
– A4-A44 Rijnlandroute (- € 17,1 miljoen). Dit betreft het BTW-deel van de subsidie. Hierover is nog overleg tussen provincie, de Belastingdienst en RWS. In afwachting op een akkoord schuift het bedrag door naar 2020.
– Tot slot leiden diverse kleine mutaties bij meerdere projecten tot per saldo lagere verplichtingen ( ‒ € 1 miljoen).
2. De hogere realisatie van de uitgaven betreffen voornamelijk de uitgaven voor de invoering van verbeterde areaalbeheersystemen en de prijsbijstelling 2019 (€ 28,9 miljoen). Daarnaast zijn er ook extra uitgaven geweest aan het herstellen van schadegevallen en bergingswerkzaamheden (€ 10,4 miljoen). Tot slot zijn er diverse kleine mutaties die leiden tot lagere realisatie (- € 2 miljoen).
3. De per saldo lagere uitgaven worden met name name veroorzaakt binnen het programma Groot Variabel Onderhoud Vervanging en Renovatie (- € 78,1 miljoen). Onder andere bij de projecten Suurhofbrug en van Brienenoordbrug, waarbij werkzaamheden naar latere jaren verschuiven door een langere doorlooptijd van de voorbereiding. Tot slot leiden diverse kleine mutaties bij meerdere projecten tot hogere uitgaven van per saldo € 4,5 miljoen.
4. De lagere realisatie wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– A24 Blankenburgverbinding (- € 221,5 miljoen). De lagere realisatie dan begroot is veroorzaakt door overhevelingen niet DBFM naar Geïntegreerde contractvormen. Overheveling vond plaats naar ministerie van Financiën conform het inpassingsmodel.
– A4-A44 Rijnlandroute (- € 91,3 miljoen). De herberekening conform de nieuwe NRM norm (Nederlands Regionaal Model) resulteerde in wijzigingen in het ontwerp, hierdoor zijn werkzaamheden naar latere jaren verschoven.
– A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 (- € 70,6 miljoen). Als gevolg van de aangepaste planning van de opdrachtnemer schuiven werkzaamheden naar latere jaren.
– Realisaties Zuidas (- € 57,2 miljoen). In de Kamerbrieven van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13) en 30 oktober (Kamerstukken II 2019-2020, 32 668, nr. 14) jl. is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok.
– Tot slot leiden diverse mutaties bij meerdere projecten tot hogere uitgaven van per saldo € 13,8 miljoen, zie projecttoelichtingen onder 12.03.01, waaronder een overheveling van € 12,0 miljoen vanuit artikel 20 voor korte termijn aanpak files.
5. De lagere uitgaven zijn met name veroorzaakt door:
– De overgang van projecten van planuitwerking naar realisatiefase (€ 43,4 miljoen). Hierdoor neemt het budget op artikel 12.03.02 verkenningen en planuitwerkingen af. Dit bedrag is overgeboekt naar het realisatieartikel 12.03.01 en betreft de projecten A12/15 Ressen, A2 Vonderen en A1 Apeldoorn-Azelo en een aanvulling van het budget MJPG.
– Overboekingen naar decentrale overheden, onder andere via het gemeente- of provinciefonds (€ 80 miljoen). Dit betreft met name overboekingen naar de begroting hoofdstuk XII (€ 33 miljoen) voor onder andere Beter Benutten/ITS, vrachtwagenheffing, impuls Bonaire/Statia en diverse andere overboekingen. Daarnaast vinden overboekingen plaats ten behoeve van de brede doel uitkeringssystematie (€ 32,7 miljoen). Tot slot vinden in het kader van Beter Benutten, Snelfietsroutes en Bermmaatregelen N-wegen overboekingen plaats naar het provinciefonds, gemeentefonds en BTW-compensatiefonds (€ 14 miljoen).
– De afronding van Beter Benutten heeft geleid tot vrijval van de beschikbare middelen (€ 40,5 miljoen).
– Door actualisatie van het realisatieprogramma zijn bij Ontwerpbegroting 2019 en 1e suppletoire begrotingswet 2019 schuiven uitgevoerd tussen onderdeel realisatie en het onderdeel planuitwerking en verkenning (€ 342,8 miljoen). De actualisaties zijn het gevolg van autonome vertragingen op de projecten en het toevoegen van de regeerakkoordmiddelen. Hierdoor is op het onderdeel planuitwerking en verkenning een kasoverschot ontstaan. Middels een generale kasschuif (€ 655 miljoen) is bij ontwerpbegroting 2020 dit kasoverschot verschoven naar latere jaren .
– Tot slot leiden diverse kleine mutaties bij meerdere projecten tot hogere uitgaven van per saldo € 2,8 miljoen, zie projecttoelichtingen onder 12.03.02.
6. De hogere realisatie is met name veroorzaakt bij de projecten:
– A16 Rotterdam (€ 46,0 miljoen) en A24 Blankenburgverbinding (€ 47,0 miljoen). Betreft overheveling van budget van artikel 12.03 Aanleg naar het artikel 12.04 Geïntegreerde Contractvormen na afronding van de aanbesteding.
– A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere, deeltraject A6 Almere (€ 47,2 miljoen). De hogere realisatie is veroorzaakt door de versnelde uitvoering van werkzaamheden.
– A15 Maasvlakte-Vaanplein (€ 32 miljoen). Als gevolg van contractwijzigingen met betrekking op de afbouw van de Botlekbrug, zijn er meer werkzaamheden opgedragen dan verwacht.
– Tot slot resteert het saldo van hogere en lagere uitgaven bij verschillende projecten (+ € 1,6 miljoen), zie projecttoelichtingen 12.04.01.
7. De hogere realisatie van € 23,7 miljoen betreft de loon- en prijsbijstelling 2019, waarvan € 8,8 miljoen een overheveling vanuit artikel 20 ten behoeve van de korte termijn aanpak files betreft.
8. De hogere realisatie van € 54,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van middelen voor de Landelijke Tunnelregisseur (€ 37,3 miljoen). Daarnaast hebben diverse overboekingen vanuit de begroting XII plaatsgevonden (€ 10,8 miljoen) voor onder andere de opdracht Duurzaam voor Elkaar en een opdracht verstrekt in het kader van innovaties in de Grond- Weg- en Waterbouw. Tot slot leiden diverse kleine overboekingen vanuit meerdere projecten tot hogere uitgaven van per saldo € 6,8 miljoen, zie verdere toelichting onder 12.06.
9. De in totaal hogere ontvangsten zijn het gevolg van diverse mutaties bij de volgende projecten:
– A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere, deeltraject A6 (€ 21,9 miljoen). Door de versnelde uitvoering van de werkzaamheden, zijn de geplande ontvangsten van de gemeente Almere in 2019 ontvangen in plaats van in 2020.
– A4/A9 Badhoevedorp (€ 19,6 miljoen). Mede als gevolg van de uitkomsten van het overleg met de provincie Noord-Holland en de vervoersregio over de indexatie van de bijdragen, zijn de ontvangsten doorgeschoven vanuit 2018 naar 2019.
– Tot slot resteert het saldo van hogere en lagere uitgaven op verschillende projecten (+ € 0,8 miljoen).
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenW naar een optimaal en veilig gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee worden de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid, bevorderd.
Producten
De uitgaven voor verkeersmanagement hebben betrekking op het verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat resulteert dit in:
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm.
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen zijn ingezet vanuit de vijf regionale verkeerscentrales en de landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door Rijkswaterstaat (RWS) centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. In bijlage 2 ‘Instandhouding’ van dit Jaarverslag wordt een toelichting gegeven op de instandhouding van de netwerken die door Rijkswaterstaat worden beheerd.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Toelichting |
Verkeerssignalering op rijbanen | km rijbaan | 2.777 | 2.781 | 2.803 | 2.829 | 1 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Spitsstroken | km | 321 | 319 | 307 | 310 | 2 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Toelichting
1. De lengte verkeerssignalering is toegenomen doordat bij Schiphol/Amsterdam/Almere deelproject A6 Almere verkeerssignalering is aangelegd op zowel de hoofd- als parallelrijbanen. Dit was in de begroting 2019 nog niet voorzien.
2. In de begroting 2019 is rekening gehouden met de gerealiseerde afname van de lengte spitsstroken, doordat de spitsstroken op de A1 Twello – Deventer Oost zijn opgewaardeerd tot permanente rijstroken in het project A1 Oost. Het opwaarderen van spitsstroken naar volledige rijstroken bij de projecten A10 Zuidasdok (Zuidbaan) en A15 Papendrecht – Sliedrecht duurt langer dan voorzien waardoor de afname minder snel gerealiseerd wordt dan begroot.
Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Realisatie 2019 | Toelichting | |
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | |||||
Beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 93% | 92% | 90% | 93 % | 1 |
Actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 98% | 99% | 95% | 97 % | 2 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). De indicator kent twee aspecten, namelijk:
– de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd)
– de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW
1. In 2019 functioneerde 93% van alle meetlocaties goed. Deze score was ruim boven de toegestane (minimum) waarde van 90%.
2. In 2019 was 97% van alle gegevens tijdig geleverd. Deze score was ruim boven de toegestane (minimum) waarde van 95%.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen, onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier beheer en onderhoud enerzijds en vervangingen en renovaties anderzijds.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales). Binnen het beschikbare onderhoudsbudget worden daartoe de noodzakelijke maatregelen opgenomen in de onderhoudsprogrammering.
Vervanging en renovatie (VenR) betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen, waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw zijn veel kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt een analyse gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
In bijlage 2 ‘Instandhouding netwerken Rijkswaterstaat’ van dit Jaarverslag wordt een toelichting gegeven op de instandhouding van de netwerken die door Rijkswaterstaat worden beheerd.
12.02.01 Beheer en onderhoud
Voor het gebruik van het wegennet zet IenW in op een optimale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid over de levenscyclus van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
– Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales.
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Uitgesteld en achterstallig onderhoud
Conform toezegging aan de Tweede Kamer wordt in het jaarverslag aangeven wat de omvang van het uitgesteld en (eventueel) achterstallig onderhoud aan het einde van het jaar was. Voor het Hoofdwegennet beliep het uitgesteld onderhoud per 31 december 2019 € 552 miljoen, daarvan was € 7 miljoen achterstallig. Ten opzichte van 2018 is het uitgestelde onderhoud met € 199 miljoen toegenomen en het achterstallig onderhoud met € 6 miljoen toegenomen.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||||
Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | |
Hoofdwegen | 226 | 15 | 314 | 3 | 353 | 1 | 552 | 7 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Voor een overzicht van het uitgesteld en achterstallig onderhoud op alle RWS-netwerken, wordt u verwezen naar bijlage 2 bij dit Jaarverslag.
Meetbare gegevens
Eenheid | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Toelichting | ||
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.804 | 5.867 | 5.837 | 5.843 | 1 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.677 | 1.723 | 1.703 | 1.745 | 2 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 76 | 77 | 77 | 77 | |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Groen areaal | km2 | 181 | 182 | 181 | 182 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Toelichting
1. In de begroting 2019 is rekening gehouden met een afname van de lengte van de hoofdrijbaan, door de overdracht van het grootste deel van de oude N18 tussen Varsseveld en Enschede naar de betreffende provincies en gemeenten. Een deel van de overdracht heeft echter nog niet plaatsgevonden waardoor de afname minder is dan in de begroting werd voorzien.
2. De lengte verbindingswegen en op- en afritten is in 2019 onder andere toegenomen door de eerdere realisatie dan voorzien van de nieuwe aansluitingen op de A76 bij Nuth en een deel van de vernieuwing van de aansluiting A16/N3 Dordtse Kil. Deze waren gepland voor 2020 maar zijn in 2019 opgeleverd. Daarnaast is de rijbaan toegenomen als gevolg van een administratieve correctie. Langs de N59 ligt aan beide zijden een ventweg die van RWS is, die eerder ten onrechte als gemeentelijke weg stond geregistreerd in het Nationale Wegenbestand. Deze correctie is nu met terugwerkende kracht doorgevoerd.
Areaal | Eenheid | Begroting 2019 | Omvang 2019 | Begroting x € 1.000 2019 | Realisatie x € 1.000 2019 | Toelichting | |
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek1 | km2 | 92 | 92 | 539.748 | 577.089 | 1 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Streefwaarde 2019 | Realisatie 2019 | Toelichting | |
1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud: de verhouding Files door aanleg, beheer en onderhoud ten opzichte van alle Files | 1 | ||||
– t/m 2017 (in km.min). | 4% | ||||
– vanaf 2018 (in voertuigverliesuren) | 2% | 10% | 3% | ||
2. Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg- of geplande onderhoudswerkzaamheden | 99% | 99% | 97% | 99% | 2 |
3. Veiligheid: | |||||
- voldoen aan norm voor verhardingen (% oppervlak waar stroefheid en spoorvorming voldoen) | 99,8% | 99,8% | 99,7% | 99,8% | 3 |
- voldoen aan norm gladheidbestrijding (% van alle preventieve strooibeurten waarbij binnen 2 uur preventief is gestrooid). | 99% | 97% | 95% | 97% | 4 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2019
Toelichting
1. In 2019 was 3% van alle files het gevolg van aanleg en geplande onderhoudswerkzaamheden (Werk in Uitvoering). Deze score was ruim onder de toegestane (maximum) waarde van 10%.
2. De technische beschikbaarheid van de weg was in 2019 99%. Deze score was ruim boven de toegestane (minimum) waarde van 90%.
3. In 2019 voldeed 99,8% van de wegverhardingen aan deze normen. Daarmee werd aan de streefwaarde van 99,7% voldaan.
4. In 2019 werden de preventieve strooibeurten in 97% van de situaties binnen de norm van 2 uur uitgevoerd. Daarmee werd aan de streefwaarde van 95% voldaan.
12.02.04 Vervanging
Onder de categorie Vervanging vallen de uitgaven voor werkzaamheden die betrekking hebben op het programma Vervanging en Renovatie. Door de veroudering van de infrastructuur en het veel intensievere gebruik dan bij ontwerp was voorzien wordt geïnvesteerd in de vervanging dan wel renovatie van objecten zoals bruggen, viaducten en tunnels of in reconstructie van (delen van) wegen. In 2019 is gewerkt aan de realisatie van projecten uit de eerste drie tranches van het programma. De technisch meest urgente projecten binnen tranche 4 zijn geprioriteerd en worden met een gerealiseerd.
Het MIRT-projectenoverzicht 2020 bevat een uitgebreid en actueel overzicht van de lopende projecten binnen dit programma inclusief beschikbaar budget en planning. Met het programma Vervanging en Renovatie wordt invulling gegeven aan de ambitie om de Nederlandse infrastructuur te verjongen, te vernieuwen en te verduurzamen. Dit conform de brief van de Minister van I&W aan de Tweede Kamer van 17 januari 2018 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 29 385, nr. 95).
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Producten
12.03.01 Realisatie
In 2019 zijn de volgende mijlpalen gerealiseerd, die betrekking hebben op de realisatie van projecten:
Mijlpaal | Project |
Openstelling | A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere (deeltraject A6 Almere) |
Start realisatie | A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere (deeltraject A9 Badhoevedorp – Holendrecht) |
Ten opzichte van de begroting 2019 zijn er ten aanzien van start realisatie de volgende wijzigingen:
– Het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht stond begroot in 2020. De definitieve gunning vond plaats in 2019.
– De definitieve gunning van het project A1 Apeldoorn – Azelo fase 1 heeft plaatsgevonden in 2018.
– Voor het project A15 Papendrecht-Sliedrecht is onlangs de aanbesteding gestart. Gunning zal in 2020 plaatsvinden.
– Het project A16 Rotterdam is in 2018 definitief gegund.
– Voor de N33 Zuidbroek – Appingedam stond start realisatie begroot in 2019, de participatietrajecten duren langer dan voorzien.
Overige maatregelen
Fileaanpak
Bij het BO MIRT najaar 2017 is aangekondigd € 100 miljoen te reserveren voor de korte termijn aanpak files. Met de Kamerbrief van 17 maart (Kamerstukken II 2017–2018, 31 305, nr. 240) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de eerste tranche van de inzet van de korte termijn aanpak. Gedurende het uitvoeringsjaar 2019 (zie begroting 2020) is door middel van twee tranches met maatregelenpakket in uitvoering gegeven van in totaal circa € 12 miljoen. Tranche 1 is voornamelijk gericht op de aanpak van files waaronder snellere berging na ongelukken, verbeteren van de doorstroming met inframaatregelen en het vaker en sneller openstellen van spitsstroken. Tranche 2 bevat kleine infrastructurele maatregelen zoals aanvullende filestaartwaarschuwingen en aanpassingen van op- en afritten, het omzetten van spits- en plusstroken van in ieder geval linkerrijstroken naar volwaardige stroken en incidentmanagement en handhaving.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO), waarvan de laatste tranche maatregelen sinds 2016 in uitvoering is. Het programma is in 2018 grotendeels afgerond maar een aantal maatregelen loopt door tot in de periode 2019–2022, omdat deze zijn gecombineerd met grotere infrastructurele projecten. Hiertoe zijn nadere bestuurlijke en/of projectafspraken gemaakt. Een voorbeeld van een ontsnipperingsmaatregel is het plaatsen van een ecoduct of een wildtunnel onder de (spoor)weg door. Hierdoor kunnen dieren zich weer bewegen tussen twee natuurgebieden die gescheiden zijn geraakt (versnipperd) door de aanleg van Rijksinfrastructuur. Tevens worden aanrijdingen met dieren beperkt. Halverwege 2019 is het jaarverslag MJPO 2018, dat uitgebreide informatie bevat over de voortgang en afronding van het MJPO, aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2018-2019, 35 000-A, nr. 91).
Meer veilig
Dit pakket bevat maatregelen om de verkeersveiligheid op het rijkswegennet te verbeteren. In het jaar 2019 betrof dit drie programma’s: Meer Veilig 3, Veilige Bermen Rijkswegen en aanpak veiligheid N-wegen.
– In het programma Meer Veilig 3 wordt gewerkt aan het realiseren van kosteneffectieve maatregelen, waarmee locaties met een relatief hoog veiligheidsrisico worden aangepakt. Van de derde tranche van het servicepakket Meer Veilig zijn inmiddels 43 maatregelen gerealiseerd, waarvan 11 in 2019. De laatste 9 maatregelen worden in 2020 en 2021 uitgevoerd veelal gecombineerd met reeds gepland onderhoud.
– Het programma Veilige Bermen richt zich volledig op het veiliger maken van de bermen langs autosnelwegen door obstakels in de berm te verwijderen, verplaatsen of af te schermen. In 2019 is gestart met de tweede tranche maatregelen (€ 15 miljoen). Met de uitvoering van de derde tranche maatregelen (€ 15 miljoen) wordt gestart in 2020.
– Bij het BO MIRT in het najaar van 2017 is aangekondigd dat er € 50 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor de aanpak van N-wegen, voortkomend uit het regeerakkoord Rutte III. Daarvan is € 25 miljoen beschikbaar voor de aanpak van N-wegen in beheer van het Rijk en € 25 miljoen voor maatregelen op Provinciale N-wegen. De Tweede Kamer is op 23 april 2018 geïnformeerd over de inzet van deze middelen (Kamerstukken II 2017-2018, 34 775, nr. 64). De financiële middelen voor N-wegen in beheer van het Rijk (€ 25 miljoen) zijn toegevoegd aan het Meer Veilig programma. De maatregelen die binnen dit programma zullen worden uitgevoerd zijn nog in onderzoek.
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
Projecten nationaal | ||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 2 | 2 | 0 | 36 | 43 | nvt | nvt | |
Programma 130 km | 1 | 0 | ‒ 1 | 45 | 45 | nvt | nvt | |
Programma aansluitingen | 26 | 32 | 6 | 116 | 117 | nvt | nvt | 1 |
Quick Wins Wegen | 1 | 0 | ‒ 1 | 12 | 12 | nvt | nvt | |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 2 | 1 | ‒ 1 | 1.490 | 1.488 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 20 | 20 | 2015 | 2015 | ||||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 109 | 124 | 15 | 2.094 | 2.133 | 2025-2027 | 2024-2026 | 2 |
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 5 | 4 | ‒ 1 | 51 | 54 | 2018 | 2018 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 63 | 6 | ‒ 57 | 305 | 309 | 2028 | 2028 | 3 |
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 1 | 1 | 1.210 | 1.210 | 2012 | 2012 | ||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 26 | 22 | ‒ 4 | 774 | 785 | 2023–2025 | 2023–2025 | 4 |
A7/A8 Purmerend - Zaandam - Koenplein | 21 | 2015 | 2015 | |||||
A9 Badhoevedorp | 2 | 0 | ‒ 2 | 328 | 321 | 2021 | 2021 | |
N50 Ens-Emmeloord | 1 | 0 | ‒ 1 | 20 | 20 | 2016 | 2016 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A16 Rotterdam | 26 | 998 | 2022-2024 | 2022-2024 | 5 | |||
A24 Blankenburgtunnel (excl. tolopgave) | 222 | 789 | 2022-2024 | 2022-2024 | 6 | |||
A4 Burgerveen - Leiden | 548 | 548 | 2015 | 2015 | ||||
A4 Delft - Schiedam | 1 | 1 | 639 | 641 | 2015 | 2015 | ||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 2020–2022 | 2020–2022 | ||||
A4-A44 Rijnlandroute | 124 | 33 | ‒ 91 | 566 | 575 | regio | regio | 7 |
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 5 | 0 | ‒ 5 | 11 | 12 | 2020 | 2020 | 8 |
N61 Hoek-Schoondijke | 2 | 2 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 3 | 2 | 679 | 680 | 2016 | 2016 | |
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 1 | 1 | 258 | 259 | 2014 | 2014 | ||
A76 Aansluiting Nuth | 59 | 59 | Regio | Regio | ||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a | 85 | 85 | 256 | 2022 | 2022 | 9 | ||
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 32 | 32 | 2017 | 2017 | ||||
A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 32 | 32 | 576 | 2022–2024 | 2022–2024 | 10 | ||
A50 Ewijk - Valburg | 271 | 269 | 2017 | 2017 | ||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 2015 | 2015 | ||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 8 | 1 | ‒ 7 | 15 | 19 | 2018 | 2018 | 11 |
N35 Zwolle - Wijthmen | 3 | 2 | ‒ 1 | 54 | 54 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 142 | 74 | ‒ 68 | 689 | 700 | 2021–2023 | 2021–2023 | 12 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 1 | 1 | 0 | 219 | 219 | 2014 | 2014 | |
Overige maatregelen | 13 | |||||||
Fileaanpak | 12 | 12 | 54 | |||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 21 | 3 | ‒ 18 | 178 | 145 | |||
Meer veilig | 49 | 50 | ||||||
Afrondingen | ‒ 1 | 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 790 | 443 | ‒ 101 | 13.022 | 12.151 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 146 | 66 | ‒ 49 | |||||
Programma realisatie | 936 | |||||||
Budget realisatie (IF 12.03.01) | 936 | 509 | ‒ 427 | |||||
Overprogrammering (-) | 0 |
Toelichting
1. Programma aansluitingen: Als gevolg van vertraging bij zowel project A15-N3 (onder andere door extra benodigde afstemming met ProRail) als bij A16-N3 (ondere andere door extra tijd benodigd in verband met bestemmingsplan procedures en Raad van State) zijn werkzaamheden uit 2018 doorgeschoven naar 2019 en verder.
2. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere: Betalingen die in 2018 waren voorzien hebben pas in 2019 plaatsgevonden. Daarnaast is het projectbudget opgehoogd ten behoeve van de brandwerendheid van de tunnels.
3. A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas): In de Kamerbrieven van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 32 668, nr. 13) en 30 oktober (Kamerstukken II 2019-2020, 32 668, nr. 14) jl. is de Kamer geïnformeerd over het project Zuidasdok.
4. A28 Knooppunt Hoevelaken: De grondverwerving in 2018 verliep sneller dan verwacht, uitgaven zijn daardoor al in 2018 in plaats van 2019 gerealiseerd. Daarnaast is het projectbudget in 2019 verhoogd ten behoeve van het aanbrengen van gevelisolatie.
5. A16 Rotterdam: Bij de DBFM inpassing zijn budgetten overgeheveld van artikel 12.03.01 naar 12.04.01.
6. A24 Blankenburgtunnelverbinding (excl. tolopgave): Bij de DBFM inpassing zijn budgetten overgeheveld van artikel 12.03.01 naar 12.04.01.
7. A4/A44 Rijnlandroute: De herberekening conform de nieuwe NRM norm (Nederlands Regionaal Model) resulteerde in wijzigingen in het ontwerp, hierdoor zijn werkzaamheden naar latere jaren verschoven.
8. N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid): De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat de gunning van het hoofdcontract niet in 2019 heeft plaatsgevonden. De gunning is verschoven naar 2020.
9. A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 en 2a: Betreft de budgetoverheveling van artikel 12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen naar 12.03.01 Realisatie naar aanleiding van het uitvoeringsbesluit.
10. A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15): Betreft de budgetoverheveling van artikel 12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen naar 12.03.01 Realisatie naar aanleiding van het uitvoeringsbesluit.
11. N35 Wijthmen – Nijverdal: Er is minder gerealiseerd dan begroot doordat de bestemmingsplanprocedure en grondverwerving langer duurde dan verwacht. Het projectbudget is gestegen doordat de kosten voor de grondverwerving is toegenomen.
12. A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2: Als gevolg van de aangepaste planning van de opdrachtnemer schuiven werkzaamheden naar latere jaren. Hiermee verschuift mijlpaal openstelling naar eind 2024. Het projectbudget is toegenomen als gevolg van extra verplichtingen aan het verleggen van kabels en leidingen en de meerjarige indexering.
13. Overige maatregelen: De hogere realisatie wordt veroorzaakt doordat er opdrachtverlening voor een tweede tranche korte termijn fileaanpak is verleend in 2019. De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat er minder uitgaven nodig zijn geweest aan de maatregelen voor natuurgebieden Herperduin en Kunderberg.
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Projectbudget | Oplevering/openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 380 | ‒ 470 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 322 | 116 | 1 | ||
Geluidsaneringprogramma - weg | 263 | 267 | |||
Kosten voorbereiding tol | 29 | 14 | nvt | nvt | 2 |
Lucht - weg (NSL Hoofdwegennet) | 201 | 195 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 298 | 306 | nvt | nvt | |
Snelfietsroutes | 34 | 29 | nvt | nvt | 3 |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 109 | 112 | nvt | nvt | |
Vervolgprogramma Meer Veilig | 80 | 55 | nvt | nvt | 4 |
Voorbereiding vrachtheffing | 4 | 25 | nvt | nvt | 5 |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 185 | 185 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.171 | 1.206 | 2027-2028 | 6 | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 300 | 305 | 2024-2026 | 2024-2026 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Aansluiting A6 | 13 | 0 | 7 | ||
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 52 | 53 | 2023 | ||
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 171 | 179 | 2021-2023 | regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 27 | 27 | regio | regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A15 Papendrecht - Sliedrecht | 16 | 16 | 2020-2021 | ||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda | 178 | 165 | 2026 | 2023-2026 | 8 |
A4 Knooppunt Burgerveen – N14 | 50 | 133 | 9 | ||
A4 Haaglanden – N14 | 460 | 467 | |||
Rijksbijdrage aan kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding | 23 | 0 | 2026-2028 | nvt | 10 |
N59 Verkeersveiligheid | 5 | 10 | nvt | nvt | 11 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 't Vonderen - Kerensheide | 269 | 273 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
A27 Houten - Hooipolder | 1.345 | 1.447 | 2027-2030 | Zuid: 2027-2029 | 12 |
Noord: 2028 ‒ 2030 | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 5 | 4 | 2022 | 2021-2022 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 26 | 26 | regio | ||
N65 Vught - Haaren | 99 | 113 | 2024-2026 | 13 | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken | 154 | 157 | 2023 | ||
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 412 | 430 | 2024-2026 | 14 | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 31 | 31 | 2022-2024 | nvt | |
Reservering N65 | 4 | ||||
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 2 | ||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn - Azelo | 440 | 191 | Fase1: 2020-2022 | 15 | |
Fase2: 2026-2028 | Fase2b: 2020-2022 | ||||
A1/A30 Barneveld | 10 | 42 | 16 | ||
A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 554 | 2022-2024 | 2022-2024 | 17 | |
N35 Nijverdal - Wierden | 107 | 122 | 2022-2024 | 2022-2024 | 18 |
N35 Raalte | 13 | 13 | 2022-2024 | 2022-2024 | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 5 | regio | ||
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn - Azelo | 29 | 30 | 2022-2024 | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 99 | 100 | 2021-2023 | 2022-2024 | |
Overige projecten en reserveringen | 120 | 263 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | ‒ 2 | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 7.327 | 6.648 | |||
Begroting (IF 12.03.02) | 7.327 | 6.648 |
Toelichting
1. Beter Benutten: De verlaging van het programma Beter Benutten van € 206 miljoen bestaat voornamelijk uit de terugboeking van het restantbudget van € 171 miljoen, dat via de gebruikelijke verdeelsleutel is teruggeboekt naar de investeringsruimte van verschillende modaliteiten. Voor het onderdeel Intelligente Transport Systemen is € 14 miljoen overgeboekt naar hoofdstuk XII vanuit de verantwoordingsredenen. Daarnaast zijn overboekingen gedaan aan de jaarlijkse Brede Doeluitkeringen (BDU) aan de Stadsregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (€ 11,4 miljoen). Een ander deel van € 8,4 miljoen wordt verklaard door overboekingen naar het gemeente-, provincie en BTW compensatiefonds op basis van goedgekeurde Plannen van Aanpak.
2. Kosten voorbereiding tol: De faseovergang van de voorbereidings- naar de realisatiefase in 2018 is aangehouden in verband met de aansluiting op de openstellingen van beide projecten. De realisatie van het systeem en de voorbereiding van de organisatie was voorzien in de periode 2019-2024. De start is gekoppeld aan de openstellingen van de Blankenburgverbinding en de ViA15 deze is nu voorzien in eind 2024 en daardoor is de start van de voorbereiding TOL een jaar naar achter geschoven.
3. Snelfietsroutes: Voor Snelfietsroutes is in het kader van het amendement Hoogland een overboeking gedaan aan de jaarlijkse Brede Doeluitkeringen (BDU) aan de Stadsregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en een decentralisatieuitkering aan de provincies Zuid-Holland en Gelderland plaatsgevonden. In de Bestuurlijke Overleggen MIRT van 2018 zijn met alle landsdelen concrete afspraken gemaakt voor snelfietsroutes en fietsenstallingen bij stations. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat Rijk en Regio meekoppelkansen inventariseren voor fietsinfrastructuur bij lopende Rijksprogramma’s en grote infrastructuurprojecten. Dit heeft al geleid tot een extra investering in de snelfietsroute Zaltbommel-Den Bosch. Het streven is om op korte termijn meer afspraken te maken met de regio op basis van de meekoppelkansen.
4. Vervolgprogramma Meer Veilig: In het kader van verkeersveiligheid N-wegen is er conform het regeerakkoord € 25 miljoen beschikbaar gesteld aan provincies in de vorm van een cofinanciering. In 2019 is hiervan € 18,5 miljoen reeds benut. Het resterende budget zal worden ingezet voor de tweede tranche van verkeersveiligheid Provinciale N-wegen.
5. Voorbereiding Vrachtwagenheffing: In het regeerakkoord is opgenomen dat er zo spoedig mogelijk een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de sector naar de vervoerssector teruggesluisd. Om dit mogelijk te maken is er additioneel € 24 miljoen gereserveerd voor voorbereidings- en onderzoekskosten in 2019 en 2020. Daarnaast heeft er in 2019 overboeking plaatsgevonden voor personele kosten, inhuur en detachering (€ 2,5 miljoen). Voor de uitvoering is er €0,4 miljoen overgeheveld naar hoofdstuk XII en € 1,0 miljoen naar RWS (inclusief BOA).
6. A27/A12 Ring Utrecht: In het kader van het programma Vervanging en Renovatie worden de opleggingen en voegovergangen van de Galecopperbrug vervangen. Om dubbele hinder voor de gebruiker te voorkomen worden deze werkzaamheden meegenomen in het project Ring Utrecht. Het hiervoor benodigde V&R-budget van € 18 miljoen is aan het projectbudget Ring Utrecht toegevoegd.
7. Landzijdige bereikbaarheid Lelystad Airport: Aansluiting A6. Conform de afspraken met de regio in de Bestuursovereenkomst is er € 14 miljoen overgeboekt naar de provincie ten behoeve van de uitvoering van het project.
8. A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – knooppunt Gouwe. Naar aanleiding van het vaststellen van de Voorkeursbeslissing is het projectbudget naar beneden bijgesteld. Het restant is toegevoegd aan de investeringsruimte.
9. A4 knooppunt Burgerveen – N14. Het taakstellend budget is verhoogd voor de vervanging van het Ringvaartaquaduct en de verbreding van de A4, die niet overal in de middenberm mogelijk blijkt.
10. Rijksbijdrage aan kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding. Conform de Bestuursovereenkomst met de regio van 24 september 2015 en de motie Kuiken (Kamerstukken II 2012-2013, 33 400-A, nr. 30) is er een bedrag van € 23 miljoen beschikbaar gesteld aan de regio voor de uitvoering van het kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding. Hiermee is de overeengekomen bijdrage volledig overgemaakt.
11. N59 Verkeersveiligheid: Ten behoeve van de korte termijn file aanpak is er € 5 miljoen extra budget beschikbaar gesteld uit artikel 20.02.01 korte termijn mobiliteitsmaatregelen.
12. A27 Houten – Hooipolder: Het taakstellend budget is bij het opstellen van het Tracébesluit gelijkgesteld met de nieuwe raming van het project en opgehoogd met € 65 miljoen. Vanuit de regio wordt 15 mln bijgedragen voor een fietsbrug en het Hooipolder plusplan.
13. N65 Vught – Haaren: In het BO MIRT 2018 is het voorkeursalternatief vastgesteld. Het project N65 Vught – Haaren zal worden uitgevoerd door de provincie Noord-Brabant. Het Rijk zal hiervoor aanvullend € 12 miljoen bijdragen en de regio € 25 miljoen.
14. Programma SmartwayZ.NL: InnovA58: Het taakstellend budget is opgehoogd als gevolg van de prijsbijstelling voor 2019 (IBOI).
15. A1 Apeldoorn – Azelo: Fase 1 en 2a zijn met het realisatiebudget van € 256 miljoen overgegaan naar het realisatieprogramma op artikel 12.03.01.
16. A1/A30 Barneveld: Conform de afspraken uit het BO MIRT 2018 en het Regeerakkoord zijn er additionele middelen beschikbaar gesteld voor de verkenning A1/A30 Barneveld. Het Rijk heeft een bijdrage € 22,4 miljoen gereserveerd en de provincie draagt € 8,5 miljoen bij aan het project.
17. A12/A15 Ressen – Oudbroeken (exclusief tolopbrengsten) (ViA15): Betreft de budgetoverheveling van artikel 12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen naar 12.03.01 Realisatie naar aanleiding van het uitvoeringsbesluit.
18. N35 Nijverdal – Wierden. Er is door de provincie Noord-Brabant een bijdrage van € 7 miljoen beschikbaar gesteld voor het project. Daarnaast is vanuit het MJPO € 5 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van een ecoduct over de weg.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private Opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen.
Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de Opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallen onder het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging). Pas aan het einde van de looptijd kan de definitieve meerwaarde van de PPS-contractvorm worden bepaald en geconcludeerd of binnen het meerjarig budget is gebleven. Het eerste DBFM-contract loopt af in 2022: de N31 Leeuwarden–Drachten.
Producten
Bij de projecten N18 Varsseveld – Enschede, N31 Leeuwarden-Drachten, N33 Assen-Zuidbroek, 2e Coentunnel, A12 Lunetten-Veenendaal, A12 Veenendaal – Ede – Grijsoord, A15 Maasvlakte-Vaanplein, A1/A6 Diemen-Almere Havendreef A27/A1 Utrecht Noord-Eemnes-Bunschoten, en A6 Almere, is sprake van volledige beschikbaarheidsvergoedingen. De looptijd van deze contracten varieert; in de bijlage 4 instandhouding is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
De projecten A9 Gaasperdammerweg, A9 Badhoevedorp - Holendrecht, A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
De aanbesteding van het project A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) wordt in 2020 afgerond. De DBFM-conversie, overheveling van de begrotingsbedragen vanuit de budgetten voor aanleg (artikelonderdeel 12.03) en onderhoud (artikelonderdeel 12.02) naar dit begrotingsartikel, zal plaatsvinden na de «financial close» van deze contracten. Na afloop van het DBFM-contract zal het budget voor Beheer en Onderhoud weer worden toegevoegd aan artikelonderdeel 12.02. Beheer, Onderhoud en Vervanging.
Kasbudget 2019 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2019 | 2019 | 2019 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 62 | 63 | 1 | 1.798 | 1.822 | 2019 | 2019 | 1 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 9 | 48 | 39 | 381 | 388 | 2020 | 2020 | 2 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 52 | 57 | 5 | 1.122 | 1.138 | 2020 | 2021 | 3 |
A10 Tweede Coentunnel | 53 | 53 | 0 | 2.162 | 2.152 | 2013 | 2013 | 4 |
A12 Lunetten-Veenendaal | 25 | 25 | 0 | 677 | 684 | 2012 | 2012 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 29 | 27 | ‒ 2 | 354 | 360 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Aflossing tunnels | 47 | 45 | ‒ 2 | 944 | 950 | - | - | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 56 | 88 | 32 | 2.230 | 2.252 | 2015 | 2015 | 5 |
A16 Rotterdam | 46 | 46 | 1.498 | 2024 | 2024 | 6 | ||
A24 Blankenburgtunnelverbinding (excl. tolopgave) | 47 | 47 | 1.800 | 2024 | 2024 | 7 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 1 | 1 | 0 | 277 | 272 | 2005 | 2005 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12 Ede-Grijsoord | 9 | 9 | 0 | 171 | 184 | 2016 | 2016 | 8 |
N18 Varsseveld-Enschede | 8 | 15 | 7 | 450 | 456 | 2018 | 2018 | 9 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 6 | 6 | 0 | 167 | 168 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen-Zuidbroek | 14 | 14 | 0 | 335 | 340 | 2014 | 2014 | |
Afrondingen | 1 | 1 | ||||||
Tolgefinancierd | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 293 | 460 | 10 | |||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | 234 | 5 | 11 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 371 | 545 | 174 | 11.595 | 14.929 | 12099 | 12100 | |
Budget GIV (IF 12.04) | 371 | 545 | 174 |
Toelichting
1. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6): De verhoging van de projectbudgetten wordt veroorzaakt door indexatie.
2. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere): De hogere realisatie is veroorzaakt door de versnelde uitvoering van werkzaamheden. Hiervoor is er budget verschoven van 2020 naar 2019.
3. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg): De hogere realisatie en projectbudget is met name veroorzaakt door uitgaven aan extra mobiliteitsmaatregelen.
4. A10 Tweede Coentunnel: Het projectbudget is verlaagd als gevolg van een meevaller tijdens de realisatie, er zijn minder risico’s opgetreden dan verwacht.
5. A15 Maasvlakte-Vaanplein: Als gevolg van de latere afbouw van de Botlekbrug in 2018, zijn realisatiekosten doorgeschoven naar 2019.
6. A16 Rotterdam: Dit betreft overheveling van budget van artikel 12.03 Aanleg naar het artikel 12.04 Geïntegreerde Contractvormen na afronding van de aanbesteding.
7. A24 Blankenburgverbinding: Dit betreft overheveling van budget van artikel 12.03 Aanleg naar het artikel 12.04 Geïntegreerde Contractvormen na afronding van de aanbesteding.
8. A12 Ede-Grijsoord: De verhoging van het projectbudget wordt enerzijds veroorzaakt door een bijdrage van de Gemeente Ede op basis van de bestuursovereenkomst Poortwachter en anderzijds door de prijsbijstelling 2019.
9. N18 Varsseveld-Enschede: Door een structurele versnelling van werkzaamheden is er budget van 2020 naar 2019 verschoven. Daarnaast zijn er extra kosten geweest voor het verleggen van kabels en leidingen.
10. Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15): De afwijking in het projectbudget betreft de extrapolatie van de doorlopende verplichtingen naar de jaren 2034-2050.
11. A24 Blankenburgtunnel: De afwijking in het projectbudget betreft de extrapolatie van de doorlopende verplichtingen naar de jaren 2034-2050.
12.06 Netwerkgebonden kosten hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Bij de ontwerpbegroting 2019 is het eindsaldo op dit artikelonderdeel overgeboekt naar het nieuwe begrotingsartikel 20 onder de modaliteit specifieke investeringsruimte Hoofdwegennet (artikelonderdeel 20.05.01). Daar wordt de voor het Hoofdwegennet beschikbare investeringsruimte verantwoord.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Als de tolopgave op een wegdeel eerder wordt gerealiseerd, dan zal de tolheffing op dat wegdeel worden beëindigd en vice versa.