Vastgestelde begroting (1)1 | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2019 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | ||||
waarvan omzet moederdepartement | 26.441 | 29.093 | 2.652 | 27.440 |
waarvan omzet overige departementen | 39.284 | 79.251 | 39.967 | 76.267 |
waarvan omzet derden | 27.288 | 19.505 | ‒ 7.783 | 22.693 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 4 | 4 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 22 | 22 | 4 |
Totaal baten | 93.012 | 127.875 | 34.862 | 126.403 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
- Personele kosten | 14.823 | 17.244 | 2.421 | 14.492 |
waarvan eigen personeel | 13.823 | 15.626 | 1.803 | 13.471 |
waarvan inhuur externen | 1.000 | 836 | ‒ 164 | 441 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 782 | 782 | 580 |
- Materiële kosten | 78.189 | 109.214 | 31.025 | 112.246 |
waarvan apparaat ICT | 5.981 | 5.606 | ‒ 375 | 6.336 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 72.207 | 103.608 | 31.400 | 105.909 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 19 | 19 | 153 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 3 | 3 | 6 |
Totaal lasten | 93.012 | 126.481 | 33.468 | 126.896 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 1.394 | 1.394 | ‒ 493 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten* | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.394 | 1.394 | ‒ 493 |
* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht |
Toelichting:
Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende hogere lasten. DPC heeft in 2020 een positief saldo behaald van € 1.394.000, waarvan € 1.194.000 ten gunste van de exploitatiereserve wordt gebracht en € 200.000 als schuld aan opdrachtgevers wordt opgenomen. De winst is grotendeels in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Het saldo van baten en lasten zal ten gunste worden gebracht van de exploitatiereserve en in het lopende jaar wordt gestreefd de kosten volledig te laten dekken uit de opbrengsten. Hiermee blijft het eigen vermogen onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar, die is voorgeschreven in de Regeling Agentschappen.
Omzet moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen.
Omzet moederdepartement | 29.093 |
---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 29.093 |
Omzet overige departementen
Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2020 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name in het laatste kwartaal de mediabestedingen fors zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van COVID-19.
Omzet derden
De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De lagere omzet in 2020 ten opzichte van de oorspronkelijk raming wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.
Personele kosten
Voor 2020 gold het goedgekeurde formatieplan 2020 met een fte kader van 160,9 fte op basis van de ontwerpbegroting 2020. Het formatief kader, is met toestemming van de eigenaar, aangepast en de werkelijke bezetting is 176,8 fte.
Materiële kosten
De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2019.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.
Dotatie aan en vrijval van voorzieningen
Er hebben in 2020 enkele dotaties plaatsgevonden in verband met salarisaanpassingen en voor één medewerker ontstaat een geringe vrijval. Als gedragslijn hanteert DPC de zienswijze dat bijstellingen alleen plaatsvinden als op de balansdatum sprake is van nieuwe risico’s waarvoor een voorziening moet worden gevormd.
Positief resultaat
Over 2020 heeft DPC een positief resultaat van € 1.394.000 geboekt. Voor de winstbestemming wordt een tweevoudig voorstel gedaan:
1. Omzetten in schuld aan opdrachtgever (VoRa)
In de loop van 2020 is na besluitvorming in de VoRa het campagnetarief geïntroduceerd ter dekking overheidscampagnes. Tevens is afgesproken het resultaat te verrekenen met het daaropvolgende jaar. Het betreft een bedrag van afgerond € 81.000. Daarnaast is er een meerwerkpost gecorrigeerd voor een bedrag van € 119.000.
2. Toevoegen aan het eigen vermogen
Het overige resultaat ten bedrage van € 1.194.000 wordt ten gunste gebracht van het eigen vermogen van DPC.
Balans 2020 | Balans 2019 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 7.905 | 8.816 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 3.887 | 4.203 |
Liquide middelen | 38.312 | 27.669 |
Totaal activa: | 50.104 | 40.688 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
Exploitatiereserve | 3.604 | 4.097 |
Onverdeeld resultaat | 1.394 | ‒ 493 |
Voorzieningen | 232 | 282 |
Langlopende schulden | ||
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | ||
Crediteuren | 8.340 | 5.384 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 36.534 | 31.418 |
Totaal passiva | 50.104 | 40.688 |
Toelichting
Debiteuren | Overige vorderingen en overlopende activa | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 7.554 | 0 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 34 | 1 |
Overige departementen | 307 | 106 |
Overige agentschappen | 11 | 28 |
Derden | 0 | 3.751 |
Totaal | 7.905 | 3.887 |
* Niet onder te verdelen |
Liquide middelen
Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. Omdat de mediabestedingen in het laatste kwartaal van 2020 relatief zeer hoog waren, mede als gevolg van de corona-campagnes, zijn de liquide middelen fors gestegen.
Eigen vermogen
Met een gemiddelde omzet van € 120,7 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 6,0 miljoen bedragen. Door het positieve resultaat van € 1.394.000 in 2020 stijgt het eigen vermogen naar € 5 miljoen. Daarmee blijft het eigen vermogen € 1 miljoen onder het maximum.
Voorzieningen
Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2020 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Stand per 1 januari | 282 | 186 |
-/- Onttrekkingen | 65 | 57 |
-/- Vrijval | 4 | 0 |
+/+ Dotaties | 19 | 153 |
Stand per 31 december | 232 | 282 |
Crediteuren | Overige schulden en overlopende passiva | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 4.042 | 22.959 |
VORA (opdrachtgever)* | 0 | 126 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 1.043 | 0 |
Overige departementen | 296 | 11.356 |
Overige agentschappen | 12 | 0 |
Derden | 2.947 | 913 |
Personeel DPC | 0 | 1.180 |
Totaal | 8.340 | 36.534 |
* Niet onder te verdelen |
Media-inkoop nog te betalen media-exploitanten
De kosten voor radio en tv-campagnes van december 2020 alsmede de printplaatsingen in en last minute-online campagnes uit de laatste week van december worden in januari 2021 gefactureerd. Tevens bevat dit saldo openstaande facturen voor plaatsingen, die nog niet in rekening gebracht zijn door de media-exploitanten (NTO) bij het rijksmediabureau. NTO betekent nog te ontvangen facturen.
(1) Vastgestelde begroting1 | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2020 + stand depositorekeningen | 27.768 | 27.669 | ‒ 99 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 93.012 | 138.883 | 45.871 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 93.012 | 128.241 | 35.229 |
Totaal operationele kasstroom | 0 | 10.643 | 10.643 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Rekening-courant RHB 31 december 2020 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 27.768 | 38.312 | 10.544 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2020 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom aanzienlijk hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | |
Omschrijving Generiek deel | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | 0,20% | ‒ 0,20% | ‒ 0,40% | 1,09% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 131,7 | 136,1 | 156,6 | 176,8 | Max. 160,9 |
Ziekteverzuimpercentage | 2,80% | 4,50% | 3,10% | 3,30% | 2,60% |
Specifieke doelmatigheidsindicator | |||||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 216.412 | 198.710 | 169.243 | 159.617 | 181.000 |
Service niveau telefonie | 83,40% | 82,00% | 81,80% | 73,80% | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,5 | 4,5 | 4,4 | 4,4 | 4 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 71.479 | 73.590 | 79.785 | 134.880 | 78.000 |
Service niveau e-mail | 99,90% | 99,60% | 79,70% | 77,30% | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,6 | 3,6 | 3,3 | 3,4 | 3 |
Media-index RTV | 28,70% | 19,30% | 33,90% | 44,50% | 25,00% |
Media-index Interactieve Media | 10,20% | 9,60% | 10,10% | 10,20% | 10,00% |
Media-index Print | 17,60% | 19,50% | 15,70% | 17,70% | 15,00% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | 82% | ‒ | 83,00% | 84% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 99,95% | 99,90% | 100,00% | 99,99% | 99,98% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 54.875.781 | 57.283.874 | 64.717.934 | 204.518.917 | 55.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7 | 7,3 | 7,1 | 7,1 | 7 |
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl | 78% | ‒ | 100,00% | 78% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 40.663.880 | 45.867.561 | 60.939.582 | 135.799.143 | 41.000.000 |
Toelichting
• Saldo van baten en lasten
Over 2020 heeft DPC winst gemaakt.
• Fte totaal
DPC hanteert een formatie van 160,9 fte. Met toestemming van de eigenaar heeft er een personele uitbreiding plaatsgevonden, met name bij cluster Redactie en Campagnemanagement.
• Ziekteverzuimpercentage
Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken, met name in het laatste kwartaal.
• Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
• Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan dat 73,4% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager omdat er vooral in februari en maart veel meer vragen waren dan verwacht als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wachttijden lang waren. De capaciteit is vooral ingezet op het kanaal e-mail waar gedurende het hele jaar sprake is geweest van verhoogd aanbod door corona gerelateerde vragen.
• Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is.
• Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
• Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan dat 77% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct is afgehandeld. Op e-mail is het aanbod na iedere persconferentie in verband met de COVID-19 pandemie enorm toegenomen waardoor er tijdelijk achterstanden zijn geweest en die het jaarcijfer enorm hebben beïnvloed.
• Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is.
• Media-Index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse radio en televisie (RTV) bestedingen.
In 2020 zijn de RTV-bestedingen met 35% gedaald en het inkoop voordeel is met 33% gestegen. De verklaring hiervoor is tweeërlei. De grotere adverteerders binnen de rijksoverheid hebben in 2020 minder gebruik gemaakt van RTV, maar de RTV‑inzet van deze adverteerders is zo groot dat het nauwelijks ten koste is gegaan van hun inkoopvoordeel. Daarnaast hebben meer kleinere adverteerders binnen de Rijksoverheid dan in het verleden, relatief kleine RTV-budgetten ingezet, waarbij ze profiteren van de gunstige RTV-tarieven. Deze kleinere adverteerders behalen enorme schaalvoordelen en dat heeft geresulteerd in een hogere RTV‑inkoopindicator.
• Media-Index Interactieve media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling.
De index is vergelijkbaar met vorige jaren, hoewel de bestedingen aan interactieve media zijn gestegen. De verklaring hiervoor is dat de verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social media, etc.) en inkoopmethodes vrijwel ongewijzigd zijn ten opzichte van vorige jaren.
• Media-Index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer, dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en op out-of-home elementen (o.a. muppie, billboard, abri) ten opzichte van de situatie waarbij op individueel niveau media zou zijn ingekocht. Beide mediumtypen hanteren nog steeds een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling, waardoor het rijksmediabureau het behaalde voordeel kan bepalen.
De index is vergelijkbaar met vorige jaren, hoewel de bestedingen aan print en out-of-home media zijn gedaald. De media-exploitanten hebben de kortingen voor de rijksoverheid niet aangepast ondanks de lagere bestedingen, vanwege de marktsituatie.
• Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online
Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt. Het in 2020 behaalde percentage van 84% komt tot stand door het aantal technisch-functionele criteria waaraan wordt voldaan, te delen door het totale aantal criteria waarop wordt getoetst.
• Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheidspercentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld. In de begroting voor 2020 is per abuis de norm van 99,98% opgenomen, terwijl voor hosting een contractuele norm van 99,90% wordt gehanteerd met de externe leverancier.
• Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. Door de rol van Rijksoverheid.nl in de online communicatie over COVID-19 is de verwachting qua bezoek in 2020 ruimschoots overtroffen.
• Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Dit is het resultaat van onafhankelijke meting via een continu uitgevoerd online burgertevredenheidsonderzoek (BTO). In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit het perspectief van de bezoeker beoordeeld. In 2020 waardeerden bezoekers Rijksoverheid.nl met een 7,1.
• Content Toegankelijkheid Rijksoverheid.nl
De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast. Het in 2020 behaalde percentage van 78% komt tot stand door het aantal content gerelateerde criteria waaraan wordt voldaan, te delen door het totale aantal criteria waarop wordt getoetst.
• Aantal bezoeken Platformwebsites
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan websites op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. Ook op het Platform overtreffen de bezoeken in 2020 ruimschoots de verwachting. Dit komt grotendeels door de aandacht voor de reisadviezen op Nederlandwereldwijd.nl in het kader van COVID-19.