1. Inleiding
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, het Agentschap Telecom (AT) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland57 (RVO.nl) met burgers voor het kalenderjaar 2020. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZK en binnen welke termijn deze correspondentie wordt behandeld.
Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.
Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Wob-verzoeken en overige brieven & e-mails. Deze laatsten voor zover zij worden afgehandeld door het kerndepartement. Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de EZK-beleidsterreinen.
2. Aantallen
Categorie | 2019 | 2020 |
---|---|---|
a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB) | 2.298 | 7.299 |
b. Klaagschriften | 61 | 379 |
c. Overige brieven en e-mails | 2.470 | 4.598 |
d. Wob-verzoeken | 359 | 232 |
NB: Als gevolg van de coronacrisis en de steunmaatregelen waar zeer veel partijen gebruik van hebben gemaakt, is het aantal bezwaarschriften, klachten etc. dat door RVO.nl is behandeld over de gehele linie toegenomen.
a. Bezwaarschriften
Het kerndepartement, Agentschap Telecom en RVO.nl ontvingen in 2020 het volgende aantal bezwaarschriften:
Aantal bezwaarschriften | Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn | |||
---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |
Kerndepartement EZK | 141 | 47 | 85% | 81% |
RVO.nl | 1.908 | 6.911 | 91% | 97% |
AT | 249 | 341 | 94% | 89% |
b. Klaagschriften
Het kendepartement, Agentschap Telecom en RVO.nl ontvingen in 2020 het volgende aantal klaagschriften:
Aantal klaagschriften | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | |||
---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |
Kerndepartement EZK | 15 | 9 | 80% | 70% |
RVO.nl | 38 | 366 | 93% | 86% |
AT | 8 | 4 | 100% | 100% |
c. Overige brieven en e-mails
Het kerndepartement, Agentschap Telecom en RVO.nl ontvingen in 2020 het volgende aantal overige brieven en e-mails. Overige brieven en e-mails worden bij RVO.nl niet apart geregistreerd:
Wel registreert RVO.nl de eerstelijns berichten, dit zijn de mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO.nl ontving in 2020 ruim 80.000 e-mails en brieven; ruim 25.000 hiervan betrof EZK-onderwerpen. In 2019 ging het om een kleine 10.000 brieven en e-mails. De enorme toename in 2020 komt door de uitvoering van het coronasteunpakket.
d. Wob-verzoeken
Het kerndepartement, Agentschap Telecom en RVO.nl ontvingen in 2020 het volgende aantal Wob-verzoeken:
Aantal Wob-verzoeken | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | Ingebrekestellingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |
Kerndepartement EZK | 106 | 110 | 66% | 37% | 8 | 7 |
RVO.nl | 81 | 86 | 100% | 86% | 0 | 0 |
AT | 172 | 36 | 9% | 42% | 2 | 0 |