Art. | Naam artikel | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Geheel artikel? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volksgezondheid | Nee1 | ||||||
Gezondheidsbescherming | ||||||||
Ziektepreventie | ||||||||
Gezondheidsbevordering2 | ||||||||
Ethiek | ||||||||
2 | Curatieve zorg | Nee3 | ||||||
Kwaliteit en veiligheid | ||||||||
Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg | ||||||||
Bevordering van de werking van het stelsel | ||||||||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | Nee4 | ||||||
Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | ||||||||
Zorgdragen voor goede en toegankelijke langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | ||||||||
4 | Zorgbreed beleid | Nee5 | ||||||
Versterking van de positie van de cliënt | ||||||||
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | ||||||||
Kwaliteit , transparantie en kennisontwikkeling | ||||||||
Inrichting uitvoeringsactiviteiten | ||||||||
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | ||||||||
5 | Jeugd | Ja | ||||||
6 | Sport en bewegen | Ja | ||||||
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II | Ja | ||||||
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | Ja |
Voor artikel 1 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Voor artikel 2 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Pilot Lerend evalueren
VWS is in 2018 gestart met de pilot Lerend evalueren, de beleidsdoorlichtingen komen vanaf deze datum te vervallen. Het doel van de pilot is om werkende weg het inzicht in de kwaliteit van het beleid te verbeteren. De thema’s zijn complexe beleidsvraagstukken op het brede terrein van VWS. De inhoud staat centraal en wordt niet begrensd door de begrotingsindeling van VWS. Anders dan bij de huidige beleidsdoorlichtingen worden naast de betreffende uitgaven op de VWS-begroting ook - waar dat aan de orde is - de betreffende uitgaven die vallen onder het uitgavenplafond Zorg betrokken in de evaluatieonderzoeken. Voor het overzicht van het meerjarenprogramma zie Meerjarenprogramma VWS pilot 2018-2022 en verder is er ook bijlage 2 afgerond evaluatie- en overig onderzoek. In deze bijlage zijn alle afgeronde onderzoeken opgenomen.
In onderstaande tabel wordt aangegeven welke evaluaties in 2018, 2019 en 2020 zijn afgerond. De opzet en resultaten van evaluatie gepubliceerd in 2020 in het kort zijn:
Ex durante evaluatie Maatschappelijke diensttijd (nr.01)
Een samenleving waar we naar elkaar en anderen omkijken en jongeren in staat stellen hieraan een bijdrage te leveren. Met dat doel is de maatschappelijke diensttijd (MDT) in 2017 opgenomen in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’. Sinds de introductie van Maatschappelijke Diensttijd (MDT) zijn verschillende proeftuinen gestart met MDT. Bij deze proeftuinen wordt continu onderzoek gedaan naar wat wel en niet werkt in het kader van MDT. Deze uitkomsten worden gebruikt om het ontwerp MDT aan te scherpen en te groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Ook het afgelopen half jaar is onderzoek gedaan naar de lopende proeftuinen. Daarbij is gekeken naar de voortgang van MDT, de werkzame elementen en de wijze waarop de doelstellingen van MDT tot uiting komen. In het ex durante onderzoek is gemeten hoe jongeren de doelstellingen van MDT ervaren. Uit de enquête onder jongeren blijkt dat 86% van de jongeren vindt dat hij of zij daadwerkelijk een ander heeft geholpen tijdens MDT. Ook kijken jongeren na hun MDT-traject licht positiever (10%) aan tegen vrijwillige inzet. 61% van de jongeren geeft zelf aan zijn/haar vaardigheden te hebben ontwikkeld. Jongeren die een MDT van meer dan 80 uur volgen, scoren significant beter op de mate waarin zij zeggen hun vaardigheden te hebben ontwikkeld. Ook geeft bijna de helft van de jongeren aan zich persoonlijk te hebben ontwikkeld. Daarbij is te zien dat het ontwikkelen van talenten, de combinatie van persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van vaardigheden, een positief effect heeft op de waardering van MDT door jongeren. 67% van de jongeren geeft aan mensen te hebben leren kennen met een andere achtergrond. Jongeren in proeftuinen die meer dan 80 uur omvatten geven vaker aan dat ze nieuwe mensen hebben leren kennen dan jongeren die een MDT-traject volgden van minder dan 80 uur. De komende tijd wordt verder gewerkt aan de opvolging van de in de onderzoeksrapportage opgenomen aanbevelingen. Ook wordt samen met de MDT-partners en - organisaties verder gewerkt aan een stevige verankering van MDT in onze samenleving.
Ex durante evaluatie Uitkomstgerichte zorg (nr. 12)
Het doel van de ex durante evaluatie uitkomstgerichte zorg is om werkende weg inzicht te krijgen in succesvolle en minder succesvolle beleidsmaatregelen van VWS. De evaluatie geeft antwoord op de vraag: Op welke manier kan VWS het realiseren van uitkomstinformatie voor 50% van de ziektelast het beste faciliteren? De rapportage beschrijft de opzet en uitkomsten van het eerste evaluatiejaar. Geconstateerd wordt dat de beslissingen van VWS tot nu toe grotendeels in goede aarde vallen bij het veld. De inhoudelijke regie van veldpartijen om te komen tot ‘Meer inzicht in uitkomsten’ met daarbij ondersteuning van het Zorginstituut ziet het veld als een logische zet. Desalniettemin vraagt deze samenwerking een duidelijk beleid en duidelijke onderlinge afspraken.
Ex durante evaluatie Cliëntondersteuning (nr. 13)
De lerende evaluatie cliëntondersteuning betreft een kwalitatief onderzoek en is gericht op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het programma om lokaal onafhankelijke cliëntondersteuning te versterken. Als het gaat om de doeltreffendheid wordt op basis van deze eerste fase van de evaluatie geconstateerd dat het koploperprogramma volgens de betrokkenen in grote mate heeft bijgedragen aan de versterking van de onafhankelijke cliëntondersteuning in de lokale situatie. Als het gaat om de doelmatigheid van het programma wordt geconstateerd dat volgens betrokken partijen voldoende financiële middelen beschikbaar zijn binnen het koploperproject om een grote ontwikkelslag te kunnen slaan op het gebied van de versterking van cliëntondersteuning.
Ex post evaluatie ‘Goed bestuur in de zorg’ (nr. 16)
In het kader van de evaluatie van de agenda ‘Goed bestuur in de zorg’ zijn drie onderzoeken in opdracht van het ministerie van VWS, de Brancheorganisaties Zorg (BoZ), de Nederlandse Vereniging voor Bestuurders in de zorg (NVZD) en de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg e Welzijn (NVTZ) uitgevoerd. Eén van de pijlers van deze agenda was het ‘aanscherpen van verantwoordelijkheden van bestuurders en toezichthouders’. Dit heeft zijn weerslag gekregen in de (door)ontwikkeling van de Governancecode Zorg (BoZ), het accreditatieprogramma voor zorgbestuurders (NVZD) en het programma Goed Toezicht (NVTZ). De onderzoeken gaan in op de vraag welke bijdrage deze instrumenten hebben geleverd aan de professionalisering van bestuur en toezicht in de zorg. Het ministerie van VWS zal in de komende maanden een overkoepelende analyse uitvoeren en een beleidsreactie op de onderzoeken opstellen. In de eerste helft van 2021 zal de Kamer hierover nader worden geïnformeerd.
Ex durante evaluatie Eén tegen eenzaamheid (nr. 18)
De ex durante evaluatie richt zich op de effectiviteit van de strategie die is gekozen bij de opzet van het programma ‘Eén tegen Eenzaamheid'. Uit het onderzoek blijkt dat het programma een duidelijke versnelling geeft aan het werken aan het verminderen van eenzaamheid. Het thema eenzaamheid is op de kaart gezet, er is veel publicitaire aandacht gegenereerd, er is gewerkt aan taboedoorbreking, er zijn landelijke acties in gang gezet met veelal ook een lokale koppeling en veel partijen, nationaal en lokaal, hebben zich gecommitteerd aan het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen. Veel ouderen in Nederland hebben dit kunnen ervaren. Een belangrijke uitdaging voor het programma is de duurzame aandacht voor het verminderen van eenzaamheid maatschappelijk te verankeren. Hier gaan de komende evaluaties nader op in.
Nr | Beleidsthema voor evaluatie | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Volksgezondheid en Jeugd | ||||
1 | Maatschappelijke Diensttijd | |||
3 | Preventie w.o. | |||
a) Alles is gezondheid… | ||||
b) Aanpak overgewicht jeugd | ||||
c) Sport en bewegen in de buurt | ||||
d) Gezond, veilig en kansrijk opgroeien | ||||
4 | Rijksvaccinatieprogramma | |||
Jeugdwet | ||||
5 | Transitie Autoriteit Jeugdhulp | |||
6 | Topsport1 | |||
Curatieve zorg | ||||
7 | De juiste zorg op de juiste plek2 | |||
8 | Bestuurlijke afspraken zorg | |||
9 | Geneesmiddelenvisie | |||
10 | Zvw-pgb 2017 | |||
11 | Wanbetalers Zvw-premie | |||
12 | Uitkomstgerichte zorg | |||
Langdurige zorg | ||||
13 | Onafhankelijke (cliënt)ondersteuning | |||
14 | Langer thuiswonende ouderen | |||
15 | Experimenten persoonsvolgende zorg | |||
16 | Goed bestuur | |||
17 | Arbeidsmarkt en opleiden1 | |||
Evaluatie Hervorming Langdurige Zorg | ||||
18 | Eenzaamheid | |||
VWS-breed | ||||
2 | Kennisfunctie VWS1 | |||
19 | Evaluatie subsidies | |||
Interdepartementaal: resultaten pilot | ||||
20 | Evaluatie Pilot Lerend evalueren |