Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties t-1 | Verleend t | Vervallen t | Uitstaande garanties t | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie FOM | 22.827 | 0 | 9.631 | 13.196 | 13.196 | 30.560 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DTIF | 8.730 | 21.667 | 11.503 | 18.894 | 140.000 | 26.052 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DRIVE | 49.293 | 3.061 | 0 | 52.354 | 55.000 | 12.500 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DGGF | 157.642 | 47.808 | 81.149 | 124.301 | 675.000 | 53.647 | |
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie Inter American Development Bank (IDB) | 289.820 | 14.654 | 275.166 | ||||
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie African Development Bank (AfDB) | 659.157 | 799.704 | 16.077 | 1.442.784 | |||
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie Asian Development Bank (AsDB) | 1.272.275 | 31.031 | 1.241.244 | ||||
Artikel 5 Multilaterale samenwerking | Garantie IS-NIO | 119.044 | 0 | 14.470 | 104.574 | 104.574 | ||
Totaal | 2.578.788 | 872.240 | 178.515 | 3.272.513 | 55.000 | 932.770 | 122.759 |
Artikel | Omschrijving | Uitgaven t-1 | Ontvangsten t-1 | Saldo t-1 | Uitgaven t | Inkomsten t | Saldo t | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening t en t-1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie FOM | 878 | 135 | ‒ 743 | 1.450 | 51 | ‒ 1.399 | ‒ 2.142 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DTIF | 4.719 | 1.031 | ‒ 3.688 | 7.888 | 2.698 | ‒ 5.190 | ‒ 8.878 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DRIVE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DGGF | 1.266 | 1.203 | ‒ 63 | 5.010 | 2.248 | ‒ 2.762 | ‒ 2.825 |
Artikel 5 Multilaterale samenwerking | Garantie IS-NIO | 0 | 0 | 0 | 2.784 | 0 | ‒ 2.784 | ‒ 2.784 |
Totaal | 6.863 | 2.369 | ‒ 4.494 | 17.132 | 4.997 | ‒ 12.135 | ‒ 16.629 |
Toelichting op overzicht risicoregelingen
DGGF
Het Dutch Good Growth Fund (DGGF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor ontwikkelingsrelevante en risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit drie onderdelen. Binnen alle drie de onderdelen van het DGGF is het mogelijk om garanties te verstrekken. Voor onderdeel 2 houdt de fondsbeheerder zelf een reserve aan ter grootte van de verstrekte garanties, waardoor het begrotingsrisico voor BHOS beperkt is.
Daarnaast is de fondsbeheerder in de gelegenheid gesteld om het toegekende budget volledig in te kunnen zetten en is bepaald dat de fondsbeheerder voor een hoger bedrag dan het beschikbare budget aan contracten/committeringen kan aangaan met intermediaire fondsen. Het gaat hier om een overcommitteringsruimte, in de vorm van een garantie van BHOS aan de fondsbeheerder van maximaal EUR 100 miljoen. Eventuele verliezen zullen ten laste van het investeringskapitaal worden gebracht, waardoor er geen extra begrotingsrisico voor BHOS is.
Daarom wordt hieronder alleen ingegaan op onderdeel 1 en 3 van het DGGF. Door het verstrekken van garanties kan het DGGF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor onderdeel 1 en 3 van het DGGF, ingevolge artikel 2.21 van de Comptabiliteitswet 2020, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De huidige omvang van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de uitstaande garantieverplichtingen en de verwachte groei van de portefeuille in 2021.
Per saldo is in 2020 voor EUR 124,301 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt.
In 2020 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 2,762 miljoen afgenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 2,248 miljoen en een onttrekking van EUR 5,010 miljoen. De begrotingsreserve komt daarmee per 31 december 2020 op EUR 53,647 miljoen. Voor het DGGF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DGGF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 675 miljoen. De hoogte van het garantieplafond is in de beleidsevaluatie DGGF in 2020 geëvalueerd.
FOM
Voor Nederlandse bedrijven die actief zijn op buitenlandse markten is een effectief functionerend bedrijfsleveninstrumentarium evenals goede economische diplomatie van groot belang. In 2016 is gewerkt aan een herziening van het bestaande non-ODA financieringsinstrumentarium. Door deze herziening wordt – op basis van additionaliteit van de overheid – optimaal ingespeeld op veranderende marktomstandigheden en financieringsbehoeftes.
De Faciliteit Opkomende Markten (FOM) en Finance for International Business (FIB) zijn afgebouwd. De karakteristieken van deze regelingen zijn gecombineerd in het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) met als doel meer maatwerk te kunnen bieden, alsmede een meer homogene bediening aan het NL-bedrijfsleven, waardoor de doelgroep beter kan worden bereikt. De middelen die vrijkomen uit de bestaande begrotingsreserves voor de FOM en de FIB worden ingezet voor DTIF. Er is EUR 0,51 miljoen aan premies ontvangen. In 2020 is EUR 1,450 miljoen uitgekeerd als schade In 2020 is EUR 11,747 uit de begrotingsreserve FOM ingezet voor het DTIF. De begrotingsreserve FOM komt daarmee per 31 december 2020 op EUR 30,560 miljoen. Omdat er geen nieuwe garanties meer worden verleend onder het FOM, is het plafond verlaagd naar EUR 13,196 miljoen. Dit is overeenkomstig het totaal aan uitstaande garanties.
DTIF
Het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit twee onderdelen. Binnen beide onderdelen is het mogelijk om garanties te verstrekken. Binnen onderdeel twee worden garanties verstrekt in de vorm van wisselfinancieringen. Door het verstrekken van garanties kan het DTIF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor beide onderdelen van het DTIF, ingevolge artikel 2.21 van de Comptabiliteitswet 2020, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De uiteindelijke hoogte van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de hoogte van de garantieplafonds die voor de onderdelen van het DTIF zijn vastgesteld. Er is besloten een initiële storting van EUR 5 miljoen in de begrotingsreserve te doen bij de start van het DTIF ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en wisselfinancieringen.
Per saldo is in 2020 voor EUR 18,894 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt.
In 2020 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 10,939 miljoen toegenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 2,698 miljoen en een onttrekking van EUR 7,888 miljoen. Op basis van de verstrekte garanties/wisselfinancieringen en de verwachting voor 2021 is een storting verricht van EUR 16,09 miljoen. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2020 op EUR 26,052 miljoen.
Voor het DTIF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DTIF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 140 miljoen.
DRIVE
Met DRIVE faciliteert de minister voor BHOS investeringen in publieke infrastructuurprojecten die bijdragen aan een goed ondernemingsklimaat en de ontwikkeling van de private sector in lage- en middeninkomenslanden. DRIVE doet dit middels het verstrekken van subsidies met of zonder terugbetalingsverplichting (lening of à fonds perdu) aan het bedrijfsleven. Ook kunnen garanties worden verstrekt en is er aanvullende Exportkredietverzekering (EKV) beschikbaar. Het garantieplafond voor DRIVE is vastgesteld op EUR 55 miljoen per jaar. Ter afdekking van de risico’s en ter compensatie van de mismatch in de tijd tussen (premie)inkomsten en uitgaven (ten behoeve van schades), is afgesproken een interne begrotingsreserve aan te houden volgens de hefboom 1:4. Er is besloten een initiële storting van EUR 12,5 miljoen in de begrotingsreserve te doen, bij start van DRIVE ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en verzekeringen. Er is in 2019 een garantie verstrekt vanuit DRIVE van EUR 49,293 miljoen. Deze garantie is in 2020 geherwaardeerd tot een bedrag van EUR 52,354 miljoen. Er zijn in 2020 geen premies ontvangen of schades uitgekeerd. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2020 op EUR 12,5 miljoen.
Overzicht revolverende fondsen
Revolverende fondsen zijn belangrijk voor BHOS, met ingang van het jaarverslag 2019 wil BHOS meer inzicht geven in de revolverende fondsen door de beschikbare informatie aangaande deze fondsen op een meer overzichtelijke manier te presenteren. Het betreft de fondsen die in het rapport van de Algemene Rekenkamer zijn onderzocht en deze zijn aangevuld met de nieuwe fondsen Dutch Fund for Climate and Development (DFCD), FarmFit, One Acre Fund en AGRI3.
Naam Revolverend Fonds | Uitvoerende organisatie | Omvang fonds 31-12-2020; Beoogde totale omvang fonds | Bijdrage NL t/m 31-12-2020; beoogde totale bijdrage NL | Uitgangspunt revolveerbaarheid | Uitvoering evaluatie gepland; beleidsdoorlichting gepland | Looptijd |
---|---|---|---|---|---|---|
DGGF | RVO | 79,4 | 116,1; 230 | 100% nominaal | Evaluatie uitgevoerd in 2020; 2021 | 2014 – Onbepaald |
Dutch Good Growth Fund onderdeel 1 | ||||||
DGGF | Triple Jump/PWC | 171,1 | 238,0; 327,5 | 100% nominaal | Evaluatie uitgevoerd in 2020; 2021 | 2014 –Onbepaald |
Dutch Good Growth Fund onderdeel 2 | ||||||
DTIF (onderdeel 1) | RVO | 17,8 | EUR 36,7 mln.; EUR 71,2 mln. | 100% nominaal | 2022; 2021 | 2016 – Onbepaald |
Dutch Trade & Investment Fund | ||||||
Massif | FMO | 457,8 | 334,3; 345 | n.v.t. | Evaluatie uitgevoerd in 2020; 2021 | 2006-2026 |
Building Prospects (IDF) | FMO | 309,9 | 384,5; 462 | 100% | 2023; 2021 | 2001-2028 |
AEF | FMO | 136,7 | 125; 150 | 100% revolveerbaar voor minimaal 75% | Iedere 5jaar, de volgende evaluatie staat gepland voor 2022 | 2006-2028 |
Access to Energy Fund | ||||||
CIO / AEF IIClimate Investor One | FMO | 13,8 | 34,6 (USD 40,9); 47,0 (USD 55,6) | 75% ‒ 100% | Iedere 5 jaar. De evaluatie over de periode 2017-2021 staat gepland voor 2022 | 2012-2037 |
DFCD | FMO | 35,6 | 47,0; 160,0 | Maximaal 160,0 (= 100%) | IEdere 5 jaar. De eerste zal plaatsvinden eind 2023 | 2019-20137 |
Dutch Fund for Climate and Development | ||||||
GAFSP | IFC | 81,9 (USD 96,9) | 117,0; 121,4. | 100% nominaal | Mid-term evaluatie 2018, geen afspraken over volgende evaluatie | Tot 2026 |
Global Agricultural and Food Security Programme | ||||||
PIDG | PIDG | 748,2 (USD 840,7) | 10,0 en 95,9 (USD 113,5; 10,0 en 138,4 (USD 155,5) | n.v.t. | n.v.t. | 2002 - Onbepaald |
Private Infrastructure Development Group | ||||||
One Acre Fund | One Acre Fund | 12,7 (USD 15,0) | 13,4 (USD 15,0); 13,4 (USD 15,0) | 100% | ; 2020 | 2018 ‒ 2023 |
Farm Fit | IDH | 4,5 | 4,5; 50,0 | 100% | ; 2020 | 2019 ‒ 2034 |
AGRI3 Fund | Stichting Title Holder Agri3 | *cijfers nog niet beschikbaar | 9,8 (USD 11,7: USD 10,1 Finance Fund en USD 1,6 TA); 33,8 (USD 40,0: USD 35 Finance Fund en USD 5 TA) | Totaal fonds (incl. TA) 87,5%; Finance Fund 100% | 2022; 2025 | 2020 ‒ 2039 |
Toelichting op overzicht revolverende fondsen
Revolverende fondsen hebben als kenmerk dat investeringen na enige tijd worden terugontvangen waarna deze middelen ingezet kunnen worden voor nieuwe investeringen passend binnen het doel van het fonds. Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 470 XVII, nr. 1 36 Fondsbeheerders is benadrukt dat, waar mogelijk en verantwoord, bij nieuwe investeringen de nadruk op de focusregio’s ligt.
DGGF
Dutch Good Growth Fund onderdeel 1 en 2. Onderdeel 1 en 2 van DGGF richt zich op het bevorderen van ondernemerschap in ontwikkelingslanden. De begunstigde van het DGGF zijn ondernemers.
DTIF
Dutch Trade & Investment Fund richt zich op het ondersteunen van Nederlandse bedrijven die zaken willen doen met niet-ontwikkelingslanden en niet terecht kunnen bij reguliere banken.
MASSIF
MASSIF is gericht op het verbeteren van toegang tot financiering voor het MKB in ontwikkelingslanden.
Building Prospects
Het Building Prospects Fonds is een voortzetting van het Infrastructure Development Fund en richt zich op het (deels) financieren van infrastructuurprojecten in ontwikkelingslanden.
AEF
Het Access to Energy Fund is opgericht met als doel energietoegang voor mensen in ontwikkelingslanden te vergroten. Met behulp van risicodragend kapitaal maakt AEF investeringen in hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden «bankable».
CIO / AEF II
Climate Investor One is door FMO ontworpen om private investeringen in hernieuwbare energie projecten in ontwikkelingslanden verder te versnellen.
DFCD
Het Dutch Fund for Climate and Development is een fonds voor klimaatactie in ontwikkelingslanden gericht op het tegengaan van klimaatverandering en versterking van de weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering, als uitvloeisel van de Nederlandse toezeggingen onder de Overeenkomst van Parijs.
GAFSP
Het Private Sector Window van dit fonds richt zich op innovatieve financiering met als doel commerciële mogelijkheden van het MKB en kleinere boerenbedrijven in de logica van lokale, nationale en internationale productketens te ontwikkelen.
PIDG
De Private Infrastructure Development Group is gericht op het ontwikkelen en financieren van private infrastructuur in ontwikkelingslanden.
One Acre Fund
Het One Acre Fund ondersteunt kleine boeren in Afrika met de financiering van noodzakelijke activa. (Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 470 XVII, nr. 1 37)
Farmfit Fund
Het Farmfit Fund dient ter financiering van een programma voor versterking van en toegang tot financiële diensten voor kleine boeren en MKB in de agrarische sector in ontwikkelingslanden in samenwerking met het internationale bedrijfsleven.
AGRI3 Fund
Het AGRI3 Fund heeft tot doel banken, andere financiële instellingen en landbouwbedrijven te stimuleren zakenmodellen te ontwikkelen met bosbescherming, herbebossing en implementatie van innovatieve landbouwoplossingen terwijl de levensstandaard van lokale boeren wordt verbeterd.