Totaal toegekend NGF-budget | t/m 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Restant | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven NGF-Projecten | 548.678 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.792 | 539.886 |
0 | ||||||||
Subtotaal uitgaven Open Leermateriaal | 20.494 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.606 | 18.888 |
Primair onderwijs | ||||||||
Subsidies | 2.413 | |||||||
Voortgezet onderwijs | ||||||||
Subsidies | 16.533 | 1.558 | ||||||
Opdrachten | 967 | |||||||
Apparaat kerndepartement | ||||||||
Personeel | 581 | 48 | ||||||
Subtotaal uitgaven Ontwikkelkracht | 101.231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179 | 101.052 |
Primair onderwijs | ||||||||
Subsidies | 15.895 | |||||||
Voortgezet onderwijs | ||||||||
Subsidies | 53.068 | |||||||
Opdrachten | 23.152 | 35 | ||||||
Apparaat kerndepartement | ||||||||
Personeel | 9.116 | 144 | ||||||
Subtotaal uitgaven Digitaal onderwijs goed geregeld | 34.273 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 33 | 34.240 |
Primair onderwijs | ||||||||
Subsidies | 6.413 | |||||||
Voortgezet onderwijs | ||||||||
Subsidies | 24.528 | |||||||
Opdrachten | 1.208 | |||||||
Apparaat kerndepartement | ||||||||
Personeel | 2.124 | 33 | ||||||
Subtotaal uitgaven Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | 7.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 181 | 7.419 |
Middelbaar beroepsonderwijs | ||||||||
Subsidies | 7.300 | |||||||
Opdrachten | 300 | 181 | ||||||
Subtotaal uitgaven programma Leeroverzicht/Skills | 28.480 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.365 | 25.115 |
Middelbaar beroepsonderwijs | ||||||||
Opdrachten | 19.700 | 2.575 | ||||||
SBB | 8.780 | 790 | ||||||
Subtotaal uitgaven Nationale LLO Katalysator | 167.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 900 | 166.100 |
Hoger beroepsonderwijs | ||||||||
Bekjostiging | 127.000 | |||||||
Subsidies | 40.000 | 900 | ||||||
Subtotaal uitgaven Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | 140.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.388 | 138.612 |
Hoger beroepsonderwijs | ||||||||
Subsidies | 140.000 | 1.388 | ||||||
0 | ||||||||
Subtotaal uitgaven Biotech boosterreeks | 49.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.140 | 48.460 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid |
Toelichting
Open Leermateriaal
Er zijn vanuit de vijf programmalijnen activiteiten gestart om scholen te verbinden, leraren te versterken, open leermateriaal te verrijken, de infrastructuur te verbeteren en kennis te ontwikkelen. Het project ligt op schema qua resultaten en bijbehorende financiën. De projectspecifieke afspraken zijn begin november afgerond in en in december ondertekend.
In de komende maanden ligt de focus op het verder ontwerpen van de regeling, de projectsubsidie voor Kennisnet, CITO en SLO voor de komende jaren en het evaluatie- en monitoringsplan van het programma.
Ontwikkelkracht
Het programma Ontwikkelkracht investeert in het lerend vermogen van het onderwijs, door te bouwen aan een stevige kennisinfrastructuur voor het funderend onderwijs. Ontwikkelkracht investeert in kennisdeling, de ontwikkeling van effectieve interventies, het versterken van de onderzoeks- en verbetercultuur en het professionaliseren van leraren en schoolleiders tot expertleraren en -schoolleiders die als Onderzoeks- en Ontwikkelscholen andere scholen gaan opleiden. Onderwijsprofessionals en wetenschappers staan aan het roer om te zorgen voor meer evidence-informed werken in het onderwijs, met als doel een impuls te geven aan de onderwijskwaliteit.
Het programma is in de zomer van 2022 opgestart. De projectspecifieke afspraken zijn begin november afgerond in en in december ondertekend. In het najaar is de werving gestart voor de eerste functies bij het programmabureau, dat onderdeel uitmaakt van het Ministerie van OCW. Hierdoor zijn de apparaatskosten voor 2022 lager dan verwacht. De subsidies voor de uitvoerende partijen zijn eind 2022 (nagenoeg) gereed, waardoor de uitgaven in 2023 zullen materialiseren in plaats van in 2022.
Digitaal onderwijs goed geregeld
Door dit project maken scholen met minder inspanning en risico gebruik van digitale toepassingen in het onderwijs. Scholen kunnen op deze manier toekomstbestendig onderwijs bieden en het beste uit hun leerlingen/studenten halen. Het project is in de zomer van 2022 opgestart. De projectspecifieke afspraken zijn begin november afgerond in en in december ondertekend.
In 2022 heeft het voorbereidende werk plaatsgevonden. De bijbehorende subsidie en uitvoering leiden vanaf 2023 – in plaats van vanaf 2022 – tot kosten. Het resterende budget komt daardoor vanaf 2023 tot uitgaven.
LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden
In de tweede helft van 2022 is de projectorganisatie van het LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden opgestart. Er is een landelijk projectleider aangesteld en er zijn twee pilotregio’s geselecteerd, te weten Zuidoost Brabant en Twente. Deze regio’s werken begin 2023 aan een plan van aanpak om verder uitvoering te geven aan het project. Het landelijke netwerk is ook in kaart gebracht en neemt zitting in een klankbordgroep. Regionale en landelijke samenwerking moet in 2023 ervoor zorgen dat de eerste kandidaten geholpen kunnen worden met hun basis- én vakvaardigheden om zo een betere positie op de arbeidsmarkt te verwerven.
Leeroverzicht en Skills
Op 12 juli 2022 is het investeringsvoorstel «Leeroverzicht en Skills» in het kader van het Nationaal Groeifonds definitief gehonoreerd. Met dit investeringsvoorstel worden twee programma’s gefinancierd: de doorontwikkeling van het Programma Leeroverzicht en het Programma Vaardig met Vaardigheden (onder regie van het Ministerie van SZW). Na definitieve honorering is voor beide programma’s een programma-organisatie ingericht en is de opstartfase begonnen en heeft er voor beide programma’s ook een kick-off plaatsgevonden. Doordat de beslissing over honorering langer dan gepland op zich heeft laten wachten hebben beide programma’s een vertraging opgelopen wat betreft de uitvoering van fase 1, maar deze vertraging wordt binnen de totale looptijd van de beide programma’s ook weer ingelopen. Voor het Programma Leeroverzicht is in totaal tot en met 2026 € 19,7 miljoen beschikbaar, voor het Programma Vaardig met Vaardigheden is dat € 8,8 miljoen.
Nationale Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-katalysator
Met de nationale LLO-katalysator wordt een forse impuls gegeven aan de ontwikkeling van bij-, op- en omscholingsaanbod. De middelen die gemoeid zijn met dit programma, zijn bedoeld voor de mbo-, hbo- en wo-instellingen. De precieze invulling van het project en verdeling van de middelen dient nog uitgewerkt te worden, voor de opstartfase is in 2022 een subsidie verstrekt van € 0,9 miljoen.
Digitaliseringsimpuls onderwijs NL
Het doel van het programma digitaliseringsimpuls is om de kansen die digitalisering biedt aan het mbo, hbo en wo beter te benutten. Hierdoor zijn studenten vaardiger in een digitale wereld en kunnen docenten beter les geven. Het programma is opgeknipt in twee fases; fase 1 loopt van 2022 tot en met 2024 en fase 2 loopt van 2025 tot en met 2030. De precieze invulling van het project en de verdeling van de middelen dient nog nader uitgewerkt te worden, in 2022 is voor de opstart van dit programma € 1,4 miljoen aan subsidie verstrekt.
Biotech Booster
Biotech Booster is een uniek verbond van kennisinstellingen en bedrijven om kennis over biotechnologie beter om te zetten in bedrijvigheid en toepassingen. Zo draagt innovatie in biotechnologie maximaal bij aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen in gezondheid, klimaat, energie, landbouw en voeding. Biotech Booster vergroot ons toekomstige innovatie- en verdienvermogen. In 2022 is de aanvraag met betrekking tot de opbouw en implementatie-fase toegekend en is voor €1,14 miljoen aan subsidie versterkt.