Nederland is door digitalisering ingrijpend veranderd in de manier waarop wij communiceren en toegang hebben tot diensten en informatie. De digitalisering is in toenemende mate verweven geraakt met bijna alle aspecten van ons dagelijks leven en biedt grote kansen voor de maatschappij en economie. We zien een diepgaande maatschappelijke afhankelijkheid van digitalisering en tegelijkertijd een toename van dreigingen en potentiële verstoringen. De samenleving moet er op kunnen vertrouwen dat maatschappelijke vraagstukken rond de digitale infrastructuur tijdig worden gedetecteerd, risico’s worden gesignaleerd en belangen worden beschermd. Aan de digitalisering ligt een infrastructuur ten grondslag, die in toenemende mate digitaal is. Deze digitale infrastructuur is ons werkveld en wij zorgen ervoor dat de digitale infrastructuur beschikbaar, betrouwbaar en veilig te gebruiken is.
Deze jaarverantwoording geeft u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.
Vastgestelde begroting (1)2 | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2021 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 63.706 | 65.763 | 2.057 | 60.039 |
waarvan omzet moederdepartement | 34.299 | 35.296 | 997 | 33.295 |
waarvan omzet overige departementen | 4.579 | 5.095 | 516 | 4.825 |
waarvan omzet derden | 24.828 | 25.372 | 544 | 21.919 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 9 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 108 | 108 | 655 |
Totaal baten | 63.706 | 65.871 | 2.165 | 60.703 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 59.931 | 64.488 | 4.557 | 57.997 |
- Personele kosten | 38.022 | 42.379 | 4.357 | 39.008 |
waarvan eigen personeel | 28.973 | 32.236 | 3.263 | 29.156 |
waarvan inhuur externen | 6.567 | 8.265 | 1.698 | 8.352 |
waarvan overige personele kosten | 2.483 | 1.878 | ‒ 605 | 1.500 |
- Materiële kosten | 21.909 | 22.109 | 200 | 18.989 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 79 | 79 | 93 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.273 | 17.732 | 4.459 | 14.820 |
waarvan overige materiële kosten | 8.636 | 4.298 | ‒ 4.338 | 4.076 |
Rentelasten | 100 | 29 | ‒ 71 | 34 |
Afschrijvingskosten | 3.600 | 3.218 | ‒ 382 | 2.898 |
- Materieel | 2.000 | 1.976 | ‒ 24 | 1.812 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 719 | 719 | 645 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 2.000 | 1.257 | ‒ 743 | 1.166 |
- Immaterieel | 1.600 | 1.242 | ‒ 358 | 1.087 |
Overige lasten | 75 | 172 | 97 | 42 |
waarvan dotaties voorzieningen | 75 | 152 | 77 | 26 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 20 | 20 | 16 |
Totaal lasten | 63.706 | 67.907 | 4.201 | 60.971 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 2.036 | ‒ 2.036 | ‒ 268 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 2.036 | ‒ 2.036 | ‒ 268 |
Mutatie POK/WaU gelden | 0 | 1.450 | 1.450 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | ‒ 586 | ‒ 586 | ‒ 268 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Het boekjaar 2022 is afgesloten met een verlies na resultaatsbestemming van € 0,6 mln. Dit bedrag komt voor € 0,1 mln voor rekening van Caribisch Nederland en maakt onderdeel uit van de afbouw van de balanspost ‘Te verrekenen met CN’ (onderdeel van de Overige vorderingen en overlopende passiva). Deze post op de balans van het agentschap geeft het bedrag weer dat met de tarieven voor CN moet worden verrekend.
Het resultaat Agentschap Telecom bedraagt, na verrekening Caribisch Nederland, € -0,5 mln.
Toelichting op de baten
Vastgestelde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 8.285 | 8.520 | 235 | 7.311 |
Toezichttaken | 18.429 | 16.916 | ‒ 1.513 | 17.800 |
Subtotaal structurele bijdragen | 26.714 | 25.436 | ‒ 1.278 | 25.111 |
Incidentele bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten | 7.586 | 9.860 | 2.274 | 8.184 |
Subtotaal projecten | 7.586 | 9.860 | 2.274 | 8.184 |
Totaal omzet moederdepartement | 34.299 | 35.296 | 997 | 33.295 |
In 2022 heeft het agentschap ten opzichte van de vastgestelde begroting een hoger aantal projecten (uitgedrukt in omzet) voor beleidsdirecties uitgevoerd, zoals het project 3,5 GHZ. Overige voorbeelden van projecten zijn 2,6 GHz verdeelbeleid en Licensed Shared Access.
Vastgestelde begroting 20221 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | 1.411 | 1.432 | 21 | 1.411 |
Ministerie van I&W | 1.079 | 1.098 | 19 | 1.045 |
Ministerie van J&V | 604 | 614 | 10 | 645 |
Ministerie van OC&W | 156 | 64 | ‒ 92 | 63 |
Ministerie VWS | 27 | 48 | 21 | 59 |
Ministerie van BZK | 1.303 | 1.839 | 536 | 1.603 |
Totaal omzet overige departementen | 4.579 | 5.095 | 516 | 4.826 |
Vastgestelde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige | 22.965 | 23.682 | 717 | 21.042 |
- landelijke exclusieve vergunningen (exclusief omroep) | 3.085 | 3.239 | 154 | 2.946 |
- vergunningen met algemene planning met regionaal bereik | 2.483 | 2.684 | 201 | 2.283 |
- vergunningen met individuele planning met regionaal bereik | 3.153 | 3.486 | 333 | 3.177 |
- Vergunning regionale planning tijdelijk gebruik | 878 | 411 | ‒ 467 | 390 |
- omroep | 5.706 | 5.416 | ‒ 290 | 5.291 |
- vergunningen straalverbindingen | 2.271 | 2.847 | 576 | 1.549 |
- registratie RZAM en Maritiem | 3.111 | 3.142 | 31 | 3.054 |
- certificaten | 386 | 480 | 94 | 434 |
- eindapparaten | 1.892 | 1.977 | 85 | 1.918 |
Satellietoperators | 588 | 649 | 61 | 520 |
CN | 1.200 | 1.027 | ‒ 173 | 349 |
Hercontrole meetinstrumenten | 50 | 14 | ‒ 36 | 8 |
Innovatieprojecten (RUG leerstoel en Usecase 5G) | 25 | 0 | ‒ 25 | 0 |
Totaal omzet derden | 24.828 | 25.372 | 544 | 21.919 |
De hogere omzet op de vergunningen straalverbindingen wordt veroorzaakt door een her controle op de gefactureerde afzet boekjaar 2021. Die correctie is onderdeel van de omzet 2022.
Er is een onderzoek gestart voor een nadere analyse op omzet Vergunningen met regionale planning tijdelijk gebruik, waarvan de uitkomsten worden verwerkt in de Regeling Vergoedingen 2024.
De omzet CN is lager in realisatie door de genomen maatregelen om de balanspost ‘Te verrekenen met CN’ te verminderen.
Bijzondere baten
De realisatie bestaat uit de restwaarde op auto’s bij verkoop, een incidentele bijdrage van ACM voor een project en diverse kleinere incidentele posten.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 391,1 fte (begroot: 371,7 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (intern- en extern personeel) is 8% hoger dan de begroting door CAO loonbijstellingen, waardering toename saldo verlofrechten (wettelijk- en IKB verlof) en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel (hogere schalen) vergen. De lagere overige personele kosten zijn direct gerelateerd aan het hybride werken. De kosten van het woon/werk verkeer zijn lager dan begroot.
Materiële kosten
De sterke toename van bijdragen aan SSO’s ten opzichte van 2021 wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van de huisvestingskosten en de uitvoering van het project ASR. Het verschil ten opzichte van de agentschapsbegroting komt door het toerekenen van de huisvestingskosten (€ 3,8 mln) aan de bijdragen SSO’s.
De onder uitputting op de overige materiele kosten ten opzichte van 2021 komt door het niet tijdig kunnen inkopen op de materiele budgetten voor de uitvoering van incidentele projecten (diensten derden).
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit de dotaties op de voorziening dubieuze debiteuren en een boekwaarde verlies op activa.
Balans 2022 | Balans 2021 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 15.139 | 12.473 |
Materiële vaste activa | 5.965 | 5.506 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 3.993 | 4.175 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 1.972 | 1.331 |
Immateriële vaste activa | 9.174 | 6.967 |
Vlottende activa | 27.506 | 17.206 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 1.995 | 2.768 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 556 | 480 |
Liquide middelen | 24.955 | 13.958 |
Totaal activa | 42.645 | 29.679 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 3.041 | 2.011 |
Exploitatiereserve | 2.693 | 2.279 |
Bestemmingsreserve | 934 | 0 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 586 | ‒ 268 |
Voorzieningen | 637 | 563 |
Langlopende schulden | 11.978 | 10.575 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 11.978 | 10.575 |
Kortlopende schulden | 26.989 | 16.530 |
Crediteuren | 3.141 | 313 |
Belastingen en premies sociale lasten | 1 | 1 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 3.847 | 2.923 |
Overige schulden en overlopende passiva | 20.000 | 13.293 |
Totaal passiva | 42.645 | 29.679 |
Activa
Immateriële vaste activa
De toename in immateriële vaste activa wordt verklaard door de investeringen van het agentschap in het kader van het zaaksysteem GENIUS. De overige ICT projecten hebben hierdoor duidelijke vertraging opgelopen.
Passiva
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1/1 | 289 | 233 | 92 | 2.719 |
1.a Bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 934 |
2. Saldo van baten en lasten | ‒ 1.220 | ‒ 1.824 | ‒ 268 | ‒ 586 |
3. Directe mutaties in het eigen vermogen | 1.164 | 1.683 | 2.895 | ‒ 26 |
‒ 3a uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | ‒ 26 |
‒ 3b bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 435 | 1.128 | 2.187 | 0 |
‒ 3c overige mutaties | 729 | 555 | 708 | 0 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 233 | 92 | 2.719 | 3.041 |
Het eigen vermogen van het agentschap na resultaatsbestemming 2021 bedraagt € 2,7 mln. Het verlies bij het agentschap in 2022 bedraagt, na verrekening CN. ad € 0,1 mln, € 0,5 mln. Het voornemen is om het verlies te verrekenen met het eigen vermogen. Het eigen vermogen heeft daarmee, exclusief bestemmingsreserve, een omvang van € 2,3 mln.
De omvang van de post ‘Te verrekenen met CN’ na resultaatsbestemming 2021 bedraagt € 0,7 mln. Het voornemen is om het verlies voor CN ad. ‒ € 0,1 mln te verrekenen met genoemde post, waarmee deze ultimo 2022 op € 0,6 mln uitkomt.
Voor de POK/Wau- gelden is er bij AT met toestemming van het Ministerie van Financiën een bestemmingsreserve gevormd. AT heeft in 2022 middelen ontvangen van het moederdepartement voor € 2,4 mln. Na aftrek van de ten behoeve hiervan gemaakte kosten in 2022 resteert er ultimo 2022 een bestemmingsreserve van € 0,9 mln.
Boekwaarde 1-1-2022 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Ambtsjubilea | 563 | 74 | 0 | 0 | 637 |
Totaal | 563 | 74 | 0 | 0 | 637 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën
Voor de investeringen in vaste activa leent het agentschap bij het Ministerie van Financiën. De toename in de omvang van de leningen is vooral ontstaan door de financiering van de ICT projecten van het agentschap (onder andere het zaaksysteem GENIUS). Dit is in overeenstemming met de begroting.
Crediteuren
De omvang van de post crediteuren is in 2022 sterk toegenomen. Dit is veroorzaakt door een tijdelijke freeze op de financiële administratie in verband met de naamwijziging van het agentschap. Het agentschap heeft in 2022 95,4% (norm 95%) van de facturen binnen de termijn betaald.
Kortlopende schulden
De post Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën bestaat uit de aflossingen op de lopende leningen bij het Ministerie van Financiën 2023.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2022 + stand depositorekeningen | 10.639 | 13.958 | 3.319 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 63.706 | 65.972 | 2.266 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 60.106 | ‒ 53.447 | 6.659 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.600 | 12.525 | 8.925 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 5.750 | ‒ 5.826 | ‒ 76 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 58 | 58 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.750 | ‒ 5.768 | ‒ 18 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 471 | ‒ 471 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 2.384 | 2.384 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 4.101 | ‒ 2.923 | 1.178 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 5.750 | 5.250 | ‒ 500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.649 | 4.240 | 2.591 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln. | 10.137 | 24.955 | 14.818 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2022 heeft het agentschap voor een bedrag van € 5,9 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes en in immateriële vaste activa voor onder meer het zaaksysteem GENIUS.
Financieringsstroom
Het agentschap heeft in 2022 middelen ontvangen van het moederdepartement voor een bedrag van € 2,4 mln: € 0,6 mln voor het programma POK, € 0,7 mln voor het programma WAU en € 1,1 mln voor het programma WOO. Voor de financiering van de begrote investeringen is een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 |
Kostprijzen per product (reële stijging Regeling Vergoedingen) | 5,00% | 7,40% | 1,04% | 3,85% | 3,53% |
Tarieven/uur (Reële stijging | 6,91% | 5,66% | 1,59% | 3,53% | 3,53% |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur | 303,8 | 310,7 | 323,2 | 338,3 | 335,0 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 2% | ‒ 3% | 0% | ‒ 3% | 0% |
Personeelkosten per FTE | € 85.912 | € 100.046 | € 100.342 | € 103.612 | € 95.615 |
Toelichting
Personeelskosten per FTE / Kosten inhuur externen
De gerealiseerde gemiddelde personeelskosten per FTE zijn circa 8% hoger dan de vastgestelde begroting. Doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch (extern) personeel vergen stijgen de kosten per FTE. Daarnaast stijgen de kosten door het opbouwen van het IKB-spaarverlof en de CAO wijzigingen. Het percentage externe inhuur bedraagt 20%.