Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Inhuur externen

Tabel 193 Exerne inhuur (bedragen x € 1.000)

omschrijving

Bedrag

Beleidsgevoelig

51.203

1. Interim management

9.273

2. Organisatie- en formatieadvies

27.120

3. Beleidsadvies

6.678

4. Communicatieadvisering

8.132

  

Beleidsondersteunend

235.408

5. Juridisch advies

11.127

6. Advisering opdrachtgevers automatisering

217.980

7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie

6.301

  

Ondersteuning bedrijfsvoering

211.212

8. Uitzendkrachten

211.212

  

Totaal externe inhuur

497.823

  

Totaal Uitgaven Personeel Ambtelijk + externe inhuur

3.601.170

  

percentage externe inhuur

13,8%

Het overzicht betreft de inkoop van tijdelijk personeel bij het bestuursde-partement, het OM, de Raad voor de Kinderbescherming en de Hoge Raad (uitgaven), alsmede de agentschappen (kosten) van dit Ministerie. Tevens zijn de betreffende kosten van de ZBO's zonder rechtspersoonlijkheid meegenomen (NRGD, SGM, CRM en ATKM). In het jaar 2023 gaf het Ministerie € 497,8 mln. uit aan externe inhuur. De uitgaven voor ambtelijk personeel inclusief externe inhuur bedroegen € 3.601,2 mrd.

De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding van de norm:

  • De IND is voor de invulling van sommige functies afhankelijk van de inhuur van externe arbeidskrachten om deze te kunnen vervullen, bijvoorbeeld voor de inzet van automatiseringsdeskundigen. Daarnaast maakt de IND op sommige plekken in de organisatie bewust op grote schaal gebruik van extern personeel, bijvoorbeeld het project bespoediging afdoening asiel, wat voor ongeveer de helft wordt ingevuld met externe arbeidskrachten om gericht opschalen onder bepaalde voorwaarde mogelijk te maken.

  • Het CJIB heeft een omvangrijke extern gefinancierde ICT-portfolio. Hiervoor wordt voor een aanzienlijk deel externe expertise/capaciteit ingehuurd (gezien kortcyclische karakter van deze portfolio projecten en wisselend benodigde expertise van specifieke competenties).

  • De Justitiële ICT Organisatie werkt met een flexibele schil, bestaande uit externe inhuur, om zodoende schommelingen in de vraag op te kunnen vangen. Daarnaast neemt door de schaarste op de arbeidsmarkt, zeker in de ICT-branche, het werven van ambtenaren veel tijd in beslag. Openstaande vacatures worden daarom tijdelijk ingevuld met externe ICT-expertise. Ook wordt er voor schaarse en zeer gespecialiseerde ICT-kennis gebruik gemaakt van externe inhuur.

  • Voor de structurele opdrachten (75%) van Justid wordt in principe alleen gebruik gemaakt van medewerkers in loondienst. Dit lukt niet helemaal, vanwege de groei van de opdrachten (en daarmee van de organisatie) en de krapte op de arbeidsmarkt. Hierbij wordt de externe inhuur altijd tijdelijke inzet en veelal met een afgebakende taak. De projectmatige opdrachten (25%) worden uitgevoerd met tijdelijk personeel.

  • Bij de Directie Informatievoorziening en Inkoop lopen twee grote programma’s, Plan van Aanpak IB2.0 en Informatiehuishouding (Open op Orde). Deze programma’s worden bijna volledig gedraaid met externe inhuur omdat dit geen structurele werkzaamheden betreft.

  • Vacatures bij het NCSC staan relatief lang open doordat er geen geschikte sollicitanten zijn en door de veiligheidscreening het proces van indiensttreding langer duurt. Inhuur kandidaten voldoen daarbij wel aan de screening-eisen

  • De hogere externe inhuur van het NFI wordt vooral verklaard door werkzaamheden voor de (vernieuwing) informatievoorziening en voor het systeem Hansken. Het gaat hier met name om werkzaamheden waar geen structurele financiering voor beschikbaar is of om werkzaamheden met een tijdelijk karakter.

  • Bij de DTenV wordt er gewerkt met een flexibele externe personele schil bij het afhandelen van afgewezen vreemdelingen. De flexibele schil is noodzakelijk om snel te kunnen reageren op fluctuaties in de instroom. Daarnaast worden worden vooral functies, in het bijzonder ook IV-functies, vervult door externe medewerkers omdat het in de huidige arbeidsmarkt uitdagend is om voldoende interne medewerkers te werven, waardoor de formatie deels extern wordt ingevuld. Daarbij komt dat er ook (ICT-) projecten zijn die van tijdelijke aard zijn, en ook vaak met tijdelijke middelen gefinancierd zijn, waarvoor het beter is deze met tijdelijk extern personeel uit te voeren.

  • De overschrijding van de norm voor externe inhuur bij Justis wordt met name veroorzaakt door lastig invulbare vacatures op formatieplekken. Daarnaast heeft Justis in 2023 expertise ingehuurd om producten (verder door) te ontwikkelen, denk hierbij bijvoorbeeld aan VOG-P, invoering wet kwaliteit incassoregister en het optimaliseren van de digitale toegankelijkheidseisen.

  • Voor het reguliere werkzaamheden was de externe inhuur bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven binnen de norm. Voor de Tijdelijke regeling geweld in de jeugdzorg is grotendeels gebruik gemaakt van externe inhuur.

Licence