1. Inleiding
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2023. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZK en binnen welke termijn deze correspondentie wordt behandeld.
Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.
Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Woo-verzoeken en overige brieven en e-mails.
Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de EZK-beleidsterreinen.
2. Aantallen
Categorie | 2022 | 2023 |
---|---|---|
a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB) | 13.032 | 5.738 |
b. Klaagschriften | 534 | 302 |
c. Overige brieven en e-mails | 5.156 | 2.623 |
d. Wob-verzoeken | 237 | 125 |
a. Bezwaarschriften
Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantallen bezwaarschriften:
Aantal bezwaarschriften | Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn | |||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
Kerndepartement EZK | 77 | 63 | 57% | 45% |
RVO | 12.717 | 5.470 | 39% | 75% |
RDI | 238 | 205 | 88% | 82% |
b. Klaagschriften
Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantallen klaagschriften:
Aantal klaagschriften | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | |||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
Kerndepartement EZK | 4 | 6 | 75% | 33% |
RVO | 525 | 293 | 94% | 90% |
RDI | 5 | 3 | 100% | 100% |
Toelichting
Kerndepartement: Een aantal klaagschriften dat eind 2023 is binnengekomen, zijn nog in behandeling.
c. Overige brieven en e-mails
Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantal overige brieven en e-mails:
Aantal overige brieven en e-mails | Tijdig afgehandeld | |||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
Kerndepartement EZK | 5.156 | 2.623 | 81% | 70% |
Toelichting
RVO: Overige brieven en e-mails worden bij RVO niet apart geregistreerd. Wel registreert RVO de eerstelijns berichten, dit zijn de e-mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO ontving in 2023 54.745 (2022: 63.144) e-mails en brieven, 33.758 hiervan betrof EZK-onderwerpen.
RDI: In 2022 en 2023 zijn overige brieven en e-mails niet apart geregistreerd.
d. Woo-verzoeken
Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantallen Woo-verzoeken:
Aantal Woo-verzoeken | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | Ingebrekestellingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
Kerndepartement EZK | 147 | 0 | 11% | 0% | 14 | 0 |
RVO | 59 | 83 | 41% | 41% | 2 | 7 |
RDI | 31 | 42 | 58% | 72% | 0 | 0 |
Toelichting
Kerndepartement: Cijfers over ontvangen en afgehandelde Woo-verzoeken worden in lijn met interdepartementale afspraken gerapporteerd in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk en zijn daarom niet ook in deze bijlage opgenomen. De activiteiten die in 2023 zijn ondernomen op de thema’s informatiehuishouding, actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking worden beschreven in de openbaarheidsparagraaf bij dit jaarverslag.RVO: In de cijfers zijn meegenomen alle afgehandelde verzoeken in 2023 inclusief de doorzendingen en de intrekkingen net als voorgaande jaren om een vergelijkbaar beeld te krijgen. De hoeveelheid en de omvang Woo-verzoeken bij RVO neemt nog steeds toe. RVO heeft afgelopen jaar geïnvesteerd en is nog steeds aan het investeren in bezetting en in procesverbetering onder andere in de vorm van automatisering.