Base description which applies to whole site

3.3 Realisatie periodieke rapportages / beleidsdoorlichtingen

Tabel 8 Realisatie periodieke rapportages / beleidsdoorlichtingen

BD/PR

Thema

Artikel(en)

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Kamerstuk

BD

Arbeidsmarkt

1

   

X

   

Kamerstuk 30982, nr. 58

BD

Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

2

   

X

   

Kamerstuk 30982, nr. 60

BD

Arbeidsongeschiktheid

3

X1

      

Kamerstuk 29544, nr. 780

BD

Jonggehandicapten

4

 

X

     

Kamerstuk 30982, nr. 40

BD

Ziekte en verlofregelingen

6

X

      

Kamerstuk 30982, nr. 33

BD

Oudedagsvoorziening

8

  

X

    

Kamerstuk 30982, nr. 54

BD

Nabestaanden

9

  

X

    

Kamerstuk 30982, nr. 55

BD

Tegemoetkoming ouders

10

 

X

     

Kamerstuk 30982, nr. 46

BD

Uitvoering

11

    

X

  

Kamerstuk 30982, nr. 62

BD

Integratie en maatschappelijke samenhang

13

X

      

Kamerstuk 30982, nr. 31

PR

Arbeid, zorg en de ontwikkeling van het kind

7

      

X

Kamerstuk 31322, nr. 513

PR

Werkloosheid werknemers

5

      

X

Kamerstuk 26448, nr. 718

PR

Integratie en maatschappelijke samenhang

13

      

X

Kamerstuk 31824, nr. 413

1

De beleidsdoorlichting is als IBO (Interdepartementaal Beleidsonderzoek) "Geschikt voor de arbeidsmarkt" in april 2017 opgeleverd.

Voor het meest recente overzicht van de programmering van periodieke rapportages / beleidsdoorlichtingen, zie het overzicht Ingepland en uitgevoerd onderzoek op rijksfinanciën.nl. Voor de realisatie van deze en andere grote (evaluatie)onderzoeken, zie de bijlage «Afgerond evaluatie- en overig onderzoek».

SEA-thema's waar nog geen periodieke rapportage voor is afgerond:

  • SEA-thema 1: Gezonde en veilige arbeidsomstandigheden;

  • SEA-thema 2: Leven lang ontwikkelen;

  • SEA-thema 3: Arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden;

  • SEA-thema 5: Pensioen en oudedag;

  • SEA-thema 6: Armoede en schulden;

  • SEA-thema 7: Bijstand en participatie;

  • SEA-thema 8: Jonggehandicapten;

  • SEA-thema 10: Ziekte en arbeidsongeschiktheid werknemers;

  • SEA-thema 11: Inkomensondersteuning nabestaanden en wezen;

  • SEA-thema 13: Uitvoering SUWI-stelsel;

  • SEA-thema 14: Corona.

Samenvatting van de conclusies en aanbevelingen van de periodieke rapportages die in 2023 zijn afgerond

Periodieke rapportage Thema 4: Arbeid, zorg en de ontwikkeling van het kind - Subthema Kinderopvang

Kinderopvangbeleid in Nederland kent twee doelen, 1) het ondersteunen van ouders in het combineren van arbeid en zorg, en 2) het bevorderen van de ontwikkeling van kinderen. Deze periodieke rapportage richtte zich op het tweede doel. De rapportage laat zien dat de kwaliteit en toegankelijkheid van de kinderopvang zijn toegenomen. De betaalbaarheid van de kinderopvang is door het uiteenlopen van de tarieven van de kinderopvangorganisaties en de maximumuurprijs afgenomen. Voor de gastouderopvang is de betaalbaarheid wel toegenomen. Het effect van het beleid op ontwikkeling en bereik van kinderen is vermoedelijk positief. Er kan niet vastgesteld worden of de ontwikkelresultaten op de kinderopvang ook met minder middelen bereikt hadden kunnen worden, of groter hadden kunnen zijn met dezelfde middelen. Wel hadden middelen gerichter ingezet kunnen worden voor kinderen in kwetsbare situaties. Uit de rapportage blijkt namelijk dat deze kinderen veel baat kunnen hebben bij goede kwaliteit kinderopvang. De rapportage laat ook zien dat de kwaliteit vanwege oplopende personeelstekorten onder druk staat.

Periodieke rapportage Thema 9: Werkloosheid werknemers

Overkoepelend concludeert deze periodieke rapportage dat het gevoerde beleid de meeste werknemers adequaat beschermt en dat de WW zowel op individueel als maatschappelijk niveau een duidelijke meerwaarde oplevert. Ook de uitvoering door UWV is over het algemeen klantgericht en doelmatig. Er zijn geen duidelijke ondoelmatigheden gevonden of beleidsalternatieven die voor betere uitkomsten zorgen. Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan, bijvoorbeeld in de richting van complexiteitsreductie. De activerende instrumenten die binnen de WW zijn ingezet zijn over het algemeen ook gedegen onderbouwd en voor zover mogelijk bewezen effectief, in enkele gevallen is meer onderzoek nodig. Verdere kennisontwikkeling is een belangrijke schakel in het verder verbeteren van de publieke dienstverlening aan werknemers die hulp kunnen gebruiken in het overbruggen van een periode van werkloosheid naar een nieuwe baan. Die hulp is nu meestal adequaat maar kan ook zeker nog beter, eenvoudiger en meer op de persoon gericht.

Periodieke rapportage Thema 12: Integratie en maatschappelijke samenhang

De conclusie van deze periodieke rapportage is dat groepen met een migratieachtergrond in het algemeen nog steeds een minder gunstige sociaaleconomische positie innemen dan gemiddeld of dan de groep zonder migratieachtergrond. Dit beeld is zichtbaar in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en in het inkomen. In het onderwijs is een duidelijke inhaalslag te zien in de afgelopen periode, op de arbeidsmarkt niet. Wat betreft doeltreffendheid is de conclusie van de onderzoekers dat in de periode 2014-2021 sterk is ingezet op evidence-based beleidsontwikkeling en dat de kennis is toegenomen over welke beleidsinstrumenten wel en niet werken. Er wordt daadwerkelijk van deze inzichten gebruik maakt: het beleid is over het algemeen op basis van een goede theoretische en empirische onderbouwing ingericht, maakt gebruik van de bewezen werkzame mechanismen en wordt door de onderzoekers dan ook als doeltreffend gekwalificeerd. Dit geldt ook voor het nieuwe inburgeringsstelsel, dat het belangrijkste instrument vormt om de integratie en participatie van nieuwkomers in Nederland op gang te helpen. Een kanttekening wordt gesteld bij de omvang en intensiteit van de beleidsinzet: het beleid van VIA (Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt) en samen leven en weerbaarheidsbeleid is vanwege de relatief geringe capaciteit en middelen volgens de onderzoekers te kleinschalig om grote veranderingen in de samenleving te kunnen sorteren. De onderzoekers concluderen dan ook dat bij een grotere inzet van middelen een groter maatschappelijk rendement mag worden verwacht. Bij inburgering lijken er problemen te spelen in de uitvoering die potentieel afbreuk kunnen doen aan het beleid. Dit zijn nuttige inzichten die bruikbare input vormen bij de voortdurende gedachtenvorming over het beleid.

Licence