Activa | Passiva | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2023 | 31-12-2022 | 31-12-2023 | 31-12-2022 | |||||
Intra-comptabele posten | ||||||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | 47.586.487 | 31.400.530 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.349.648 | 1.257.938 | |
3) | Liquide middelen | 0 | 0 | |||||
4) | Rekening-courant RHB | 0 | 0 | 4a) | Rekening-courant RHB | 46.237.304 | 30.085.752 | |
5) | Rekening-courant RHB begrotingsreserve | 285.000 | 280.000 | 5a) | Begrotingsreserves | 285.000 | 280.000 | |
6) | Vorderingen buiten begrotingsverband | 2.289 | 527 | 7) | Schulden buiten begrotingsverband | 1.823 | 57.367 | |
8) | Kas-transverschillen | 0 | 0 | |||||
Subtotaal intra-comptabel | 47.873.776 | 31.681.057 | Subtotaal intra-comptabel | 47.873.776 | 31.681.057 | |||
Extra-comptabele posten | ||||||||
9) | Openstaande rechten | 0 | 0 | 9a) | Tegenrekening openstaande rechten | 0 | 0 | |
10) | Vorderingen | 819.962 | 1.010.217 | 10a) | Tegenrekening vorderingen | 819.962 | 1.010.217 | |
11a) | Tegenrekening schulden | 0 | 0 | 11a) | Schulden | 0 | 0 | |
12) | Voorschotten | 17.874.277 | 17.152.872 | 12a) | Tegenrekening voorschotten | 17.874.277 | 17.152.872 | |
13a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 145.704 | 176.676 | 13) | Garantieverplichtingen | 145.704 | 176.676 | |
14a) | Tegenrekening andere verplichtingen | 26.792.809 | 22.850.908 | 14) | Andere verplichtingen | 26.792.809 | 22.850.908 | |
15) | Deelnemingen | 34.188 | 34.188 | 15a) | Tegenrekening deelnemingen | 34.188 | 34.188 | |
Subtotaal extra-comptabel | 45.666.940 | 41.224.861 | Subtotaal extra-comptabel | 45.666.940 | 41.224.861 | |||
Totaal | 93.540.716 | 72.905.918 | Totaal | 93.540.716 | 72.905.918 |
Toelichting op de saldibalans
Alle tabellen hebben als peildatum 31 december 2023 tenzij anders aangegeven.
Intra-comptabele posten
Intra comptabele posten zijn de saldi op de grootboekrekeningen die op basis van het bij het Rijk gevoerde begrotings/boekhoudstelsel (verplichtingen-kasstelsel) in een dwingend evenwichtsverband met het kas/ bankboek (inclusief de rekening-courant met Financiën/RHB) worden bijgehouden.
Extra-comptabele posten
Extra-comptabele posten zijn de saldi op de grootboekrekeningen die op grond van het bij het Rijk gevoerde begrotings-/boekhoudstelsel (verplichtingen-kasstelsel) niet in dwingend evenwichtsverband met het intra- comptabele deel van het grootboek worden bijgehouden. Er worden extra grootboekrekeningen voor ingericht, die door middel van aanvullende boekingen worden bijgehouden (vandaar extra-comptabel). De tegenrekeningen die daarbij worden gebruikt, zijn nodig om pro forma het evenwichtsverband in stand te kunnen houden.
De cijfers in de saldibalans zijn vermeld in duizendtallen en afgerond naar boven. Hierdoor kunnen bij het subtotaal en het totaal afrondingsverschillen optreden.
Ad 1 en 2) Uitgaven ten laste en –ontvangsten ten gunste van de begroting
Onder de posten uitgaven en ontvangsten zijn de per saldo gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten opgenomen. De bedragen komen overeen met de bedragen uit de verantwoordingsstaat. Door een verschillende afrondingssystematiek kunnen kleine afrondingsverschillen ontstaan (maximaal aantal begrotingsartikelen*1 (in duizenden)) tussen de posten ‘Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting’ en de bedragen in de Verantwoordingsstaat.
ad 3) Liquide middelen
De post Liquide middelen is opgebouwd uit het saldo van de banken en de contante gelden. Als bedrag voor het banksaldo wordt opgenomen de stand van de bankrekeningen die meelopen in het saldo loos betalingsverkeer via de schatkist van het Rijk. Van dit saldo ontvangen de ministeries een opgave van de RHB. Het ministerie van VWS heeft vanwege saldoregulatie geen saldo op haar bankrekeningen.
Ad 4 en 4a) Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding
Deze post geeft per saldo de financiële verhouding met de Rijkshoofdboekhouding weer. Het bedrag per 31 december 2023 is in overeenstemming met de opgave van de Rijkshoofdboekhouding.
Ad 5 en 5a) Begrotingsreserves
Een begrotingsreserve is een meerjarige budgettaire voorziening die op een afzonderlijke rekening-courant bij het Ministerie van Financiën wordt aangehouden. Het gaat om een budgettaire voorziening of reserve binnen de Rijksbegroting. De reserve blijft meerjarig beschikbaar voor het doen van uitgaven in latere jaren. Voor de begrotingsreserve WFZ, Pallas en Stimuleringsfonds wonen en zorg wordt een rekening-courant aangehouden bij het Ministerie van Financiën.
Saldo | Toevoe-gingen | Ontrek-kingen | Saldo | Artikel | |
---|---|---|---|---|---|
Naam begrotingsreserve (bedragen x € 1.000) | |||||
1-1-2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | ||
VWS begrotingsreserveStimuleringsregeling wonen en zorg | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 | 3 |
VWS begrotingsreserve Pallas | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 | 4 |
VWS begrotingsreserve WFZ | 30.000 | 5.000 | 0 | 35.000 | 9 |
Totaal | 280.000 | 5.000 | 0 | 285.000 |
Begrotingsreserve WFZ
In het kader van de verdere beperking van de risico’s rond de achterborgstelling van het Rijk bij het WFZ wordt er vanaf het jaar 2017 een begrotingsreserve aangelegd voor eventuele schade.
Begrotingsreserve Stimuleringsregeling wonen en zorg
Dit betreft de stimuleringsregeling woonzorg arrangementen. De stimuleringsregeling bestaat voor een deel uit een borgstellingsregeling. Voor eventuele verliezen worden middelen gereserveerd.
Begrotingsreserve Pallas
De Staat staat garant voor de ontmantelingskosten van de reactor van Pallas zolang de ontmantelingsreserve van Pallas zelf ontoereikend is. In 2023 hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Ad 6) Vorderingen buiten begrotingsverband
Deze post betreft het saldo van de uitgaven waarvan verrekening met derden nog zal plaatsvinden
Personeel | 185 | ||
---|---|---|---|
CIBG | 775 | ||
Belastingdienst | 455 | ||
Overig | 874 | ||
Totaal | 2.289 |
De vorderingen buiten begrotingsverband worden hieronder toegelicht:
– Personeel, dit betreffen vooruitbetaalde pensioenpremies en scholingskosten aan medewerkers, nog te vorderen bedragen op medewerkers en vooruitbetaalde salarissen en betalingen aan derden welke nog moeten worden verantwoord op de begrotingsuitgaven 2023 en moeten worden doorbelast aan de agentschappen.
– CIBG voert namens VWS een aantal opdrachten uit en heeft als zodanig een kassiersfunctie. Dit betreft het saldo dat door CIBG nog afgedragen dient worden aan VWS.
– Belastingdienst heeft betrekking op te verrekenen bedragen met de belastingdienst.
– Overige, dit betreft het saldo van ontvangsten en betalingen door de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek voor aanvragen en beoordelingen van onderzoek dat onder de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO) valt. Dit moet vooraf worden getoetst door een onafhankelijke commissie van deskundigen.
Ad 7) Schulden buiten begrotingsverband
Deze post betreft het saldo van de ontvangsten, waarvan verrekening met derden nog zal plaatsvinden.
Belastingdienst | 118 | ||
---|---|---|---|
ABP | 44 | ||
Overig | 1.661 | ||
Totaal | 1.823 |
De schulden buiten begrotingsverband worden hieronder toegelicht:
– In de posten belastingdienst en ABP staan bedragen over de maand december 2023 die in januari 2024 worden afgedragen. De afdracht Belastingdienst wordt verrekend met de vordering BTW.
– Diversen, dit betreft nog te verrekenen ontvangsten voor detacheringen, te verrekenen bedragen met de belastingdienst voor verleggingsregelingen en levensloop/verlofsparen. Vanuit de Europese Unie is in december 2023 een prefinanciering van € 1,3 miljard ontvangen voor de uitvoering van het programma Health Data Acces Body.
ad 8) Kas-transverschillen
Op deze post worden bedragen opgenomen welke zijn verantwoord in de uitgaven en ontvangsten, maar nog niet daadwerkelijk per kas zijn uitgegeven en ontvangen. Deze post is alleen van toepassing op Hoofdstuk 9A (Nationale Schuld).
ad 9 en 9a) Openstaande rechten
Openstaande rechten zijn vorderingen die niet voortvloeien uit met derden te verrekenen begrotingsuitgaven, maar die op andere wijze zijn ontstaan. Zo kunnen rechten ontstaan doordat conform wettelijke regelingen vastgestelde aanslagen aan derden worden opgelegd (bijvoorbeeld belastingen, college- en schoolgelden). Openstaande rechten doen zich bij het ministerie van VWS niet voor.
Ad 10 en 10a) Vorderingen
Vorderingen kunnen zijn voortgevloeid uit wettelijke heffingen, vorderingen van eerder gedane voorwaardelijke uitgaven en vorderingen uit verkoop of dienstverlening.
t/m 2020 | 44.549 |
---|---|
2021 | 45.294 |
2022 | 17.493 |
2023 | 171.821 |
Totaal | 279.156 |
Het vorderingensaldo (exclusief zorgtoeslag) van € 279,2 miljoen. Bestaat uit:
– vorderingen voor een bedrag van € 165,0 miljoen. Voornamelijk in verband met afgerekende subsidie-voorschotten;
– vordering uit hoofde van een geëffectueerde aanspraak op een garantie van € 21,6 miljoen. Een civielrechtelijke procedure door de Landsadvocaat loopt, naar verwachting zal het grootste gedeelte van deze vordering niet te verhalen zijn;
– vordering van € 43,4 miljoen. Wegens niet nagekomen leveringsplicht van mondkapjes;
– vorderingen met betrekking tot het innen van opgelegde bestuurlijke boetes uit hoofde van de Geneesmiddelenwet, Warenwet, Drank- en Horecawet, Tabakswet van € 9,2 miljoen;
– overige vorderingen lager dan € 5 miljoen: tellen op tot € 24,7 miljoen;
– de op termijn opeisbare vorderingen van € 15,3 miljoen. Deze zijn hierna toegelicht.
31-12-2023 | |
---|---|
Direct opeisbaar | 804.668 |
Op termijn opeisbaar | 15.295 |
Geconditioneerd | 0 |
Totaal | 819.963 |
Een toelichting op de opeisbaarheid van vorderingen is:
– een vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een vordering van € 2,3 miljoen resterend. Met betrekking tot correctie aansluitverschil AFBZ bij het CAK. De vordering is vanaf 2019 jaarlijks met gelijke bedragen van € 2,3 miljoen verlaagd. De stand per 31-12-2023 is € 2,3 miljoen.;
– een vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een vordering van € 5,0 miljoen. Van PD-ALT (onderdeel VWS) op de eigenaar van het RIVM terrein (PSP). Deze wordt verrekend met toekomstige verplichtingen rondom het schoon opleveren van het terrein (na verhuizing RIVM naar de nieuwbouw) aan PSP;
– Een vordering die op termijn opeisbaar is, betreft een lening aan Stichting Voorbereiding Pallas van € 8,0 miljoen.
Het totaal aan openstaande vorderingen zorgtoeslag in bedraagt € 540,8 miljoen
Toeslagjaar | 31-12-2023 |
---|---|
t/m 2020 | 174.461 |
2021 | 97.326 |
2022 | 199.146 |
2023 | 69.874 |
2024 | ‒ 1 |
Totaal | 540.806 |
Ad 12 en 12a) Voorschotten
Onder de post voorschotten zijn per saldo de bedragen opgenomen die aan derden zijn betaald vooruitlopend op later definitief vast te stellen of af te rekenen bedragen. Het totaal aan openstaande voorschotten exclusief de zorgtoeslag bedraagt € 9,2 miljard.
Openstaand | Verstrekt in | Afgerekend in | Stand per | |
---|---|---|---|---|
1-1-2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 | |
t/m 2020 | 1.579.907 | 0 | 963.249 | 616.658 |
2021 | 3.098.189 | 0 | 2.008.985 | 1.089.203 |
2022 | 6.001.084 | 0 | 4.102.513 | 1.898.571 |
2023 | 0 | 5.666.716 | 28.991 | 5.637.726 |
Totaal | 10.679.180 | 5.666.716 | 7.103.738 | 9.242.158 |
Het totaal aan openstaande voorschotten zorgtoeslag in bedraagt € 8,6 miljard.
Openstaand | Verstrekt in | Afgerekend in | Stand per | |
---|---|---|---|---|
Toeslagjaar | 1-1-2023 | 2023 | 2023 | 31-12-2023 |
t/m 2019 | 8.605 | 0 | 4.779 | 3.826 |
2020 | 51.416 | 0 | 40.952 | 10.464 |
2021 | 329.376 | 0 | 277.297 | 52.078 |
2022 | 5.439.961 | 99.895 | 5.278.491 | 261.365 |
2023 | 644.333 | 7.156.972 | 0 | 7.801.306 |
2024 | 0 | 503.079 | 0 | 503.079 |
Totaal | 6.473.692 | 7.759.946 | 5.601.519 | 8.632.119 |
In de onderstaande tabel is het saldo van de openstaande voorschotten per artikel weergegeven
Openstaande voorschotten per artikel (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|
Art | Omschrijving | 31-12-2023 |
1 | Volksgezondheid | 3.835.669 |
2 | Curatieve Zorg | 877.538 |
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | 892.181 |
4 | Zorgbreed beleid | 1.884.393 |
5 | Jeugd | 348.935 |
6 | Sport en bewegen | 881.392 |
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II | 437.411 |
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | 8.632.295 |
9 | Algemeen | 33.585 |
10 | Apparaat Kerndepartement | 50.878 |
Totaal | 17.874.277 |
De voorschotten groter dan € 100,0 miljoen betreffen naast de Zorgtoeslag:
Artikel 1 Volksgezondheid
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op het RIVM (€ 1,5 miljard), Zorgonderzoek Nederland (€ 396,2 miljoen), SNPG (€ 146,4 miljoen), Stichting Bevolkingsonderzoek Nederland (€ 144,7 miljoen), Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid / GGD GHOR (€ 144,3 miljoen) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (€ 132,9 miljoen).
Artikel 2 Curatieve Zorg
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op subsidie aan Stichting Voorbereiding PALLAS-reactor (€ 316,7 miljoen).
Artikel 3 MO en LZ
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op bijdrage aan Centrum Indicatiestelling Zorg (€ 121,4 miljoen) en subsidie aan Stichting VILANS (€ 114,8 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op een subsidie aan de Coöperatief Samenwerkende Regio’s (€ 445,7 miljoen), bekostiging van RCN Zorgcontracten ZJCN voor verschillende organisaties (€ 179,1 miljoen), bijdragen aan het CAK (€ 136,6 miljoen) en een subsidie aan Stichting Regioplus Arbeidsmarkt (€ 108,1 miljoen).
Artikel 6 Sport
De openstaande voorschotten hebben met name betrekking op subsidie aan het NOC*NSF (€ 176,7 miljoen).
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
De openstaande voorschotten op dit artikel hebben betrekking op de wetten Wereldoorlog II aan de Sociale Verzekeringsbank (€ 381,8 miljoen).
Ad 13 en 13a) Garantieverplichtingen
Onder deze post is het saldo van de garantieverplichtingen opgenomen. Een garantieverplichting wordt gezien als een voorwaardelijke financiële verplichting aan een derde, die pas tot uitbetaling komt als zich bij de wederpartij een bepaalde omstandigheid (realisatie van een risico) voordoet. Een verschil tussen een garantieverplichting en een andere verplichting is dat de hoofdsom van een garantie veelal niet of slechts gedeeltelijk tot uitbetaling zal komen.
De post garantieverplichtingen wordt eens per jaar bijgewerkt.
Stand per 1 januari 2023 | 707.376 |
---|---|
Aanpassing beginstand in verband met de doorlichting van de leningsgegevens door het waarborgfonds voor de Zorgsector. | |
0 | |
Verleende garanties in het verslagjaar | 0 |
Verleende garanties in het verslagjaar als gevolg van herfinanciering | 0 |
Vervallen garanties in het verslagjaar | 124.801 |
Vervallen garanties in het verslagjaar als gevolg van herfinancieringen | 0 |
Stand per 31 december 2023 | 582.575 |
Stand per 1 januari 2023 | 151.551 |
---|---|
Aanpassing beginstand in verband met de doorlichting van de leningsgegevens door het waarborgfonds voor de Zorgsector en correcties op voorgaande jaren die nog niet waren verwerkt. | |
0 | |
Stortingen in het verslagjaar (inclusief herfinancieringen) | 0 |
Aflossingen/afboekingen in het verslagjaar (inclusief herfinancieringen) | 30.527 |
Stand per 31 december 2023 | 121.024 |
Stand per 1 januari 2023 | 22.624 |
---|---|
Stortingen in het verslagjaar | 0 |
Aflossingen/afboekingen in het verslagjaar | 444 |
Stand per 31 december 2023 | 22.180 |
Aan Stichting Nuclear Research and Consultancy Group (NRG) is door het ministerie van EZK een lening verstrekt voor het uitwerken en uitvoeren van een Herstelplan, in algemene zin gericht op de continuïteit van de bedrijfsvoering van NRG en in het bijzonder op het scheppen van de noodzakelijke financiële, technische, commerciële en organisatorische voorwaarden voor het in bedrijf houden van de Hoge Flux Reactor (HFR). Het ministerie van VWS staat voor 40% garant voor deze lening.
Stand in SAP per 1 januari 2023 | 2.500 |
---|---|
Aangegane verplichtingen | 0 |
Tot betaling gekomen verplichtingen | 0 |
Negatieve bijstellingen | 0 |
Stand per 31 december 2023 | 2.500 |
Stichting Open Nederland (SON) die testcapaciteit voor toegangstesten heeft georganiseerd om de samenleving zoveel mogelijk open te houden, heeft een verzekering gevonden die met terugwerkende kracht per 21 april 2021 ingaat. Deze verzekering dekt niet alles. Het ministerie van VWS heeft daarom een garantie verstrekt met een plafond van € 2,5 miljoen voor mogelijke juridische kosten en claims die niet gedekt worden door de verzekering. De Stichting heeft dit comfort nodig om de leden van de raad van toezicht en de leden van het bestuur de zekerheid te kunnen bieden dat zij geen persoonlijke schade kunnen ondervinden van hun functie. Het toetsingskader is opgenomen in de bijlage van de achtste incidentele suppletoire begroting van 2022.
Ad 14 en 14a) Andere verplichtingen
De post openstaande verplichtingen vormt het saldo van de aangegane verplichtingen, hierop verrichte betalingen en bijstellingen van in eerdere begrotingsjaren aangegane verplichtingen.
Verloop van de andere verplichtingen (bedragen x € 1.000) | |
---|---|
Stand per 1 januari 2023 | 22.850.907 |
Aangegane verplichtingen | 52.917.951 |
Negatieve bijstellingen | 1.389.562 |
Tot betaling gekomen verplichtingen | 47.586.487 |
Stand per 31 december 2023 | 26.792.809 |
De specificatie van de openstaande verplichtingen per artikel ultimo 2023 is hieronder opgenomen.
Andere verplichtingen per artikel (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|
Artikel | Artikel omschrijving | 31-12-2023 |
1 | Volksgezondheid | 3.407.695 |
2 | Curatieve Zorg | 3.621.158 |
3 | MO en LZ | 18.414.172 |
4 | Zorgbreed beleid | 714.573 |
5 | Jeugd | 105.500 |
6 | Sport | 188.802 |
7 | Oorlogsgetroffenen | 205.420 |
9 | Algemeen | 46.135 |
10 | Apparaatuitgaven | 89.353 |
Eindtotaal | 26.792.809 |
De openstaande verplichtingen groter dan € 100,0 miljoen zijn hieronder toegelicht:
Artikel 1 Volksgezondheid De grootste openstaande verplichtingen op dit artikel hebben met name betrekking op bijdragen aan het RIVM (€ 511,5 miljoen), Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (€ 126,6 miljoen), ZonMw (€ 1,3 miljard) en subsidie aan Stichting Bevolkingsonderzoek Nederland (€ 144,7 miljoen).
Artikel 2 Curatieve Zorg
De grootste openstaande verplichtingen op dit artikel hebben betrekking op de Rijksbijdrage tot 18 jaar (€ 3,3 miljard).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
De openstaande grootste openstaande verplichtingen op dit artikel hebben betrekking op bijdrage kosten in kortingen (€ 5,3 miljard) en Rijksbijdrage Wlz (€ 12,4 miljard), bijdragen aan Centrum Indicatiestelling Zorg (€ 131,0 miljoen) en subsidies aan Stichting Vilans (€ 119,5 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
De grootste openstaande verplichting op dit artikel is een bijdrage aan het CAK van € 125,7 miljoen.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
De openstaande verplichtingen op dit artikel hebben betrekking op de uitkeringslasten aan de Sociale Verzekeringsbank (€ 182,0 miljoen).
Negatieve bijstellingen
Er zijn in 2023 op vier dossiers omvangrijke negatieve bijstellingen geweest op verplichtingen die in eerdere jaren zijn aangegaan. Hierbij is een grens gehanteerd van € 25,0 miljoen voor de beleidsartikelen en 10% voor het apparaatsartikel met een minimum van € 1,0 miljoen.
De overeenkomsten voor de voor de aankoop van Covid-19 vaccins zijn in 2023 overgegaan naar het RIVM. Dientengevolge is ook de verplichting die nog in de administratie hiervoor opgenomen stond naar nul verlaagd. Dit betreft een negatieve bijstelling van € 304,8 miljoen.
Naar aanleiding van de bijgestelde ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan (CEP 2023) en de Macro Economische Verkenning (MEV 2024) zijn de Rijksbijdrage Wlz en de rijksbijdrage BIKK voor respectievelijk € 750,0 en € 59,5 miljoen gedurende het jaar neerwaarts bijgesteld. De bijbehorende verplichtingen zijn overeenkomstig aangepast.
Er is sprake van vrijval op het budget voor Sectorplanplus van € 151,0 miljoen. Niet alle aanvragen zijn daadwerkelijk gerealiseerd, bijvoorbeeld omdat aangevraagde opleidingstrajecten niet zijn doorgegaan of een kortere doorlooptijd kennen dan bij aanvraag opgegeven. Naar aanleiding van de op dat moment bekende realisatiecijfers zijn in 2023 de verplichtingen naar beneden bijgesteld.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Achterborg
Het Ministerie van VWS is achterborg voor het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het totaalbedrag aan uitstaande verplichtingen is, volgens informatie van het WFZ, € 5,9 miljard. Dit bedrag is de uitstaande restschuld per 2023. Het Ministerie van VWS staat daadwerkelijk borg, indien het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van 3% van het restant geborgde leningen van de deelnemers tezamen niet voldoende is om het WFZ aan zijn verplichtingen jegens geldgevers te laten voldoen. Via renteloze leningen van VWS aan het WFZ wordt in die situatie invulling gegeven aan het borg staan.
Lopende geschillen
Het onderstaande lopende juridische geschil heeft een mogelijke financiële impact:
Staat (VWS) / Connexxion (hoger beroep)
Er loopt een rechtszaak over de gunning in 2012 van een opdracht voor Valys-vervoer van Connexxion Taxi Services B.V. tegen De Staat (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Bij arrest van 23 januari 2024 heeft het Hof het eerdere vonnis van de rechtbank vernietigd. Het Hof heeft voor recht verklaard dat VWS onrechtmatig heeft gehandeld jegens Connexxion en heeft VWS veroordeeld in de vergoeding van de schade die Connexxion dientengevolge heeft geleden. Voor de bepaling van de hoogte van die schade heeft het Hof de zaak verwezen naar een schadestaatprocedure. Het door Connexxion gevorderde bedrag bedraagt € 89,0 miljoen. Tegen het arrest van het Hof is cassatie mogelijk (VWS beraadt zich hierover).
Ad 15 en 15a) Deelnemingen
Stand per 1 januari 2023 | 34.188 |
---|---|
Mutaties 2023 | 0 |
Stand per 31 december 2023 | 34.188 |
Per 1 januari 2021 is Intravacc B.V. een beleidsdeelneming van het ministerie van VWS.
Deelnemingen dienen volgens de Rijksbegrotingsvoorschriften in beginsel gewaardeerd te worden op basis van de oorspronkelijke aankoopprijs. Aangezien Intravacc niet is aangekocht, is een aankoopprijs niet voorhanden. Een benadering van de aankoopkosten is de waarde van het eigen vermogen op de openingsbalans 01-01-2021 (€ 34,2 miljoen).
Eind 2023 is voorlopige overeenstemming bereikt over de verkoop van Intravacc aan FDI Biosciences B.V.; Naar verwachting zal de verkoop in 2024 worden afgerond. De waardering van Intravacc zoals opgenomen in de saldibalans vormt geen indicatie voor de (markt)waarde die bij verkoop kan worden verkregen.