Base description which applies to whole site

Overzicht risicoregelingen

DGGFHet Dutch Good Growth Fund (DGGF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor ontwikkelingsrelevante en risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit drie onderdelen. Binnen alle drie de onderdelen van het DGGF is het mogelijk om garanties te verstrekken. Voor onderdeel 2 houdt de fondsbeheerder zelf een reserve aan ter grootte van de verstrekte garanties, waardoor het begrotingsrisico voor BHOS beperkt is.

Daarnaast is de fondsbeheerder in de gelegenheid gesteld om het toegekende budget volledig in te kunnen zetten en is bepaald dat de fondsbeheerder voor een hoger bedrag dan het beschikbare budget aan contracten/committeringen kan aangaan met intermediaire fondsen. Het gaat hier om een overcommitteringsruimte, in de vorm van een garantie van BHOS aan de fondsbeheerder van maximaal EUR 100 miljoen. Eventuele verliezen zullen ten laste van het investeringskapitaal worden gebracht, waardoor er geen extra begrotingsrisico voor BHOS is.

Daarom wordt hieronder alleen ingegaan op onderdeel 1 en 3 van het DGGF. Door het verstrekken van garanties kan het DGGF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor onderdeel 1 en 3 van het DGGF, ingevolge artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De huidige omvang van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de uitstaande garantieverplichtingen en de verwachte groei van de portefeuille in 2024.

Per saldo is in 2023 voor EUR 101,0 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt. In 2023 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 3,4 miljoen afgenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 11,1 miljoen en een onttrekking van EUR 14,5 miljoen. De begrotingsreserve komt daarmee per 31 december 2023 op EUR 43,7 miljoen. Voor het DGGF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DGGF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 675 miljoen. De hoogte van het garantieplafond is in de beleidsevaluatie DGGF in 2020 geëvalueerd.

FOM

Voor Nederlandse bedrijven die actief zijn op buitenlandse markten is een effectief functionerend bedrijfsleveninstrumentarium evenals goede economische diplomatie van groot belang. In 2016 is gewerkt aan een herziening van het bestaande non-ODA financieringsinstrumentarium. Door deze herziening is – op basis van additionaliteit van de overheid – optimaal ingespeeld op veranderende marktomstandigheden en financieringsbehoeftes.

De Faciliteit Opkomende Markten (FOM) en Finance for International Business (FIB) zijn afgebouwd. De karakteristieken van deze regelingen zijn gecombineerd in het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) met als doel meer maatwerk te kunnen bieden, alsmede een meer homogene bediening aan het NL-bedrijfsleven, waardoor de doelgroep beter kan worden bereikt. De middelen die vrijkomen uit de bestaande begrotingsreserve voor de FOM worden ingezet voor DTIF. Er zijn in 2023 geen premies ontvangen. In 2023 is een schade uitgekeerd van EUR 1,3 miljoen. In 2023 is EUR 11,3 miljoen uit de begrotingsreserve FOM ingezet voor het DTIF. Hierdoor komt de begrotingsreserve FOM per 31 december 2023 uit op EUR 16,4 miljoen. Omdat er geen nieuwe garanties meer worden verleend onder het FOM, is het plafond verlaagd naar EUR 1,6 miljoen. Dit is overeenkomstig het totaal aan uitstaande garanties.

DTIFHet Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit twee onderdelen. Binnen beide onderdelen is het mogelijk om garanties te verstrekken. Binnen onderdeel twee worden garanties verstrekt in de vorm van wisselfinancieringen. Door het verstrekken van garanties kan het DTIF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor beide onderdelen van het DTIF, ingevolge artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De uiteindelijke hoogte van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de hoogte van de garantieplafonds die voor de onderdelen van het DTIF zijn vastgesteld. Er is besloten een initiële storting van EUR 5,0 miljoen in de begrotingsreserve te doen bij de start van het DTIF ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en wisselfinancieringen.

Per saldo is in 2023 voor EUR 10,8 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt. In 2023 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 3,1 miljoen afgenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 8,4 miljoen en een onttrekking van EUR 11,5 miljoen. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2023 op EUR 19,9 miljoen. De huidige omvang van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de uitstaande garantieverplichtingen en de verwachte groei van de portefeuille in 2024. Voor het DTIF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DTIF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 140 miljoen.

DRIVEMet DRIVE faciliteert de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) investeringen in publieke infrastructuurprojecten die bijdragen aan een goed ondernemingsklimaat en de ontwikkeling van de private sector in lage- en middeninkomenslanden. DRIVE doet dit middels het verstrekken van subsidies met of zonder terugbetalingsverplichting (lening of à fonds perdu) aan het bedrijfsleven. Ook kunnen garanties worden verstrekt en is er aanvullende Exportkredietverzekering (EKV) beschikbaar. Het garantieplafond voor DRIVE is vastgesteld op EUR 55 miljoen per jaar. Ter afdekking van de risico’s en ter compensatie van de mismatch in de tijd tussen (premie)inkomsten en uitgaven (ten behoeve van schades), is afgesproken een interne begrotingsreserve aan te houden. Bij de herziening van het toetsingskader risicoregelingen is in 2022 besloten de hefboom voor nieuwe transacties aan te passen naar de verhouding 1:3. Bij de start van DRIVE is besloten een initiële storting van EUR 12,5 miljoen in de begrotingsreserve te doen ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en verzekeringen. Er is in 2019 een garantie verstrekt vanuit DRIVE. Deze garantie is in 2023 ongewijzigd gebleven met een bedrag van EUR 43,8 miljoen. Er is in 2023 geen premie ontvangen of een schade uitgekeerd. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2023 op EUR 18,4 miljoen.

Tabel 4 Overzicht verstrekte garanties (bedragen x € 1.000)

Artikel

Omschrijving

Uitstaande garanties t-1

Verleend t

Vervallen t

Uitstaande garanties t

Garantieplafond

Totaal plafond

Totaalstand risicovoorziening

Artikel 1 Duurzame handel en investering

Garantie FOM

3.188

0

1.594

1.594

 

1.594

16.422

Artikel 1 Duurzame handel en investering

Garantie DTIF

16.251

4.763

10.198

10.816

 

140.000

19.900

Artikel 1 Duurzame handel en investering

Garantie DRIVE

43.773

0

0

43.773

55.000

 

18.368

Artikel 1 Duurzame handel en investering

Garantie DGGF

94.989

43.033

37.067

100.955

 

675.000

43.722

Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet

Garantie Inter American Development Bank (IDB)

309.358

 

8.141

301.217

 

301.217

 

Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet

Garantie African Development Bank (AfDB)

1.575.039

 

96.186

1.478.853

 

1.478.853

 

Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet

Garantie Asian Development Bank (AsDB)

1.355.025

 

82.750

1.272.275

 

1.272.275

 

Artikel 5 Multilaterale samenwerking

Garantie IS-NIO

80.921

 

10.054

70.867

 

70.867

39.093

Totaal

 

3.478.544

47.796

245.990

3.280.350

55.000

3.939.806

137.505

Tabel 5 Overzicht uitgaven en ontvangsten garanties (bedragen x € 1.000)

Artikel

Omschrijving

Uitgaven t-1

Ontvangsten t-1

Saldo t-1

Uitgaven t

Ontvangsten t

Saldo t

Artikel 1 Duurzame handel en investeringen

Garantie FOM

1.618

0

‒ 1.618

1.331

0

‒ 1.331

Artikel 1 Duurzame handel en investeringen

Garantie DTIF

7.238

6.149

‒ 1.089

11.514

8.417

‒ 3.097

Artikel 1 Duurzame handel en investeringen

Garantie DRIVE

0

5.868

5.868

0

0

0

Artikel 1 Duurzame handel en investeringen

Garantie DGGF

10.729

5.746

‒ 4.983

14.491

11.099

‒ 3.392

Artikel 5 Multilaterale samenwerking

Garantie IS-NIO

0

5.990

5.990

5.582

1.406

‒ 4.176

Totaal

 

19.585

23.753

4.168

32.918

20.922

‒ 11.996

Overzicht revolverende fondsen

Revolverende fondsen zijn belangrijk voor BHOS. Met ingang van het jaarverslag 2019 geeft BHOS meer inzicht in de revolverende fondsen door de beschikbare informatie aangaande deze fondsen op een meer overzichtelijke manier te presenteren. Het betreft de fondsen die in het rapport van de Algemene Rekenkamer zijn onderzocht in 2019 en de nieuwe fondsen Dutch Fund for Climate and Development (DFCD), FarmFit, One Acre Fund en AGRI3.

Tabel 6 Revolverende fondsen (bedragen x € 1 miljoen)

Begrotingsartikel

Revolverend Fonds

Uitvoerende organisatie

Omvang fonds[1] 31-12-2023; Beoogde totale omvang fonds

Bijdrage NL t/m 31-12-2023; beoogde totale bijdrage NL

Uitgangspunt revolveerbaarheid

Uitvoering evaluatie gepland; beleids-doorlichting gepland

Looptijd

1.2

DTIF (onderdeel 1)

Invest International

41,8

61,2: 79,0

100% nominaal

2025; uitgevoerd in 2021

2016 – Onbepaald

Dutch Trade & Investment Fund

1.3

DGGF

Invest International

132,4

164,2; 280,0

100% nominaal

Evaluatie uitgevoerd in 2020; uitgevoerd in 2021

2014 – Onbepaald

Dutch Good Growth Fund onderdeel 1

1.3

DGGF

Triple Jump/PWC

271,7

329; 409,0

100% nominaal

Evaluatie uitgevoerd in 2020; uitgevoerd 2021

2014 –Onbepaald

Dutch Good Growth Fund onderdeel 2

1.3

Massif

FMO

459,6

343,4; 414,0

n.v.t.

Evaluatie uitgevoerd in 2020; uitgevoerd in 2021

2006-2036

1.3

Building Prospects (IDF)

FMO

351,8

414,5; 462,0

100%

2023; uitgevoerd in 2021

2001-2028

1.3

PIDG

PIDG

918,9 (USD 993,4)

10,0 en 161,0 (10,0 en USD 174,0); 10,0 en 205,4 (USD 222,0)

n.v.t.

n.v.t.; uitgevoerd in 2021

2002 - Onbepaald

Private Infrastructure Development Group

1.3

One Acre Fund

One Acre Fund

7,4 (USD 8,0)

27,5 USD 30,0); 27,5 (USD 30,0)

100%

n.v.t.; uitgevoerd in 2021

2018–2032

1.3

Farm Fit

IDH

26,7

26,7; 50,0

100%

n.v.t.; uitgevoerd in 2021

2019–2034

2.1

GAFSP

IFC

136,6 (USD 147,7)

89,6 Investment en 18,6 M&E (USD 117,0: USD 96,9 Investment en USD 20,1 M&E) 19,8 (USD 21,4 M&E); 112,3 (USD 121,4 investment) 19,8 (USD 21,4 M&E)

100% nominaal

Mid-term evaluatie 2018, geen afspraken over volgende evaluatie

Tot 2026

Global Agricultural and Food Security Programme

 

2.3

AGRI3 Fund

Stichting Title Holder Agri3

29,9 (USD 32,3); 37,0 (USD 40) NL en 46,3 (USD 50) Rabobank, totaal 83,3 (USD 90)

34,1 (USD 36,9: USD 34,5 Finance Fund en USD 2,4 TA); 37 (USD 40: USD 35,0 Finance Fund en USD 5,0 TA)

Totaal fonds (incl. TA) 87,5%; Finance Fund 100%

2022 (uitgevoerd); 2025

2020-2039

2.3

AEF

FMO

139,1

129,1; 190

EUR 190 mln. is 75% ‒ 100% revolveerbaar

Iedere 5 jaar, de volgende evaluatie staat gepland voor 2024. Impact evaluatie 2029/2030

2006-2030

Access to Energy Fund

20,9;20,9 (TA)

2.3

CIO / AEF II Climate Investor One

FMO

22,3

51,4 (USD 55,6); 51,4 (USD 55,6)

75% ‒ 100%

Iedere 5 jaar. De evaluatie over de periode 2017-2021 is uitgevoerd in 2023

2012-2037

2.3

DFCD

FMO

107,7

160,0; 200,0

Maximaal 200,0 (= 100%)

Iedere 5 jaar. De eerste heeft plaatsgevonden eind 2023. Het rapport is ontvangen begin 2024

2019-2037

Dutch Fund for Climate and Development

1 De omvang van het fonds betreft de waarderingsgrondslag zoals die bij de uitvoerder in de balans wordt gerapporteerd volgens de meest recente beschikbare gegevens. Voor enkele fondsen (DGGF, DTIF, GAFSP, PIDG, One Acre Fund, DFCD) zijn de (meest recente) gegevens per 31 december 2023 opgenomen.

Toelichting op overzicht revolverende fondsen

Revolverende fondsen hebben als kenmerk dat investeringen na enige tijd worden terugontvangen waarna deze middelen ingezet kunnen worden voor nieuwe investeringen passend binnen het doel van het fonds. Fondsbeheerders is benadrukt dat, waar mogelijk en verantwoord, bij nieuwe investeringen de nadruk op de focusregio’s ligt.

DTIF Dutch Trade & Investment Fund richt zich op het ondersteunen van Nederlandse bedrijven die zaken willen doen met niet-ontwikkelingslanden en niet terecht kunnen bij reguliere banken.

DGGF Dutch Good Growth Fund onderdeel 1 en 2. Onderdeel 1 en 2 van DGGF richt zich op het bevorderen van ondernemerschap in ontwikkelingslanden. De begunstigde van het DGGF zijn ondernemers.

MASSIF MASSIF is gericht op het verbeteren van toegang tot financiering voor het MKB in ontwikkelingslanden.

Building Prospects Het Building Prospects Fonds is een voortzetting van het Infrastructure Development Fund en richt zich op het (deels) financieren van infrastructuurprojecten in ontwikkelingsland

PIDG De Private Infrastructure Development Group is gericht op het ontwikkelen en financieren van private infrastructuur in ontwikkelingslanden.

One Acre Fund Het One Acre Fund ondersteunt kleine boeren in Afrika met de financiering van noodzakelijke activa. 

Farmfit Fund Het Farmfit Fund dient ter financiering van een programma voor versterking van en toegang tot financiële diensten voor kleine boeren en MKB in de agrarische sector in ontwikkelingslanden in samenwerking met het internationale bedrijfsleven.

GAFSP Het Private Sector Window van dit fonds richt zich op innovatieve financiering met als doel commerciële mogelijkheden van het MKB en kleinere boerenbedrijven in de logica van lokale, nationale en internationale productketens te ontwikkelen.

AGRI3 Fund Het AGRI3 Fund heeft tot doel banken, andere financiële instellingen en landbouwbedrijven te stimuleren zakenmodellen te ontwikkelen met bosbescherming, herbebossing en implementatie van innovatieve landbouwoplossingen terwijl de levensstandaard van lokale boeren wordt verbeterd.

AEF Het Access to Energy Fund is opgericht met als doel energietoegang voor mensen in ontwikkelingslanden te vergroten. Met behulp van risicodragend kapitaal maakt AEF investeringen in hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden «bankable».

CIO / AEF II Climate Investor One is door FMO ontworpen om private investeringen in hernieuwbare energie projecten in ontwikkelingslanden verder te versnellen.

DFCD Het Dutch Fund for Climate and Development is een fonds voor klimaatactie in ontwikkelingslanden gericht op het tegengaan van klimaatverandering en versterking van de weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering, als uitvloeisel van de Nederlandse toezeggingen onder de Overeenkomst van Parijs.

Licence