Anders | | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Evaluatie verdeelmodel ZFW-verstrekkingenbudgettering | Financiering ZFW | Jaarlijks volgen van de mate waarin de uitkomsten van het model door imperfecties worden veroorzaakt en oplossing hiervoor bieden. | Zie doelstelling | Ex post | Nee | f 700 000,– | najaar 2006 | Zn: 10 |
| | | | | | | | |
Evaluatie zelfstandigen in de ziekenfondswet | Zorgverzekeringen | Nagaan van de werking en effecten van het onderbrengen van bepaalde groepen zelfstandigen in de ziekenfondsverzekering. | Zie doelstelling | Ex post | Ja | | september 2000 | Zn: 10 |
| | | | | | | | |
Transcomparti-mentale experimenten | AWBZ-financiering en ZFW-financiering | Achterhalen, inventariseren en beoordelen van knelpunten die ontstaan door de gescheiden financieringsstromen van de AWBZ en ZFW. | Welke problemen met wet- en regelgeving zijn geconstateerd, zijn deze door de experimenten verholpen of verminderd, wat betekent dit voor het zorgproces (kwalitatief en kwantitatief) en wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren. | Ex post | Nee | | 2004 | Zn: 10 |
| | | | | | | | |
Wet op de toegang tot de ziektekostenverzekeringen 1998 | Zorgverze-keringen | Evaluatie WTZ 1998. | | Ex post | Ja | | 2001 | Zn: 10 |
| | | | | | | | |
Studie kosten-effectiviteit, doel-matigheid en nut/risico Baarmoederhals-kankerscreening | Kankerbestrijding | Algehele evaluatie van de baarmoederhals-kankerscreening. | Hoe kan met zo gering mogelijke maatschappelijke kosten een zo efficiënt mogelijk bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker worden georganiseerd, met optimale leeftijdsgrenzen en screeningsintervallen, en een bereik van minstens 75%, dat gepaard gaat met een minimum aan interval-carcinomen en (op termijn) een maximale daling van morbiditeit en sterfte | Ex post | Nee | | 2005 | Zn: 2.01 |
| | | | | | | | |
Evaluatie wijziging regeling Hulpmiddelen | Hulpmidde-lenvoorziening | Ontwikkeling van het aantal bezwaarschriften, registratie van klachten en bezwaren voor zover deze betrekking hebben op de ingevoerde gebruiksnormen en -termijnen, ervaringen van zorgverzekeraars en de wijze waarop de nieuwe regels in de uitvoeringspraktijk worden gehanteerd. | Zie doelstelling | Ex post | Nee | | 2001 | Zn: 4.02 |
| | | | | | | | |
Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) | Patiëntenbeleid | Hoe werkt de wet in de praktijk; zijn er knelpunten; is bijstelling nodig? | Stand van zaken, wijze waarop cliëntenraden tot stand komen, functioneren, zwaarwegend adviesrecht, beroepsprocedure, relatie kwaliteitsbeleid. | Ex post | Nee | f 200 000,– | december 2000 | U2202 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Evaluatie projecten- en onderzoeksbeleid | Ouderenbeleid | Inzicht krijgen in gebruik en beleidseffecten van produc-ten die zijn ontwikkeld in het kader van de Projecten- en onderzoeksmiddelen. | Worden de resultaten van projecten en onderzoeken, gefinancierd met P en O gelden in de periode van 1994 tot 1998 gebruikt en in hoeverre hebben zij effect op het beleid? | Ex post | Nee | f 250 000,– | eind 1999 | U2402 |
| | | | | | | | |
Dagbesteding ernstig verstandelijk gehandicapten | Gehandicap-tenbeleid | Inzicht krijgen in de wijze waarop extra geld voor dagbesteding wordt besteed en in de mate waarin dat leidt tot verbetering van de dagbesteding van ernstig verstandelijk gehandicapten. | Wat is de inhoud van de projectvoorstellen dag-besteding 1999 en 2000? Wat is de omvang van de extra te realiseren dagbesteding volgens deze projectvoorstellen? Wat zijn de knelpunten? Hoeveel dagbesteding heeft men extra gerealiseerd met de extra financiële middelen? | Ex post | Nee | f 124 772,– | juni 2000 | U2403 Zn: 6.01 |
| | | | | | | | |
Inventarisatie gebouwen semimurale sector provincie Zuid-Holland | Gehandicap-tenbeleid | Inzicht in functionaliteit van de huisvesting in Zuid-Holland. | Is het mogelijk prioriteiten te stellen op basis van dit onderzoek? | Ex post | Nee | f 165 628,– en 0,1 fte | juni 2000 | U2403 Zn: 6.05; 6.06 |
| | | | | | | | |
Doelgroepenrapportage gehandicapten | Gehandicap-tenbeleid | Beschrijving van de leefsituatie en de maatschappelijke positie van mensen met beperkingen en/of chronische ziekten. | Hoe ziet de leefsituatie van mensen met beperkingen en/of chronische ziekten eruit? Wat is hun maatschappelijke positie? | Ex post | Nee | f 150 000,– | juli 2000 | U2403 Zn: 6.13 |
| | | | | | | | |
Vrouwen met een handicap | Gehandicap-tenbeleid | Onderzoek dient een handvat te bieden voor de toekenning van subsidies aan vrouwen met een handicap. Tevens dient de doelgroep gestimuleerd te worden voor het opzetten van projecten. | Welke knelpunten ervaren vrouwen met een handicap in hun leven en hoe pakken zij dit aan? | Ex ante | Nee | f 137 769,– | december 2000 | U2403 Zn: 6.13 |
| | | | | | | | |
Visies op het gehandicaptenbeleid in het licht van de VN-standaardregels | Gehandicap-tenbeleid | Doel van de studie is na te gaan hoe het Nederlandse gehandicaptenbeleid op de Standaardregels 5 (Toegankelijkheid) en 7 (Werkgelegenheid) wordt beoordeeld. | Centrale vraagstelling bij de Standaardregels 5 (Toegankelijkheid) en 7 (Werkgelegenheid) is of er beleid plaats vindt en op welke wijze dit de implementatie van de Standaardregels ondersteunt. | Ex post | Nee | f 50 000,– | oktober 2000 | U2403 Zn: 6.13 |
| | | | | | | | |
Tussenmeting uitvoering medezeggenschap en klachtenrecht Wet op de Jeugdhulpverlening | Jeugdhulpverlening | Inzicht krijgen in de mate waarin de Wet thans wordt uitgevoerd. | Hoeveel voorzieningen voldoen aan de verplichting tot instellen cliëntenraad, klachtenregeling en zijn provinciale klachtencommissies ingesteld? | Ex post | Nee | f 50 000,– | december 1999 | U2404 |
| | | | | | | | |
Ouderbijdragen Kinderopvang | Kinderopvang | In kaart brengen van functioneren huidige systeem van eigen bijdragen van ouders en opstellen en voorrekenenen alternatieven. | Hoe functioneert het systeem voor ouderbijdragen in de kinderopvang? | Ex post | Nee | | oktober 2000 | U2404 |
| | | | | | | | |
Opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering | Algemeen en Preventief Jeugd beleid | Ontwikkeling wijkgerichte preventie, aanpak van maatschappelijke uitval van jongeren. | Zie doelstelling | Ex ante | Nee | f 115 000,– | september 2002 | U2404 |
| | | | | | | | |
Monitor AMK-vorming | Kindermishandeling (toegang Jeugdzorg) | Informeren van de landelijke implementatiegroep over de stand van zaken van de voortgang AMK-vorming en over de mogelijke knelpunten die zich daarbij voor kunnen doen. | Is de taakstelling van de LIG (= het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van functionerende AMK's per 01–2000) gerealiseerd? Welke knelpunten doen zich voor? | Ex post | Nee | | februari 2000 | U2404 |
| | | | | | | | |
Kwalitatieve evaluatie van AMK-vorming | Kindermishandeling (toegang Jeugdzorg) | Evaluatie van kwaliteitsaspecten van AMK-vorming. | Voldoen de AMK's aan kwaliteitseisen? Welke specifieke kwaliteitseisen zijn er nodig voor AMK's? | Ex post | Nee | | november 2000 | U2404 |
| | | | | | | | |
Jeugdmonitor maatschappelijke positie jeugd | Jeugdbeleid | Regelmatig zicht verkrijgen op situaties jeugd en jeugdbeleid in Nederland, wat zijn knelpunten in maatschappelijke positie, is aandacht van de overheid gewenst. | Zie doelstelling | Ex post | Nee | | diverse data | U2404 |
| | | | | | | | |
Programma tieneropvang | Kinderopvang/jeugdbeleid | Inzicht verkrijgen in de gewenste organisatie van tieneropvang. | Hoe goed is de behoefte en het draagvlak voor georganiseerde tieneropvang en hoe moet die opvang eruit zien? Welke vormen, inhoud en werkwijze van tov bieden een hoge deelname en tevredenheid en tegen welke kosten? Wat is de omvang van de totale vraag en wat zijn de sociaal economische kenmerken van de vraag. Aan welke vormen van opvang hebben ouders en tieners behoefte en tegen welke kosten? Wat is het draagvlak van tieneropvang? | Ex post | Nee | | voorjaar 2002 | U2404 Zn: U2404 |
| | | | | | | | |
Capaciteitsontwikkeling georganiseerde kinderopvang | Kinderopvang | jaarlijkse ontwikkeling capaciteit en financiën kinderopvang. | Jaarlijkse ontwikkeling capaciteit en financiën kinderopvang. | Ex post | Nee | f 200 000,– | maart 2000: | U2404 Zn: U2404 |
| | | | | | | | |
Evaluatie bekostigingsmodel PUR | Wetten voor oorlogsgetroffenen | Evaluatie van gehanteerde prijzen per product en, indien de onderzoeksresultaten hiertoe aanleiding geven, aanpassing van de huidige afspraken. | Zijn de gehanteerde prijzen-per-product een redelijke vergoeding voor de door de PUR gemaakte uitgaven welke de uitvoering van de diverse wetten met zich mee brengt. | Ex post | Nee | 0,2 fte | 4e kw 2000 | U2405 |
| | | | | | | | |
Evaluatie sociaal plan PUR | Wetten voor oorlogsgetroffenen | Evaluatie van afspraken betreffende de afbouw van de PUR. | Zijn de maatregelen om de afbouw van de PUR mogelijk te maken op een wijze die geen afbreuk doet aan de randvoorwaarde dat de kwaliteit en continuïteit van de werkzaamheden gewaarborgd dient te blijven voldoende en zijn de hierbij overeengekomen financiële middelen een redelijke vergoeding | Ex post | Nee | 0,83 fte | 4e kw 2001 | U2405 |
| | | | | | | | |
Evaluatie jeugdvoorlichtingsbeleid WOII-heden | Herdenking en voorlichting WOII | Onderzoeken van de effecten van het gevoerde beleid jeugdvoorlichting WOII-heden zoals is geformuleerd in de aan de kamer gerichte brief van 25 juni 1996 (zie kamerstuk vergaderjaar 1995–1996; 19 958–11). | Op welke wijze heeft de uitvoering plaatsgevonden? Wat is/zijn de output, presentaties en producten van uitgevoerde projecten? Wat zijn de effecten en neveneffecten bij de doelgroep? | Ex post | Nee | f 100 000,– | 1e kw 2003 | U2405 |
| | | | | | | | |
Sport, tolerantie en fair play | Sportbeleid | Effectmeting inspanningen Stichting STFP. | In hoeverre hebben de activiteiten van de Stichting bijgedragen aan het terugdringen van negatieve aspecten en bevorderen positieve aspecten van de sport? | Ex post | Nee | | voorjaar 2001 | U2407 |
| | | | | | | | |
Jeugd In Beweging | Sportbeleid | Effectmeting inspanning stichting Jeugd In Beweging. | Hoe heeft de stichting JIB haar missie vorm en inhoud gegeven, welke effecten heeft dit gehad? | Ex post | Nee | | voorjaar 2001 | U2407 |
| | | | | | | | |
Topsportklimaat | Sportbeleid | Signaleren van aandachtspunten voor het te voeren topsportbeleid. | Aan de hand van een aantal indicatoren de ontwikkelingen in het topsportklimaat volgen. | Ex ante | Nee | | voorjaar 2001 | U2407 |
| | | | | | | | |
Onderzoek Lokaal Sociaal Beleid | Sociaal beleid | In beeld brengen van het lokaal sociaal beleid van gemeenten in Nederland. | Welke ontwikkelingen doen zich voor in het lokaal sociaal beleid zoals dat door Nederlandse gemeenten wordt gevoerd? | Ex post | Nee | f 160 000,– | 2001 | U2409 |
| | | | | | | | |
Trendrapport Nederlandse gezinnen | Sociaal beled | In beeld brengen van de positie van gezinnen en samenlevingsverbanden in Nederland. | Welke kwantitatieve en kwalitatieve ontwikkelingen doen zich voor ten aanzien van de maatschapelijke positie van gezinnen. | Ex post | Nee | f 159 300,– | september 2000 | U2409 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Thuis op straat | Lokaal sociaal beleid | Evalutie van een aantal thuis-op-straat-projecten. | Hoe worden de projecten vorm gegeven en worden de doelen bereikt? | Ex post | Nee | | november 2001 | U2409 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Heel de buurt | Lokaal sociaal beleid | Evaluatie van een aantal lokale projecten van «community care». | 1. Op welke wijze zijn de projecten tot stand gekomen? 2. Worden de doelstellingen van de projecten bereikt? | Ex post | Nee | f 523 922,– | juni 2002 | U2409 |
| | | | | | | | |
Samenwerking EUROCAT en de landelijke registraties van bevallingen en zieke pasgeborenen | Preventie van aangeboren afwijkingen | Het creëren van een optimaal gegevensbestand voor onderzoek, trendbewaking en beleidsplanning. | Is het mogelijk EUROCAT en LVR/LNR te koppelen? | Ex ante | Nee | f 294 270,– | eind 2000 | U2501 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Versterking Gemeentelijke gezondheidsdienst | Gezondheidsbevordering | Evaluatie ontwikkeling gemeentelijk gezondheidsbeleid en functioneren GGD'en vanaf 1995. | Leidt het in 1997 vastgestelde programma ter versterking van het gemeentelijk gezondheidsbeleid tot de beoogde effecten? | Ex post | Nee | 2 fte | april 2001 | U2501 Zn: 2.04 |
| | | | | | | | |
Wet BIG | Curatieve Somatische Zorg | Zie probleemstelling | De Wet BIG is te omvangrijk om in zijn geheel te evalueren. Vandaar is gekozen voor de evaluatie van vijf deelaspecten van de Wet BIG, t.w.: constitutieve registratie, artikel 40 (kwaliteitsartikel), tuchtrecht, strafbepalingen, voorbehouden handelingen. | Ex post | Nee | f 1 500 000,– | april 2002 | U2502 |
| | | | | | | | |
Beleidsevaluatie in het kader van de WBMV art. 8 | Arbozorg | Inzicht krijgen in de wijze waarop de vier aangewezen landelijke kenniscentra voor arbeidsrelevante aandoeningen hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde beleidsdoelen: het uitbreiden van de kennis over de relatie tussen aandoeningen en werk en het vergroten van aandacht binnen de reguliere gezondheidszorg voor deze kennis en deskundigheid, uiteindelijk leidend tot een betere zorgverlening. | Hoe hebben de kenniscentra hun taken opgevat en vormgegeven? Welk inzicht bestaat er in de mate waarin de beoogde effecten zijn bereikt? Welke initiatieven zijn in de toekomst nodig om kennis over arbeidsrelevante aandoeningen te vergroten, verspreiden en toe te passen en wat is daarin de rol van de kenniscentra? | Ex post | Nee | | 01-03-2002 | U2502 |
| | | | | | | | |
Evaluatie wachtlijstfonds | Wachtlijsten en wachttijden | Het verkrijgen van inzicht in de huidige omvang van de wachttijden, de ontwikkeling ervan, de mogelijke oorzaken van de wachtlijsten, alsmede op de wijze waarop de extra middelen worden ingezet en de mate waarin de extra maatregelen effect hebben gehad op vermindering van wachttijden. | Wat is de omvang van en ontwikkeling in de wachtlijsten? Welke ontwikkelingen zijn er in de betrokken instellingen op het gebied van wachtlijstregistratie en informatie? Wat zijn de oorzaken van de wachtlijsten? Op welke wijze worden middelen ingezet? Voor welke oplossingsrichtingen worden gekozen? Wat is het verwachte cq. Beoogde effect? Wat is daadwerkelijk gerealiseerd? Waaruit blijkt dat de wachttijden zijn verminderd? Is de inzet van het extra incidenteel geld voor wachtlijstverminderde initiatieven een doelmatige besteding geweest? Wat is de relatie met andere dan wel eerdere wachtlijstverminderde initiatieven? | Ex post | Nee | | augustus 2000 | U2502 |
| | | | | | | | |
Verantwoord differentiëren in speelautomatenhalen | Verslavingszorg | Evaluatie van de effecten van de invoering van productdifferentiatie in speelautomatenhallen (èèn van de belangrijkste wijzigingen in de Wet op de kansspelen). In de praktijk. Onderzocht wordt welke variatie ontstaat in het aanbod van speelautomaten en hoe de gemeentebesturen daarop inspelen. | zie doelstelling | Ex post | Nee | f 93 413,– | 2002 | U2502 |
| | | | | | | | |
Peilstation-onderzoek roken, drinken, drugsgebruik en gokken van scholieren vanaf 10 jaar | Verslavingszorg | Het volgen van trends in roken, druggebruik, drinken en gokken onder scholieren vanaf 10 jaar. | Het volgen van trends in roken, druggebruik, drinken en gokken onder scholieren vanaf 10 jaar. | Ex post | Nee | f 463 000,– | januari 2000 | U2502 |
| | | | | | | | |
No-fault compensation | Lichaamsmaterialen | Nagaan wat de voor- en nadelen zijn van een no-fault compensation systeem voor medische schadeclaims als alternatief voor het bestaande systeem van medische aansprakelijkheid (met als voorbeeld de Nederlandse bloedvoorziening). | Zie doelstelling | Ex post | Nee | | 2001 | U2502 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Wet inzake bloedvoorziening | Lichaamsmaterialen | Onderzoeken of de problemen rondom de afstemming in de activiteiten van de bloedinzameling en de organisatorische knelpunten opgelost zijn nu met deze wet een meer centrale aansturing van de Nederlandse bloedvoorziening is beoogd. | Zie doelstelling | Ex post | Nee | | 2002 | U2502 |
| | | | | | | | |
Evaluatie WMO | Medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen | Evaluatie van de WMO. | Nog onbekend | Ex post | Nee | | najaar 2001 | U2502 |
| | | | | | | | |
Europees Monitoring Systeem EMCDDA/Focal Point Nederland | Drugbeleid | Deelname aan het Europese monteringsysteem, zodat vergelijking met het buitenland d.m.v. identieke gegevens mogelijk wordt/is. | Zie doelstelling | Ex post | Nee | f 600 000,– | continu | U2502 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Wet Medische Keuringen (WMK) | Patiëntenbeleid | Evaluatie van de werkingssfeer van de Wet Medische Keuringen. Evaluatie vloeit voort uit de wet. | Worden de gestelde wetsbepalingen in voldoende mate nageleefd? | Ex post | Nee | f 150 000,– | 1 november 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Stichting Patiëntenfonds | Patiëntenbeleid | Inzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid activiteiten van intermediair Patiëntenfonds. | Effectiviteit, doelmatigheid en kwaliteit van het patientenfonds met bijzondere aandacht voor interne organisatie en beleving patiëntenorganisaties. | Ex post | Nee | f 214 000,– | december 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Projecten, experimenten en onderzoek 2: externe organisatiedoorlichting ZON | Projecten, experimenten en onderzoek | Inzicht krijgen in effectiviteit en doelmatigheid van het instrument waarmee het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek wordt gevoerd. | Effectiviteit en doelmatigheid van het beleid inzake projecten, experimenten en onderzoek, waaronder begrepen de activiteiten van de intermediaire organisatie ZorgOnderzoek Nederland. | Ex post | Nee | f 250 000,– | juli 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) | Patiëntenbeleid | Hoe werkt de wet in de praktijk; zijn er knelpunten; is bijstelling nodig? | Stand van zaken, wijze waarop de wet functioneert; informatie; toestemming; omgaan met medische persoongegevens; gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek. | Ex post | Nee | f 800 000,– | juli 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Stichting Aids-fonds | Aids-bestrijding | Organisatiedoorlichting en beleidseffectmeting. | Centrale vraag is om beleidskeuzes met betrekking tot Aidsbeleid en de rol van het Aidsfonds daarin te heroverwegen, in verband met ontwikkelingen rond HIV-Aids de laatste jaren (o.a. toegenomen behandelmogelijkheden, beloop van de epidemie in Nederland en internationaal en het streven om taken en verantwoordelijkheden rond HIV en Aids in te bedden in reguliere kader.Specifieke vragen: – Is een categoraal investeringsbeleid voor ontwikkeling en onderzoek rond HIV en Aids nog steeds wenselijk? – Is de huidige vorm van public/private partnership tussen overheid en Aidsfonds nog optimaal? – Is het Aidsfonds qua eigen functioneren en het opgebouwde netwerk (nog steeds) de aangewezen partner voor VWS? | Ex post | Nee | f 190 000,– | 2e kw 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Reclamecode voor tabaksproducten | Tabaksontmoe-digingsbeleid | Voortgangsrapportage over de belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen rond de Reclamecode voor tabaksproducten. | Is de Code goed nageleefd in de evaluatieperiode? Grondslagen van de Code: een verbod van het in reclame-uitingen leggen van een direct of indirect verband tussen enerzijds het gebruik van tabaksproducten en anderzijds gezondheid, sport en jeugd alsmede een verbod van reclame-uitingen gericht op niet-gebruikers van tabaksproducten | Ex post | Nee | | juli 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Effecten medische onderzoek Bijlmerramp | Rampenbestrijding | Evaluatie van instrument medisch onderzoek van getroffenen Bijlmerramp. | Heeft het medisch onderzoek effect gehad het vinden van oorzaken van mogelijke ziekten ten gevolge van de Bijlmerramp, en heeft dit een geruststellend cq. verontrustend effect op de getroffenen. | Ex post | Nee | f 750 000,– | 2003 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Evaluatie medisch onderzoek vuurwerkramp Enschede | Rampenbestrijding | Procesevaluatie van de opzet en uitvoering van het medisch onderzoek na de vuurwerkramp te Enschede. | Is het proces goed verlopen rond de opzet en uitvoering van het grootschalig medisch onderzoek naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede. | Ex post | Nee | f 250 000,– en 1 fte | 2001 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Kabinetsstandpunt geneesmiddelenbeleid en Akkoord op hooflijnen met de KNMP | Geneesmidde-lenvoorziening | Het verkrijgen van inzicht in de stand van zaken ten aanzien van de voortgang en uitvoering van het Kabinetsbeleid en de uitvoering van het Akkoord op hoofdlijnen met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) in de geneesmiddelenvoorziening | Zie doelstelling | Ex post | Nee | | 2002 | U2502 Zn: 4.01 |
| | | | | | | | |
Opheffing van het verbod voor de apotheker om in loondienst te treden bij een niet apotheker | Geneesmiddelenvoorziening | Het wegnemen van belemmeringen voor nieuwe toetreders. | Zie doelstelling. Heeft deze maatregel het gewenste effect bereikt? | Ex post | Nee | | | U2502 Zn: 4.01 |
| | | | | | | | |
Subsidieregeling | | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Grensoverschrijdende zorg Euregio Scheldemond | Zorgverzekeringen | Inzicht krijgen in de problemen welke zich voordoen bij grensoverschrijdend contacteren en in de gevolgen van grensoverschrijdend contracteren op de Nederlandse medische infrastructuur. | Welke procesgang wordt gevolgd bij grensoverschrijdende overeenkomsten? Welke gevolgen zijn er op het gebied van kosten, financiering, zorginfrastructuur en verzekering. | Ex post | Nee | f 150 000,– | juni/juli 2000 | Zn: 8.03 |
| | | | | | | | |
Synthese experimenten grensoverschrijdende zorg | Zorgverzekeringen | D.m.v. een samenhangende anlyse structuur aan brengen in de bevindingen van de diverse experimenten die de afgelopen jaren in de diverse grensregio's vorm hebben gekregen om vervolgens tot aanbevelingen te komen inzake grensoverschrijdende zorgverzekeringsaspecten. | Onderzoek de mogelijkheden tot het uitbouwen van de bevindingen van de gelopen c.q. lopende experimenten tot een reguliere praktijk en hou daarbij rekening met de in de projecten aan de orde komende praktische en beleidsmatige aspecten. | Ex post | Nee | f 35 250,– | oktober 2000 | Zn: 8.03 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Nationaal Programma Grieppreventie | Gezondheidsbeleid | Onderzoek naar effectiviteit en kosteneffectiviteit van het Nationaal Programma Grieppreventie. | Welke gezondheidswinst wordt er behaald in termen van morbiditeit en mortaliteit, wat zijn de kosten per gewonnen levensjaar, wat gebeurt er met deze kosten als het leeftijdscriterium wordt gewijzigd? | Ex post | Nee | f 400 000,– | medio 2001 | Zn: Preventieve zorg (premie) |
| | | | | | | | |
Kwaliteitsbeleid medisch specialisten 1996 | Curatieve zorg | Bevordering van kwaliteitsbeleid medisch specialistenin het kader van de meerjarenafspraken curatieve somatische zorg. | 1) Ontwikkeling van protocollen en richtlijnen. 2) Visitatie van niet-opleidingspraktijken. 3) ontwikkelen van complicatie registraties. 4) ontwikkelen electronische visitatieformulieren. | Ex ante | Nee | f 3 625 735,– | 2002 | U2502 |
| | | | | | | | |
Evaluatie gezondheidsgedragsbevorderende instellingen | Gezondheidsbevordering | Meta-evaluatie effectiviteit gedragsbevorderende activiteiten en het effectief en doelmatig functioneren van de uitvoerende vakinstellingen. | Wat zijn de effecten van de gepleegde gezondheidsgedrag bevorderende interventies en is de samenwerking tussen de betrokken instelling te optimaliseren. | Ex post | Nee | f 250 000,– en 2 fte | 2001 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Evaluatie Netherlands School of Public Health | Gezondheidsbeleid | Toetsing realisatie oorspronkelijke beleidsdoelstellingen, te weten 1) het oprichten van een nationaal instituut op het terrein van de opleidingen, begeleiding en onderzoek in het kader van de PH, 2) de internationale waardering van haar activiteiten. | idem | Ex post | Nee | f 50 000,– | eind 2000 | U2502 Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Monitoring CAZ en CAWJ doelstellingen | Arbeidsmarktbeleid | Inzicht verkrijgen in de mate waarin de doelstellingen uit het Convenant Arbeidsmarkt Zorg (CAZ) en Convenant Arbeidsmarkt Welzijn/Jeugdhulpverlening (CAWJ) worden gehaald. | Op tal van speerpunten (zoals reductie ziekteverzuim, behoud personeel enz.) zijn in de bovengenoemde convenanten doelstellingen geformuleerd. De doelstellingen zijn met name in het CAZ kwantitatief gesteld. Per jaar dient voortgang/doelbereiking op de verschillende speerpunten te worden gemonitord. Het ligt in de bedoeling ook de effectiviteit van het ingezette beleid op een selectief aantal speerpunten mee te nemen. | Ex post | Nee | | jaarlijks | U2503 Zn: n.v.t. |
| | | | | | | | |
Vergunning(enstelsel) | | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Wet op het bevolkingsonderzoek (WBO) | Preventie | Beantwoordt de wet aan de doelstelling van de wetgever. Evaluatie vloeit voort uit wet. | Is de beoogde werkingssfeer van de wet nog afdoende? | Ex post | Nee | f 130 000,– | oktober 2000 | Zn: 2.02 |
| | | | | | | | |
Beddenreductie | Ziekenhuiszorg | Eind 1995 is een omvangrijke, gefaseerde beddenreductieoperatie, die een periode van meer dan 10 jaar omvat, afgerond. Met het oog op het verdiepen van het inzicht in de beleidsruimte op het gebied van de gezondheidszorg is het de bedoeling om onderzoek te doen naar de procesmatige aspecten van de beddenreductie-operatie | Wat zijn de procesmatige aspecten van de beddenreductie? | Ex post | Nee | | | U2502 |