A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting.
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpasing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechtold
1. | Leeswijzer | 4 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1. | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2. | De artikelen: | 7 |
Veiligheid: | ||
2: Politie | 7 | |
4: Partners in veiligheid | 9 | |
5: Nationale veiligheid | 10 | |
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 10 | |
15: Crisis- en rampenbeheersing | 11 | |
16: Brandweer en GHOR | 12 | |
Bestuurlijke Vernieuwing: | ||
1: Grondwet en democratie | 14 | |
6: Functioneren openbaar bestuur | 14 | |
9: Grotestedenbeleid | 16 | |
Kwaliteit Openbare Sector | ||
7: Informatiebeleid openbare sector | 17 | |
10: Arbeidszaken overheid | 18 | |
11: Kwaliteit Rijksdienst | 19 | |
Niet-beleidsartikelen | ||
12: Algemeen | 20 | |
13: Nominaal en onvoorzien | 21 | |
3. | Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid | 22 |
De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2006 en van de budgettaire gevolgen van enkele nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006 opgebouwd middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen en/of mutaties die 5% afwijken van het totaalbedrag van het artikel in de begroting 2006.
De technische wijzigingen betreffen o.a. niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) of gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen) worden toegelicht bij het beleidsartikel waarvan geld is bijgekomen. Verder wordt in de tabellen van budgettaire gevolgen van beleid een stand opgenomen van de juridische verplichtingen die alleen betrekking heeft op de programmagelden, met de peildatum van 1 maart.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Totaal begroting | Art.nr | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 5 136 797 | 5 477 370 | 486 806 | ||
Belangrijkste 1e suppletore mutaties | |||||
1 | Budgetverdeelsysteem politie | 2.2 | 24 000 | 24 000 | |
2 | Asielpolitie | 2.2 | 13 556 | 13 556 | |
3 | Garanties geïntegreerd middelenbeheer politieregio’s | 2.2 | 186 700 | 0 | |
4 | Verbeterprogramma opsporing en vervolging | 2.2 | 23 900 | 23 900 | |
5 | CAO politie | 2.2 en 2.3 | 5 306 | 5 306 | |
6 | Centrale exploitatiekosten C2000 | 4.3 | 9 100 | 9 100 | |
7 | Brandweer Haarlemmermeer | 16.2 | 8 200 | 8 200 | |
8 | E-overheid | 7.2 | 8 100 | 8 100 | |
9 | Nationale identiteitskaart | 7.4 | – 10 446 | – 10 446 | |
10 | Krachtige buurt | 9.3 | 10 000 | 10 000 | |
11 | Afkoop specifieke uitkeringen | 9.3 | 0 | – 26 449 | |
12 | Justitie onderdeel inburgering | 9.3 | 64 187 | 64 187 | 64 187 |
13 | Ziektekostenvoorziening Rijkspersoneel | 11.6 | 64 000 | 64 000 | |
14 | Lening VUT fonds | 13.3 | 2 000 000 | 0 | |
15 | Aanwending eindejaarsmarge | div. | 11 649 | 11 649 | |
16 | Overige | 105 189 | 103 595 | 8 674 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 7 660 238 | 5 786 068 | 559 667 |
1) Budgetverdeelsysteem politie (BVS)
Vooruitlopend op de herziening van het budgetverdeelsysteem voor de politie (BVS) met ingang van 2007, wordt de uitgavenraming van BZK verhoogd ten behoeve van de oplossing van de bestaande bedrijfsvoeringsproblematiek bij de regio’s Limburg-Zuid en Flevoland.
Het budget voor de asielgerelateerde taken van de politie wordt op basis van de recente asielramingen verhoogd.
3) Garanties geïntegreerd middelenbeheer politieregio’s
De politieregio’s kunnen deelnemen aan het zogenaamd geïntegreerd middelenbeheer en een lening of een rekening-courantkrediet afsluiten bij het ministerie van Financiën. In 2006 maken naar verwachting 8 regio’s voor het eerst gebruik van die mogelijkheid. Het gebruik van deze kredietfaciliteiten is alleen mogelijk als het vakdepartement (BZK) garant staat voor de rente en aflossing. De af te geven garanties dienen als verplichting te worden vastgelegd. Hiervoor wordt de verplichtingenraming verhoogd met het bedrag van de af te geven garanties
4) Verbeterprogramma opsporing en vervolging
Ter implementatie van de aanbevelingen van de commissie Posthumus is het programma «Versterking opsporing en vervolging» opgesteld. Met de uitvoering van dit programma zijn extra uitgaven gemoeid door het Openbaar Ministerie, het Nederlands Forensisch Instituut en de politie. Voor de politie gaat het om een intensivering voor tegenspraak en review, de Teams Grootschalige Opsporing, het opnemen van verhoor en verhoging van het opleidingsniveau van rechercheurs. Een deel van de uitvoering van het programma zal binnen de bestaande capaciteit van de politie worden opgevangen. De extra uitgaven aan het OM en het NFI worden verantwoord bij de begroting van het ministerie van Justitie.
Een deel van de middelen die voor de in het najaar van 2005 gesloten CAO voor de politie waren gereserveerd voor 2005 komen in 2006 en 2007 tot besteding.
Voor een sluitende exploitatie en het gebruik van het C2000-netwerk stellen de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Defensie en Financiën (Belastingdienst) middelen beschikbaar.
De congruentie voor de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) wordt gerealiseerd op schaal van de politieregio Kennemerland. Dit betekent dat brandweer en GHOR (Geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen) voor de gemeente Haarlemmermeer zullen overgaan van de regio Amsterdam e.o. naar de regio Kennemerland. In het belang van een goede rampenbestrijdingsorganisatie voor Schiphol wordt de brandweercapaciteit noodzakelijk versterkt. Om de regio Kennemerland in staat te stellen de versterking uit te voeren, worden structureel extra middelen beschikbaar gesteld.
Om de invoering van de elektronische overheid bij decentrale overheden en andere overheidsorganisaties en de daarmee samenhangende administratieve lastenverlichting te versnellen worden i-teams ingezet. Daarnaast wordt het project «transparante overheid» gestart. Dit project leidt ertoe dat overheidsinformatie eenvoudiger kan worden geraadpleegd en gebruikt door burgers en bedrijven.
In vergelijking met de oorspronkelijke raming vindt invoering van biometrische kenmerken op het reisdocument later plaats (28 augustus t.o.v. 1 januari). Vorig jaar is afgesproken dat de prijs van de Nationale Identiteitskaart in 2006 en 2007 bevroren blijft op het prijspeil van 2005. Als gevolg van vertraging van de invoering van biometrische kenmerken vallen de kosten van het bevriezen van de prijs lager uit dan geraamd.
In 2006 wordt € 10 mln. uitgetrokken voor de invulling van sociale herovering in de grote steden. Het initiatief om een wijk aan te pakken ligt bij de steden. Indien steden het rijk vragen om hulp, gaat een gezamenlijke taskforce van de betrokken gemeente, Rijk en eventueel andere partners op zoek naar een oplossing voor het probleem. Als onderdeel van die aanpak kunnen middelen beschikbaar worden gesteld wanneer duidelijk is dat aanvulling op de gemeentelijke inzet nodig is. De betrokkenheid van bewoners speelt een grote rol. Het doel van sociale herovering is de wijk op een duurzaam niveau te brengen. Door gerichte inzet van deze middelen kan verder worden gewerkt aan verbetering van leefbaarheid en veiligheid in buurten.
11) Afkoop specifieke uitkeringen
In het kader van de implementatie van het kabinetsstandpunt op het rapport van de Stuurgroep-Brinkman «Anders gestuurd, beter bestuurd», zijn in 2005 vier specifieke uitkeringen afgekocht. Het gaat om de drie regelingen «Impuls leefbaarheid, veiligheid en stadseconomie» (gezamenlijk € 85,1 mln.) en om de regeling «Werkgelegenheidimpuls» (€ 83 mln.). De structurele gevolgen van de afkoop worden nu verwerkt.
12) Justitie onderdeel inburgering
Op basis van de «Regeling voorschotten in verband met uitbreiding van de doelgroep voor inburgering nieuwkomers» worden voorschotten aan de grote steden (G31) uitgekeerd voor het organiseren van inburgeringstrajecten. De middelen voor de bevoorschotting worden via een zogenaamde bijdrageconstructie van het ministerie van Justitie overgemaakt aan het ministerie van BZK.
13) Ziektekostenvoorziening Rijkspersoneel
In het najaar 2005 is voor de sector Rijk een arbeidsvoorwaardenakkoord gesloten. Onderdeel van dit akkoord was de afschaffing van de ZVR per 1 januari 2006 en een bedrag voor afkoop ineens in 2006. Voor de afkoop ineens worden middelen vanuit de jaren 2007 tot en met 2010 naar voren gehaald
In 2005 is er tussen de sociale partners bij de overheid een akkoord over VUT/prepensioen/levensloop (VPL) gesloten. Onderdeel van dit VPL-akkoord is een rentedragende lening van de Staat aan het VUT-fonds. In de periode 2007–2009 ontstaat een tekort ten opzichte van een stabiel premiepad, dat in de periode 2013–2016 wordt ingelopen. De Staat zal in die eerste periode in de financieringsbehoefte van het VUT-fonds voorzien door het verstrekken van een rentedragende lening ter grootte van € 2,0 mld., te verstrekken in drie tranches. In de jaren 2014–2016 (met mogelijkheid van vervroegde aflossing) zal het VUT-fonds deze lening aflossen. De uitgaven die hiermee samenhangen, worden in de begrotingen voor 2007–2009 opgenomen.
15) Aanwending eindejaarsmarge
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
Art. nr | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Aanbesteding materieel terreurbestrijding | 2.3 | 2 000 | 2 000 |
Transitiekosten en Geïntegreerd Meldkamer Systeem | 4.3 | 2 900 | 2 900 |
Decentraal oefenen | 15.3 | 1 636 | 1 636 |
Stimuleringsprogramma Veiligheidsrisico’s | 16.2 | 2 500 | 2 500 |
Koppeling waarschuwingsstelsel (WAS) | 16.4 | 2 500 | 2 500 |
Toename wachtgelden burgemeesters | 12.1 | 113 | 113 |
11 649 | 11 649 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. Politie | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 4 264 961 | 0 | 229 702 | 4 494 663 | 50 494 | 82 487 | 84 309 | 84 809 |
Garantieverplichtingen | nihil | |||||||
Uitgaven | 4 248 581 | 0 | 43 002 | 4 291 583 | 50 494 | 82 487 | 84 309 | 84 809 |
Juridisch verplicht | 3 877 371 | |||||||
1. Apparaat | 11 204 | 0 | – 340 | 10 864 | – 460 | – 60 | – 60 | – 60 |
a. Invulling efficiencytaakstelling apparaat (zie ook art. 13.3) | – 300 | – 400 | ||||||
b. Invulling inkooptaakstelling (zie ook art. 13.3) | – 40 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 | |||
2. Politie op regionaal niveau | 3 271 822 | 0 | 34 862 | 3 306 684 | 42 309 | 75 867 | 77 689 | 78 189 |
a Centrale exploitatiekosten C2000 (zie ook art. 4.3) | – 30 600 | – 30 600 | ||||||
b Landelijke functionaliteiten (zie ook art. 4.3) | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 | |||
c Asielpolitie | 13 556 | 10 671 | 13 167 | 12 989 | 12 989 | |||
d. Budgetverdeelsysteem Politie | 24 000 | 24 000 | 24 000 | 24 000 | 24 000 | |||
e. Verbeterprogramma opsporing en vervolging | 23 900 | 35 100 | 37 000 | 39 000 | 39 500 | |||
f. CAO politie | 2 306 | 1 438 | ||||||
3. Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 489 375 | 8 400 | 497 775 | 8 565 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | |
a. Aanbesteding materieel terreurbestrijding | 2 000 | |||||||
b. ICT schil CT infobox (zie ook art. 11.6) | 500 | |||||||
c. Mobiliteits- en loopbaanbeleid (zie ook art. 2.5) | 100 | 100 | ||||||
d. Personele kosten projecten (zie ook art. 4.1) | – 100 | – 35 | ||||||
e. CAO politie | 3 000 | 2 000 | ||||||
f. Terrorismebestrijding (bijdrage van Justitie) | 2 900 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | |||
4. Prestatievermogen politie | 70 394 | 0 | 70 394 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Adequaat niveau van politiepersoneel | 199 025 | 80 | 199 105 | 80 | 180 | 180 | 180 | |
a. Flexibel Pensioen Uittreden/Functioneel Leeftijdsontslag (bijdrage van Justitie) | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | |||
b. Mobiliteit en loopbaanbeleid (zie ook art. 2.3) | – 100 | – 100 | ||||||
6. Geneeskundige verzorging politie | 206 761 | 0 | 206 761 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 209 976 | 0 | 209 976 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.2.b. Landelijke functionaliteiten
Met ingang van 1 januari 2006 wordt de bijdrage voor een aantal functionaliteiten (LIST, MOBIPOL, OPS, HKS, DEX, LPR en CVI) toegevoegd aan de algemene bijdrage voor de politiekorpsen. De bekostiging van de werkzaamheden van het Concern Informatiemanagement Politie (CIP) voor deze functionaliteiten geschiedt daarmee vanuit de korpsen.
Zie toelichting paragraaf 2.1
2.2.d. Budgetverdeelsysteem politie
Zie toelichting paragraaf 2.1
2.2.e. Verbeterprogramma opsporing en vervolging
Zie toelichting paragraaf 2.1
Zie toelichting paragraaf 2.1
2.3.a. Aanbesteding materieel terreurbestrijding
Het Kabinet heeft medio 2005 als onderdeel van de intensivering terrorismebestrijding geld beschikbaar gesteld voor de aanschaf van groot materieel. In totaal worden 28 voertuigen voor verscherpt rijdend toezicht (VRT’s) aangeschaft. De eerste 12 VRT’s worden niet in 2005 maar in 2006 geleverd en betaald.
Op landelijk niveau wordt de Dienst Speciale Interventies (DSI) opgericht. Dit samenwerkingsverband tussen politie/KLPD en Defensie heeft tot taak het voorkomen en bestrijden van grof geweld c.q terrorisme. Kerncompetenties zijn: Integer, samenwerken, operationeel, professioneel handelen en innovatie. De inzet van de DSI vindt plaats op initiatief van de Hoofdofficier van Justitie of op aangeven van de Minister van Justitie. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) speelt een belangrijke rol in de informatievoorziening. Aangezien het KLPD het beheer voert over de DSI wordt het KLPD-budget hiervoor opgehoogd. Over de wijze waarop het ministerie van Defensie bijdraagt aan DSI vindt nog nader overleg plaats.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4. Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 70 998 | 600 | 41 945 | 113 543 | 28 608 | – 1 431 | – 1 544 | – 1 742 |
Uitgaven | 70 998 | 600 | 41 945 | 113 543 | 28 608 | – 1 431 | – 1 544 | – 1 742 |
Juridisch verplicht | 54 270 | |||||||
1. Apparaat | 8 632 | 825 | 9 457 | 488 | 715 | 602 | 404 | |
a. Apparaatskosten (zie ook art. 4.2, 4.3 en 4.6) | 446 | 446 | 446 | 446 | 446 | |||
b. Detachering Europese commissie (zie ook art. 12.1) | 124 | 128 | 113 | |||||
c. Invulling eff. Taakstelling apparaat (zie ook art. 13.3) | – 208 | – 277 | ||||||
d. Invulling inkooptaakstelling (zie ook art. 13.3) | – 28 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 | |||
e. Personele kosten projecten (zie ook art. 2.3 en 4.3) | 293 | 35 | ||||||
f. Permanente vertegenwoordiging EU en NAVO (bijdrage van BUZA en HGIS) | 198 | 198 | 198 | 198 | ||||
2. Integraal veiligheidsbeleid | 4 234 | 600 | – 359 | 4 475 | – 360 | – 26 | – 26 | – 26 |
a. Project Hektor | 600 | |||||||
b. Project Aanpak urgente bedrijvenlocaties (bijdrage aan EZ) | – 333 | -334 | ||||||
c. Apparaatskosten (zie ook art. 4.1) | – 26 | -26 | – 26 | – 26 | – 26 | |||
3. ICT-infrastructuur | 51 138 | 41 533 | 92 671 | 28 534 | – 2 066 | – 2 066 | – 2 066 | |
a. Apparaatskosten (zie ook art. 4.1) | – 366 | – 366 | – 366 | – 366 | – 366 | |||
b. Centrale exploitatiekosten C2000 (bijdrage van VWS en Defensie) | 9 100 | |||||||
c. Centrale exploitatiekosten C2000 (zie ook art. 2.2) | 30 600 | 30 600 | ||||||
d. Gebruik C2000 Belastingdienst (bijdrage van Financiën) | 1 192 | |||||||
e. Landelijke functionaliteiten (zie ook art. 2.2) | – 1 700 | – 1 700 | – 1 700 | – 1 700 | – 1 700 | |||
f. Personele kosten projecten (zie ook art. 4.1) | – 193 | |||||||
g. Transitiekosten Geïntegreerd Meldkamer Systeem | 2 900 | |||||||
6. Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 6 994 | – 54 | 6 940 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | |
a. Apparaatskosten (zie ook art. 4.1) | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3.b, c, d. Centrale exploitatiekosten en gebruik C2000
Over de financiering van de centrale exploitatiekosten van het netwerk C2000 is met de betrokken disciplines een verdeling vastgesteld. Van de ministeries van VWS en Defensie en de politie (artikel 2) wordt een bijdrage ontvangen. Voor het gebruik van het netwerk door de Belastingdienst wordt van het ministerie van Financiën eveneens een bijdrage ontvangen.
4.3.g. Transitiekosten Geïntegreerd Meldkamer Systeem (GMS)
In 2005 zijn middelen vrijgemaakt voor de herstructurering van GMS en de transitiekosten voor ITO/ISC. Deze middelen waren echter niet in 2005 nodig maar zijn in 2006 nodig.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5. Nationale Veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 126 080 | 0 | 4 400 | 130 480 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 126 080 | 0 | 4 400 | 130 480 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Apparaat | 122 937 | 3 400 | 126 337 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |
a Humint | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
b ICT schil CT infobox (zie ook art. 11.6) | 4 400 | |||||||
2. Geheim | 3 143 | 1 000 | 4 143 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
a. Humint | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||
Ontvangsten | 91 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De ICT-schil maakt informatie uit de contra-terrorisme infobox (CT-infobox) toegankelijk voor aangewezen partijen in terrorismebestrijding.
De geheime uitgaven worden opgehoogd voor de toename van het aantal HUMINT-operaties en de toenemende kosten daarvan.
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 12 872 | 0 | 853 | 13 725 | 1 036 | 1 008 | 1 015 | 986 |
Uitgaven | 12 872 | 0 | 853 | 13 725 | 1 036 | 1 008 | 1 015 | 986 |
1. Inspectie openbare orde en veiligheid | 3 908 | 453 | 4 361 | 636 | 608 | 615 | 586 | |
a. Functioneel Leeftijdsontslag (zie ook art. 12.1) | 52 | 58 | 80 | 87 | 58 | |||
b. Reorganisatie traject progressie in toezicht (zie 12.1) | 50 | 50 | ||||||
c. Apparaatskosten inspectie openbare orde en veiligheid (zie ook art. 12.1) | 351 | 528 | 528 | 528 | 528 | |||
2. Onderzoeksraad voor veiligheid | 8 964 | 400 | 9 364 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
a. Detachering Personeel (bijdrage van Defensie) | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15. Crisis- en Rampenbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15. Crisis- en Rampenbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 32 715 | 0 | 7 397 | 40 112 | – 1 136 | – 922 | – 922 | – 922 |
Uitgaven | 35 079 | 0 | 7 397 | 42 476 | – 1 136 | – 922 | – 922 | – 922 |
Juridisch verplicht | 9 981 | |||||||
1. Apparaat | 6 531 | 945 | 7 476 | 862 | 1 136 | 1 136 | 1 136 | |
a. Apparaatskosten (zie ook art. 15.4) | 1 178 | 1 178 | 1 178 | 1 178 | 1 178 | |||
b. Invulling efficiencytaakstelling apparaat (zie ook art. 13.3) | – 206 | – 274 | ||||||
c. Invulling inkooptaakstelling (zie ook art. 13.3) | – 27 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 | |||
2. Proactie/preventie | 4 820 | – 140 | 4 680 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Tunnelveiligheid (bijdrage aan V&W) | – 50 | |||||||
b. Stimulering multifunctioneel samenwerking (zie ook art. 15.4) | – 2 590 | |||||||
c. Intensivering Civiel/Militaire Samenwerking | 2 500 | |||||||
3. Preparatie | 18 837 | – 3 912 | 14 925 | – 820 | – 880 | – 880 | – 880 | |
a. Beheer nationaal meetnet radioactiviteit (bijdrage aan VROM) | – 820 | – 820 | – 880 | – 880 | – 880 | |||
b. Decentraal oefenen | 2 000 | |||||||
c. Stimulering bestuurlijke samenwerking (zie ook art. 15.4) | – 9 092 | |||||||
d. Wet tegemoetkoming bij schade en zware ongevallen (WTS) | 4 000 | |||||||
4. Respons | 4 891 | 10 504 | 15 395 | – 1 178 | – 1 178 | – 1 178 | – 1 178 | |
a. Apparaatskosten (zie ook art. 15.1) | – 1 178 | – 1 178 | – 1 178 | – 1 178 | – 1 178 | |||
b. Stimulering multifunctioneel samenwerking (zie ook art. 15.2) | 2 590 | |||||||
c. Stimulering bestuurlijke samenwerking (zie ook art. 15.3) | 9 092 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het betreft hier een eenmalige structurele compensatie van de personeelsbudgetten vanuit de programmabudgetten (€ 1 004 000). Daarnaast is sprake van een incidentele reallocatie in 2006 als gevolg van de aanschaf van een managementinformatiesysteem en de invoering van het meer projectmatig werken bij DCB (€ 200 000).
Intensivering Civiel/Militaire Samenwerking (ICMS). Als onderdeel van ICMS wordt een «netcentrische» proeftuin ingericht met TNO en drie veiligheidsregio’s. Daarin wordt onderzocht of multidisciplinaire aansturing van civiele crisisbeheersing kan worden ondersteund met militaire ICT/systemen.
Decentrale overheden kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van het houden en/of verbeteren van multidisciplinaire oefeningen. Hiertoe konden tot 1 november 2005 aanvragen worden ingediend. In 2005 konden niet alle aanvragen tijdig afgehandeld worden. Dit gebeurt in 2006.
15.3.d Wet tegemoetkoming bij schade en zware ongevallen (WTS)
De meerkosten in 2006 hangen samen met nog lopende beroepsprocedures over toepassing van de WTS in verband met de wateroverlast in 1998 (overmatige regenbuien) en 2003 (Maas en Wilnis).
15.4.b & c. Stimulering multifunctioneel en bestuurlijke samenwerking
Evaluatie van grootschalige oefeningen toont aan dat de coördinatie van bestuurlijke crisisbesluitvorming en informatievoorziening voortdurende aandacht vraagt. Het Nationaal Coördinatiecentrum (NCC) treedt op als coördinator en facilitator. De evaluatie vraagt tevens om een andere invulling van het NCC.
De veranderende samenleving vereist een adequate risico- en crisiscommunicatie, die onafhankelijk, gezaghebbend en betrouwbaar is. In verband hiermee zal de campagne Voramp worden herzien en zal in overleg met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) een campagne terrorisme-aanpak worden ontwikkeld.
De kwaliteit van bestuurlijke en operationele coördinatie en de informatievoorziening gaat een steeds grotere rol spelen in de crisis- en rampenbestrijding en daarnaast de risico- en crisiscommunicatie met de burger. Om het NCC en het Expertise centrum Risico-en Crisiscommunicatie (ERC) ook in de toekomst hierin een prominente rol te laten vervullen wordt de positie van het NCC en de rol van het ERC versterkt.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16. Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 140 076 | 0 | 14 068 | 154 144 | – 178 | – 23 | – 23 | – 23 |
Uitgaven | 140 104 | 0 | 14 068 | 154 172 | – 178 | – 23 | – 23 | – 23 |
Juridisch verplicht | 80 696 | |||||||
1. Apparaat | 5 638 | – 132 | 5 506 | – 178 | – 23 | – 23 | – 23 | |
a. Invulling eff. taakstelling apparaat (zie ook art. 13.3) | – 116 | – 155 | ||||||
b. Invulling inkooptaakstelling (zie ook art. 13.3) | – 16 | – 23 | – 23 | – 23 | – 23 | |||
2. Bestuurlijke organisatie | 104 022 | 11 300 | 115 322 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | |
a. Stimuleringsprogramma veiligheid | 2 500 | |||||||
b. Territoriale congruentie (zie ook art. 11.6) | 1 000 | |||||||
c. Herverdeling beleidsbudget (zie ook art. 16.3 en 16.4) | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | |||
d. Brandweer Haarlemmermeer | 8 200 | |||||||
3. Taken | 3 873 | 0 | 200 | 4 073 | 200 | 200 | 200 | 200 |
a. Herverdeling beleidsbudget (zie ook art. 16.2) | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
4. Kwaliteit | 26 571 | 2 700 | 29 271 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
a. Herverdeling beleidsbudget (zie ook art. 16.2) | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
b. Koppeling waarschuwingsstelsel | 2 500 | |||||||
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.2.a. Stimuleringsprogramma veiligheid
Er is een incidentele bijdrage beschikbaar gesteld stellen om op de vorming van veiligheidsregio’s gerichte ontwikkelingen en experimenten te ondersteunen. Het ontwerpen van het stimuleringsprogramma, het opstellen van de visiedocumenten door de veiligheidsregio’s en het proces van beoordeling en waardering van de aanvragen kon in 2005 niet tijdig worden afgerond. Het resterende deel van de aanvragen wordt nu in 2006 afgerond.
16.2.b. Territoriale congruentie
Het op elkaar laten aansluiten van brandweer- en GHOR-regio’s enerzijds, en politieregio’s anderzijds brengt kosten met zich mee. Als uitgangspunt geldt dat de regio’s die kosten zelf opvangen. In bepaalde gevallen wordt een tegemoetkoming in deze frictiekosten beschikbaar gesteld. De territoriale congruentie is in bijna alle regio’s afgerond. Om de knelpunten in de regio Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, op te lossen wordt aan deze regio hiervoor een eenmalige tegemoetkoming verstrekt.
16.2.d. Brandweer Haarlemmermeer
Zie toelichting paragraaf 2.1
16.4.b.Koppeling waarschuwingsstelsel
Voor de aansturing van het Waarschuwingsstelsel (WAS) wordt een nieuw netwerk aangelegd. Het Europese aanbestedingstraject en andere voorbereidende werkzaamheden vonden in 2005 plaats. De feitelijke uitvoering kan pas plaatsvinden als de invoering van C2000 in 2006 voltooid is.
Thema Bestuurlijke vernieuwing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. Grondwet en Democratie | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 11 878 | 2 654 | 14 532 | 2 533 | 113 | 113 | 113 | |
14 532 | ||||||||
Uitgaven | 11 878 | 0 | 2 654 | 14 532 | 2 533 | 113 | 113 | 113 |
Juridisch verplicht | ||||||||
1. Apparaat | 11 878 | 2 654 | 14 532 | 2 533 | 113 | 113 | 113 | |
a. Detachering vertegenwoordiger EU (zie ook art. 12.1) | 135 | 135 | ||||||
b. Juridisch adviseur kabinet Gouverneur NA (zie IIB art. 5.1) | 106 | 106 | ||||||
c. Kiezen op Afstand (zie ook art. 12.1) | 1 775 | 1 775 | 1 500 | |||||
d. Bijdrage bouwmeester Mensenrechteninstituut (zie ook art. 12.1) | 100 | 100 | ||||||
e. Subsidie Comité 4/5 mei (zie ook art. 12.1) | 138 | 138 | 113 | 113 | 113 | 113 | ||
f. Versterking secretariaat Kiesraad (zie ook art. 12.1) | 400 | 400 | 920 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het project KOA (Kiezen Op Afstand) is bedoeld om het stemmen bij algemene verkiezingen te vergemakkelijken door het stemproces minder plaatsgebonden te maken. KOA bestaat uit de deelprojecten Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal (SWS) en Internet- en telefoonstemmen voor kiesgerechtigden woonachtig in het buitenland (ITS). Bij de gemeenteraadsverkiezingen 2006 is voor SWS een experiment uitgevoerd. Daarnaast worden in 2006 voorbereidingen getroffen voor ITS bij de Tweede Kamerverkiezingen in mei 2007.
6. Functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 39 299 | 0 | 5 959 | 45 258 | 411 | – 39 | – 39 | – 39 |
Uitgaven | 39 299 | 0 | 5 959 | 45 258 | 411 | – 39 | – 39 | – 39 |
Juridisch verplicht | 25 089 | |||||||
1. Apparaat | 8 292 | 0 | – 792 | 7 500 | – 1 276 | – 1 276 | – 1 276 | – 1 276 |
a. Overheveling Bureau Internationale Zaken naar concernstaven (zie ook art. 12.1) | – 1 263 | – 1 368 | – 1 368 | – 1 368 | – 1 368 | |||
b. Incidentele apparaatskosten Bestuurlijke Financiële Organisatie (zie ook art. 6.2) | 433 | |||||||
c. Overheveling personeel DGMOS (zie ook art. 10.1) | – 108 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | |||
d. Onderzoeksbudget en oorlogsgravenstichting (zie ook art. 6.2) | 63 | 63 | 63 | 63 | 63 | |||
e. Subsidie oorlogsgravenstichting (zie ook art. 12.1) | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | |||
f. Wachtgelden (bijdrage van Koninkrijksrelaties) | 88 | 88 | 88 | 88 | 88 | |||
2. Inrichting en werking openbaar bestuur | 7 236 | 6 051 | 13 287 | 1 387 | 937 | 937 | 937 | |
a. Incidentele apparaatskosten Bestuurlijke Financiële Organisatie (zie ook art. 6.2) | – 433 | |||||||
b. Intensiveringen bestuurlijke vernieuwing (zie ook art. 11.6) | 4 140 | |||||||
c. Kwaliteit lokaal bestuur/vernieuwingsimpuls | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||
d. Professionaliseringsfonds (bijdrage van Gemeentefonds) | 450 | 450 | ||||||
e. Reallocatie DGKB (zie ook art. 9.1) | – 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
f. Onderzoeksbudget en oorlogsgravenstichting (zie ook art. 6.1) | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 | |||
g. Schadeloosstelling Europarlementariërs (bijdrage naar Staten-Generaal) | – 250 | |||||||
h. Toename wachtgelden burgemeesters (zie ook art. 12.1) | 1 267 | |||||||
3. Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 8 749 | 0 | 8 749 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. Faciliteren politieke ambtdragers | 15 022 | 700 | 15 722 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
a. Subsidie LPF (zie ook art. 11.6) | 400 | |||||||
b. Zendtijd politieke partijen (bijdrage van OCW) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |||
Ontvangsten | 159 | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2.b. Intensiveringen bestuurlijke vernieuwing
Om de kloof tussen burgers en politiek te verkleinen, proberen gemeenten en provincies op allerlei manieren burgers te betrekken bij het bestuurlijke proces. Nieuwe methoden als een burgerjury en digitale burgerconsultatie worden hierbij beproefd. De minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties wil concrete initiatieven van gemeenten, provincies en burgers ondersteunen via eenmalige bijdragen en onderzoek naar de resultaten.
6.2.c. Kwaliteit lokaal bestuur
Voorgesteld wordt om de bijdrage van BZK aan het agentschap BPR (Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocument) vanaf 2006 structureel af te romen met € 1 mln. en deze middelen in te zetten voor de bestuurlijke vernieuwing lokaal bestuur,door enerzijds de kennis en vaardigheden van raadsleden, wethouders en ambtenaren te bevorderen (in samenwerking met de VNG) en anderzijds een goed functionerend stelsel van kwaliteitszorg in te stellen. Door het vrijspelen van middelen binnen de BZK-begroting blijft het Rijk gemeenten en provincies ondersteunen bij het verder verbeteren van het duale stelsel.
6.2.h. Toename wachtgelden burgemeesters
De kosten voor wachtgelden nemen aanzienlijk toe. BZK zal in 2006 een onderzoek doen naar de achtergronden van deze toename.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
9. Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 10 857 | 0 | 81 100 | 91 957 | 21 853 | 7 753 | 7 753 | |
Uitgaven | 351 171 | 0 | 54 651 | 405 822 | – 6 469 | – 20 569 | – 20 569 | – 28 322 |
Juridisch verplicht | 357 160 | |||||||
1. Apparaat | 3 147 | 60 | 3 207 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Reallocatie DGKB (zie ook art. 6.2) | 60 | |||||||
2. Faciliteren grotestedenbeleid | 2 008 | 0 | 2 008 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Stimuleren grotestedenbeleid | 346 016 | 54 591 | 400 607 | – 6 469 | – 20 569 | – 20 569 | – 28 322 | |
a. Justitie criminele loopbaan allochtone jongeren | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | ||||
b. Justitie onderdeel inburgering | 64 187 | |||||||
c. Bijdrage constructie VWS | 2 353 | 2 353 | 2 353 | 2 353 | ||||
d. Krachtige buurt | 10 000 | 15 000 | ||||||
e. Afkoop specifieke uitkeringen | – 26 449 | – 28 322 | – 28 322 | – 28 322 | – 28 322 | |||
Ontvangsten | 214 516 | 0 | 71 040 | 285 556 | 6 853 | 7 753 | 7 753 | 0 |
a. Justitie criminele loopbaan allochtone jongeren | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | ||||
b. Justitie onderdeel inburgering | 64 187 | |||||||
c. Bijdrage constructie VWS | 2 353 | 2 353 | 2 353 | 2 353 |
9.3.a.Justitie criminele loopbaan allochtone jongeren
De regeling «criminele loopbaan allochtone jongeren» wordt in de jaren 2006 tot en met 2009 voor de G31 uitgekeerd door het ministerie van BZK door middel van een brede doeluitkering. Door middel van een zogenaamde bijdrageconstructie wordt het ministerie van BZK in staat gesteld deze betalingen te doen.
9.3.b. Justitie onderdeel inburgering
Zie toelichting paragraaf 2.1.
9.3.c. Bijdrage constructie VWS
Deze mutatie betreft een technische aanpassing (o.a. indexatie) van de brede doeluitkering ten aanzien van het onderdeel maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg.
Zie toelichting paragraaf 2.1.
Thema Kwaliteit Openbare Sector
7. Informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7. Informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 155 899 | 0 | – 6 193 | 149 706 | 11 214 | 13 784 | 5 184 | 5 184 |
Uitgaven | 170 146 | 0 | – 6 193 | 163 953 | 11 214 | 13 784 | 5 184 | 5 184 |
Juridisch verplicht | 39 028 | |||||||
1. Apparaat | 4 361 | 0 | 0 | 4 361 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Verbeteren ICT-voorzieningen | 19 471 | 0 | 9 021 | 28 492 | 15 609 | 14 800 | 6 200 | 6 200 |
a. Adviescollege toetsing administratieve lasten (bijdrage aan Financiën) | – 368 | – 191 | ||||||
b. Basisregistratie (bijdrage aan VROM) | – 1 500 | |||||||
c. Herverdeling budgetten (zie ook art. 7.2) | 2 789 | |||||||
d. E-overheid | 8 100 | 15 800 | 14 800 | 6 200 | 6 200 | |||
3. Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 28 327 | 0 | – 2 805 | 25 522 | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 |
a. Cas kinderopvang (zie art. 12.1) | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 | |||
b. Herverdeling budgetten (zie ook art. 7.1) | – 2 789 | |||||||
4. Reisdocumenten en GBA stelsel | 117 987 | 0 | – 12 409 | 105 578 | – 4 379 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 |
a. Afname bijdrage BPR | – 1 963 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
b. Nationale identiteitskaart | – 10 446 | – 3 379 | ||||||
Ontvangsten | 60 212 | 0 | 0 | 60 212 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het betreft een bijdrage in de financiering van de landelijke voorziening ten behoeve van de basisregistraties voor adressen en gebouwen.
Het betreft herverdeling van de programmagelden, als gevolg van een andere inrichting van de administratie waarbij beheeractiviteiten en beleidsactiviteiten meer in samenhang zijn gebracht
Zie toelichting paragraaf 2.1
Jaarlijks stelt BZK een bedrag beschikbaar aan BPR voor uitvoering van beleidstaken, projecten en onderzoeken. Voorgesteld wordt om de bijdrage van BZK aan het agentschap BPR (Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocument) vanaf 2006 structureel af te romen met € 1 mln. en deze middelen in te zetten voor de bestuurlijke vernieuwing lokaal bestuur (zie 6.2.c). Daarnaast wordt incidenteel € 0,963 mln. ingezet voor intensiveringen bestuurlijke vernieuwing (zie 6.2.b).
7.4.b. Nationale Identiteitskaart
Zie toelichting paragraaf 2.1
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10. Arbeidszaken overheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 60 451 | 0 | 5 164 | 65 615 | 54 | 54 | 54 | 54 |
Uitgaven | 60 451 | 0 | 4 921 | 65 372 | 54 | 54 | 54 | 54 |
Juridisch verplicht | 3 440 | |||||||
1. Apparaat | 10 063 | 788 | 10 851 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
a. Stichting Verbond Sectorwerkgevers Overheid (VSO) | 680 | |||||||
b. Overheveling personeel DGMOS (zie ook art. 6.1) | 108 | 54 | 54 | 54 | 54 | |||
5. Uitkeringsregelingen | 40 793 | 2 783 | 43 576 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Stichting administratie Indonesische pensioenen (zie ook art. 11.6) | 2 783 | |||||||
6. Randvoorwaarden sectoren/overheid | 9 595 | 1 350 | 10 945 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Bureau Internationale Ambtenaren (zie ook art. 11.6) | 250 | |||||||
b. Bureau Integriteitbevordering Openbare Sector (zie ook art. 11.6) | 250 | |||||||
c. Good Governance (zie ook art. 11.6) | 250 | |||||||
d. Project normalisatie overheid (zie ook art. 11.6) | 600 | |||||||
Ontvangsten | 619 | 0 | 680 | 1 299 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a. Stichting Verbond Sectorwerkgevers Overheid (VSO) | 680 |
10.5.a. Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)
Als gevolg van een éénmalige vertraging in de betaling aan de Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP), die de uitvoering doet van de pensioenen aan Nederlandse ambtenaren uit de (voormalige) overzeese gebiedsdelen en hun nagelaten betrekkingen, wordt in 2006 nog circa € 2,8 mln. administratietechnisch geboekt.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11. Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 108 924 | 53 567 | 162 491 | – 24 898 | – 19 598 | – 12 298 | – 5 598 | |
Garantieverplichtingen | nihil | |||||||
Uitgaven | 108 924 | 0 | 52 216 | 161 140 | – 24 898 | – 19 598 | – 12 298 | – 5 598 |
Juridisch verplicht | 15 710 | |||||||
1. Apparaat | 12 622 | 529 | 13 151 | 511 | 511 | 511 | 511 | |
a. Correctie verdeling taakstelling BABD (zie ook art. 11.2) | – 38 | – 56 | – 56 | – 56 | – 56 | |||
b. Wachtgeld BABD (zie ook art. 11.2 en art. 12.1) | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
c. Intercollegiale consultatie | 367 | 367 | 367 | 367 | 367 | |||
2. topmanagers rijksdienst | 4 975 | 273 | 5 248 | – 109 | – 109 | – 109 | – 109 | |
a. Correctie verdeling taakstelling BABD (zie ook art. 11.1) | 38 | 56 | 56 | 56 | 56 | |||
b. Wachtgeld BABD (zie ook art. 11.1) | – 165 | – 165 | – 165 | – 165 | – 165 | |||
c. Management developement | 400 | |||||||
6. Professionele en goede medewerkers | 68 659 | 43 308 | 111 967 | – 25 300 | – 20 000 | – 12 700 | – 6 000 | |
a. Contract beëindiging IBM (zie diverse artikelen) | – 20 825 | |||||||
b. Rijkstraineesprogramma (bijdrage van/aan diverse departement) | 137 | |||||||
c. Service center media inzet | 600 | |||||||
d. Ziektekostenvoorziening rijkspersoneel | 64 000 | – 25 300 | – 20 000 | – 12 700 | – 6 000 | |||
e. Arbo (zie ook art. 11.7) | – 604 | |||||||
7. Functionerende organisatie | 563 | 1 177 | 1 740 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Loopbaan en Mobiliteit (bijdrage diverse dep.) | 26 | |||||||
b. Ontwikkelcentrum (bijdrage diverse dep.) | 256 | |||||||
c. Arbeidsjuridisch (zie ook art. 12.1) | 98 | |||||||
d. Rijksadvies (bijdrage diverse dep.) | 193 | |||||||
e. Arbo (zie ook art. 11.6) | 604 | |||||||
8. Functionerende bedrijfsvoering | 22 105 | 6 929 | 29 034 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Onderzoek P-direkt (zie ook art. 12.1) | – 47 | |||||||
b. Rijksweb 2006 (bijdrage van V&W) | 994 | |||||||
c. P-direkt (zie ook art. 11.6) | 5 982 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 767 | 767 | 367 | 367 | 367 | 367 | |
a. Intercollegiale consultatie | 367 | 367 | 367 | 367 | 367 | |||
b. Management developement | 400 |
11.6.d. Ziektekostenvoorziening rijkspersoneel
Zie toelichting paragraaf 2.1
11.6.a. Contract beëindiging IBM
BZK heeft in 2005 € 20,8 mln. betaald aan IBM, in verband met de afwikkeling van het beëindigen van de samenwerking (Tweede Kamer, vergaderjaar 2005–2006, 30 146, nr. 5). Na besluitvorming over de nieuwe koers van P-direkt en indien deze besluitvorming leidt tot het toekennen van de status van batenlastendienst zal dit bedrag grotendeels via een beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën worden aangezuiverd.
11.6.d. Ziektekostenvoorziening rijkspersoneel
Zie toelichting paragraaf 2.1
P-Direkt heeft in 2006 nog onvoldoende inkomsten om tot een sluitende exploitatie te komen. BZK draagt bij om het voorziene tekort te dekken.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12. Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 87 756 | – 600 | – 2 666 | 84 490 | – 2 168 | 300 | 406 | 435 |
Uitgaven | 87 756 | – 600 | – 2 666 | 84 490 | – 2 168 | 300 | 406 | 435 |
1. Apparaat | 76 918 | – 600 | – 2 666 | 73 652 | – 2 163 | 300 | 406 | 435 |
a. Project Hektor (zie ook art. 4.1) | – 600 | |||||||
b. Overheveling Bureau Internationale Zaken naar concernstaven (zie ook art. 6.1) | 1 263 | 1 368 | 1 368 | 1 368 | 1 368 | |||
c. Toename wachtgelden burgemeesters (zie ook art. 6.2) | – 885 | |||||||
d. Onderzoek P-direkt (zie ook art. 11.8) | 47 | |||||||
e. Bijdrage bouwmeester NMI (zie ook art. 1.1) | – 100 | |||||||
f. Subsidie comité 4/5 mei (zie ook art. 1.1) | – 138 | – 113 | – 113 | – 113 | – 113 | |||
g. Cas kinderopvang (zie art. 7.3) | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | |||
h. Wachtgeld BABD (zie ook art. 11.1) | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | |||
i. Detachering Europese commissie (zie ook art. 1.1 en 4.1) | – 259 | – 128 | – 113 | |||||
j. Dienstverleningsafspraken | 374 | |||||||
k. Functioneel Leeftijdsontslag (zie ook art. 14.1) | – 52 | – 58 | – 80 | – 87 | – 58 | |||
l. Kiesraad en keizen op afstand (zie ook art. 1.1 en 1.3) | – 2 175 | – 2 420 | ||||||
m. Reorganisatietraject progressie in toezicht (zie 14.1) | – 50 | – 50 | ||||||
n. Subsidie oorlogsgravenstichting (zie ook art. 6.1) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
o. Apparaatskosten inspectie openbare orde en veiligheid (zie ook art. 14.1) | – 351 | – 528 | – 528 | – 528 | – 528 | |||
p. Wet gelijke behandeling handicap (bijdrage aan Justitie) | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |||
q. Wet gelijke behandeling leeftijd (bijdrage aan Justitie) | – 120 | – 120 | – 120 | – 120 | – 120 | |||
r. Werkmaatschappij bijdrage BZK aandeel | – 106 | |||||||
2. Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 10 838 | 10 838 | ||||||
Ontvangsten | 983 | 374 | 1 357 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Dienstverleningsafspraken | 374 |
12.1.b. Overheveling Bureau Internationale Zaken naar concernstaven
Het betreft een overheveling van middelen ter bekostiging van het per 1 januari 2006 aan het Bureau van de Secretaris Generaal toegevoegde Bureau Internationale Zaken (voorheen Directie CIB). Verder is ook de Permanente Vertegenwoordiging EU ondergebracht bij Concernstaven.
3.2 Artikel 13: Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Stand 1e suppletore be-groting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)= (1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 14 031 | 0 | 2 085 491 | 2 099 522 | 67 647 | 56 443 | 47 353 | 38 357 |
Uitgaven | 14 031 | 0 | 85 491 | 99 522 | 67 647 | 56 443 | 47 353 | 38 357 |
1. Loonbijstelling | 0 | 61 702 | 61 702 | 43 292 | 33 853 | 24 962 | 15 780 | |
a. Loonbijstelling tranche 2006 | 61 702 | 43 292 | 33 853 | 24 962 | 15 780 | |||
2. Prijsbijstelling | 0 | 24 703 | 24 703 | 24 667 | 23 978 | 23 758 | 23 933 | |
a. Prijsbijstelling tranche 2006 | 24 703 | 24 667 | 23 978 | 23 758 | 23 933 | |||
3. Onvoorzien | 14 031 | – 914 | 13 117 | – 312 | – 1 388 | – 1 367 | – 1 356 | |
a. Invulling efficiencytaakstelling apparaat (zie diverse artikelen) | 830 | 1 106 | 1 106 | 1 106 | 1 106 | |||
b Invulling inkooptaakstelling (zie diverse artikelen) | 111 | 167 | 167 | 167 | 167 | |||
c. Restant efficiencytaakstelling | 0 | 0 | – 1 106 | – 1 106 | – 1 106 | |||
d. Veiligheidsmonitor (bijdrage aan EZ) | – 225 | |||||||
e. Motie apb: efficiency/huisvesting | – 1 630 | – 1 585 | – 1 555 | – 1 534 | – 1 523 |
13.1a/13.2a. Loon-en prijsbijstelling tranche 2006
Het betreft de ontvangen loon-en prijsbijstelling voor 2006 die nog doorverdeeld moet worden naar diverse beleidsartikelen.
13.3.a Invulling efficiencytaakstelling apparaat
Het betreft de openstaande efficiencytaakstelling die is doorvertaald naar diverse beleidsartikelen.
13.3.e. Motie APB: Efficiency/huisvesting ZBO’s en agentschappen
De financiële gevolgen die voortvloeien uit de aangenomen moties zijn verhaald op de departementen (hierbij prijsbijstelling). Het aandeel van BZK bedraagt ca. € 1,6 mln.
3 De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid
Extra-Comptabel Overzicht Grotestedenbeleid
Het is nog steeds mogelijk dat de budgetten van de BDU’s fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.
De budgetten in categorie «B» betreffen ramingen.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken | ||||||||||||
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK) | 626 222 | 572 661 | 739 271 | 777 111 | 809 129 | 427 981 | 413 230 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) De derde convenantsperiode Grotestedenbeleid beslaat de periode 2005–2009 (zie kader). De afzonderlijke regelingen die opgenomen zijn in de brede doeluitkeringen, kennen een langere looptijd. Het betreft veelal structureel geld. | ||||
I BDU ECONOMIE | totaal BDU G30 | 29 021 | 18 595 | 30 417 | 40 026 | 34 027 | – | – | ||||
EZ | art. 3.10 | Stadseconomie | totaal beleidsterrein | 29 021 | 18 595 | 30 417 | 40 026 | 34 027 | – | – | Bedragen G30 excl. een bedrag gereserveerd voor onvoorziene kansen en bedreigingen (zie cat B). | |
G30 | 29 021 | 18 595 | 30 417 | 40 026 | 34 027 | – | – | |||||
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | totaal BDU G30 | 413 958 | 376 092 | 530 292 | 509 192 | 504 192 | 410 462 | 410 462 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
VWS | art. 34 | Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Verslavingszorg | totaal beleidsterrein | 228 100 | 230 600 | 230 600 | 230 600 | 230 600 | 230 600 | 230 600 | De verdeelsleutel van de RFV wordt jaarlijks geactualiseerd | |
G30 | 190 088 | 192 082 | 192 082 | 192 082 | 192 082 | 192 082 | 192 082 | Bedragen voor 2006 zijn voorlopige bedragen. Dit geldt ook voor de bedragen 2007 t/m 2009. | ||||
VWS | art. 21 | Gezond in de stad | totaal beleidsterrein | 5 000 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | Eén van de doelstellingen van de tweede convenantperiode van het Beleidskader grotestedenbeleid | |
G30 | 5 000 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 5 023 | 2005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstanden bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. Van dit bedrag staat jaarlijks € 23 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. | ||||
OCW | art. 4.3 | Voortijdig schoolverlaten | totaal beleidsterrein | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | Van dit bedrag staat jaarlijks € 377 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. | |
G30 | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | |||||
OCW | art. 1.1 | Voor- en vroegschoolse educatie en schakelklassen | totaal beleidsterrein | – | 65 500 | 170 600 | 170 600 | 170 600 | 170 600 | 170 600 | ||
(uit GOA-budget) | G30 | – | 45 000 | 117 500 | 117 500 | 117 500 | 117 500 | 117 500 | ||||
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | – | – | 245 083 | 245 148 | 245 149 | 245 148 | 245 148 | De middelen Volwasseneneducatie zullen naar verwachting per 1 januari 2007 uit het WEB-budget | |
G30 | – | – | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | worden gehaald, en in de BDU opgenomen In de reeks «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden over- geheveld. | ||||
BZK | art. 9.3 | Veiligheid, Sociale integratie en Leefbaarheid | totaal beleidsterrein | 78 735 | 107 330 | 115 330 | 93 330 | 88 330 | 88 047 | 63 647 | Dit bedrag is inclusief de middelen die in 2006 en 2007 extra ter beschikking worden gesteld voor | |
G30 | 78 735 | 107 330 | 115 330 | 93 330 | 88 330 | p.m. | p.m. | wijkgericht werken | ||||
JUS | art. 16.1.1 | Inburgering Oudkomers en Nieuwkomers | totaal beleidsterrein | 201 477 | 291 534 | 230 987 | 189 070 | 189 031 | ||||
G30 | 118 355 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||||
JUS | art. | p.m. | Middelen voor het terugdringen van de oververtegenwoordiging van | totaal beleidsterrein | – | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | – | – | Deze middelen zijn bestemd voor de G4 |
Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfers | G30 | – | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | – | – | ||||
III BDU FYSIEK | totaal BDU G30 | 183 243 | 177 974 | 178 562 | 227 893 | 270 910 | 17 519 | 2 768 | Het ISV kent een uitfinanciering in 2010 | |||
VROM | art. 4 | ISV II | totaal beleidsterrein | 259 102 | 253 155 | 253 995 | 320 257 | 378 391 | 290 336 | ISV II betreft het gehele budget, incl. Groen en Cultuur, zoals in de VROM-administratie is opgenomen | ||
G30 | 183 243 | 177 974 | 178 562 | 227 893 | 270 910 | 14 751 | plus begroting/verantwoording. – de extrapolatie 2010 bevat een technisch deel en de kleine VINAC middelen 2010. – de middelen van LNV en OCW zijn naar de VROM begroting overgeboekt. | |||||
LNV | art. U0114 | 2005 | Grootschalig Groen | totaal beleidsterrein | – | – | – | – | – | – | – | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van |
art. U2413 | 2006 | G30 | – | – | – | – | – | – | – | LNV zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. | ||
OCW | art. 14.04 | Cultuurimpuls | totaal beleidsterrein | – | – | – | – | – | 4 000 | 4 000 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van | |
G30 | – | – | – | – | – | 2 768 | 2 768 | OCW zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. | ||||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||||||||
I ECONOMIE | ||||||||||||
EZ | 03.10 100 | Topprojecten herstructurering bedrijventerreinen (TOPPER) | totaal beleidsterrein | 17 585 | 25 400 | 22 900 | 22 900 | 22 900 | – | – | Dit is het totaal TOPPER-budget (verplichtingen). 33 van de 50 projecten vallen binnen G30, klein deel | |
G30 | 12 430 | 17 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | – | – | budget (2 mln.) is getemporiseerd. 0,6 mln overgeheveld naar reg. Innovatie. | ||||
EZ | 03.10 210 | Kansenzone (Doorzettingsmacht Rotterdam) | totaal beleidsterrein | 24 000 | Betreft verplichtingenbedrag. | |||||||
Kas | 1 000 | 8 000 | 8 000 | 7 000 | – | – | – | Betreft kasraming; afhankelijk van tempo uitvoering door Rotterdam. | ||||
EZ | 03.10 510 | Reservering voor onvoorziene kansen en bedreigingen BDU Economie | totaal beleidsterrein | – | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | Het betreft hier een knelpuntenbudget dat jaarlijks in het kader van de BDU Economie verdeeld zal | |||
G30 | – | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | worden over de steden. In 2005 en 2006 is 1mln hiervan overgeheveld naar Kansenzone Rotterdam. | ||||||
V&W | art. 19.02 | Voorstel tot Wet Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer | totaal beleidsterrein | 1 468 677 | 1 469 353 | 1 626 476 | 1 646 525 | 1 683 421 | 1 796 508 | 1 731 103 | Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie | |
kenniscentrum | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 | openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het | |||||
Fietsberaad | 453 | 453 | 453 | 453 | 453 | 453 | kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. | |||||
Kaartautomaat | 796 | Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk. | ||||||||||
Chipcard | 2 193 | |||||||||||
Decentralisatie spoorlijnen | 8 740 | 21 027 | 20 323 | 20 323 | 20 323 | 20 323 | ||||||
SZW | art. 2 | Wet Werk en Bijstand (FWI/Flexibel reïntegratiebudget) | totaal beleidsterrein | 1 612 295 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | ||
G30 | 1 078 145 | 1 083 837 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | ||||||||||||
DIVERSE MINISTERIES | Veiligheidsprogramma «Naar een veiliger samenleving» | Uitgaande van de in het GSB-beleidskader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in passende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1 | ||||||||||
JUS | JUS | art. 14.1.4 | Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht) | 7 000 | 2 755 | 6 823 | 6 823 | 6 823 | 6 823 | 6 823 | Begunstigde:OM/HALT/RvdK. T.o.v. vorig jaar verdeeld in bestemmingen en meer toegekend aan org. | |
art. 14.2.2 | RvdK taakstraffen | 21 720 | 23 929 | 29 489 | 30 493 | 28 917 | 29 017 | 29 017 | Begunstigde: RvdK | |||
art. 14.2.3 | Halt | 12 040 | 11 913 | 12 010 | 12 315 | 12 390 | 12 390 | 12 390 | Begunstigde: Bureaus HALT | |||
art. 14.2.4 | Jeugdreclassering | 37 153 | 49 723 | 45 769 | 53 069 | 53 069 | 53 069 | 53 069 | Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg | |||
JUS | art. 13.4.3 | Reclassering/MST | totaal beleidsterrein | 118 354 | 136 562 | 151 955 | 154 580 | 154 513 | 154 513 | 154 513 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.4 | Taakstraffen | totaal beleidsterrein | 33 812 | 40 708 | 42 183 | 43 589 | 43 589 | 43 589 | 43 589 | Begunstigde: Reclassering | ||
JUS | art. 13.4.1. | Capaciteitsuitbreiding DJI-GW | totaal beleidsterrein | 1 041 598 | 1 066 488 | 1 167 005 | 1 210 168 | 1 212 335 | 1 212 335 | 1 212 335 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.2 | Capaciteitsuitbreiding DJI-TBS | totaal beleidsterrein | 103 421 | 126 010 | 153 795 | 179 507 | 197 695 | 217 694 | 230 155 | Begunstigde: Justitiële inrichtingen | ||
JUS | art. 14.1.4 | Huiselijk geweld | totaal beleidsterrein | 1 442 | 2 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc. | |
JUS | art. 13.3.1 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 5 546 | 4 423 | 2 071 | 1 568 | 468 | 468 | 468 | Begunstigde: OM Voorheen stonden deze budgetten op art. 3.3.3. Met ingang van 2005 is de begrotingsstructuur van Justitie aangepast (3.3.3. bestaat derhalve niet meer). | |
JUS | art. 13.1.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 10 341 | 8 099 | 7 763 | 7 764 | 9 413 | 9 413 | 9 413 | De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks maximaal € 5 mln. Daarnaast | |
BZK | BZK | art. 4.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 1 553 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | subsidieert Justitie keurmerken (bijvoorbeeld het keurmerk veilig ondernemen) |
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | 258 700 | 244 616 | – | – | – | – | – | Naar verwachting wordt vanaf 2006 dit deel van de Educatiemiddelen ingezet in de | |
G30 | 73 700 | 73 700 | – | – | – | – | – | BDU Sociaal Integratie en Veiligheid. Bij het budget voor «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | ||||
VWS | art. 35 | BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport) | Totaal beleidsterrein | 4 494 | 18 584 | 18 584 | 18 584 | 18 584 | 18 584 | 18 584 | ||
III FYSIEK | ||||||||||||
LNV | art. | p.m. | Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG)/Groen in en om de stad | totaal beleidsterrein | – | – | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | Het Rijk zal in het kader van de midterm review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit |
provincies met G30 | – | – | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | «Groen in de stad» beschikbaar stellen, indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt. (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad) | ||||
VROM | art. 4 | Impulsbudget | totaal beleidsterrein | 22 750 | 42 250 | 3 250 | 15 500 | 26 250 | – | – | Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling van proces stedelijke vernieuwing en om knelpunten te | |
G30 | 22 750 | 13 000 | p.m. | p.m. | p.m. | – | – | kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26 € 20 mln. niet-G30 € 10 mln. Resterende € 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. Over de hoogte van het budget in 2010 heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden. | ||||
VROM | FES | Beleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit | totaal beleidsterrein | 70 086 | 103 077 | 31 990 | 57 757 | 8 721 | 9 187 | 20 654 | ||
(BIRK) | G30 | 65 742 | 10 698 | – | 50 000 | 2 800 | 5 560 | 5 500 | ||||
VROM | art. 7 | Bodemsanering (WBB) | totaal beleidsterrein | 152 114 | 140 614 | 140 767 | 145 746 | 146 879 | 170 935 | 199 062 | Bedragen opgenomen op basis van realisatiecijfers (excl. ISV) | |
G30 | 57 441 | 32 833 | 32 833 | 32 833 | 32 833 | p.m. | p.m. | Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014) | ||||
provincies met G30 | 142 443 | 107 469 | 105 155 | 105 155 | 105 155 | p.m. | p.m. | Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014) Het jaar 2011 is geëxtrapoleerd, maar er bestaan onzekerheden door ontwikkelingen rondom ILG en Wbb (Wet bodenbescherming). Bovendien zijn de VINAC-middelen die in het ISV II budget (28 127 mln) waren opgenomen, vanwege de afloop van de ISV II periode omwille van de zuiverheid weer bij de bodemsaneringsmiddelen geplaatst. De beslissing omtrent de aanwending van deze middelen moet nog genomen worden. Ook kan het budget in 2011 nog veranderen omdat de afloop van de investeringsimpuls enige invloed heeft op het beschikbare bodemsaneringsbudget. | ||||
VROM | art. 4 | Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woningbouwafspraken | totaal beleidsterrein | 72 088 | 122 262 | 130 277 | 124 826 | 121 530 | 86 746 | Begunstigden: provincies/kaderwetgebieden Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK) |