A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2006. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (groter dan € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen.1 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2006) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor de apparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.
2.1. Belangrijkste suppletore mutaties
De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat.
Onder de tabellen is een korte toelichting opgenomen, voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende beleidsartikel. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en de Najaarsnota 2006.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2006 | 3 888 088 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 3 916 611 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Apparaat Belastingdienst | 89 259 | 1 |
2) Heffings- en invorderingsrente | 30 000 | 1 |
3) Multilaterale ontw. Banken | 20 532 | 4 |
4) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen | – 40 000 | 5 |
5) Overige uitgaven (saldo) | – 52 837 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 3 963 565 |
1. Hogere apparaatsuitgaven Belastingdienst: diverse redenen, onder meer uitdeling loon- en prijsbijstelling, uitvoeringskosten diverse fiscale wetsvoorstellen en diverse overboekingen van andere departementen.
2. De rente-uitgaven lopen licht voor op het historisch kaspatroon. Op grond van de huidige realisaties wordt een overschrijding van ca. € 30 mln. verwacht.
3. Deze bijdrage aan Multilaterale ontwikkelingsbanken betreft de Nederlandse bijdrage aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF).
4. De ramingen van de schade-uitkeringen EKV zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2006 neerwaarts bijgesteld.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2006 | 102 537 978 | |
Stand ontwerp-begroting 2006 (incl. Nota van wijziging) | 102 555 978 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 108 013 139 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Belastingontvangsten na afdracht | 5 708 633 | 1 |
2) Afname munten in circulatie | – 17 512 | 2 |
3) Opbrengst verkoop vermogenstitels | 1 620 098 | 3 |
4) Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 250 000 | 3 |
5) Dividend staatsdeelnemingen | 446 707 | 3 |
6) Winstafdracht DNB | – 98 000 | 3 |
7) Rente en aflossing diverse leningen | 17 243 | 3 |
8) Afdracht Holland Casino | – 20 000 | 3 |
9) Exportkredietverzekering, provenuen | 293 000 | 5 |
10) Verkoop onroerende zaken | 26 000 | 7 |
11) Overige ontvangsten (saldo) | 7 587 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 116 246 895 |
1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en de Najaarsnota 2006.
2. Als gevolg van het uit de circulatie terugkomen van € 1 en € 2 munten, worden de ontvangsten naar beneden worden bijgesteld.
3. De mutatie heeft betrekking op de verkoop van de staatsdeelnemingen ADC (€ 25 000), Nozema (€ 45 mln.) en KPN (€ 1 575 mln.).
4. De staat is aandeelhouder in de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De BNG gaat een deel van haar reserves uitkeren aan haar aandeelhouders. Dit leidt tot extra ontvangsten van € 250 mln. in 2006. Voor 2007 en 2009 worden tevens ontvangsten voorzien van respectievelijk € 250 mln. en € 100 mln.
5. Over 2005 is het uitgekeerde dividend voor een aantal deelnemingen hoger uitgevallen dan op basis van de ramingen verwacht mocht worden.
6. De lagere winstafdracht DNB hangt voornamelijk samen met de hogere rente.
7. Er is ongeveer 17 mln. euro ontvangen aan Herzieningsbaten KPN.
8. Door de verhoging van de kansspelbelasting zal de afdracht van Holland Casino naar verwachting lager uitvallen.
9. In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2006 en een negatieve bijstelling voor latere jaren.
10. De mutatie betreft de verkoopopbrengsten van ambassadegebouwen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De opbrengst komt ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.
Algemene beleidsdoelstelling:Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en het onderhouden en versterken van de bereidheid van burgers en bedrijven tot nakoming van hun wettelijke verplichting ten aanzien van de Belastingdienst | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 367 353 | 3 425 803 | 120 365 | 3 546 168 |
Uitgaven | 3 367 293 | 3 425 743 | 120 365 | 3 546 108 |
Programma-uitgaven | 826 147 | 797 647 | 31 106 | 828 753 |
Waarvan juridisch verplicht | 828 753 | |||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Programma | 61 147 | 65 147 | 1 106 | 66 253 |
Heffings- en invorderingsrente | 765 000 | 732 500 | 30 000 | 762 500 |
Apparaatsuitgaven | 2 541 146 | 2 628 096 | 89 259 | 2 717 355 |
Ontvangsten | 100 400 212 | 105 371 948 | 5 848 933 | 111 220 881 |
Programma-ontvangsten | 100 381 540 | 105 343 276 | 5 840 633 | 111 183 909 |
Algemene doelstelling | ||||
Belastingontvangsten | 99 035 417 | 104 068 153 | 5 840 633 | 109 908 786 |
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Programma | 291 123 | 305 123 | 305 123 | |
Heffings- en invorderingsrente | 1 055 000 | 970 000 | 970 000 | |
Apparaatsontvangsten | 18 672 | 28 672 | 8 300 | 36 972 |
In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel. De raming in ontwerpbegroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 45 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen
Overige programma-uitgaven (+ € 1,1 mln.)
De mutatie betreft de uitgedeelde prijsbijstelling in verband met door de Belastingdienst verrichte werkzaamheden voor derden.
Heffings- en invorderingsrente (+ € 30 mln)
De rente-uitgaven lopen licht voor op het historisch kaspatroon. Op grond van de huidige realisaties wordt een overschrijding van ca. € 30 mln. verwacht.
Apparaat Belastingdienst (+ € 89,2 mln.)
– Hogere uitvoeringskosten van fiscale wetsvoorstellen (7,6 mln.). Hierbij gaat het met name om het dekken van incidentele uitvoeringskosten van de Belastingdienst voor de uitvoering van het VPB-pakket, het tijdevenredig maken van de BPM voor auto’s die Nederlanders in het buitenlands hebben gehuurd en extra uitvoeringskosten voor Paarse Krokodil.
– Loon- en prijsbijstelling (+ 57,8). Deze mutatie betreft het saldo van uitdeling van loon- en prijsbijstelling.
– Diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten (saldo + € 14,9 mln.) zoals:
– van VROM naar Financiën in verband met de uitvoeringskosten huurliberalisatie (€ 3,5 mln);
– van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar Financiën in verband met de uitvoering van de Kindertoeslag die in plaats is gekomen van de kinderkorting, te financieren uit het SZA kader (€ 3,3 mln.);
– van Financiën naar VROM in verband met de ontwikkeling van de landelijke voorziening van de Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (€ 1,5 mln.);
– van BZK naar MinFin in verband met terugboeking XBRL middelen (€ 7,0 mln.);
– van Justitie naar Financiën voor fase 4 & 5 van het XBRL-project (€ 1,8 mln.). XBRL is een interdepartementaal ICT-project wat o.a. voorziet in het in kaart brengen van financiële verslaggevingsketens met als doel administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven.
– Uitvoeringskosten in verband met extra werkzaamheden voor derden zoals GBO (Gemeenschappelijke Beheer Organisatie voor de Overheid) en P-Direkt (+€ 8,3 mln). Voor deze uitgaven staan ook extra apparaatontvangsten tegenover.
Algemene beleidsdoelstelling: Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid
Belastingontvangsten (+ € 5 840 mln.)
Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2007 en Najaarsnota 2006.
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)
Stand ontwerpbegroting IXB | Mutatie 1e suppletore begroting IXB | Stand 1e suppletore begroting IXB | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 115 005 | 5 325 | 120 330 | 6 036 | 126 366 |
Afdracht Gemeentefonds | – 13 032 | – 264 | – 13 296 | – 134 | – 13 430 |
Afdracht Provinciefonds | – 1 052 | – 28 | – 1 081 | – 7 | – 1 088 |
Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 1 884 | 0 | – 1 884 | – 55 | – 1 940 |
Totaal belastingontvangsten IX B, art.1 | 99 035 | 5 033 | 104 068 | 5 840 | 109 908 |
Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.
Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ € 8,3 mln.)
In verband met extra werkzaamheden voor derden zoals GBO (voor DigiD) en P-Direkt factureert de Belastingdienst de integrale kosten. Dit leidt tot extra ontvangsten.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelsel | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 17 000 | 0 | 17 000 |
Schatkistbankieren AFM | 0 | 17 000 | 17 000 | |
Vrijwaring aansprakelijkheidclaims DNB | ||||
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||
Ontvangsten | 322 | 2 700 | 2 700 | |
Programma-ontvangsten | 322 | 2 700 | 2 700 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Vrijwaring aansprakelijkheidsclaims DNB:
Tussen het Ministerie van Financiën en de voormalige Pensioen- en Verzekeringskamer (thans, na een juridische fusie: De Nederlandsche Bank (DNB)) en de leden van de directie en de raad van commissarissen van de voormalige PVK geldt een vrijwaringsregeling voor schadeclaims als gevolg van aansprakelijkheid voor falend toezicht. De huidige regeling wordt aangepast zodanig dat deze gaat gelden voor de gehele toezichttaak van DNB. De Staat vrijwaart DNB en (indirect) de leden van de directie en de raad van commissarissen van DNB, boven een eigen risico van 10% respectievelijk 5% van de toezichtbegroting, voor de geldelijke gevolgen van falend toezicht. Deze vrijwaring is zoveel mogelijk in lijn met de bestaande vrijwaring van de Stichting Autoriteit Financiële Markten en de voormalige PVK.
B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelsel | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 36 649 | 65 922 | – 3 501 | 62 421 |
Programma-uitgaven | 30 211 | 57 711 | – 4 019 | 53 692 |
Apparaatsuitgaven | 6 438 | 8 211 | 518 | 8 729 |
Uitgaven | 36 649 | 65 922 | – 3 501 | 62 421 |
Programma-uitgaven | 30 211 | 57 711 | – 4 019 | 53 692 |
Waarvan juridisch verplicht | 51 532 | |||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Bijdrage toezicht AFM | 11 000 | 22 000 | 1 960 | 23 960 |
Bijdrage toezicht DNB | 17 000 | 17 000 | ||
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | 200 | |
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | 500 | – 500 | 0 |
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel | ||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | 32 | |
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||
Muntcirculatie | 13 979 | 13 979 | – 3 979 | 10 000 |
Retouren guldenmunten | 4 000 | 4 000 | – 1 500 | 2 500 |
Apparaatsuitgaven | 6 438 | 8 211 | 518 | 8 729 |
Ontvangsten | 692 196 | 25 196 | – 15 322 | 9 874 |
Totaal programma-ontvangsten | 692 196 | 25 196 | – 15 322 | 9 874 |
Doelst. 1. Goed functionerende financiële markten | ||||
Winstuitkering DNB | 667 000 | 0 | 0 | |
Overige programma-ontvangsten | 0 | 0 | 2 190 | 2 190 |
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 5 184 | 5 184 | |
Toename munten in circulatie | 20 012 | 20 012 | – 17 512 | 2 500 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Bijdrage toezicht Autoriteit Financiële Markten (+ 1 960)
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft zich voorbereid op de inwerkingtreding van de Wet Handhaving Consumentenbescherming. De uitvoeringskosten van deze wet komen volledig voor rekening van de overheid. Hiermee was vooralsnog geen rekening gehouden.
De kosten die de AFM eenmalig heeft gemaakt ter voorbereiding op de Wet toezicht financiële verslaggeving (Wtfv) zijn opgelopen. Bij de Kamerbehandeling van deze wet op 4 juli jongstleden is toegezegd dat de aan marktpartijen door te berekenen voorbereidingskosten geplafonneerd worden. De overige voorbereidingskosten komen voor rekening van de Staat. (Handelingen II 2005/06, nr. 93, pag. 5719–5726).
Rechtspraak Financiële Markten (FM) (– 500)
De mutatie is het gevolg van de later dan verwachte inwerkingtreding van de nieuwe toezichtwetgeving op de financiële markten de Wet tuchtrechtspraak Accountants (Wtra).
Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen
Er zullen minder munten worden gemaakt dan verwacht, waardoor de uitgaven voor muntmetaal lager zullen uitkomen. De kosten voor de huur van het ODC (Opslag- en Distributiecentrum) zullen lager uitkomen dan oorspronkelijk geraamd.
Retouren guldenmunten (– 1 500)
De uitgaven voor de retouren guldenmunten liggen vooralsnog lager dan geraamd. De actie «Maak euro’s van uw guldens» zal er naar verwachting toe leiden dat uitgaven zullen overlopen naar 2007.
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Overige programma-ontvangsten (+ 2 190)
Op basis van de nacalculatie is gebleken dat de in 2005 verleende voorschotten aan de toezichthouders te hoog waren.
Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen
Toename munten in circulatie (– 17 512)
Als gevolg van het uit de circulatie terugkomen van € 1 en € 2 munten, kunnen de ontvangsten naar beneden worden bijgesteld.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de Staat | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | |
Regeling BF | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 10 583 | 10 583 | – 5 000 | 5 583 |
Programma-uitgaven | 10 583 | 10 583 | – 5 000 | 5 583 |
Waarvan juridisch verplicht | 5 129 | |||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||
Regeling BF | 10 129 | 10 129 | – 5 000 | 5 129 |
PPM | 454 | 454 | 454 | |
Ontvangsten | 9 529 | 9 529 | 5 529 | |
Programma-ontvangsten | 9 529 | 9 529 | 5 529 | |
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||
BF/PPM | 9 529 | 9 529 | – 4 000 | 5 529 |
De uitgaven in het kader van de Regeling BF blijven achter bij de raming, mede vanwege het in 2005 stopzetten van de regeling. De volledige afwikkeling zal naar verwachting bij VJN 2007 budgettair verwerkt worden.
Overige programma-ontvangsten BF/PPM (– € 4 mln.)
De ontvangsten van de Regeling BF blijven achter bij de raming, mede vanwege het in 2005 stopzetten van de regeling. De volledige afwikkeling zal naar verwachting bij VJN 2007 budgettair verwerkt worden.
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de Staat | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 840 | 6 347 | 449 | 10 324 |
Apparaatsuitgaven | 5 840 | 5 847 | – 51 | 9 324 |
Programma-uitgaven | 0 | 500 | 500 | 1 000 |
Uitgaven | 5 840 | 6 347 | 3 977 | 10 324 |
Programma-uitgaven | 500 | 500 | 1 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 1 000 | |||
Overig | ||||
PPS/Scholen | 500 | 500 | 1 000 | |
Apparaatsuitgaven | 5 840 | 5 847 | 3 477 | 9 324 |
Waarvan: Personeel en materieel | 3 240 | 3 247 | 13 | 3 260 |
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 600 | 2 600 | 3 464 | 6 064 |
Ontvangsten | 975 480 | 1 639 627 | 2 322 274 | 3 961 901 |
Programma-ontvangsten | 975 480 | 1 639 627 | 2 322 274 | 3 961 901 |
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 0 | 379 000 | 379 000 | |
Dividend staatsdeelnemingen | 684 446 | 622 593 | 317 707 | 940 300 |
Winstafdracht DNB | 726 000 | 11 000 | 737 000 | |
Rente en aflossing div. leningen | 83 034 | 83 034 | 17 243 | 100 277 |
Afdrachten Holland Casino | 110 000 | 110 000 | – 20 000 | 90 000 |
Afdrachten Staatsloterij | 78 000 | 78 000 | 5 226 | 83 226 |
Terugstorting agio | 20 000 | 20 000 | – 8 000 | 12 000 |
Doelst. 3 Verkoop van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 1 620 098 | 1 620 098 |
Doelstelling 5 PPS PPS (+ € 0,5 mln.)
De mutatie houdt verband met een hogere dan geraamde betaling voor het project Zuid-as.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 3,464 mln.)
In verband met de verkochte staatsdeelneming KPN en het uitblijven van verdere verkopen vallen de uitvoeringskosten hoger uit dan geraamd.
Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen
Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 379,0 mln.)
In 2006 wordt € 379 mln. aan superdividend ontvangen. Deze ontvangst bestaat uit een superdividend van Staatsdeelneming UCN (€ 129 mln.) en een superdividend van BNG (€ 250 mln.). Vanuit BNG worden in 2007 en 2009 tevens extra ontvangsten voorzien van respectievelijk € 250 mln. en € 100 mln.
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 317,7 mln.)
In 2006 is het uitgekeerde dividend voor een aantal deelnemingen hoger uitgevallen dan op basis van de ramingen verwacht mocht worden. Daarnaast is de raming voor 2006 positief bijgesteld, mede als gevolg van interim-dividend van KPN en restitutie van dividendbelasting.
Rente en aflossing div. leningen (+ € 17,2 mln.)
Er is ca. 17 mln. euro ontvangen aan Herzieningsbaten KPN. Conform verantwoording in 2004 wordt deze ontvangst opgenomen onder Rente en Aflossingen.
Winstafdracht DNB (€ 11,0 mln.)
In de eerste twee kwartalen van 2006 steeg de koers van de Europese en Amerikaanse rente. Enerzijds daalde hierdoor de waarde van obligaties, anderzijds stegen de opbrengsten uit zowel de rente als bankbiljettencirculatie. In het derde kwartaal daalde de Europese rente en verlaagde DNB de verwachte bedrijfslasten, waardoor de verwachte winstafdracht toenam. Het cumulatieve effect is een positieve bijstelling van € 11 mln.
Afdrachten Holland Casino (– 20 mln.)
Door de recente verhoging van de kansspelbelasting zal de afdracht van Holland Casino naar verwachting lager uitvallen.
Afdrachten Staatsloterij (+ € 5,2 mln.)
De verwachting is dat de omzet (en winst) van de Staatsloterij licht zal toenemen. Voor het eerst sinds jaren is er weer sprake van een kleine autonome groei; waarschijnlijk door verbetering van economische ontwikkeling.
Terugstorting Agio (– € 8 mln.)
De Nederlandse staat is samen met de provincie Zeeland (4,6%) eigenaar van de Westerscheldetunnel. Uit hoofde van het aandeelhouderschap heeft de staat tijdens de bouw van de tunnel agio gestort, dit is het bedrag dat gestort wordt op een aandeel boven de nominale waarde van het aandeel. De winst die een onderneming maakt, kan als dividend worden uitgekeerd, maar kan ook worden gereserveerd (winstreserve). Naast dividend stort WST ieder jaar agio terug vanuit de bij uitgifte van aandelen ontstane agioreserve. De totale uitkering aan de aandeelhouders is afhankelijk van de kasstroom van de onderneming (immers er kan niet meer worden uitgekeerd dan de positieve kasstroom). Omdat er in 2006 al een meer dividend dan geraamd is uitgekeerd, is er een relatief laag bedrag aan agio uitgekeerd.
Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen
Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 1 620 mln.)
De mutatie heeft betrekking op de verkoop van de staatsdeelnemingen ADC (€ 25 000), Nozema (€ 45 mln.) en KPN (€ 1 575 mln.).
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113 445 | 131 303 | 131 303 | |
Multilaterale ontw.banken en fondsen, | ||||
EIB: overeenkomsten Lomè en Cotonou en | ||||
DNB: kredietfaciliteiten BIS | 113 445 | 131 303 | 131 303 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Programma-ontvangsten |
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 354 | 4 107 | 20 537 | 24 644 |
Multilaterale ontw.banken en fondsen | 0 | 1 734 | 20 532 | 22 266 |
Apparaatsuitgaven | 2 354 | 2 373 | 5 | 2 378 |
Uitgaven | 96 809 | 8 281 | 5 | 28 818 |
Programma-uitgaven | 94 455 | 5 908 | 20 532 | 26 440 |
Waarvan juridisch verplicht | 5 908 | |||
Doelst. 2 Evenwichtige financieeleconomische ontwikkeling | ||||
Instrument: deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 94 455 | 5 908 | 20 532 | 26 440 |
Apparaatsuitgaven | 2 354 | 2 373 | 5 | 2 378 |
Ontvangsten | 1 028 | 1 028 | – 176 | 852 |
Doelst. 2 Evenwichtige financieeleconomische ontwikkeling | ||||
Programma-ontvangsten | 1 028 | 1 028 | – 176 | 852 |
Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 20 532 000) (HGIS)
De tiende middelenaanvulling van het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) die in 2004 werd afgerond kent een financieringsgat van 28%. Het bestaande financieringsgat verzwakt de financiële positie van de Bank. Bij een – als verwacht – positief oordeel tijdens de Mid Term Review van de tiende middelenaanvulling begin december is de regering voornemens additioneel bij te dragen aan het fonds in de vorm van een eenmalige extra middelenaanvulling van € 20 532 000. Hiermee draagt Nederland bij aan vermindering van het structurele tekort en geeft Nederland een duidelijk signaal van steun af voor de hervormingen van Bankpresident Kaberuka. Andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn dit ook van plan. Als gevolg van deze additionele bijdrage zal het Nederlandse aandeel met een half procent stijgen naar ca. 3,8%.
Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Programma-ontvangsten (– 176 000)
De mutatie heeft betrekking op lagere aflossingen uit hoofde van de IDA Special Action Account als gevolg schuldkwijtschelding.
Uit dit speciale fonds van IDA (International Development Association), het zachte leningenloket van de Wereldbank, zijn leningen verstrekt ten bate van de economische ontwikkeling van ontwikkelingslanden. Bij een klein deel van deze leningen vloeien de aflossingen op die leningen, als gevolg van de afspraken die destijds zijn gemaakt niet terug naar IDA, maar naar de landen die oorspronkelijk geld ter beschikking hadden gesteld, waaronder Nederland. De raming van deze ontvangsten wordt nu verlaagd, omdat een deel van de leningen is kwijtgescholden, als onderdeel van de schuldkwijtschelding aan ontwikkelingslanden waartoe in internationaal verband waartoe in 2005 is besloten.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | 0 | 11 936 056 |
Exportkredietverzekering (EKV) | 11 332 276 | 11 332 276 | 11 332 276 | |
Regeling Herverzekering Investeringen (RHI) | 453 780 | 453 780 | 453 780 | |
MIGA | 150 000 | 150 000 | 150 000 | |
Uitgaven | 124 008 | 81 000 | – 38 944 | 42 056 |
Programma-uitgaven | 124 008 | 81 000 | – 38 944 | 42 056 |
Waarvan juridisch verplicht | 41 056 | |||
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Schade-uitkering EKV | 124 008 | 80 000 | – 38 944 | 41 056 |
Schade-uitkering Rhi | 0 | 1 000 | 1 000 | |
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 262 261 | 661 250 | 288 000 | 949 250 |
Programma-ontvangsten | 262 261 | 661 250 | 288 000 | 949 250 |
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Premies EKV | 39 034 | 100 000 | – 5 000 | 95 000 |
Premies Rhi | 1 000 | 1 250 | 1 250 | |
Doelst. 2 Kostendekkendheid | ||||
Schaderestituties EKV | 222 227 | 560 000 | 293 000 | 853 000 |
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten
Schade-uitkering EKV (– € 38,9 mln.)
De ramingen van de schade-uitkeringen EKV zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2006 neerwaarts bijgesteld.
Uitvoeringskosten DNB-EXIM (+ € 2,7 mln.)
De raming voor de uitvoeringskosten van DNB-EXIM ten behoeve van de exportkredietfaciliteit (ad. € 3 mln.) zijn overgeheveld van artikel 3 naar artikel 5. DNB verwacht dat de uitvoeringskosten voor EXIM 0,3 miljoen euro achter blijven bij de raming voor 2006.
De premieontvangsten van EKV blijven ongeveer 5 miljoen euro achter bij de raming voor 2006. De reden is uitstel dan wel afstel van enkele verwachte grote transacties.
Schaderestituties EKV (+ € 293 mln.)
In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2006 en een negatieve bijstelling voor latere jaren.
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13 978 | 13 978 | 2 804 | 16 782 |
Apparaatsuitgaven | 13 978 | 13 978 | 2 804 | 16 782 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 122 | 1 122 | 104 | 1 226 |
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM | 0 | 0 | 2 700 | 2 700 |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | 12 856 | |
Uitgaven | 13 978 | 13 978 | 2 704 | 16 782 |
Apparaatsuitgaven | 13 978 | 13 978 | 2 704 | 16 782 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 122 | 1 122 | 4 | 1 226 |
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM | 0 | 0 | 2 700 | 2 700 |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | 12 856 |
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het doelmatig verwerven, beheren en vervreemden van roerende en onroerende zaken voor het Rijk en het bevorderen van een optimale allocatie van onroerende zaken voor het Rijk | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 98 599 | 106 489 | – 1 344 | 105 145 |
Uitgaven | 98 599 | 106 489 | – 1 348 | 105 141 |
Programma-uitgaven | 75 539 | 80 439 | 909 | 81 348 |
Waarvan juridisch verplicht | 56 348 | |||
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||
Beheerskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||
Onderhoud en beheerskosten | 6 232 | 11 132 | 112 | 11 244 |
Zakelijke lasten | 44 307 | 44 307 | 797 | 45 104 |
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen | 25 000 | 25 000 | 0 | 25 000 |
Overige programma-uitgaven | 0 | |||
Apparaatsuitgaven | 23 060 | 26 050 | – 2 257 | 23 793 |
Ontvangsten | 205 030 | 285 468 | 32 232 | 317 700 |
Programma-ontvangsten | 202 001 | 283 051 | 32 745 | 315 796 |
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||
Verkoop roerende zaken | 1 813 | 1 813 | 3 687 | 5 500 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||
Verkoop onroerende zaken | 96 407 | 161 407 | 26 000 | 187 407 |
Beheerontvangsten | 76 811 | 87 561 | 0 | 87 561 |
Overige programma-ontvangsten | 26 970 | 32 270 | 1 861 | 34 131 |
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 0 | 0 | 1 197 | 1 197 |
Apparaatsontvangsten | 3 029 | 2 417 | – 513 | 1 904 |
Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed
De geplande verhuizingen van het Domeinen Informatiecentrum en van de Regionale directie Domeinen IJsselmeerpolders zijn verschoven naar 2007. Daarnaast zijn apparaatsbudgetten overgeheveld naar artikel 9 in verband met de afsplitsing van Domeinen Roerende Zaken (DRZ) en is de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling verwerkt.
Doelstelling 1 Bewaring/vervreemding Roerend
Verkoop roerende zaken (+ 3 687)
De mutatie heeft betrekking op een incidentele verkoop van een in beslag genomen partij goederen.
Doelstelling 2 Beheer/verkoop onroerend
Verkoop Onroerende Zaken (+ 26 000)
De mutatie betreft de verkoopopbrengsten van panden van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Ottawa, Brussel, Pretoria, New Delhi en Santiago de Chile. De opbrengst komt ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.
Overige programma-ontvangsten (+ 1 861)
De van de Rijksgebouwendienst ontvangen vergoeding voor de zakelijke lasten (eigenarendeel) komt hoger uit.
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling (+ 1 197)
De mutatie betreft de niet voorziene, maar juridisch wel toegestane, vervroegde aflossing (inclusief opgelopen rente) van het restant van een lening die aan Rijkswaterstaat is verstrekt voor het doortrekken van de A4 Dinteloord – Bergen op Zoom.
Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van doelmatig, doeltreffend en rechtmatig overheidsbeleid binnen de overeengekomen beleidsprioriteiten gericht op houdbare overheidsfinanciën | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24 055 | 30 616 | 360 | 30 976 |
Apparaatsuitgaven | 24 055 | 30 616 | 360 | 30 976 |
Uitgaven | 24 055 | 30 616 | 360 | 30 976 |
Apparaatsuitgaven | 24 055 | 30 616 | 360 | 30 976 |
Ontvangsten | 2 613 | 5 386 | 110 | 5 496 |
Apparaatsontvangsten | 2 613 | 5 386 | 110 | 5 496 |
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 2e suppletore begroting 2006 – artikel 9 Algemeen Bedragen x 1 000
Algemeen | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 103 941 | 111 425 | 1 947 | 113 372 |
Uitgaven | 103 941 | 111 425 | 1 947 | 113 372 |
Totaal apparaatsuitgaven | 103 741 | 110 975 | 1 947 | 112 922 |
Apparaatsuitgaven | 98 141 | 105 175 | 1 947 | 107 122 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 800 | 5 800 | |
Tegoeden WOII | 200 | 450 | 450 | |
Ontvangsten | 7 307 | 11 007 | 2 705 | 13 712 |
Apparaatsontvangsten | 1 707 | 5 207 | 2 705 | 7 912 |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 800 | 5 800 |
De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen.
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door een ontvangst van € 2,5 mln. van het UWV. Het betreft een teruggave voor teveel betaalde WAO-premies over oude jaren in verband met het in dienst hebben van arbeidsgehandicapten.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 1e suppletore begroting 2006 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000
Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 333 | 56 227 | – 54 243 | 1 984 |
Uitgaven | 6 333 | 56 227 | – 54 243 | 1 984 |
Onvoorzien | 6 333 | 942 | 39 | 981 |
Loonbijstelling | 0 | 36 636 | – 36 139 | 497 |
Prijsbijstelling | 0 | 18 649 | – 18 143 | 506 |
Bij 1e suppletore begroting en Vermoedelijke Uitkomsten (loonbijstelling) is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. De loon- en prijsbijstelling wordt thans over de loon- en prijsgevoelige artikelen op IXB verdeeld. De loonbijstelling van enkele apparaatsbudgetten van het kerndepartement is vooralsnog geparkeerd op artikel 9. De interne verdeling zal bij 1e suppletore begroting 2007 definitief worden verwerkt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000
Art.nr. | Omschrijving | Loonbijstelling | Prijsbijstelling |
---|---|---|---|
1.1 | Apparaat DG Fiscale Zaken | 207 | 27 |
1.2 | Apparaat Belastingdienst & DG Belastingdienst | 42 137 | 15 664 |
1.26 | Overige programma uitgaven | – | 1 106 |
Totaal artikel 1 Belastingen | 42 34 | 16 797 | |
1.2 | Appraat Financiële Markten | – | 18 |
2.29 | Muntvoorziening | – | 221 |
3.1 | Apparaat Financieringen | – | 13 |
3.25 | Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | – | 47 |
4.1 | Apparaat Buitenl. Fin. Betrekkingen | – | 5 |
5.1 | Apparaat Exportkredietverzekeringen | – | 4 |
7.1 | Apparaat Domeinen & Vastgoed | 421 | 138 |
7.25/7.27 | Onderhoud-/beheerskosten en zakelijke lasten | – | 909 |
8.1 | Apparaat DG Rijksbegroting & Alg. Fin. Ec. Politiek | 256 | 102 |
9.1 | Apparaat Centr. directies en algemeen | 1 000 | 967 |
10.20 | Nominaal en onvoorzien | 344 | 490 |
Totaal van de verdeling | 44 365 | 19 711 | |
(Nog) niet verdeeld | 419 | 238 |