Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. J. A. van der Hoeven

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoud blz.

1.

  Leeswijzer 3

2.

  Het beleid 3

2.1

  Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3

2.2

  Beleidsartikelen 5

2.3

  Niet-beleidsartikelen 20

B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGS(STAAT)

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2006.

Daarna is onder het onderdeel 2 «Het beleid» in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2006. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Tenslotte wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op beleidsartikelniveau zijn opgenomen via de verdiepingsbijlage.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

In de 2e suppletoire begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven van de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg van de besluitvorming wordt in de OCW-begroting in 2006 een uitgavenpeil van circa € 29,4 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 1,5 miljard.

In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de 1e suppletoire begroting 2006 en de 2e suppletoire begroting 2006. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2007 en de hiermee samenhangende OCW-begroting.

Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2006 (x € 1 miljoen)

 ArtikelUitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2006 27 875,31 335,5
    
Stand 1e suppletoire begroting 2006 (Voorjaarsnota) 29 232,81 372,1
    
Belangrijkste suppletoire mutaties:   
1) Monumentenzorg14140,0 
2) Groei rugzakken/ambulante begeleiding113,5 
3) Verkoop NOB15 10,0
4) OALT1 18,0
5) Overige mutaties 5,635,0
    
Stand 2e suppletoire begroting 2006 (Najaarsnota) 29 391,91 435,1

Toelichting

De belangrijkste beleidsmatige mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden zijn de volgende:

• Ten behoeve van de monumentenzorg wordt er € 140 miljoen vrijgemaakt. Dit sluit aan bij het bedrag dat genoemd wordt in het jaarverslag van het Nationaal restauratiefonds zoals gepubliceerd in mei 2006 om de restauratieachterstanden weg te werken. Inmiddels is ook de Rapportage Onderzoek naar de achterstand bij rijksmonumenten verschenen. Bij de komende herziening van het monumentenstelsel zullen de inzichten uit dit rapport worden meegenomen.

• Binnen het funderend onderwijs is er groei van het aantal rugzakleerlingen en ambulante begeleiding hierdoor worden de budgetten met€ 13,5 miljoen verhoogd.

• Er is van het NOB een bedrag van € 20 miljoen aan dividend ontvangen. In de begroting 2006 stond eerst een bedrag van € 10 miljoen geraamd. Door deze ontvangst van € 20 miljoen is de ontvangstenraming met € 10 miljoen verhoogd.

• Bij de beëindiging van de OALT-bekostiging, hadden veel gemeenten nog niet alle middelen voor OALT besteed. Een eerste raming van de teruggevorderde gelden was circa € 35 miljoen, waarvan de helft in 2005 werd gerealiseerd. Inmiddels blijkt uit de eindafrekeningen dat het in 2006 om € 18 miljoen meer gaat.

• Daarnaast is er een uitgavensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal – € 13,2 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 18,8 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 5,6 miljoen.

• Tenslotte is er nog een ontvangstensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € 3,6 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 31,4 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 35,0 miljoen.

2.1.1 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling

Loonbijstelling

De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2006 en een kasschuif po/vo voor de versnelde uitbetaling van de interimvergoeding ziektekosten voor het onderwijs- en rijkspersoneel. De verdeling van de loonbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.

Loonbijstelling (bedragen x € 1 000)

 2006
Primair onderwijs241 192
Voortgezet onderwijs104 861
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie50 352
Hoger beroepsonderwijs33 131
Wetenschappelijk onderwijs42 697
Internationaal beleid184
Arbeidsmarkt en personeelsbeleid2 877
Studiefinanciering1 291
Cultuur8 769
Media490
Onderzoek en wetenschappen10 056
Nominaal en onvoorzien1 244
Ministerie algemeen1 666
Inspecties963
Adviesraden127
Totaal499 900

Prijsbijstelling

De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 107,7 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. Daarnaast heeft OCW een aandeel van € 6,7 miljoen in de taakstelling van € 23 miljoen voortvloeiende uit de moties van Algemene Politieke Beschouwingen ter dekking van de nota wijziging begroting 2006. De verdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsterreinen is in de onderstaande tabel weergegeven.

Prijsbijstelling (bedragen x € 1 000)

 2006
Primair onderwijs33 340
Voortgezet onderwijs9 119
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie9 428
Hoger beroepsonderwijs6 344
Wetenschappelijk onderwijs12 531
Internationaal beleid102
Arbeidsmarkt en personeelsbeleid664
Informatie- en communicatie technologie415
Studiefinanciering13 313
Cultuur4 459
Media6 697
Onderzoek en wetenschappen3 654
Nominaal en onvoorzien6 666
Ministerie algemeen779
Inspecties148
Adviesraden27
Totaal107 686

2.2. Beleidsartikelen

1. Primair onderwijs

Budgettaire gevolgen van beleid

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen7 795 5038 089 505233 2818 322 786
Waarvan garantieverplichtingen
Totaal uitgaven7 796 4978 090 599233 2818 323 880
Programma-uitgaven7 791 3228 084 651233 0648 317 715
     
Stelselonderhoud6 079 8636 148 6401 586 155*7 734 795
     
Kwaliteit en innovatie83 03486 234– 86385 371
     
School en omgeving1 615 1751 770 818– 1 409 318*361 500
     
Programma-uitgaven overig    
• Uitvoeringskosten IB-Groep16 89820 043– 6 45913 584
• Uitvoeringskosten Cfi23 81223 8853 42027 305
     
Voorcalculatorische uitdelingen– 27 55135 03160 12995 160
Apparaatsuitgaven5 1755 9482176 165
Ontvangsten23 30674 40125 35099 751

* NB: De reguliere financiering aan scholen voor «Weer Samen Naar School» (WSNS), «Leerlinggebonden financiering» (LGF) en Onderwijsachterstandenbeleid zijn per 1 augustus 2006 onderdeel geworden van lumpsum en daarom opgenomen in «Personele bekostiging» en «Materiële bekostiging» (stelselonderhoud).

Het lijkt of er grote mutaties plaatsvinden op Stelselonderhoud en School en omgeving. Voor het overgrote deel betreft dit echter de gewijzigde indeling naar doelen. Dit leidt tot de volgende verschuivingen binnen de mutaties 2e suppletoire begroting 2006:

Stelselonderhoud: 1 375 254

School en omgeving: – 1 375 254

Toelichting

Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 233,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006.

Voor € 201,8 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 31,5 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 25,4 miljoen gestegen. Voor € 3,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 21,7 miljoen gestegen.

Toelichting uitgavenmutaties

Personeel en arbeidsmarktbeleid

Het voor 2006 beschikbare budget voor personeel en arbeidsmarktbeleid wordt naar beneden bijgesteld met € 4 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de tekorten op het personele artikel. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.

Onderwijsnummer

Op artikel 1 zijn middelen gereserveerd voor de invoering van het onderwijsnummer. Om de uitgaven te laten aansluiten op de planning van de invoeringsfase is een kasschuif nodig. Door middel van een kasschuif met het budget voor Personeel en Arbeidsmarktbeleid en het budget voor Bestuur & Management zijn de middelen uit 2007 t/m 2009 herverdeeld over 2006 t/m 2008. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.

Aanpassing betaalritme P&A-budget

Meerjarig was er weliswaar op de PO-begroting sprake van een match tussen intensiveringen en ombuigingen, maar dat gold niet voor ieder individueel jaar. Met een mutatie van per saldo € 1,1 miljoen wordt ook dat laatste gerealiseerd zodat de begroting in evenwicht is. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.

Convenant professionalisering

De extra middelen voortvloeiend uit het convenant professionalisering worden als onderdeel van het tot artikel primair onderwijs behorende budget voor personeels- en arbeidsmarktbeleid aan de scholen beschikbaar gesteld. Deze mutatie van € 10,4 miljoen betreft de overboeking daarvan van artikel 9 naar artikel 1. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.

Flankerend beleid lumpsum

Om de besturen te ondersteunen bij de invoering van lumpsumbekostiging in het primair onderwijs is een aantal (flankerende) projecten opgezet. Voor ontwikkeling van een informatiesysteem bij Cfi, dat gekoppeld is aan de invoering van lumpsumbekostiging, wordt € 2,6 miljoen ingezet. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.

Onderwijskansen overig Nederland

De regeling verbreding OK-beleid loopt tot 1 augustus 2006. Voor eventuele uitloop in 2006 was nog een bedrag van € 2,7 miljoen gereserveerd; deze reservering blijkt niet nodig te zijn. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.

Voor- en naschoolse opvang

Voor de invoering van de motie Van Aartsen/Bos is voor het schooljaar 2006–2007 een bedrag van € 50 miljoen gereserveerd voor basisscholen (in 2006 € 18 miljoenen in 2007 € 32 miljoen). Hiermee kan op iedere basisschool een onderwijsondersteunend medewerker een jaar lang circa 5 uur per week de benodigde coördinatie werkzaamheden uitvoeren.

In 2006 wordt € 18 miljoen gedekt uit extra terugvorderingen van OALTmiddelen bij Gemeenten in verband met beëindiging van de bekostiging per augustus 2004. In 2007 wordt € 32 miljoen gedekt uit het werkloosheidsbudget op de OCW-begroting in verband met lagere werkloosheid van I/D-werknemers. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.

Veiligheidsmiddelen

Het inrichten van de 1 000 veiligheidsplaatsen vso-zmok heeft meer tijd gekost dan was voorzien. Hierdoor kan de raming van deze enveloppenmiddelen voor 2006 neerwaarts worden bijgesteld met € 5 miljoen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.

D&C-regeling

Het aantal aanvragen voor de regeling Dagarrangementen en Combinatiefuncties valt lager uit dan geraamd. Met deze mutatie wordt de verlaging van € 25 miljoen voor het jaar 2006 opgenomen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.

Uitvoeringskosten UWV

Door een lagere dan verwachte instroom in werkloosheid van met name I/D-werknemers, wordt een meevaller van € 6,8 miljoen verwacht. Deze mutatie doet zich voor bij programma uitgaven.

Ontwikkeling systemen Cfi

De ontwikkeling van een nieuwe informatiearchitectuur bij Cfi is gekoppeld aan de invoering van lumpsum financiering. Hiervoor is aanvullend € 3,0 miljoen nodig. Dit wordt voor € 2,6 miljoen bekostigd uit het budget flankerend beleid lumpsum. Deze mutatie doet zich voor bij programma uitgaven.

Ouderschapsverlof

Deze mutatie van € 3 miljoen, betreft een vermindering van de per saldo optredende kosten samenhangend met de regeling ouderschapsverlof. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.

Gemiddelde personeelslasten

Vanwege een hogere gemiddelde personele last dan geraamd, wordt een bedrag van in totaal € 34 miljoen aan de begroting toegevoegd. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.

Groei rugzakken/ambulante begeleiding

Het aantal leerlingen met een rugzak en ambulante begeleiding groeit harder dan verwacht. Dit leidt naar verwachting tot een overschrijding van € 12 miljoen op de personele kosten en € 1,5 miljoen op de materiële instandhouding. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.

Toelichting ontvangsten mutaties

OALT

Bij de beëindiging van de OALT-bekostiging hadden veel gemeenten nog niet alle middelen voor OALT besteed. Een eerste conservatieve raming van de teruggevorderde gelden was circa € 35 miljoen, waarvan de helft in 2005 in 2006 werd gerealiseerd. Uit de eindafrekeningen blijkt dat het in 2006 om € 18 miljoen meer gaat.

Verrekening gemeenten OALT/GOA/VVE

Dit betreft terugvorderingen van de gemeenten van middelen voor het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en de regeling exceptionele toename asielzoekers. Het teruggevorderde bedrag is € 3,7 miljoen hoger dan geraamd.

3. Voortgezet onderwijs

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen5 654 6325 618 90395 5395 714 442
Waarvan garantieverplichtingen 
Totaal uitgaven5 686 5755 650 84694 8705 745 716
Programma-uitgaven5 681 4355 645 11094 5005 739 610
• Stelselonderhoud5 539 0985 493 81795 1495 684 012
• Aantrekkelijk onderwijs25 00025 00025 000
• Leerlingen specifiek90 20090 200– 7790 123
• Gericht leeraanbod4 2549 2549 254
     
Programma-uitgaven overig22 88326 839– 57226 267
• Uitvoeringskosten IB-Groep13 98916 915– 66116 254
• Uitvoeringskosten Cfi8 8949 9248910 013
Apparaatsuitgaven5 1405 7363706 106
Ontvangsten151 361111 696-16 30095 396

Toelichting mutaties:

Voor het voortgezet onderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 94,9 miljoen.

Voor € 112,5 miljoen is dit het gevolg van bijstellingen uit de aanvullende posten.

Resteert een bedrag van – € 17,6 miljoen. De voornaamste mutaties betreffen:

• In verband met het convenant professionalisering en begeleiding van onderwijspersoneel is een bedrag van € 7 miljoen enveloppemiddelen overgeboekt van de directie arbeidsmarkt- en personeelsbeleid.

• Een bijstelling van de raming voor uitgaven van diverse projecten ad. – € 3,1 miljoen.

• Een verlaging van € 2,3 miljoen in verband met minderkosten op de ontwikkeling van het registratiesysteem Voortijdig School Verlaten bij de IB-Groep.

• Een desaldering van € 18,8 miljoen in verband met aanpassing van de financiering van de regeling praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro en uitvoeringskosten huisvesting brede school; zie ook het ontvangstenartikel 3.

De ontvangsten zijn ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2006 verlaagd met € 16,3 miljoen. De mutaties betreffen:

• Extra ontvangsten van in totaal € 2,5 miljoen als gevolg van enerzijds terugvorderingen in verband met samenwerkingsverbanden tussen scholen voor voortgezet onderwijs en bve-instellingen en de risicoleerlingen VO/BVE en anderzijds terugontvangsten op in voorgaande jaren verstrekte gelden.

• Een desaldering van € 18,8 miljoen in verband met aanpassing van de financiering van de regeling praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro en uitvoeringskosten huisvesting brede school; zie ook het uitgavenartikel 3.

4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 4 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen2 903 8553 227 779160 2043 387 983
Waarvan garantieverplichtingen    
Uitgaven2 886 0993 019 12659 8943 079 020
Programma uitgaven:2 882 5853 015 64259 7673 075 409
Instandhouding van het stelsel2 395 3072 428 90658 4392 487 345
• Bekostiging ROC’s en KBB’s2 395 3072 428 90658 4392 487 345
     
Voldoende geschikt onderwijs-personeel dat ondernemend is richting de eigen loopbaan4 2744 274 4 274
• Budget toevoegen decentraal instellingsbudget4 2744 274 4 274
     
Meer innovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen107 800103 540 103 540
• Innovatiearrangement beroepskolom20 00020 000 20 000
• Innovatiebox00 0
• Cultuur en school400400 400
• Kenniscirculatie MKB6 0006 000 6 000
• Kenniscentrum SenterNovem400400 400
• Innovatiebox FES middelen81 00076 740 76 740
     
Meer aandacht voor een variëteit leerloopbanen, verhoging rendement74 525124 525– 4 567119 958
• Regeling impuls beroepskolom36 16536 165 36 165
• Voortijdig schoolverlaten38 36038 360– 4 56733 793
• ZAT’s MBO (n.a.v. IBO mbo) 0 0
• Nieuwe voorzieningen i.k.v. leerplichtverlenging 0 0
• Handhaving leerplichtverlenging 0 0
• Convenanten VSV 10 000 10 000
• ESF/VSV/BBL 40 000 40 000
• Maatwerk/evaluatie/uitrol (n.a.v. IBO mbo) 0 0
     
Aantrekkelijke onderwijsinhoud die aansluit op de arbeidsmarkt16 30051 30023451 534
• Herontwerp kwalificatie-structuur/mbo5 0005 000 5 000
• Examens mbo11 30011 30023411 534
• Stage – en simulatieplaatsen035 000 35 000
     
De instellingen zijn breed toegankelijk24 10028 5332 28730 820
• Algemeen6 3006 300 6 300
• Programmalijn duale trajecten4 0004 0002 2876 287
• Programmalijn leerwerkloket13 30017 733 17 733
• Programmalijn drempels slechten500500 500
     
Meedoen in de samenleving245 016251 5161 577253 093
• Inkoop educatie activiteiten244 616244 6162 383246 999
• Alfabetisering400400 400
• Gehandicapten06 500– 9865 514
• overige00180180
     
Meer eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers5 7155 715 5 715
• Versterking loopbaan oriëntatie en begeleiding2 8592 859 2 859
• Medezeggenschap1 6001 600 1 600
• Overige instrumenten1 2561 256 1 256
Programma uitgaven overig    
Uitvoeringskosten IB-Groep2 2325 1121 4466 558
Uitvoeringskosten Cfi7 31612 22135112 572
     
Apparaatsuitgaven3 5143 4841273 611
Ontvangsten81 00076 7407 00083 740

Toelichting mutaties

Voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 59,9 miljoen ten opzichte van de vastgestelde 1e suppletoire begroting 2006 bestaat uit voornamelijk aanvullende posten (loon en prijsbijstelling).

Toelichting per operationele doelstelling

In het algemene deel van deze suppletoire wet worden de mutaties die als gevolg van de Najaarsnotabesluitvorming hebben plaatsgevonden tevens toegelicht.

Instandhouding van het stelsel

Bij deze operationele doelstelling doen zich onder meer de volgende mutaties voor. Een mutatie in verband met aanpassing van de systemen bij de IB-Groep voor een betere registratie van Voortijdig Schoolverlaters. Dit betreft een meevaller van € 2.3 miljoen.

5. Technocentra

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 5 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen09 13609 136
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven09 13609 136
     
Programma uitgaven    
• Technocentra 9 136 9 136
Ontvangsten09 13609 136

6. Hoger beroepsonderwijs

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen1 868 2711 944 34443 3391 987 683
Waarvan garantieverplichtingen    
Uitgaven1 823 7501 838 16743 3171 881 484
Programma-uitgaven:1 819 2371 833 23043 1981 876 428
     
Stelsel1 711 9001 725 67938 0821 763 761
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek1 711 9001 725 67938 0821 763 761
     
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs5 6165 61605 616
Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs3 3073 30703 307
Internationalisering in het hoger onderwijs3093090309
Voortzetting Delta-beurzen2 0002 00002 000
     
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs81 83280 3661 73082 096
Lectoren en kenniskringen38 43536 961036 961
Zorgopleidingen in het hoger onderwijs9 3009 30009 300
Deltaplan bèta/techniek25 29725 3051 73027 035
Regionale Actie en Aandacht voor Kennisinnovatie5 0005 00005 000
Versterking kennisinfrastructuur publieke sector3 8003 80003 800
     
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs5 8507 2504007 650
Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs8002 2004002 600
E-learning3 3003 300 3 300
Verhoging deelname allochtone studenten/Ambassadeursnetwerk1 6501 65001 650
Emancipatie1001000100
     
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen1 0001 00001 000
Promotie-vouchers hbo docenten1 0001 00001 000
     
Programma-uitgaven overig13 03913 3192 98616 305
Uitvoeringskosten IB-Groep8 0737 7936018 394
Uitvoeringskosten Cfi4 9665 5262 3857 911
     
Apparaatsuitgaven hoger onderwijs4 5134 9371195 056
Ontvangsten1717017

Toelichting mutaties

Voor het hoger beroepsonderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 43,3 miljoen. Als belangrijkste oorzaken hiervoor worden genoemd:

• een bijstelling uit de aanvullende posten ad € 39,5 miljoen (betreft loon/prijsbijstelling), zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletoire begroting) en

• een toevoeging van € 2,3 miljoen voor systeemaanpassingen bij de Cfi in verband met de invoering van het nieuwe bekostigingsmodel.

Toelichting per operationele doelstelling

Programma-uitgaven overig

De verhoging van € 3 miljoen is grotendeels het gevolg van een toevoeging van € 2,3 miljoen voor noodzakelijke systeemaanpassingen bij de Cfi in verband met de invoering van het nieuwe bekostigingsmodel.

7. Wetenschappelijk onderwijs

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen3 572 2643 433 930103 7663 537 696
Waarvan garantieverplichtingen    
Uitgaven3 366 7693 351 91455 8563 407 770
Programma-uitgaven3 366 7693 351 91455 8563 407 770
     
Stelsel3 324 6933 310 48862 5163 373 004
• Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek3 303 1963 288 99158 1863 347 177
• Toerusting van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs21 49721 4974 33025 827
     
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs9 6259 6251059 730
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs1 6451 64501 645
• Ruim baan voor talent    
• International centres of excellence5 0005 0001055 105
• Internationalisering in het hoger onderwijs1 9801 98001 980
• Voortzetting Delta-beurzen1 0001 00001 000
     
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs6 4736 473– 1 0445 429
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs2 6752 675– 1 0441 631
• Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek3 7983 79803 798
• Numerus fixus geneeskundeopleidingen in het wetenschappelijk onderwijs    
• Sectorplan technische universiteiten    
• Sectorplan wiskunde    
     
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs9 0458 39508 395
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs650000
• Surf Educatiefonds in het hoger onderwijs4 0004 00004 000
• Digitale universiteit in het hoger onderwijs1 7001 70001 700
• Verhoging deelname studenten met een handicap2 6952 69502 695
     
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen16 93316 933– 5 72111 212
• Jonge universiteiten6 0006 00006 000
• Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs9 9339 933– 5 7214 212
• Promotie-voucher hbo-docenten1 0001 00001 000
     
Programma-uitgaven overig    
• Uitvoeringskosten IB-Groep    
• Uitvoeringskosten Cfi    
Apparaatsuitgaven    
Ontvangsten1 40011 466011 466

Toelichting mutaties

Voor het wetenschappelijk onderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 55,9 miljoen. Als belangrijkste oorzaak hiervoor wordt genoemd de bijstelling uit de aanvullende posten ad € 55,2 miljoen.

8. Internationaal onderwijsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 8 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen15 80915 29171116 002
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven15 97716 41871117 129
Programma-uitgaven13 16413 55371114 264
     
Stimuleren van Internationalisering7 7427 768– 1007 668
• Programma’s voor internationale mobiliteit4 8194 819– 504 769
• Ondersteunen van bilaterale samenwerkingsverbanden2 9232 949– 502 899
     
Ondersteuning van Internationaal opererende organisaties in binnen- en buitenland5 4225 7858116 596
• Ondersteunen van internationaal opererende organisatie in Nederland4 3324 332334 365
• Participatie in internationale organisaties9696 96
• OCW-vertegenwoordiging bij de EU te Brussel en beleidsonderzoek9941 3577782 135
Apparaatsuitgaven2 8132 865 2 865
Ontvangsten9999 99

Toelichting mutaties:

Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.

9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 9 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen217 009214 987– 43 906171 081
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven217 009214 987– 43 906171 081
     
Programma-uitgaven213 617211 470– 43 993167 477
     
• Arbeidsmarkt164 681162 534– 43 511119 023
• ZVOO46 94246 942– 51846 424
     
Programma-uitgaven overig    
• Uitvoeringskosten Cfi1 9941 994362 030
Apparaatsuitgaven3 3923 517873 604
Ontvangsten00439439

Toelichting

Voor het artikel arbeidsmarkt en personeelsbeleid is sprake van een daling van de uitgaven met € 43,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.

Voor – € 23,1 miljoen betreft het technische mutaties. Het restant van – € 20,8 miljoen is autonoom en beleidsmatig van aard en heeft betrekking op de programma-uitgaven onderdeel Arbeidsmarkt en kan als volgt worden gespecificeerd:

• Convenant professionalisering

Ingaande 2006 zijn uit de enveloppe lerarenbeleid middelen overgeboekt (via de artikelen 1 en 3) naar de budgetten van de scholen. Deze middelen zijn bestemd voor de uitvoering van de prestatieafspraken zoals opgenomen in het «convenant professionalisering en begeleiding onderwijspersoneel in PO en VO». Voor 2006 gaat het om een bedrag van – € 17,4 miljoen.

• Promotieplaatsen VO

Om de kwaliteit van bèta-docenten binnen het voortgezet onderwijs te bevorderen door hen onderzoeksplekken in het hoger onderwijs aan te bieden, is de begroting voor 2006 met € 2,5 miljoen verhoogd.

• Diversen

De begroting 2006 is met € 5,9 miljoen neerwaarts bijgesteld als gevolg van het feit dat, door het achterblijven van aanvragen op regelingen/projecten of een vertraging daarin, op diverse uitgavenposten minder wordt gerealiseerd dan geraamd.

10. Informatie- en communicatietechnologie

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen33 70739 439– 58538 854
Waarvan garantieverplichtingen  
Totaal uitgaven33 70739 439– 58538 854
Programma-uitgaven33 70739 439– 58538 854
     
Het bevorderen van de integratie van ict in het onderwijs door het bieden van ondersteunings- en stimuleringsfaciliteiten22 04222 042– 71721 325
• Activiteitenplannen ondersteuningsfunctie22 04222 042– 71721 325
     
Het benutten van ict bij innovatie en versterking van de kennisinfrastructuur11 43217 16413217 296
• Innovatie Balkenende II3 0006 000– 4 0002 000
• Overige innovatieve projecten6322 6444 1326 776
• Centrale voorzieningen7 8008 520 8 520
     
Doorlopende verplichtingen233233 233
Apparaatsuitgaven    
Ontvangsten47 77649 776 49 776

Toelichting mutaties

De uitgaven van de ict begroting wordt met een totaal bedrag van € 0,6 miljoen verlaagd. Voor een bedrag van € 0,4 miljoen betreft het een technische toevoeging aan de begroting voor de prijsbijstelling 2006.

Activiteitenplannen ondersteuningsfunctie

• Het budget voor de ondersteuningsfunctie wordt met een bedrag van € 0,7 miljoen verlaagd ten behoeve van de uitvoering van het Ict-actieplan «Verbonden met Ict».

Innovatie Balkenende II

Het innovatie budget Balkenende II neemt als gevolg van de volgende aanpassingen met een bedrag van € 4,0 miljoen af.

• In de 2e suppletoire begroting 2006 treedt vertraging op in het innovatieprogramma Kennisrotonde voor een bedrag van € 1,0 miljoen.

• Daarnaast wordt een bedrag van € 3,0 miljoen van het innovatieprogramma Kennisrotonde herbestemd ten behoeve van het actieplan «Verbonden met Ict».

Overige innovatieve projecten

• Voor de uitvoering van het Ict-actieplan «Verbonden met Ict» en de regeling contentstimulering speciaal (voorgezet) onderwijs is het budget voor overige innovatieve projecten verhoogd met € 4,1miljoen.

11. Studiefinanciering

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen3 085 0553 518 85031 8153 550 665
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven3 085 0553 518 85031 8153 550 665
Programma-uitgaven3 017 9893 453 62325 2113 478 834
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep65 90764 0986 57570 673
Apparaatsuitgaven1 1591 129291 158
Ontvangsten363 800340 9000340 900

Toelichting mutaties

Voor het beleidsterrein Studiefinanciering is sprake van een stijging van de uitgaven met € 31,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Dit betreft voor € 13,5 miljoen technische mutaties.

De beleidsmatige mutaties bedragen per saldo € 18,3 miljoen en worden voor het grootste deel veroorzaakt door;

• Een verhoging van de raming van relevante «Basis- en aanvullende beursuitgaven» (€ 27,0 miljoen), grotendeels toe te schrijven aan meer bol-deelnemers, als ook hogere uitgaven per bol-deelnemer. In deze bijstelling is tevens begrepen een relevante tegenvaller € 11,5 miljoen door een te hoge toekenning van de aanvullende beurs na invoering van de AWIR; per 1 januari 2006 is de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) in werking getreden. De IB-Groep heeft deze wetswijziging in de automatiseringssystemen verwerkt. Geconstateerd is dat de IB-Groep niet in staat is geweest de systematiek van deze wetswijziging volledig te verwerken voor de toekenningen van de aanvullende beurs. Daarbij heeft de IB-Groep voor een groot deel van de toekenningen een te hoge norm voor de vrije voet 2006 gehanteerd. Door de afwijkende berekening van de vrije voet ontvangen circa 75 000 studenten een te hoge aanvullende beurs van maximaal € 20 per maand. Het gaat hier om studerenden die een gedeeltelijke aanvullende beurs ontvangen. In totaal bedragen de meeruitgaven 2006 circa € 18 miljoen, waarvan € 11,5 miljoen direct relevant en € 6,5 miljoen niet-relevant. Thans is in dit verband een wetsvoorstel in voorbereiding, waarmee de Wet Studiefinanciering 2000 in lijn wordt gebracht met de systematiek die uitvoeringstechnisch mogelijk is. Voor het uitvoeringsjaar 2006 wordt ook de norm vrije voet die de IB-Groep heeft gehanteerd, van toepassing verklaard voor alle studerenden. Hiermee kan een wettelijke basis onder de uitvoering worden gelegd.

• een verlaging van € 9,0 miljoen van de relevante uitgavenraming op het onderdeel OV-kaart als prestatiebeurs voornamelijk als gevolg van hogere uitgaven op het gebied van de OV-kaart in het hoger onderwijs, welke uitgaven in eerste instantie als niet-relevante prestatiebeurs-uitgaven worden geboekt. Op het artikelonderdeel «Reisvoorziening» worden die uitgaven als hogere negatieve relevante uitgaven tegengeboekt, waardoor hier een onderuitputting optreedt.

12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 12 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen311 273295 074– 11 309283 765
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven311 273295 074– 11 309283 765
Programma-uitgaven293 900278 500– 11 800266 700
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep17 37316 57449117 065
Ontvangsten13 20012 500012 500

Toelichting mutaties

Voor beleidsterrein Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten is sprake van een daling van de uitgaven met per saldo € 11,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.

Dit betreft voor € 8,7 miljoen technische mutaties.

Toelichting niet-technische mutaties

Een beleidsmatige mutatie van – € 20,0 miljoen wordt veroorzaakt door lagere aantallen leerlingen (dan verwacht) die jonger zijn dan 18 jaar en die voor een vergoeding van de onderwijsbijdrage en schoolkosten in aanmerking komen.

13. Lesgeld

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 13 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen7 2485 3131655 478
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven7 2485 3131655 478
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep7 2485 3131655 478
Ontvangsten191 800192 700– 10 000182 700

Toelichting mutaties

Uitgaven

Voor het beleidsterrein Lesgeld is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Dit betreft nagenoeg allemaal technische mutaties.

Ontvangsten

De lesgeldontvangsten dalen met € 10,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006 in verband met een bijstelling van de raming. Door lagere dan geraamde ontvangsten voor schooljaar 2005/06 (€ 4,0 miljoen) en daaraan vooraf gaande schooljaren (€ 6,0 miljoen) komen de totale ontvangsten op dit onderdeel € 10,0 miljoen lager uit.

14. Cultuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen576 743604 691152 097756 788
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven770 444798 392152 098950 490
Programma-uitgaven726 300751 090146 706897 796
     
Cultuurnota 2005–2008427 390435 0264 579439 605
• Cultuurproducerende instellingen312 148319 8062 810322 616
• Cultuurondersteunende instellingen35 81035 78844936 237
• Fondsen79 43279 4321 32080 752
     
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed167 940186 373130 860317 233
• Subsidies Monumentenzorg68 98968 884140 000208 884
• Archieven23 93523 9351323 948
• Huisvesting53 76953 704 53 704
• Musea (Niet-CuNo)3 70612 706 12 706
• Behoud en Beheer (overig)4 24112 710– 1 1535 557
• Verdrag van Malta en subsidies archeologie13 30014 434– 8 0006 434
     
Bibliotheken28 67527 61698928 605
• Subsidies14 63513 57638913 965
• Monitoring en evaluatie1 3801 380 1 380
• RVP Blinden en slechtzienden12 66012 66060013 260
     
Verbreden inzet cultuur57 09057 0902 29159 381
• Regionale Dynamiek30 89530 8951 00031 895
• Cultuur en Ruimte2 2932 2931 5753 868
• Cultuur en School16 14816 148– 28415 864
• Cultuur en ICT4 8504 850 4 850
• Cultuur en Economie1 4341 434 1 434
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS)1 4701 470 1 470
     
Overig30 49230 2047 46637 670
     
Nationaal Archief14 71314 78152115 302
     
Apparaatuitgaven44 14447 3025 39252 694
• Bestuursdepartement7 85310 2031 54111 744
• Uitvoeringsdiensten36 29137 0993 85140 950
Ontvangsten3 4946 0043 2309 234

Toelichting

Voor artikel 14 is sprake van een stijging van de uitgaven met € 152,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.

Voor € 11,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 140,6 miljoen gestegen.

Toelichting per operationele doelstelling

Cultuurnota 2005–2008

Als gevolg van een desaldering van de ontvangsten en een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is er in 2006 totaal € 1 miljoen beschikbaar gekomen voor het Huis voor de Culturele Dialoog.

Restauratieachterstand monumentenzorg

Ten behoeve van de monumentenzorg wordt er € 140 miljoen vrijgemaakt. Dit sluit aan bij het bedrag dat genoemd wordt in het jaarverslag van het Nationaal restauratiefonds zoals gepubliceerd in mei 2006 om de restauratieachterstanden weg te werken. Inmiddels is ook de Rapportage Onderzoek naar de achterstand bij rijksmonumenten verschenen. Bij de komende herziening van het monumentenstelsel zullen de inzichten uit dit rapport worden meegenomen.

Apparaatskosten Cultuur

Voor de verlenging van analoge ether televisie is onder andere een bedrag van € 2 miljoen beschikbaar gesteld uit de cultuurbegroting. Het bedrag zal ter beschikking worden gesteld aan de Publieke Omroep zodat zij via analoge ether kunnen blijven uitzenden tot 11 december 2006, waarna er wordt omgeschakeld van analoge naar digitale uitzending (switch-over)

15. Media

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen798 531732 6219 187741 808
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven794 984729 0749 187738 261
Programma-uitgaven794 984729 0749 187738 261
• Gevarieerd Media-aanbod790 944725 0349 182738 593
• Evenwichtige representatie3 7033 703 3 703
• Pluriformiteit pers    
• Electronische infrastructuur3373375342
Apparaatsuitgaven0   
Ontvangsten264 781223 87010 000233 870

Toelichting:

Voor het artikel media is sprake van een stijging van de uitgaven met € 9,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.

Het betreft hier alleen maar technische mutaties.

Uitgaven:

Voor de verlenging van analoge ether televisie is onder andere een bedrag van € 2 miljoen beschikbaar gesteld uit de cultuurbegroting. Het bedrag zal ter beschikking worden gesteld aan de Publieke Omroep zodat zij via analoge ether kunnen blijven uitzenden tot 11 december 2006, waarna er wordt omgeschakeld van analoge naar digitale uitzending (switch-over)

Ontvangsten:

Er is van het NOB een bedrag van € 20 miljoen aan dividend ontvangen. In de begroting 2006 stond eerst een bedrag van € 10 miljoen geraamd. Door de ontvangst van € 20 miljoen is het ontvangstenbudget met € 10 miljoen verhoogd.

16. Onderzoek en wetenschapsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 1 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen816 618844 07349 960894 033
Waarvan garantieverplichtingen    
Totaal uitgaven869 319896 48557 190953 675
Programma-uitgaven865 710892 84057 130949 970
     
Operationele doelstelling    
16.3.1.: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoekbestel    
• NWO301 520301 5206 531308 051
• KNAW85 99185 9911 78887 779
• Koninklijke Bibliotheek35 52835 52871236 240
• Stichting Anno2 3002 30002 300
• KNAW Bibliotheek2 3052 305472 352
• LF TUD Bibliotheek6 8616 8611366 997
• IISG2652655270
• SURF2 2702 27002 270
• CPG4544549463
• TNO193 667193 6672 685196 352
• BPRC/Stichting AAP9 2889 2884 45713 745
• Nationaal Herbarium1 0811 081221 103
• NLR83383316849
• Waterloopkundig Laboratorium1 2911 291251 316
• Grondmechanica Delft77077015785
• MARIN87087018888
• STT1851853188
• EMBC724724– 179545
• EMBL2 8982 898– 382 860
• ESA31 05031 0502 17533 225
• CERN28 63528 635– 63528 000
• ESO5 9155 915– 9654 950
• EG-Liaison19119137228
• NTU/INL1 4761 47601 476
• EIB1 1681 168241 192
• COS495000
• Nader te verdelen496379370649
     
Operationele doelstelling    
16.3.2.: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst    
• FES-BSIK44 94748 49526 64675 141
• FES-cleanrooms nanotechnologie17 00017 000017 000
• FES-TNO automotive10 70010 70010010 800
• FES-grootschalige fac. 029 472029 472 
• Genomics11 34511 345011 345
• Gate001 0661 066
• ITER0015 00015 000
• Kennisenveloppe22 88117 881– 3 90513 976
• EET7 5097 5094057 914
     
Operationele doelstelling    
16.3.3. Zorgen voor instroom, behoud van talentvolle onderzoekers    
• Vernieuwingsimpuls17 61317 613017 613
• Aspasia2 0002 00002 000
• Rubicon-programma4 0004 00004 000
     
Operationele doelstelling    
16.3.4.: Intensivering van wetenschap- en techniekcommunicatie    
• WeTeN0000
• Uitvoering WTC-beleid1 6701 67001 670
     
Operationele doelstelling    
16.3.5.: Bevorderen nationale coördinatie en internationale samenwerking in het wetenschappelijk onderzoek    
• Nationale Coördinatie2 3672 1595552 714
• Bilaterale Samenwerking4 8854 81504 815
     
Programma-uitgaven overig    
• Uitvoeringskosten Cfi2662665271
Apparaatsuitgaven3 6093 645603 705
Ontvangsten150 912184 53442 812227 346

Toelichting mutaties

Voor OWB is sprake van een stijging van de uitgaven met € 57,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Deze toename hangt grotendeels samen met FES-projecten. De ontvangstenraming is eveneens voor deze FES-projecten bijgesteld.

2.3 De niet-beleidsartikelen

17. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 17 (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen33 341571 323– 528 82042 503
Waarvan garantieverplichtingen0000
Uitgaven33 341571 323– 528 82042 503
Loonbijstelling2 200434 249– 434 2490
Prijsbijstelling0101 020– 101 0200
Nader te verdelen31 14136 0546 44942 503
Asielzoekers0000
Ontvangsten42 00077 635077 635

Toelichting mutaties

Voor het artikel nominaal en onvoorzien is sprake van een daling van de uitgaven en de verplichtingen met € 528,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006. Het betreft voor – € 532,9 miljoen technische mutaties. Autonoom en beleidsmatig wordt het artikel verhoogd met€ 4,1 miljoen.

Loonbijstelling

De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2006. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.

Prijsbijstelling

De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 107,7 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. Daarnaast heeft OCW een aandeel van € 6,7 miljoen in de taakstelling van € 23 miljoen voortvloeiende uit de moties van Algemene Politieke Beschouwingen ter dekking van de nota wijziging begroting 2006. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.

Nader te verdelen

De mutatie van € 6,5 miljoen op dit onderdeel wordt grotendeels verklaard door een generale kasschuif van € 8 miljoen om de OCW-begroting over de jaren heen sluitend te krijgen.

18. Ministerie algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen124 144132 0261 887133 913
Waarvan garantieverplichtingen  
Apparaatsuitgaven124 144132 0261 887133 913
Ontvangsten567567567

Toelichting:

Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.

19. Inspecties

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen46 47947 8652 55050 415
Waarvan garantieverplichtingen  
Apparaatsuitgaven46 47947 8652 55050 415
Ontvangsten00500500

Toelichting:

Het saldo van de mutaties bestaat uit een aantal kleinere mutaties inclusief een desaldering waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten verhoogd worden met € 0,5 miljoen.

20. Adviesraden

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)

 Stand ontwerp-begroting 2006Stand 1e suppletoire begroting 2006Mutaties 2e suppletoire begroting 2006Stand 2e suppletoire begroting 2006
Verplichtingen6 7147 8028738 675
Waarvan garantieverplichtingen  
Apparaatsuitgaven6 7147 8028738 675
Ontvangsten000

Toelichting:

Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.

Licence