A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
1.
Leeswijzer 3
2.
Het beleid 3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2
Beleidsartikelen 5
2.3
Niet-beleidsartikelen 20
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGS(STAAT)
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2006.
Daarna is onder het onderdeel 2 «Het beleid» in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2006. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op beleidsartikelniveau zijn opgenomen via de verdiepingsbijlage.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
In de 2e suppletoire begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven van de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg van de besluitvorming wordt in de OCW-begroting in 2006 een uitgavenpeil van circa € 29,4 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 1,5 miljard.
In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de 1e suppletoire begroting 2006 en de 2e suppletoire begroting 2006. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2007 en de hiermee samenhangende OCW-begroting.
Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2006 (x € 1 miljoen)
Artikel | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 27 875,3 | 1 335,5 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2006 (Voorjaarsnota) | 29 232,8 | 1 372,1 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1) Monumentenzorg | 14 | 140,0 | |
2) Groei rugzakken/ambulante begeleiding | 1 | 13,5 | |
3) Verkoop NOB | 15 | 10,0 | |
4) OALT | 1 | 18,0 | |
5) Overige mutaties | 5,6 | 35,0 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2006 (Najaarsnota) | 29 391,9 | 1 435,1 |
De belangrijkste beleidsmatige mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden zijn de volgende:
• Ten behoeve van de monumentenzorg wordt er € 140 miljoen vrijgemaakt. Dit sluit aan bij het bedrag dat genoemd wordt in het jaarverslag van het Nationaal restauratiefonds zoals gepubliceerd in mei 2006 om de restauratieachterstanden weg te werken. Inmiddels is ook de Rapportage Onderzoek naar de achterstand bij rijksmonumenten verschenen. Bij de komende herziening van het monumentenstelsel zullen de inzichten uit dit rapport worden meegenomen.
• Binnen het funderend onderwijs is er groei van het aantal rugzakleerlingen en ambulante begeleiding hierdoor worden de budgetten met€ 13,5 miljoen verhoogd.
• Er is van het NOB een bedrag van € 20 miljoen aan dividend ontvangen. In de begroting 2006 stond eerst een bedrag van € 10 miljoen geraamd. Door deze ontvangst van € 20 miljoen is de ontvangstenraming met € 10 miljoen verhoogd.
• Bij de beëindiging van de OALT-bekostiging, hadden veel gemeenten nog niet alle middelen voor OALT besteed. Een eerste raming van de teruggevorderde gelden was circa € 35 miljoen, waarvan de helft in 2005 werd gerealiseerd. Inmiddels blijkt uit de eindafrekeningen dat het in 2006 om € 18 miljoen meer gaat.
• Daarnaast is er een uitgavensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal – € 13,2 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 18,8 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 5,6 miljoen.
• Tenslotte is er nog een ontvangstensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € 3,6 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 31,4 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 35,0 miljoen.
2.1.1 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2006 en een kasschuif po/vo voor de versnelde uitbetaling van de interimvergoeding ziektekosten voor het onderwijs- en rijkspersoneel. De verdeling van de loonbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Loonbijstelling (bedragen x € 1 000)
2006 | |
---|---|
Primair onderwijs | 241 192 |
Voortgezet onderwijs | 104 861 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 50 352 |
Hoger beroepsonderwijs | 33 131 |
Wetenschappelijk onderwijs | 42 697 |
Internationaal beleid | 184 |
Arbeidsmarkt en personeelsbeleid | 2 877 |
Studiefinanciering | 1 291 |
Cultuur | 8 769 |
Media | 490 |
Onderzoek en wetenschappen | 10 056 |
Nominaal en onvoorzien | 1 244 |
Ministerie algemeen | 1 666 |
Inspecties | 963 |
Adviesraden | 127 |
Totaal | 499 900 |
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 107,7 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. Daarnaast heeft OCW een aandeel van € 6,7 miljoen in de taakstelling van € 23 miljoen voortvloeiende uit de moties van Algemene Politieke Beschouwingen ter dekking van de nota wijziging begroting 2006. De verdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsterreinen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Prijsbijstelling (bedragen x € 1 000)
2006 | |
---|---|
Primair onderwijs | 33 340 |
Voortgezet onderwijs | 9 119 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 9 428 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 344 |
Wetenschappelijk onderwijs | 12 531 |
Internationaal beleid | 102 |
Arbeidsmarkt en personeelsbeleid | 664 |
Informatie- en communicatie technologie | 415 |
Studiefinanciering | 13 313 |
Cultuur | 4 459 |
Media | 6 697 |
Onderzoek en wetenschappen | 3 654 |
Nominaal en onvoorzien | 6 666 |
Ministerie algemeen | 779 |
Inspecties | 148 |
Adviesraden | 27 |
Totaal | 107 686 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7 795 503 | 8 089 505 | 233 281 | 8 322 786 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | – | – |
Totaal uitgaven | 7 796 497 | 8 090 599 | 233 281 | 8 323 880 |
Programma-uitgaven | 7 791 322 | 8 084 651 | 233 064 | 8 317 715 |
Stelselonderhoud | 6 079 863 | 6 148 640 | 1 586 155* | 7 734 795 |
Kwaliteit en innovatie | 83 034 | 86 234 | – 863 | 85 371 |
School en omgeving | 1 615 175 | 1 770 818 | – 1 409 318* | 361 500 |
Programma-uitgaven overig | ||||
• Uitvoeringskosten IB-Groep | 16 898 | 20 043 | – 6 459 | 13 584 |
• Uitvoeringskosten Cfi | 23 812 | 23 885 | 3 420 | 27 305 |
Voorcalculatorische uitdelingen | – 27 551 | 35 031 | 60 129 | 95 160 |
Apparaatsuitgaven | 5 175 | 5 948 | 217 | 6 165 |
Ontvangsten | 23 306 | 74 401 | 25 350 | 99 751 |
* NB: De reguliere financiering aan scholen voor «Weer Samen Naar School» (WSNS), «Leerlinggebonden financiering» (LGF) en Onderwijsachterstandenbeleid zijn per 1 augustus 2006 onderdeel geworden van lumpsum en daarom opgenomen in «Personele bekostiging» en «Materiële bekostiging» (stelselonderhoud).
Het lijkt of er grote mutaties plaatsvinden op Stelselonderhoud en School en omgeving. Voor het overgrote deel betreft dit echter de gewijzigde indeling naar doelen. Dit leidt tot de volgende verschuivingen binnen de mutaties 2e suppletoire begroting 2006:
Stelselonderhoud: 1 375 254
School en omgeving: – 1 375 254
Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 233,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006.
Voor € 201,8 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 31,5 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 25,4 miljoen gestegen. Voor € 3,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 21,7 miljoen gestegen.
Personeel en arbeidsmarktbeleid
Het voor 2006 beschikbare budget voor personeel en arbeidsmarktbeleid wordt naar beneden bijgesteld met € 4 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de tekorten op het personele artikel. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.
Op artikel 1 zijn middelen gereserveerd voor de invoering van het onderwijsnummer. Om de uitgaven te laten aansluiten op de planning van de invoeringsfase is een kasschuif nodig. Door middel van een kasschuif met het budget voor Personeel en Arbeidsmarktbeleid en het budget voor Bestuur & Management zijn de middelen uit 2007 t/m 2009 herverdeeld over 2006 t/m 2008. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.
Aanpassing betaalritme P&A-budget
Meerjarig was er weliswaar op de PO-begroting sprake van een match tussen intensiveringen en ombuigingen, maar dat gold niet voor ieder individueel jaar. Met een mutatie van per saldo € 1,1 miljoen wordt ook dat laatste gerealiseerd zodat de begroting in evenwicht is. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.
De extra middelen voortvloeiend uit het convenant professionalisering worden als onderdeel van het tot artikel primair onderwijs behorende budget voor personeels- en arbeidsmarktbeleid aan de scholen beschikbaar gesteld. Deze mutatie van € 10,4 miljoen betreft de overboeking daarvan van artikel 9 naar artikel 1. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.
Om de besturen te ondersteunen bij de invoering van lumpsumbekostiging in het primair onderwijs is een aantal (flankerende) projecten opgezet. Voor ontwikkeling van een informatiesysteem bij Cfi, dat gekoppeld is aan de invoering van lumpsumbekostiging, wordt € 2,6 miljoen ingezet. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling stelselonderhoud.
Onderwijskansen overig Nederland
De regeling verbreding OK-beleid loopt tot 1 augustus 2006. Voor eventuele uitloop in 2006 was nog een bedrag van € 2,7 miljoen gereserveerd; deze reservering blijkt niet nodig te zijn. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.
Voor de invoering van de motie Van Aartsen/Bos is voor het schooljaar 2006–2007 een bedrag van € 50 miljoen gereserveerd voor basisscholen (in 2006 € 18 miljoenen in 2007 € 32 miljoen). Hiermee kan op iedere basisschool een onderwijsondersteunend medewerker een jaar lang circa 5 uur per week de benodigde coördinatie werkzaamheden uitvoeren.
In 2006 wordt € 18 miljoen gedekt uit extra terugvorderingen van OALTmiddelen bij Gemeenten in verband met beëindiging van de bekostiging per augustus 2004. In 2007 wordt € 32 miljoen gedekt uit het werkloosheidsbudget op de OCW-begroting in verband met lagere werkloosheid van I/D-werknemers. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.
Het inrichten van de 1 000 veiligheidsplaatsen vso-zmok heeft meer tijd gekost dan was voorzien. Hierdoor kan de raming van deze enveloppenmiddelen voor 2006 neerwaarts worden bijgesteld met € 5 miljoen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.
Het aantal aanvragen voor de regeling Dagarrangementen en Combinatiefuncties valt lager uit dan geraamd. Met deze mutatie wordt de verlaging van € 25 miljoen voor het jaar 2006 opgenomen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling school en omgeving.
Door een lagere dan verwachte instroom in werkloosheid van met name I/D-werknemers, wordt een meevaller van € 6,8 miljoen verwacht. Deze mutatie doet zich voor bij programma uitgaven.
De ontwikkeling van een nieuwe informatiearchitectuur bij Cfi is gekoppeld aan de invoering van lumpsum financiering. Hiervoor is aanvullend € 3,0 miljoen nodig. Dit wordt voor € 2,6 miljoen bekostigd uit het budget flankerend beleid lumpsum. Deze mutatie doet zich voor bij programma uitgaven.
Deze mutatie van € 3 miljoen, betreft een vermindering van de per saldo optredende kosten samenhangend met de regeling ouderschapsverlof. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.
Vanwege een hogere gemiddelde personele last dan geraamd, wordt een bedrag van in totaal € 34 miljoen aan de begroting toegevoegd. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.
Groei rugzakken/ambulante begeleiding
Het aantal leerlingen met een rugzak en ambulante begeleiding groeit harder dan verwacht. Dit leidt naar verwachting tot een overschrijding van € 12 miljoen op de personele kosten en € 1,5 miljoen op de materiële instandhouding. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling voorcalculatorische uitdelingen.
Toelichting ontvangsten mutaties
Bij de beëindiging van de OALT-bekostiging hadden veel gemeenten nog niet alle middelen voor OALT besteed. Een eerste conservatieve raming van de teruggevorderde gelden was circa € 35 miljoen, waarvan de helft in 2005 in 2006 werd gerealiseerd. Uit de eindafrekeningen blijkt dat het in 2006 om € 18 miljoen meer gaat.
Verrekening gemeenten OALT/GOA/VVE
Dit betreft terugvorderingen van de gemeenten van middelen voor het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en de regeling exceptionele toename asielzoekers. Het teruggevorderde bedrag is € 3,7 miljoen hoger dan geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 654 632 | 5 618 903 | 95 539 | 5 714 442 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | – | |
Totaal uitgaven | 5 686 575 | 5 650 846 | 94 870 | 5 745 716 |
Programma-uitgaven | 5 681 435 | 5 645 110 | 94 500 | 5 739 610 |
• Stelselonderhoud | 5 539 098 | 5 493 817 | 95 149 | 5 684 012 |
• Aantrekkelijk onderwijs | 25 000 | 25 000 | – | 25 000 |
• Leerlingen specifiek | 90 200 | 90 200 | – 77 | 90 123 |
• Gericht leeraanbod | 4 254 | 9 254 | – | 9 254 |
Programma-uitgaven overig | 22 883 | 26 839 | – 572 | 26 267 |
• Uitvoeringskosten IB-Groep | 13 989 | 16 915 | – 661 | 16 254 |
• Uitvoeringskosten Cfi | 8 894 | 9 924 | 89 | 10 013 |
Apparaatsuitgaven | 5 140 | 5 736 | 370 | 6 106 |
Ontvangsten | 151 361 | 111 696 | -16 300 | 95 396 |
Voor het voortgezet onderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 94,9 miljoen.
Voor € 112,5 miljoen is dit het gevolg van bijstellingen uit de aanvullende posten.
Resteert een bedrag van – € 17,6 miljoen. De voornaamste mutaties betreffen:
• In verband met het convenant professionalisering en begeleiding van onderwijspersoneel is een bedrag van € 7 miljoen enveloppemiddelen overgeboekt van de directie arbeidsmarkt- en personeelsbeleid.
• Een bijstelling van de raming voor uitgaven van diverse projecten ad. – € 3,1 miljoen.
• Een verlaging van € 2,3 miljoen in verband met minderkosten op de ontwikkeling van het registratiesysteem Voortijdig School Verlaten bij de IB-Groep.
• Een desaldering van € 18,8 miljoen in verband met aanpassing van de financiering van de regeling praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro en uitvoeringskosten huisvesting brede school; zie ook het ontvangstenartikel 3.
De ontvangsten zijn ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2006 verlaagd met € 16,3 miljoen. De mutaties betreffen:
• Extra ontvangsten van in totaal € 2,5 miljoen als gevolg van enerzijds terugvorderingen in verband met samenwerkingsverbanden tussen scholen voor voortgezet onderwijs en bve-instellingen en de risicoleerlingen VO/BVE en anderzijds terugontvangsten op in voorgaande jaren verstrekte gelden.
• Een desaldering van € 18,8 miljoen in verband met aanpassing van de financiering van de regeling praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro en uitvoeringskosten huisvesting brede school; zie ook het uitgavenartikel 3.
4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 4 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 903 855 | 3 227 779 | 160 204 | 3 387 983 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Uitgaven | 2 886 099 | 3 019 126 | 59 894 | 3 079 020 |
Programma uitgaven: | 2 882 585 | 3 015 642 | 59 767 | 3 075 409 |
Instandhouding van het stelsel | 2 395 307 | 2 428 906 | 58 439 | 2 487 345 |
• Bekostiging ROC’s en KBB’s | 2 395 307 | 2 428 906 | 58 439 | 2 487 345 |
Voldoende geschikt onderwijs-personeel dat ondernemend is richting de eigen loopbaan | 4 274 | 4 274 | 4 274 | |
• Budget toevoegen decentraal instellingsbudget | 4 274 | 4 274 | 4 274 | |
Meer innovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen | 107 800 | 103 540 | 103 540 | |
• Innovatiearrangement beroepskolom | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |
• Innovatiebox | 0 | 0 | 0 | |
• Cultuur en school | 400 | 400 | 400 | |
• Kenniscirculatie MKB | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |
• Kenniscentrum SenterNovem | 400 | 400 | 400 | |
• Innovatiebox FES middelen | 81 000 | 76 740 | 76 740 | |
Meer aandacht voor een variëteit leerloopbanen, verhoging rendement | 74 525 | 124 525 | – 4 567 | 119 958 |
• Regeling impuls beroepskolom | 36 165 | 36 165 | 36 165 | |
• Voortijdig schoolverlaten | 38 360 | 38 360 | – 4 567 | 33 793 |
• ZAT’s MBO (n.a.v. IBO mbo) | 0 | 0 | ||
• Nieuwe voorzieningen i.k.v. leerplichtverlenging | 0 | 0 | ||
• Handhaving leerplichtverlenging | 0 | 0 | ||
• Convenanten VSV | 10 000 | 10 000 | ||
• ESF/VSV/BBL | 40 000 | 40 000 | ||
• Maatwerk/evaluatie/uitrol (n.a.v. IBO mbo) | 0 | 0 | ||
Aantrekkelijke onderwijsinhoud die aansluit op de arbeidsmarkt | 16 300 | 51 300 | 234 | 51 534 |
• Herontwerp kwalificatie-structuur/mbo | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
• Examens mbo | 11 300 | 11 300 | 234 | 11 534 |
• Stage – en simulatieplaatsen | 0 | 35 000 | 35 000 | |
De instellingen zijn breed toegankelijk | 24 100 | 28 533 | 2 287 | 30 820 |
• Algemeen | 6 300 | 6 300 | 6 300 | |
• Programmalijn duale trajecten | 4 000 | 4 000 | 2 287 | 6 287 |
• Programmalijn leerwerkloket | 13 300 | 17 733 | 17 733 | |
• Programmalijn drempels slechten | 500 | 500 | 500 | |
Meedoen in de samenleving | 245 016 | 251 516 | 1 577 | 253 093 |
• Inkoop educatie activiteiten | 244 616 | 244 616 | 2 383 | 246 999 |
• Alfabetisering | 400 | 400 | 400 | |
• Gehandicapten | 0 | 6 500 | – 986 | 5 514 |
• overige | 0 | 0 | 180 | 180 |
Meer eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers | 5 715 | 5 715 | 5 715 | |
• Versterking loopbaan oriëntatie en begeleiding | 2 859 | 2 859 | 2 859 | |
• Medezeggenschap | 1 600 | 1 600 | 1 600 | |
• Overige instrumenten | 1 256 | 1 256 | 1 256 | |
Programma uitgaven overig | ||||
Uitvoeringskosten IB-Groep | 2 232 | 5 112 | 1 446 | 6 558 |
Uitvoeringskosten Cfi | 7 316 | 12 221 | 351 | 12 572 |
Apparaatsuitgaven | 3 514 | 3 484 | 127 | 3 611 |
Ontvangsten | 81 000 | 76 740 | 7 000 | 83 740 |
Voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 59,9 miljoen ten opzichte van de vastgestelde 1e suppletoire begroting 2006 bestaat uit voornamelijk aanvullende posten (loon en prijsbijstelling).
Toelichting per operationele doelstelling
In het algemene deel van deze suppletoire wet worden de mutaties die als gevolg van de Najaarsnotabesluitvorming hebben plaatsgevonden tevens toegelicht.
Instandhouding van het stelsel
Bij deze operationele doelstelling doen zich onder meer de volgende mutaties voor. Een mutatie in verband met aanpassing van de systemen bij de IB-Groep voor een betere registratie van Voortijdig Schoolverlaters. Dit betreft een meevaller van € 2.3 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 5 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 9 136 | 0 | 9 136 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 0 | 9 136 | 0 | 9 136 |
Programma uitgaven | ||||
• Technocentra | 9 136 | 9 136 | ||
Ontvangsten | 0 | 9 136 | 0 | 9 136 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 868 271 | 1 944 344 | 43 339 | 1 987 683 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Uitgaven | 1 823 750 | 1 838 167 | 43 317 | 1 881 484 |
Programma-uitgaven: | 1 819 237 | 1 833 230 | 43 198 | 1 876 428 |
Stelsel | 1 711 900 | 1 725 679 | 38 082 | 1 763 761 |
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 1 711 900 | 1 725 679 | 38 082 | 1 763 761 |
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 5 616 | 5 616 | 0 | 5 616 |
Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 3 307 | 3 307 | 0 | 3 307 |
Internationalisering in het hoger onderwijs | 309 | 309 | 0 | 309 |
Voortzetting Delta-beurzen | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 81 832 | 80 366 | 1 730 | 82 096 |
Lectoren en kenniskringen | 38 435 | 36 961 | 0 | 36 961 |
Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 9 300 | 9 300 | 0 | 9 300 |
Deltaplan bèta/techniek | 25 297 | 25 305 | 1 730 | 27 035 |
Regionale Actie en Aandacht voor Kennisinnovatie | 5 000 | 5 000 | 0 | 5 000 |
Versterking kennisinfrastructuur publieke sector | 3 800 | 3 800 | 0 | 3 800 |
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 5 850 | 7 250 | 400 | 7 650 |
Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 800 | 2 200 | 400 | 2 600 |
E-learning | 3 300 | 3 300 | 3 300 | |
Verhoging deelname allochtone studenten/Ambassadeursnetwerk | 1 650 | 1 650 | 0 | 1 650 |
Emancipatie | 100 | 100 | 0 | 100 |
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Promotie-vouchers hbo docenten | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Programma-uitgaven overig | 13 039 | 13 319 | 2 986 | 16 305 |
Uitvoeringskosten IB-Groep | 8 073 | 7 793 | 601 | 8 394 |
Uitvoeringskosten Cfi | 4 966 | 5 526 | 2 385 | 7 911 |
Apparaatsuitgaven hoger onderwijs | 4 513 | 4 937 | 119 | 5 056 |
Ontvangsten | 17 | 17 | 0 | 17 |
Voor het hoger beroepsonderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 43,3 miljoen. Als belangrijkste oorzaken hiervoor worden genoemd:
• een bijstelling uit de aanvullende posten ad € 39,5 miljoen (betreft loon/prijsbijstelling), zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletoire begroting) en
• een toevoeging van € 2,3 miljoen voor systeemaanpassingen bij de Cfi in verband met de invoering van het nieuwe bekostigingsmodel.
Toelichting per operationele doelstelling
De verhoging van € 3 miljoen is grotendeels het gevolg van een toevoeging van € 2,3 miljoen voor noodzakelijke systeemaanpassingen bij de Cfi in verband met de invoering van het nieuwe bekostigingsmodel.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 572 264 | 3 433 930 | 103 766 | 3 537 696 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Uitgaven | 3 366 769 | 3 351 914 | 55 856 | 3 407 770 |
Programma-uitgaven | 3 366 769 | 3 351 914 | 55 856 | 3 407 770 |
Stelsel | 3 324 693 | 3 310 488 | 62 516 | 3 373 004 |
• Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 3 303 196 | 3 288 991 | 58 186 | 3 347 177 |
• Toerusting van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs | 21 497 | 21 497 | 4 330 | 25 827 |
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 9 625 | 9 625 | 105 | 9 730 |
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 1 645 | 1 645 | 0 | 1 645 |
• Ruim baan voor talent | ||||
• International centres of excellence | 5 000 | 5 000 | 105 | 5 105 |
• Internationalisering in het hoger onderwijs | 1 980 | 1 980 | 0 | 1 980 |
• Voortzetting Delta-beurzen | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 6 473 | 6 473 | – 1 044 | 5 429 |
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 2 675 | 2 675 | – 1 044 | 1 631 |
• Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek | 3 798 | 3 798 | 0 | 3 798 |
• Numerus fixus geneeskundeopleidingen in het wetenschappelijk onderwijs | ||||
• Sectorplan technische universiteiten | ||||
• Sectorplan wiskunde | ||||
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 9 045 | 8 395 | 0 | 8 395 |
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 650 | 0 | 0 | 0 |
• Surf Educatiefonds in het hoger onderwijs | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
• Digitale universiteit in het hoger onderwijs | 1 700 | 1 700 | 0 | 1 700 |
• Verhoging deelname studenten met een handicap | 2 695 | 2 695 | 0 | 2 695 |
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 16 933 | 16 933 | – 5 721 | 11 212 |
• Jonge universiteiten | 6 000 | 6 000 | 0 | 6 000 |
• Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs | 9 933 | 9 933 | – 5 721 | 4 212 |
• Promotie-voucher hbo-docenten | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Programma-uitgaven overig | ||||
• Uitvoeringskosten IB-Groep | ||||
• Uitvoeringskosten Cfi | ||||
Apparaatsuitgaven | ||||
Ontvangsten | 1 400 | 11 466 | 0 | 11 466 |
Voor het wetenschappelijk onderwijs is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006 sprake van een stijging van de uitgaven met € 55,9 miljoen. Als belangrijkste oorzaak hiervoor wordt genoemd de bijstelling uit de aanvullende posten ad € 55,2 miljoen.
8. Internationaal onderwijsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 8 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 809 | 15 291 | 711 | 16 002 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 15 977 | 16 418 | 711 | 17 129 |
Programma-uitgaven | 13 164 | 13 553 | 711 | 14 264 |
Stimuleren van Internationalisering | 7 742 | 7 768 | – 100 | 7 668 |
• Programma’s voor internationale mobiliteit | 4 819 | 4 819 | – 50 | 4 769 |
• Ondersteunen van bilaterale samenwerkingsverbanden | 2 923 | 2 949 | – 50 | 2 899 |
Ondersteuning van Internationaal opererende organisaties in binnen- en buitenland | 5 422 | 5 785 | 811 | 6 596 |
• Ondersteunen van internationaal opererende organisatie in Nederland | 4 332 | 4 332 | 33 | 4 365 |
• Participatie in internationale organisaties | 96 | 96 | 96 | |
• OCW-vertegenwoordiging bij de EU te Brussel en beleidsonderzoek | 994 | 1 357 | 778 | 2 135 |
Apparaatsuitgaven | 2 813 | 2 865 | 2 865 | |
Ontvangsten | 99 | 99 | 99 |
Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.
9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 9 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 217 009 | 214 987 | – 43 906 | 171 081 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 217 009 | 214 987 | – 43 906 | 171 081 |
Programma-uitgaven | 213 617 | 211 470 | – 43 993 | 167 477 |
• Arbeidsmarkt | 164 681 | 162 534 | – 43 511 | 119 023 |
• ZVOO | 46 942 | 46 942 | – 518 | 46 424 |
Programma-uitgaven overig | ||||
• Uitvoeringskosten Cfi | 1 994 | 1 994 | 36 | 2 030 |
Apparaatsuitgaven | 3 392 | 3 517 | 87 | 3 604 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 439 | 439 |
Voor het artikel arbeidsmarkt en personeelsbeleid is sprake van een daling van de uitgaven met € 43,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.
Voor – € 23,1 miljoen betreft het technische mutaties. Het restant van – € 20,8 miljoen is autonoom en beleidsmatig van aard en heeft betrekking op de programma-uitgaven onderdeel Arbeidsmarkt en kan als volgt worden gespecificeerd:
• Convenant professionalisering
Ingaande 2006 zijn uit de enveloppe lerarenbeleid middelen overgeboekt (via de artikelen 1 en 3) naar de budgetten van de scholen. Deze middelen zijn bestemd voor de uitvoering van de prestatieafspraken zoals opgenomen in het «convenant professionalisering en begeleiding onderwijspersoneel in PO en VO». Voor 2006 gaat het om een bedrag van – € 17,4 miljoen.
• Promotieplaatsen VO
Om de kwaliteit van bèta-docenten binnen het voortgezet onderwijs te bevorderen door hen onderzoeksplekken in het hoger onderwijs aan te bieden, is de begroting voor 2006 met € 2,5 miljoen verhoogd.
• Diversen
De begroting 2006 is met € 5,9 miljoen neerwaarts bijgesteld als gevolg van het feit dat, door het achterblijven van aanvragen op regelingen/projecten of een vertraging daarin, op diverse uitgavenposten minder wordt gerealiseerd dan geraamd.
10. Informatie- en communicatietechnologie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 33 707 | 39 439 | – 585 | 38 854 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | ||
Totaal uitgaven | 33 707 | 39 439 | – 585 | 38 854 |
Programma-uitgaven | 33 707 | 39 439 | – 585 | 38 854 |
Het bevorderen van de integratie van ict in het onderwijs door het bieden van ondersteunings- en stimuleringsfaciliteiten | 22 042 | 22 042 | – 717 | 21 325 |
• Activiteitenplannen ondersteuningsfunctie | 22 042 | 22 042 | – 717 | 21 325 |
Het benutten van ict bij innovatie en versterking van de kennisinfrastructuur | 11 432 | 17 164 | 132 | 17 296 |
• Innovatie Balkenende II | 3 000 | 6 000 | – 4 000 | 2 000 |
• Overige innovatieve projecten | 632 | 2 644 | 4 132 | 6 776 |
• Centrale voorzieningen | 7 800 | 8 520 | 8 520 | |
Doorlopende verplichtingen | 233 | 233 | 233 | |
Apparaatsuitgaven | ||||
Ontvangsten | 47 776 | 49 776 | 49 776 |
De uitgaven van de ict begroting wordt met een totaal bedrag van € 0,6 miljoen verlaagd. Voor een bedrag van € 0,4 miljoen betreft het een technische toevoeging aan de begroting voor de prijsbijstelling 2006.
Activiteitenplannen ondersteuningsfunctie
• Het budget voor de ondersteuningsfunctie wordt met een bedrag van € 0,7 miljoen verlaagd ten behoeve van de uitvoering van het Ict-actieplan «Verbonden met Ict».
Het innovatie budget Balkenende II neemt als gevolg van de volgende aanpassingen met een bedrag van € 4,0 miljoen af.
• In de 2e suppletoire begroting 2006 treedt vertraging op in het innovatieprogramma Kennisrotonde voor een bedrag van € 1,0 miljoen.
• Daarnaast wordt een bedrag van € 3,0 miljoen van het innovatieprogramma Kennisrotonde herbestemd ten behoeve van het actieplan «Verbonden met Ict».
• Voor de uitvoering van het Ict-actieplan «Verbonden met Ict» en de regeling contentstimulering speciaal (voorgezet) onderwijs is het budget voor overige innovatieve projecten verhoogd met € 4,1miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 085 055 | 3 518 850 | 31 815 | 3 550 665 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 3 085 055 | 3 518 850 | 31 815 | 3 550 665 |
Programma-uitgaven | 3 017 989 | 3 453 623 | 25 211 | 3 478 834 |
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep | 65 907 | 64 098 | 6 575 | 70 673 |
Apparaatsuitgaven | 1 159 | 1 129 | 29 | 1 158 |
Ontvangsten | 363 800 | 340 900 | 0 | 340 900 |
Voor het beleidsterrein Studiefinanciering is sprake van een stijging van de uitgaven met € 31,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Dit betreft voor € 13,5 miljoen technische mutaties.
De beleidsmatige mutaties bedragen per saldo € 18,3 miljoen en worden voor het grootste deel veroorzaakt door;
• Een verhoging van de raming van relevante «Basis- en aanvullende beursuitgaven» (€ 27,0 miljoen), grotendeels toe te schrijven aan meer bol-deelnemers, als ook hogere uitgaven per bol-deelnemer. In deze bijstelling is tevens begrepen een relevante tegenvaller € 11,5 miljoen door een te hoge toekenning van de aanvullende beurs na invoering van de AWIR; per 1 januari 2006 is de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) in werking getreden. De IB-Groep heeft deze wetswijziging in de automatiseringssystemen verwerkt. Geconstateerd is dat de IB-Groep niet in staat is geweest de systematiek van deze wetswijziging volledig te verwerken voor de toekenningen van de aanvullende beurs. Daarbij heeft de IB-Groep voor een groot deel van de toekenningen een te hoge norm voor de vrije voet 2006 gehanteerd. Door de afwijkende berekening van de vrije voet ontvangen circa 75 000 studenten een te hoge aanvullende beurs van maximaal € 20 per maand. Het gaat hier om studerenden die een gedeeltelijke aanvullende beurs ontvangen. In totaal bedragen de meeruitgaven 2006 circa € 18 miljoen, waarvan € 11,5 miljoen direct relevant en € 6,5 miljoen niet-relevant. Thans is in dit verband een wetsvoorstel in voorbereiding, waarmee de Wet Studiefinanciering 2000 in lijn wordt gebracht met de systematiek die uitvoeringstechnisch mogelijk is. Voor het uitvoeringsjaar 2006 wordt ook de norm vrije voet die de IB-Groep heeft gehanteerd, van toepassing verklaard voor alle studerenden. Hiermee kan een wettelijke basis onder de uitvoering worden gelegd.
• een verlaging van € 9,0 miljoen van de relevante uitgavenraming op het onderdeel OV-kaart als prestatiebeurs voornamelijk als gevolg van hogere uitgaven op het gebied van de OV-kaart in het hoger onderwijs, welke uitgaven in eerste instantie als niet-relevante prestatiebeurs-uitgaven worden geboekt. Op het artikelonderdeel «Reisvoorziening» worden die uitgaven als hogere negatieve relevante uitgaven tegengeboekt, waardoor hier een onderuitputting optreedt.
12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 12 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 311 273 | 295 074 | – 11 309 | 283 765 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 311 273 | 295 074 | – 11 309 | 283 765 |
Programma-uitgaven | 293 900 | 278 500 | – 11 800 | 266 700 |
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep | 17 373 | 16 574 | 491 | 17 065 |
Ontvangsten | 13 200 | 12 500 | 0 | 12 500 |
Voor beleidsterrein Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten is sprake van een daling van de uitgaven met per saldo € 11,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.
Dit betreft voor € 8,7 miljoen technische mutaties.
Toelichting niet-technische mutaties
Een beleidsmatige mutatie van – € 20,0 miljoen wordt veroorzaakt door lagere aantallen leerlingen (dan verwacht) die jonger zijn dan 18 jaar en die voor een vergoeding van de onderwijsbijdrage en schoolkosten in aanmerking komen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 13 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7 248 | 5 313 | 165 | 5 478 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 7 248 | 5 313 | 165 | 5 478 |
Uitvoeringsorganisatie IB-Groep | 7 248 | 5 313 | 165 | 5 478 |
Ontvangsten | 191 800 | 192 700 | – 10 000 | 182 700 |
Voor het beleidsterrein Lesgeld is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Dit betreft nagenoeg allemaal technische mutaties.
De lesgeldontvangsten dalen met € 10,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006 in verband met een bijstelling van de raming. Door lagere dan geraamde ontvangsten voor schooljaar 2005/06 (€ 4,0 miljoen) en daaraan vooraf gaande schooljaren (€ 6,0 miljoen) komen de totale ontvangsten op dit onderdeel € 10,0 miljoen lager uit.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 576 743 | 604 691 | 152 097 | 756 788 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 770 444 | 798 392 | 152 098 | 950 490 |
Programma-uitgaven | 726 300 | 751 090 | 146 706 | 897 796 |
Cultuurnota 2005–2008 | 427 390 | 435 026 | 4 579 | 439 605 |
• Cultuurproducerende instellingen | 312 148 | 319 806 | 2 810 | 322 616 |
• Cultuurondersteunende instellingen | 35 810 | 35 788 | 449 | 36 237 |
• Fondsen | 79 432 | 79 432 | 1 320 | 80 752 |
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed | 167 940 | 186 373 | 130 860 | 317 233 |
• Subsidies Monumentenzorg | 68 989 | 68 884 | 140 000 | 208 884 |
• Archieven | 23 935 | 23 935 | 13 | 23 948 |
• Huisvesting | 53 769 | 53 704 | 53 704 | |
• Musea (Niet-CuNo) | 3 706 | 12 706 | 12 706 | |
• Behoud en Beheer (overig) | 4 241 | 12 710 | – 1 153 | 5 557 |
• Verdrag van Malta en subsidies archeologie | 13 300 | 14 434 | – 8 000 | 6 434 |
Bibliotheken | 28 675 | 27 616 | 989 | 28 605 |
• Subsidies | 14 635 | 13 576 | 389 | 13 965 |
• Monitoring en evaluatie | 1 380 | 1 380 | 1 380 | |
• RVP Blinden en slechtzienden | 12 660 | 12 660 | 600 | 13 260 |
Verbreden inzet cultuur | 57 090 | 57 090 | 2 291 | 59 381 |
• Regionale Dynamiek | 30 895 | 30 895 | 1 000 | 31 895 |
• Cultuur en Ruimte | 2 293 | 2 293 | 1 575 | 3 868 |
• Cultuur en School | 16 148 | 16 148 | – 284 | 15 864 |
• Cultuur en ICT | 4 850 | 4 850 | 4 850 | |
• Cultuur en Economie | 1 434 | 1 434 | 1 434 | |
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) | 1 470 | 1 470 | 1 470 | |
Overig | 30 492 | 30 204 | 7 466 | 37 670 |
Nationaal Archief | 14 713 | 14 781 | 521 | 15 302 |
Apparaatuitgaven | 44 144 | 47 302 | 5 392 | 52 694 |
• Bestuursdepartement | 7 853 | 10 203 | 1 541 | 11 744 |
• Uitvoeringsdiensten | 36 291 | 37 099 | 3 851 | 40 950 |
Ontvangsten | 3 494 | 6 004 | 3 230 | 9 234 |
Voor artikel 14 is sprake van een stijging van de uitgaven met € 152,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.
Voor € 11,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 140,6 miljoen gestegen.
Toelichting per operationele doelstelling
Als gevolg van een desaldering van de ontvangsten en een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is er in 2006 totaal € 1 miljoen beschikbaar gekomen voor het Huis voor de Culturele Dialoog.
Restauratieachterstand monumentenzorg
Ten behoeve van de monumentenzorg wordt er € 140 miljoen vrijgemaakt. Dit sluit aan bij het bedrag dat genoemd wordt in het jaarverslag van het Nationaal restauratiefonds zoals gepubliceerd in mei 2006 om de restauratieachterstanden weg te werken. Inmiddels is ook de Rapportage Onderzoek naar de achterstand bij rijksmonumenten verschenen. Bij de komende herziening van het monumentenstelsel zullen de inzichten uit dit rapport worden meegenomen.
Voor de verlenging van analoge ether televisie is onder andere een bedrag van € 2 miljoen beschikbaar gesteld uit de cultuurbegroting. Het bedrag zal ter beschikking worden gesteld aan de Publieke Omroep zodat zij via analoge ether kunnen blijven uitzenden tot 11 december 2006, waarna er wordt omgeschakeld van analoge naar digitale uitzending (switch-over)
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 798 531 | 732 621 | 9 187 | 741 808 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 794 984 | 729 074 | 9 187 | 738 261 |
Programma-uitgaven | 794 984 | 729 074 | 9 187 | 738 261 |
• Gevarieerd Media-aanbod | 790 944 | 725 034 | 9 182 | 738 593 |
• Evenwichtige representatie | 3 703 | 3 703 | 3 703 | |
• Pluriformiteit pers | ||||
• Electronische infrastructuur | 337 | 337 | 5 | 342 |
Apparaatsuitgaven | 0 | |||
Ontvangsten | 264 781 | 223 870 | 10 000 | 233 870 |
Voor het artikel media is sprake van een stijging van de uitgaven met € 9,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006.
Het betreft hier alleen maar technische mutaties.
Voor de verlenging van analoge ether televisie is onder andere een bedrag van € 2 miljoen beschikbaar gesteld uit de cultuurbegroting. Het bedrag zal ter beschikking worden gesteld aan de Publieke Omroep zodat zij via analoge ether kunnen blijven uitzenden tot 11 december 2006, waarna er wordt omgeschakeld van analoge naar digitale uitzending (switch-over)
Er is van het NOB een bedrag van € 20 miljoen aan dividend ontvangen. In de begroting 2006 stond eerst een bedrag van € 10 miljoen geraamd. Door de ontvangst van € 20 miljoen is het ontvangstenbudget met € 10 miljoen verhoogd.
16. Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 1 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 816 618 | 844 073 | 49 960 | 894 033 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totaal uitgaven | 869 319 | 896 485 | 57 190 | 953 675 |
Programma-uitgaven | 865 710 | 892 840 | 57 130 | 949 970 |
Operationele doelstelling | ||||
16.3.1.: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoekbestel | ||||
• NWO | 301 520 | 301 520 | 6 531 | 308 051 |
• KNAW | 85 991 | 85 991 | 1 788 | 87 779 |
• Koninklijke Bibliotheek | 35 528 | 35 528 | 712 | 36 240 |
• Stichting Anno | 2 300 | 2 300 | 0 | 2 300 |
• KNAW Bibliotheek | 2 305 | 2 305 | 47 | 2 352 |
• LF TUD Bibliotheek | 6 861 | 6 861 | 136 | 6 997 |
• IISG | 265 | 265 | 5 | 270 |
• SURF | 2 270 | 2 270 | 0 | 2 270 |
• CPG | 454 | 454 | 9 | 463 |
• TNO | 193 667 | 193 667 | 2 685 | 196 352 |
• BPRC/Stichting AAP | 9 288 | 9 288 | 4 457 | 13 745 |
• Nationaal Herbarium | 1 081 | 1 081 | 22 | 1 103 |
• NLR | 833 | 833 | 16 | 849 |
• Waterloopkundig Laboratorium | 1 291 | 1 291 | 25 | 1 316 |
• Grondmechanica Delft | 770 | 770 | 15 | 785 |
• MARIN | 870 | 870 | 18 | 888 |
• STT | 185 | 185 | 3 | 188 |
• EMBC | 724 | 724 | – 179 | 545 |
• EMBL | 2 898 | 2 898 | – 38 | 2 860 |
• ESA | 31 050 | 31 050 | 2 175 | 33 225 |
• CERN | 28 635 | 28 635 | – 635 | 28 000 |
• ESO | 5 915 | 5 915 | – 965 | 4 950 |
• EG-Liaison | 191 | 191 | 37 | 228 |
• NTU/INL | 1 476 | 1 476 | 0 | 1 476 |
• EIB | 1 168 | 1 168 | 24 | 1 192 |
• COS | 495 | 0 | 0 | 0 |
• Nader te verdelen | 496 | 379 | 370 | 649 |
Operationele doelstelling | ||||
16.3.2.: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst | ||||
• FES-BSIK | 44 947 | 48 495 | 26 646 | 75 141 |
• FES-cleanrooms nanotechnologie | 17 000 | 17 000 | 0 | 17 000 |
• FES-TNO automotive | 10 700 | 10 700 | 100 | 10 800 |
• FES-grootschalige fac. 0 | 29 472 | 0 | 29 472 | |
• Genomics | 11 345 | 11 345 | 0 | 11 345 |
• Gate | 0 | 0 | 1 066 | 1 066 |
• ITER | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 |
• Kennisenveloppe | 22 881 | 17 881 | – 3 905 | 13 976 |
• EET | 7 509 | 7 509 | 405 | 7 914 |
Operationele doelstelling | ||||
16.3.3. Zorgen voor instroom, behoud van talentvolle onderzoekers | ||||
• Vernieuwingsimpuls | 17 613 | 17 613 | 0 | 17 613 |
• Aspasia | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Rubicon-programma | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
Operationele doelstelling | ||||
16.3.4.: Intensivering van wetenschap- en techniekcommunicatie | ||||
• WeTeN | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Uitvoering WTC-beleid | 1 670 | 1 670 | 0 | 1 670 |
Operationele doelstelling | ||||
16.3.5.: Bevorderen nationale coördinatie en internationale samenwerking in het wetenschappelijk onderzoek | ||||
• Nationale Coördinatie | 2 367 | 2 159 | 555 | 2 714 |
• Bilaterale Samenwerking | 4 885 | 4 815 | 0 | 4 815 |
Programma-uitgaven overig | ||||
• Uitvoeringskosten Cfi | 266 | 266 | 5 | 271 |
Apparaatsuitgaven | 3 609 | 3 645 | 60 | 3 705 |
Ontvangsten | 150 912 | 184 534 | 42 812 | 227 346 |
Voor OWB is sprake van een stijging van de uitgaven met € 57,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2006. Deze toename hangt grotendeels samen met FES-projecten. De ontvangstenraming is eveneens voor deze FES-projecten bijgesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 17 (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 33 341 | 571 323 | – 528 820 | 42 503 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 33 341 | 571 323 | – 528 820 | 42 503 |
Loonbijstelling | 2 200 | 434 249 | – 434 249 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 101 020 | – 101 020 | 0 |
Nader te verdelen | 31 141 | 36 054 | 6 449 | 42 503 |
Asielzoekers | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 42 000 | 77 635 | 0 | 77 635 |
Voor het artikel nominaal en onvoorzien is sprake van een daling van de uitgaven en de verplichtingen met € 528,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2006. Het betreft voor – € 532,9 miljoen technische mutaties. Autonoom en beleidsmatig wordt het artikel verhoogd met€ 4,1 miljoen.
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2006. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 107,7 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. Daarnaast heeft OCW een aandeel van € 6,7 miljoen in de taakstelling van € 23 miljoen voortvloeiende uit de moties van Algemene Politieke Beschouwingen ter dekking van de nota wijziging begroting 2006. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie van € 6,5 miljoen op dit onderdeel wordt grotendeels verklaard door een generale kasschuif van € 8 miljoen om de OCW-begroting over de jaren heen sluitend te krijgen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 124 144 | 132 026 | 1 887 | 133 913 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | ||
Apparaatsuitgaven | 124 144 | 132 026 | 1 887 | 133 913 |
Ontvangsten | 567 | 567 | – | 567 |
Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 46 479 | 47 865 | 2 550 | 50 415 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | ||
Apparaatsuitgaven | 46 479 | 47 865 | 2 550 | 50 415 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 500 | 500 |
Het saldo van de mutaties bestaat uit een aantal kleinere mutaties inclusief een desaldering waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten verhoogd worden met € 0,5 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletoire begroting 2006 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2006 | Stand 2e suppletoire begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 714 | 7 802 | 873 | 8 675 |
Waarvan garantieverplichtingen | – | – | ||
Apparaatsuitgaven | 6 714 | 7 802 | 873 | 8 675 |
Ontvangsten | 0 | 0 | – | 0 |
Het saldo van de mutaties bestaat uit kleinere mutaties die geen toelichting behoeven.