A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaten van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin, de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de baten-lastendienst Publiek en Communicatie
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen B.1 tot en met B.4 van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Bedragen in navolgende toelichting zijn x € 1000, tenzij anders vermeld.
B.1 MINISTERIE VAN ALGEMENE ZAKEN
Artikel 1 Bevorderen van de eenheid van het algemeen regeringsbeleid
De mutatie bij de uitgaven houdt hoofdzakelijk verband met meevallende uitgaven in de sfeer van de overheidscommunicatie en de bedrijfsvoering.
Artikel 1 Kabinet der Koningin
De mutatie houdt o.a. verband met het verschuiven van materiële uitgaven naar 2009.
B.3 COMMISSIE VAN TOEZICHT BETREFFENDE DE INLICHTINGEN- EN VEILIGHEIDSDIENSTEN
Artikel 1 Commissie van toezicht betreffende de inlichtingenen veiligheidsdiensten
De mutatie is een gevolg van een nog niet volledig bezette personele formatie gedurende het gehele jaar.
B.4 BATEN-LASTENDIENST PUBLIEK EN COMMUNICATIE
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties (=+ of –) (+ = tekortschietend geraamd bedrag |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 11 606 | – | – | 11 606 | 7 555 | – 4 051 |
Opbrengst ov. departementen | 31 000 | – | – | 31 000 | 44 688 | 13 688 |
Opbrengst derden | 400 | – | – | 400 | 582 | 182 |
Rentebaten | – | – | – | – | 9 | 9 |
Buitengewone baten | – | – | – | – | – | – |
Exploitatiebijdrage | – | – | – | – | – | – |
Totaal baten | 43 006 | – | – | 43 006 | 52 834 | 9 828 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
– personele kosten | 11 167 | – | – | 11 167 | 10 115 | – 1 052 |
– materiële kosten | 31 489 | – | – | 31 489 | 41 627 | 10 138 |
Rentelasten | 200 | – | – | 200 | 217 | 17 |
Afschrijvingskosten | ||||||
– materieel | – | – | – | – | 15 | 15 |
– immaterieel | – | – | – | – | – | – |
Overige lasten | ||||||
– dotaties voorzieningen | – | – | – | – | 108 | 108 |
– buitengewone lasten | – | – | – | – | – | – |
Totaal lasten | 42 856 | – | – | 42 856 | 52 082 | 9 226 |
Resultaat met bestemde aanw. | – | – | – | – | – | – |
Saldo van baten en lasten | 150 | – | – | 150 | 752 | 602 |
Toelichting exploitatieoverzicht
De opbrengst van het moederdepartement is lager dan vooraf begroot omdat, net als in 2007, in tegenstelling tot de begroting, in de verantwoording de opdrachten aan DPC uit het jaarprogramma Gemeenschappelijke Communicatie zijn verantwoord onder de opbrengst overige departementen.
De hoger dan geraamde opbrengsten van overige departementen resp. de materiële kosten hangen, naast voornoemd punt, vooral samen met het in shared service gaan van communicatiediensten zoals campagnemanagement. De één op één aan opdrachtgevers door te belasten externe kosten en de daadwerkelijke verrekening daarvan worden als lasten en baten verantwoord.
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(1)+(2)+(3)+(5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutatie (+ of –) Slotwet | Stand slotwet (= realisatie) | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2008 | 15 192 | – | – | 15 192 | – 4 659 | 10 533 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 150 | – | – | 150 | – 10 940 | – 10 790 |
Totaal investeringen (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | – | – | – | – | – |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – | – | – | – | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – | – | – | – | – | – |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2008 (=1+2+3+4) | 15 342 | – | – | 15 342 | – 15 599 | – 257 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is bijna € 11 mln. lager dan de stand per 1 januari. Dit is voornamelijk veroorzaakt door een afname van de crediteurenpositie en een toename van de debiteurenpositie van DPC.