Base description which applies to whole site

4.1 Ontwikkelingen in uitgaven en ontvangsten 2010

Tabel 1 geeft een overzicht van de mutaties in de BKZ-uitgaven en -ontvangsten. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting van de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar paragraaf 4.3.

Tabel 1 Mutaties in de bruto- en netto-BKZ-uitgaven 2010 (bedragen x € 1 000 000)
 

2010

Bruto BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2010

59 734,4

Actualisering zorguitgaven

1 490,9

Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding

– 80,0

Maatregel medisch specialisten

– 137,0

Farmaceutische hulp

– 158,0

Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding

12,0

Ramingsbijstelling Wtcg

53,0

Resultaat betere afbakening Wtcg

– 36,9

Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2010)

– 219,8

IJklijnmutaties

– 86,0

Overige mutaties

20,0

Financieringsschuif

– 44,6

Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2010

60 548,0

BKZ-ontvangsten stand VWS ontwerpbegroting 2010

2 975,2

Actualisering zorguitgaven

– 37,0

Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding

– 80,0

Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding

– 3,0

Terugontvangsten opleidingsfonds

30,0

BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore begroting 2010

2 885,2

Netto BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2010

56 759,2

Netto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2010

57 662,8

Mutatie netto BKZ-uitgaven t.o.v. stand VWS ontwerpbegroting 2010

903,6

Bruto-BKZ-uitgaven

Actualisering zorguitgaven 2010

Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt per saldo een tegenvaller van € 1 491 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de huisartsenzorg (€ 30 miljoen), tandheelkundige zorg (€ 99 miljoen), paramedische zorg (€ 57 miljoen), dieetadvisering (€ 6 miljoen), ziekenhuizen (€ 241 miljoen), medisch specialisten (€ 348 miljoen), ZBC’s (€ 132 miljoen), hulpmiddelen (€ 19 miljoen) geneeskundige ggz (€ 67 miljoen), buitenland (€ 20 miljoen), bovenbudgettaire vergoedingen in de AWBZ (€ 21 miljoen), de zorg in natura door AWBZ-instellingen (€ 423 miljoen), persoonsgebonden budgetten (€120 miljoen). Naast deze hogere uitgaven zijn o.a. de uitgaven bij het ziekenvervoer (€ 4 miljoen) en de Sociale Verzekerings Bank (€ 6 miljoen) gedaald.

Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding

Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven en ontvangsten.

Maatregel medisch specialisten

Eind 2009 is aangekondigd dat in 2010 aanvullende tariefsmaatregelen worden genomen in aanvulling op de korting van € 375 miljoen op basis van de aanwijzing van 6 juli 2009, met kenmerk CZ/TSZ-2940850. Bij de verwerking van de tariefskorting houdt de NZa redelijkerwijs rekening met de consequenties van de differentiatie van de korting per specialisme.

Farmaceutische hulp

Dit betreft het saldo van een aantal mutaties. Bij de geraamde uitgaven voor geneesmiddelen was er voor 2010 een reservering opgenomen. Gezien de huidige omstandigheden is besloten deze reservering te laten vervallen en de beschikbare middelen voor 2010 met dit bedrag neerwaarts bij te stellen (€ 53 miljoen). Daarnaast zijn er lagere uitgaven (€ 220 miljoen) door de beperking van de aanspraak op slaap- en kalmeringsmiddelen en de effecten van prijsverlagingen (o.a. door het aflopen van patenten en door intensiveringen van het preferentiebeleid). Als laatste heeft de NZa besloten de vergoeding die apothekers per receptregel ontvangen per 1 januari 2010 te verhogen (€ 115 miljoen).

Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding

De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura kan pas per 1 juli 2010 worden ingevoerd in plaats van per 1 januari, waardoor een tegenvaller ontstaat van € 12 miljoen.

Ramingsbijstelling Wtcg

Op basis van geactualiseerde berekeningen van Vektis is het aantal mensen dat op grond van zorggebruik in aanmerking komt voor een forfait hoger dan eerder aangenomen. Met het oog hierop wordt de raming structureel met € 53 miljoen verhoogd.

Resultaat betere afbakening Wtcg

Vanaf 2010 is € 50 miljoen structureel beschikbaar om de afbakening van de doelgroep Wtcg (voorstellen Commissie Linschoten) te verbeteren. Een deel van de verbeteringen gaat per 2010 in. De maatregelen hebben een geleidelijke ingroei, waardoor in 2010 een deel van de € 50 miljoen niet wordt benut.

Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2010)

De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het CEP 2010 van het Centraal Planbureau (CPB).

IJklijnmutaties

Dit betreft het saldo van diverse mutaties tussen het BKZ en de andere uitgavenkaders Rijksbegroting in enge zin (RGB-eng) en Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktbeleid (SZA). De meest omvangrijke mutaties betreffen overhevelingen ten gevolge van de compensatie voor de pakketmaatregel AWBZ. Het gaat hier om een overheveling van € 68 miljoen naar de algemene uitkering en van € 34 miljoen naar de integratie-uitkering nadeelgemeenten Wmo. Naast de bovengenoemde € 102 miljoen is een bedrag van € 25 miljoen toegevoegd aan de integratie-uitkering huishoudelijke verzorging Wmo. Daar deze integratie-uitkering Wmo onder het BKZ valt, is hier geen sprake van een ijklijnmutatie. In totaal is dus € 127 miljoen beschikbaar gesteld ter compensatie voor de pakketmaatregel AWBZ. Tevens zijn er middelen overgeheveld naar de VWS-begroting voor huisartsenopleiding (€ 5 miljoen), project herindicaties AWBZ (€ 8,1 miljoen) en zijn middelen van de VWS-begroting ontvangen voor de Stimuleringsregeling kleinschalig wonen (€ 24,8 miljoen) en voor dure woningaanpassingen voor de Wmo (€ 9 miljoen).

Financieringsschuif

Er is sprake van een zeker tijdsverloop tussen het moment dat de NZa de productieafspraken van partijen ontvangt en de verwerking daarvan in de budgetten en de bevoorschotting van de instellingen. Als gevolg daarvan is het gebruikelijk dat de financiering binnen een jaargrens afwijkt van de uitgaven (budgetten) in dat jaar. Zo ontstaan zogeheten financieringsachterstanden of -voorsprongen. Deze verschillen worden in het daaropvolgende jaar verrekend. Tussen de jaren doen zich daardoor incidentele financieringsschuiven voor. Over meerdere jaren gezien volgt de financiering echter altijd de uitgaven.

In 2009 laat de actualisering van de financiering een hogere bijstelling zien dan de actualisering van de budgetten: in 2009 is € 265,2 miljoen meer gefinancierd dan op grond van de budgetten 2009 verwacht zou worden. Dit heeft een voorsprong in de financiering opgeleverd. In 2010 vindt hiervoor een verrekening plaats. Tevens zijn de uitgaven 2008 en de jaren daarvoor naar boven bijgesteld: deze toename van de budgetten moet achteraf nog gefinancierd worden. Hier is sprake van een achterstand in de financiering. Ook dit wordt verrekend in 2010.

Beide effecten hebben samen geleid tot een financieringsschuif van -€ 44,6 miljoen in 2010.

BKZ-ontvangsten

Actualisering zorguitgaven 2010

Uit de actualisering van de zorguitgaven blijkt dat de eigen betalingen in de AWBZ € 37 miljoen lager uitvallen dan geraamd. De tegenvaller wordt veroorzaakt door het anticumulatiebeding van de eigen bijdragen AWBZ en Wmo, waardoor de inning van de eigen bijdrage van de Wmo voorgaat op de inning van de eigen bijdrage van de AWBZ.

Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding

Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven en ontvangsten.

Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding

De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura kan pas per 1 juli 2010 worden ingevoerd in plaats van per 1 januari, waardoor een tegenvaller in de ontvangsten ontstaat van € 3 miljoen.

Terugontvangsten opleidingsfonds

De vaststelling van de subsidieverlening eerste en tweede tranche 2009 leidt naar verwachting tot hogere terugontvangsten.

Licence