42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4=1+2+3 | ||||||
Verplichtingen | 7 460 126 | 0 | 178 444 | 7 638 570 | 290 083 | 384 483 | 402 880 | 430 935 | |
Uitgaven | 7 472 005 | 0 | 239 277 | 7 711 282 | 336 912 | 389 652 | 406 209 | 431 713 | |
Programma-uitgaven | 7 463 695 | 0 | 239 156 | 7 702 851 | 336 715 | 389 433 | 405 963 | 431 467 | |
1. | De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt. | 1 796 | 0 | 2 446 | 4 242 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren. | 1 297 034 | 0 | 15 818 | 1 312 852 | – 5 506 | 21 150 | 9 632 | 4 952 |
3. | Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan. | 6 164 865 | 0 | 220 892 | 6 385 757 | 342 221 | 368 283 | 396 331 | 426 515 |
Apparaatsuitgaven | 8 310 | 0 | 121 | 8 431 | 197 | 219 | 246 | 246 | |
Ontvangsten | 77 162 | 0 | 21 759 | 98 921 | – 9 661 | 16 546 | 4 628 | 0 |
42.3 Operationele doelstellingen
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren;
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan.
42.3.1 De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 1 796 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Deze middelen zullen vanuit het programma «Zichtbare Zorg» worden aangewend om de transparantie in de zorg te verbeteren (door subsidies te verstrekken voor onder andere etalage verstrekking mondzorg, de 3e tranche Zichtbare Zorg ziekenhuizen en medisch specialisten, data verwerking en rapportage 2009). | 1 689 |
2. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Ten behoeve van het programma «Zichtbare Zorg» worden subsidies verstrekt aan de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond voor het ontwikkelen van indicatoren in het kader van de CQ-index voor ziekenhuizen. | 655 |
3. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Betreft een subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren (het project «Kwaliteitsindicatoren eerstelijns fysiotherapie'). | 102 |
Stand 1e suppletore begroting | 4 242 |
42.3.2 Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 1 297 034 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overboeking van de premiemiddelen naar de begroting van VWS. Het betreft de loonbijstelling van het opleidingsfonds. Als gevolg van het OVA-convenant is VWS gehouden deze kosten te vergoeden. Omdat de loon- en prijsbijstelling op deze begrotingsgefinancierde uitgaven niet wordt uitgekeerd, leidt dit tot een tegenvaller. | 10 300 |
2. | Voor de implementatie van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) worden onder andere subsidie aan Nictiz en een bijdrage aan het CIBG verstrekt voor de implementatie van het klantloket en het EPD-DigiD. | 10 000 |
3. | Om de implementatie van het elektronisch patiëntendossier (EPD) te stimuleren, bestaat voor zorgaanbieders de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor de aansluiting op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Omdat het in het eerste halfjaar 2009 niet mogelijk was om op het LSP aan te sluiten, is vertraging opgelopen die in 2010 zal worden ingehaald. | 3 600 |
4. | Bijdrage aan het CIBG voor het Unieke Zorgverlener Identificatie Register (UZI-register). | 3 800 |
5. | In 2009 waren middelen gereserveerd voor subsidies aan startende eerstelijns gezondheidscentra, om te voorzien in de aanloopkosten. Het grootste deel van de subsidieaanvragen is te laat binnengekomen om nog in 2009 afgehandeld te worden. Deze middelen worden middels de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2010. | 2 314 |
6. | Een aantal subsidieaanvragen voor het cohort 2009 van de opleiding tot physician assistant en nurse practitioner is in 2010 afgewikkeld, waardoor het budget 2010 voor € 1,1 miljoen wordt belast. | 1 064 |
7. | Om de – op basis van de meest recente gegevens van het Capaciteitsorgaan- minimaal benodigde stabilisering van de instroom van de huisartsenopleiding in 2010 te kunnen financieren, wordt een in 2010 binnen het BKZ-budget voor medisch specialisten in het opleidingsfonds vrijvallend bedrag van € 5 miljoen overgeheveld naar het niet-BKZ-budget, waaruit van oudsher de huisartsenopleiding wordt betaald. Beide budgetten vallen onder artikel 42 OD 2, waardoor het budgettaire effect per saldo nul is. | 0 |
8. | Overboeking van artikel 42 OD 2 naar artikel 98 apparaatsuitgaven. De Tuchtcolleges worden van agentschap CIBG naar het kernministerie overgeheveld. Deze mutatie betreft de overheveling van de bijbehorende budgetten. | – 4 937 |
9. | Betreft een desaldering van FES-middelen voor Top Institute Pharma. De projecten van TI Pharma zijn later gestart dan verwacht. Dit heeft tot gevolg dat de duur van de projecten over een groter aantal jaren plaatsvindt dan oorspronkelijk geraamd. | – 9 679 |
10. | Overboeking naar artikel 41 OD 5 in verband met het door ZonMw uitgevoerde innovatieprogramma Revalidatie. Dit programma komt voort uit de door de Leden Koser Kaya en Van der Veen ingediende amendement bij de begrotingsbehandeling 2009 (TK 2008–2009, 31 700 XVI nr. 98). Door middel van dit tijdelijke innovatieprogramma Revalidatie wordt jaarlijks € 2 miljoen ingezet om innovatie in de revalidatiegeneeskunde mogelijk te maken en te bevorderen. | – 2 000 |
11. | Overboeking naar artikel 41 OD 5 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Participatie en Gezondheid». | – 1 911 |
12. | Overige mutaties | 3 267 |
Stand 1e suppletore begroting | 1 312 852 |
42.3.3 Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 6 164 865 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Bijstelling van de uitgavenraming Zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van de CEP-raming van het Centraal Plan Bureau. | 226 056 |
2. | Overboeking naar het ministerie van BZK in verband met de jaarlijkse bijdrage vanuit VWS aan het digitale communicatienetwerk voor de Nederlandse hulpverleningsdiensten (C2000). | – 4 090 |
3. | Overige mutaties | – 1 074 |
Stand 1e suppletore begroting | 6 385 757 |
42.4 Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 8 310 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overige mutaties | 121 |
Stand 1e suppletore begroting | 8 431 |
42.5 Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 77 162 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Betreft een desaldering van FES-middelen voor het Top Institute Pharma. De projecten van TI Pharma zijn later gestart dan verwacht. Dit heeft tot gevolg dat de duur van de projecten over een groter aantal jaren plaatsvindt dan oorspronkelijk geraamd. | – 9 679 |
2. | Terugontvangsten opleidingsfonds. De vaststelling van de subsidieverlening eerste en tweede tranche 2009 leidt naar verwachting tot hogere terugontvangsten. | 30 000 |
3. | Overige mutaties | 1 438 |
Stand 1e suppletore begroting | 98 921 |