98.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4=1+2+3 | ||||||
Verplichtingen | 299 172 | 0 | 36 170 | 335 342 | 15 161 | 13 746 | 13 310 | 12 146 | |
Uitgaven | 303 719 | 0 | 36 722 | 340 441 | 15 161 | 13 746 | 13 310 | 12 146 | |
Programma-uitgaven | 99 517 | 0 | 11 257 | 110 774 | – 280 | 0 | 0 | 0 | |
1. | Beheer en toezicht stelsel | 89 992 | 0 | 1 290 | 91 282 | – 280 | 0 | 0 | 0 |
2. | Internationale samenwerking bevorderen | 9 525 | 0 | 9 967 | 19 492 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Verzameluitkering VWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 204 202 | 0 | 25 465 | 229 667 | 15 441 | 13 746 | 13 310 | 12 146 | |
Ontvangsten | 4 080 | 0 | 4 361 | 8 441 | 4 900 | 4 900 | 4 900 | 4 900 |
98.3 Operationele doelstellingen op programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
1. Beheer en toezicht stelsel;
2. Internationale samenwerking bevorderen;
3. Verzameluitkering VWS.
Daarnaast worden op dit artikel de apparaatsuitgaven geraamd van de Inspectie Gezondheidszorg, Sociaal en Cultureel Planbureau, Raad voor Maatschappelijke ontwikkeling, Raad voor Volksgezondheid en Zorg, de Gezondheidsraad, Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek, Strategisch onderzoek RIVM, Strategisch onderzoek NVI, Inspectie Jeugdzorg en Personeel en materieel kernministerie.
98.3.1 Beheer en toezicht stelsel
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 89 992 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overige mutaties | 1 290 |
Stand 1e suppletore begroting | 91 282 |
98.3.2 Internationale samenwerking bevorderen
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 9 525 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Het is noodzakelijk om voor de transitiedatum 10-10-2010 op een aantal zorgterreinen te investeren, zodat ook VWS vanaf de transitiedatum kan voldoen aan het rijksbreed afgesproken voorzieningenniveau op de BES-eilanden. Op het gebied van de zorg is het verschil tussen de huidige situatie op de BES en het rijksbreed afgesproken voorzieningenniveau groter dan bij andere beleidsterreinen. Daarnaast zijn er noodzakelijke kosten ter voorbereiding op de invoer van het nieuwe zorgstelsel op de BES om vanaf de transitiedatum het nieuwe zorgverzekeringstelsel in te kunnen voeren. | 5 000 |
2. | Incidentele overboeking van het ministerie van BZK teneinde op korte termijn zichtbare verbetering op het gebied van VWS te realiseren op de BES-eilanden. Deze middelen zijn op de begroting van het ministerie van BZK gezet en worden nu overgeboekt om vooruitlopend op de transitiedatum 10-10-2010 zichtbare verbeteringen te realiseren op enkele prioritaire beleidsterreinen. | 3 000 |
3. | Eindejaarsmarge Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). Door vertragingen van het programma United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) is in 2009 € 2 miljoen van de beschikbare middelen niet tot besteding gekomen. | 2 000 |
4. | Overige mutaties | – 33 |
Stand 1e suppletore begroting | 19 492 |
98.3.3 Verzameluitkering VWS
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 0 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 0 |
98.4 Apparaatsuitgaven
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 204 202 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Investeringen Informatiseringsagenda VWS. Met de Informatiserings-agenda geeft VWS invulling aan Rijksbrede afspraken voor een flexibele, efficiënte en moderne Rijksoverheid. VWS legt hiermee een basis voor de verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en noodzakelijke stappen in verband met de taakstelling. Het betreft: Rijkspas, identity & access management, digitalisering van de documenthuishouding, Digitale Werkomgeving Rijk, P-Direkt, herinrichting van de financiële informatievoorziening en aanpassing van departementale bedrijfsvoeringssystemen. | 5 000 |
2. | Overboeking van artikel 42 OD 2 naar artikel 98 apparaatsuitgaven. De Tuchtcolleges worden van agentschap CIBG naar het kernministerie overgeheveld. Deze mutatie betreft de overheveling van de bijbehorende budgetten. | 4 937 |
3. | Overboeking van artikel 43 OD 1 naar artikel 98 (IGZ). Het beschikbaar stellen van een deel van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2010 voor het programma «Zichtbare Zorg». | 4 700 |
4. | Invoering Rijkslogo. Het is kabinetsbeleid om rijksbreed één logo in te voeren. Daarvoor is voor 2009 budget overgeheveld. De implementatie bij buitendiensten heeft vertraging opgelopen, waardoor de middelen via de eindejaarssystematiek naar 2010 worden geschoven. | 3 750 |
5. | Betreft kosten van het programma Zichtbare Zorg in 2010 als gevolg van een wijziging van de invulling van de ontwikkeling van indicatoren in de sector ziekenhuizen, een vertraging in het traject van de gehandicaptenzorg en doordat delen van betalingen van een aan aantal projecten zijn verschoven naar 2010. | 2 200 |
6. | Betreft benodigde herinrichtingskosten voor de centralisatie van de IGZ in Utrecht. | 1 200 |
7. | In verband met vertraging van het herhuisvestingproces van de Inspectie Jeugdzorg is het gereserveerde herhuisvestingsbudget in 2009 niet tot besteding gekomen. De middelen worden doorgeschoven naar 2010. | 980 |
8. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Deze middelen zullen vanuit het programma «Zichtbare Zorg» worden aangewend om de transparantie in de zorg te verbeteren (door subsidies te verstrekken voor onder andere etalage verstrekking mondzorg, de 3e tranche Zichtbare Zorg ziekenhuizen en medisch specialisten, data verwerking en rapportage 2009). | – 1 689 |
9. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Ten behoeve van het programma «Zichtbare Zorg» worden subsidies verstrekt aan de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond voor het ontwikkelen van indicatoren in het kader van de CQ-index voor ziekenhuizen. | – 655 |
10. | Overboeking van artikel 98 (IGZ) naar artikel 42 OD 1. Betreft een subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren (het project «Kwaliteitsindicatoren eerstelijns fysiotherapie»). | – 102 |
11. | Sociaal Flankerend beleid VWS tranche 2010. | 1 570 |
12. | Overige mutaties | 3 574 |
Stand 1e suppletore begroting | 229 667 |
98.5 Ontvangsten
Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000) | 4 080 | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Overboeking van artikel 99 ontvangsten. De tranche 2010 voor de high trust boetetaakstelling uit het coalitieakkoord bedroeg voor VWS € 4,2 miljoen. Op het terrein van VWS zijn twee toezichthouders aangeslagen, te weten de IGZ en de NZA. De boetetaakstelling van € 4,2 miljoen is daarom overgeboekt naar de ontvangstenartikelen van de IGZ (€ 0,4 miljoen) en de NZA (€ 3,8 miljoen). | 4 200 |
2. | Overige mutaties | 161 |
Stand 1e suppletore begroting | 8 441 |