Base description which applies to whole site

2.2 De beleidsartikelen

21. Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid
21. Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

35 663

49 677

6 579

56 256

      

Uitgaven:

37 027

51 041

6 579

57 620

21.25

Apparaatuitgaven

7 867

7 541

913

8 454

      

Programma-uitgaven

29 160

43 500

5 666

49 166

waarvan juridisch verplicht

    
      

21.1

Nationaal Veiligheidsbeleid

10 076

13 976

5 840

19 816

a.

Onderzoekraad voor veiligheid

  

1 821

 

b.

NEC

  

4 269

 

c.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 250

 
      

21.2

Nationaal CrisisCentrum

8 348

18 288

1 647

19 935

d.

Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum

  

3 200

 

e.

NEC

  

– 2 269

 

f.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

716

 
      

21.3

Onderzoekraad voor veiligheid

10 736

11 236

– 1 821

9 415

g.

Onderzoekraad voor veiligheid

  

– 1 821

 

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a en g. Onderzoekraad voor veiligheid

Aangezien het eigen vermogen van de Onderzoekraad voor veiligheid in 2010 het totaal van de in 2010 toegestane reserves met € 1,8 mln. overstijgt wordt dit bedrag in mindering gebracht op de in 2010 uit te keren rijksbijdrage.

Ad. b. en e. NEC

Op een aantal posten zoals NAVI en de Denk-Vooruitcampagne is een tekort ontstaan.

Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden om het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De overheveling voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.

23. Veiligheidsregio’s en Politie
23. Veiligheidsregio's en Politie

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

5 494 823

5 562 314

– 27 365

5 534 949

Waarvan garantieverplichtingen

    
      

Uitgaven:

5 178 470

5 245 961

– 27 365

5 218 596

23.25

Apparaatuitgaven

17 949

14 374

– 297

14 077

      

Programma-uitgaven

5 160 521

5 231 587

– 27 068

5 204 519

 

waarvan juridisch verplicht

    
      

23.1

Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal

4 036 196

4 044 731

– 22 512

4 022 219

a.

Artikel 3 bijdrage

  

5 656

 

b.

Arbeidsvoorwaarden

  

– 29 067

 

c.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

899

 
      

23.2

Bekostiging Politie landelijk

620 025

642 541

14 437

656 978

d.

Rijks Alarmcentrale

  

1 271

 

e.

Vredesmissie

  

2 100

 

f.

Arbeidsvoorwaarden

  

7 903

 

g.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

3 163

 
      

23.3

Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's

372 533

403 711

486

404 197

h.

Programma IWPI (naar Justitie)

  

– 5 400

 

i.

Defensiebijdrage C2000

  

2 900

 

j.

Artikel 3 bijdrage

  

– 4 331

 

k.

M&ICT projecten

  

– 4 900

 

l.

Arbeidsvoorwaarden

  

21 164

 

m.

Burgernet

  

– 5 337

 

n.

NEC

  

– 2 000

 

o.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 1 610

 
      

23.4

Bekostiging Veiligheidsregio's

131 767

140 604

– 19 479

121 125

p.

Bommenregeling (naar Gemeentefonds)

  

– 22 100

 

q.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

2 621

 
      

Ontvangsten

750

750

123

873

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a en j. Artikel 3 bijdrage

Artikel 3 bijdrage die verstrekt zal worden aan 3 politieregio's (Fryslân, Flevoland en Gelderland-Zuid).

Ad. b, f. en l. Arbeidsvoorwaarden

De budgetten worden conform de junicirculaire 2010 opgehoogd, mede door de CAO afspraak, voor onder andere arbeidsvoorwaarden politie, loon- en prijsbijstelling en diversiteit KLPD en Politie Academie.

Ad. e. Vredesmissie

Voor de juiste artikelbelasting wordt het bedrag overboekt naar artikel 23.2 (KLPD) als bijdrage aan de uitzendingen van politiekorpsen voor vredesmissies.

Ad. h. Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)

Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma IWPI.

Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. i. Defensiebijdrage C2000

Betreft de 2e tranche ad € 2,9 mln. van de Defensiebijdrage 2010 aan het exploitatiebudget C2000.

Ad. k. M&ICT projecten

Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.

Ad. m. Burgernet

Betreft de voorfinanciering met betrekking tot Burgernet, 2e fase Wet DNA en Taskforce diversiteit.

Ad. n. NEC

Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden aangezien het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio's, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De reallocatie voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.

Ad. p. Bommenregeling (naar Gemeentefonds)

Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds.

Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

25. Veiligheid en Bestuur
25. Veiligheid en Bestuur

(*€ 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletore begroting

Mutaties 2e suppletore begroting

Stand 2e suppletore begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

58 358

47 774

– 3 297

44 477

      

Uitgaven:

58 358

47 774

– 3 297

44 477

25.25

Apparaat

4 598

5 860

2 768

8 628

      

Programma-uitgaven

53 760

41 914

– 6 065

35 849

 

waarvan juridisch verplicht

    
      

25.1

Veiligheid en Bestuur

19 251

24 318

– 8 638

15 680

a.

Decentralisatie-uitkeringen (naar Gemeentefonds)

  

– 3 040

 

b.

Drugpilots (naar Gemeentefonds)

  

– 2 694

 

c.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 2 904

 
      

25.2

Veiligheid, informatie en technologie

34 509

17 596

2 573

20 169

d.

M&ICT projecten

  

4 900

 

e.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 2 327

 
      

Ontvangsten

445

1 245

0

1 245

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a. Decentralisatie-uitkeringen.

Het betreft de tranche 2010 in het kader van de decentralisatie-uitkering Polarisatie en Radicalisering, dat overgeboekt wordt naar het Gemeentefonds.

Ad. b. Drugpilots

Volgens afspraak draagt BZK via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds bij aan drugspilots in verschillende gemeenten. De pilots zijn gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit.

Ad. d. M&ICT projecten.

Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.

27. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

176 429

186 199

1 834

188 033

      

Uitgaven:

176 429

186 199

1 834

188 033

27.1

Apparaatuitgaven

169 661

177 931

1 834

179 765

      

27.2

Geheime uitgaven

6 768

8 268

 

8 268

      

Ontvangsten

974

1 324

1 243

2 567

Toelichtingen op ontvangsten mutaties 2e suppletoire begroting

Betreft diverse ontvangsten van het dienstencentrum als gevolg van de detachering van een aantal medewerkers.

29. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
29. IOOV

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

5 231

5 278

57

5 335

      

Uitgaven:

5 231

5 278

57

5 335

29.25

Apparaatuitgaven

4 279

4 326

57

4 383

      

Programma-uitgaven

952

952

 

952

waarvan juridisch verplicht

    
      

29.1

Inrichting en werking openbaar bestuur

952

952

 

952

31. Bestuur en Democratie
31. bestuur en Democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

86 507

72 262

10 308

82 570

      

Uitgaven:

91 014

76 769

10 308

87 077

31.25

Apparaat

10 475

11 805

2 631

14 436

a.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

2 631

 
      

Programma-uitgaven

80 539

64 964

7 677

72 641

waarvan juridisch verplicht

    
      

31.1

Inrichting en werking Openbaar Bestuur

5 488

6 308

1 368

7 676

b.

Inzet aflossing BPR

  

1 050

 

c.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

318

 
      

31.2

Democratie en burgerschapsvorming

22 810

24 360

1 491

25 851

d.

Campagne Tweede Kamer verkiezingen

  

1 200

 

e.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

291

 
      

31.3

Reisdocumenten en GBA-stelsel

49 094

30 984

4 729

35 713

f.

Online Raadplegen Reisdocumenten Administratie

  

– 2 300

 

g.

Reisdocumentenprogramma

  

4 580

 

h.

Inzet aflossing BPR

  

5 300

 

i.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 2 851

 
      

31.4

Constitutionele Zaken (CZW)

430

596

 

596

      

31.5

Kiesraad

2 717

2 716

89

2 805

j.

Niet beleidsmatig relevante mutaties

  

89

 
      

Ontvangsten

202 865

202 715

12 156

214 871

k.

Ontvangst BPR R-programma

  

4 580

 

l.

Inzet aflossing BPR

  

7 050

 

m.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

526

 

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. b. f. g. h. k. l. Basisadministratie Personeelsgegevens en reisdocumenten (BPR)

BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur.

Verder is de aanbesteding nog niet gestart van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De uitgaven aan de ORRA zullen grotendeels naar volgend jaar doorschuiven.

Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. d. Campagne Tweede Kamer verkiezingen

In juni 2010 zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.

33. Dienstverlenende en innovatieve overheid
33. diensverlenende en innovatieve overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(3)

(4)

(5)=(3+4)

Verplichtingen

90 302

91 012

10 266

101 278

      

Uitgaven:

90 302

91 012

10 266

101 278

33.25

Apparaat

4 290

4 440

1 857

6 297

a.

Compensatie tekort apparaatskosten

  

1 500

 

b.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

357

 
      

Programma-uitgaven

86 012

86 572

8 409

94 981

waarvan juridisch verplicht

    
      

33.1

Administratieve lasten

8 390

8 540

– 465

8 075

c

Niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 465

 
      

33.2

Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling

e-overheidsvoorzieningen

25 087

27 884

4 831

32 715

d.

PRIMA gelden

  

9 151

 

e.

Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer

  

– 1 900

 

f.

OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

  

– 2 500

 

g.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

80

 
      

33.3

Beheer e-overheidsvoorzieningen

52 535

50 148

4 043

54 191

h.

Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer

  

1 900

 

i.

OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

  

2 500

 

j.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 357

 
      

Ontvangsten

0

0

11 341

11 341

k.

PRIMA gelden

  

9 151

 

l.

Ontvangsten ICTU

  

1 396

 

m.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

794

 

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. d. en k. PRIMA gelden

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA). 

Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. h. Nationaal Uitvoerings Programma (NUP)

Het gaat hier om een bijdrage aan het Gemeentefonds voor de uitvoering van het beheer van Antwoord.nl.

Ad. i. OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

Herschikking (beleid naar beheer) van de middelen voor Advies Overheid.nl (OPN) is noodzakelijk vanwege volledige beheername van de elektronische officiële publicaties in 2010. Medio 2009 is de wet Officiële Elektronische Bekendmaking ingegaan. Deze wet maakt het mogelijk om officiële publicaties rechtsgeldig op het internet te plaatsen. De papieren versies van de Staatscourant, het Staatsblad en het Tractatenblad zijn hierdoor komen te vervallen.

Ad. l. Ontvangsten ICTU

Via de eindafrekening van het programma Elektronische Gemeenten (EGEM) van de Stichting ICTU is een bedrag van € 1,4 mln. terugontvangen.

35. Arbeidszaken overheid
35. Arbeidszaken overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

60 838

59 759

– 715

59 044

Waarvan garantieverplichtingen

    
      

Uitgaven:

60 838

59 759

– 715

59 044

35.25

Apparaat

5 668

5 668

1 166

6 834

      

Programma-uitgaven

55 170

54 091

– 1 881

52 210

35.1

Overheid als werkgever

13 604

18 025

– 1 881

16 144

      

35.2

Politieke ambtsdragers

10 094

9 594

 

9 594

      

35.3

Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen

31 472

26 472

 

26 472

      

Ontvangsten

820

820

 

820

37. Kwaliteit Rijksdienst
37. Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

109 920

129 282

1 799

131 081

      

Uitgaven:

109 920

129 282

1 799

131 081

37.25

Apparaat

15 998

17 125

2 186

19 311

a.

Niet beleidsmatig relevante mutaties

  

2 186

 
      

Programma-uitgaven

93 922

112 157

– 387

111 770

 

waarvan juridisch verplicht

    

37.1

Management Rijksdienst (ABD)

18 544

22 375

– 1 363

21 012

b.

Niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 1 363

 
      

37.2

Functionerende bedrijfsvoering

29 086

34 015

1 182

35 197

c.

VRD Vinken en Vonken

  

1 000

 

d.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

182

 
      

37.3

Informatisering Rijksdienst

42 914

40 554

907

41 461

e.

Bijdrage ICBR 2010

  

1 623

 

f.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

– 716

 
      

37.4

Facilitaire zaken Rijksdienst

3 378

15 213

– 1 113

14 100

g.

Bijdrage ICBR 2010

  

1 276

 

h.

Invoering e-factureren

  

– 1 022

 

i.

Naar VROM inkoopcategorie vervoer

  

– 1 510

 

j.

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

  

143

 
      

Ontvangsten

267

5 910

3 315

9 225

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. c. VRD Vinken en Vonken

Dit betreft een bijdrage voor het project «niet vinken maar vonken» in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst. Met dit project worden reeds bestaande onderzoeken en gegevens over het handelen en presteren van de rijksoverheid gecombineerd, verbonden, geordend en geanalyseerd. De bestaande gegevens komen hierdoor beter beschikbaar en worden vergelijkbaar en in tijd traceerbaar. Met deze informatie worden handvatten gecreëerd om sturing op prestatie en kwaliteit van de overheidspraktijk beter mogelijk te maken.

Ad. h. Invoering e-factureren

Dit betreft een bijdrage vanuit de middelen van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk ten behoeve van het versnellen van invoeren e-factureren.

Licence