31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 68 310 | 69 434 | 825 | – 528 | 69 731 |
Uitgaven: | 70 564 | 76 413 | 833 | – 5 365 | 71 881 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 412 | 31 132 | 43 | – 4 931 | 26 244 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 15 120 | 14 924 | 43 | – 94 | 14 873 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 11 215 | 14 887 | 0 | – 4 837 | 10 050 |
31.01.03 Leven met Water | 77 | 1 321 | 0 | 0 | 1 321 |
31.02 Veiligheid | 15 461 | 18 732 | 5 296 | – 584 | 23 444 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 10 022 | 13 254 | 0 | – 651 | 12 603 |
31.02.02 Kust | 1 297 | 1 336 | 0 | 67 | 1 403 |
31.02.03 Inspectie VenW | 4 142 | 4 142 | 5 296 | 0 | 9 438 |
31.03 Waterkwantiteit | 2 432 | 352 | 0 | – 4 | 348 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 2 432 | 352 | 0 | – 4 | 348 |
31.04 Waterkwaliteit | 26 259 | 26 197 | – 4 506 | 154 | 21 845 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 18 402 | 19 808 | – 14 | – 142 | 19 652 |
31.04.02 OSPAR/Europese mariene strategie | 3 398 | 1 897 | 0 | 296 | 2 193 |
31.04.03 Inspectie VenW | 4 459 | 4 492 | – 4 492 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 8 372 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 26 716 | ||||
– Restant | 36 793 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 570 | 0 | 0 | 570 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en Instrumentatie
Een aantal projecten van het programma Partners voor Water (HGIS) is vertraagd. Deze gelden worden teruggeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken (HGIS) en weer opgevraagd in het jaar waarin deze nodig zijn.
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 49 605 | 49 851 | 6 724 | – 81 | 56 494 |
Uitgaven: | 49 680 | 49 926 | 7 251 | 813 | 57 990 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 43 086 | 42 867 | 5 718 | 582 | 49 167 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 1 829 | 1 610 | 0 | 100 | 1 710 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 700 | 4 700 | 0 | – 700 | 4 000 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 20 971 | 20 971 | 417 | 1 431 | 22 819 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 586 | 15 586 | 5 301 | – 249 | 20 638 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 6 503 | 6 968 | 1 533 | 250 | 8 751 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 208 | 208 | 149 | 250 | 607 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 153 | 153 | 53 | 0 | 206 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 6 142 | 6 607 | 1 331 | 0 | 7 938 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 91 | 91 | 0 | – 19 | 72 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 25 | 25 | 0 | – 19 | 6 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 66 | 66 | 0 | 0 | 66 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 654 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 29 412 | ||||
– Restant | 25 924 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
32.09 Ontvangsten | 4 100 | 4 342 | 0 | 0 | 4 342 |
32.01 Aantal verkeersslachtoffers op de weg verminderen
Aan het Centraal Bureau Rijvaardigheid en de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden de ontwikkelingskosten met betrekking tot het alcoholslot vergoed.
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico's | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 64 889 | 64 143 | 3 817 | 243 | 68 203 |
Uitgaven: | 63 508 | 61 438 | 3 947 | 1 037 | 66 422 |
33.01 Externe veiligheid | 8 676 | 8 821 | – 3 827 | 1 991 | 6 985 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 918 | 4 091 | – 772 | 753 | 4 072 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 292 | 292 | 63 | 0 | 355 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones | 1 348 | 1 320 | 0 | 1 238 | 2 558 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 3 118 | 3 118 | – 3 118 | 0 | 0 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 19 426 | 19 847 | 3 267 | – 856 | 22 258 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 2 073 | 1 890 | – 103 | – 144 | 1 643 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 827 | 875 | 103 | – 389 | 589 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 588 | 635 | 0 | – 143 | 492 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 0 | – 44 | 372 |
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 522 | 15 522 | 3 267 | – 136 | 18 653 |
33.02.06 CCR (HGIS) | 0 | 509 | 0 | 0 | 509 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 34 641 | 32 356 | 4 507 | – 126 | 36 737 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 625 | 1 725 | – 75 | 0 | 1 650 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | 1 265 | 0 | 39 | 1 304 |
33.03.03 Internationaal | 1 120 | 235 | 0 | 131 | 366 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 20 431 | 20 431 | 4 482 | – 296 | 24 617 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES | 8 700 | 8 700 | 100 | 0 | 8 800 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS) | 1 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 765 | 414 | 0 | 28 | 442 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 422 | 71 | 0 | 28 | 99 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 276 | 276 | 0 | 0 | 276 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 67 | 67 | 0 | 0 | 67 |
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 4 822 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 53 693 | ||||
– Restant | 7 907 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.01 Externe Veiligheid
De achterstand met betrekking tot de aankoop van woningen binnen de LIB veiligheidssloopzone wordt in 2010 ingelopen. Dit heeft hogere uitgaven tot gevolg.
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 64 090 | 66 350 | – 14 798 | 16 551 | 68 103 |
Uitgaven: | 69 611 | 71 871 | 28 097 | 4 306 | 104 274 |
34.01 Netwerk weg | 6 289 | 8 568 | 6 721 | 885 | 16 174 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 792 | 5 071 | 8 894 | 806 | 14 771 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 88 | 88 | 0 | 52 | 140 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur | 629 | 629 | 0 | 27 | 656 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 770 | 770 | – 163 | 0 | 607 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 2 010 | 2 010 | – 2 010 | 0 | 0 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 257 | 2 257 | – 1 | 0 | 2 256 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur | 2 257 | 2 257 | – 1 | 0 | 2 256 |
34.03 Netwerk spoor | 38 858 | 38 858 | 10 583 | 3 446 | 52 887 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 696 | 696 | 123 | 400 | 1 219 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 663 | 663 | 44 | 0 | 707 |
34.03.03 Beheer overig | 583 | 583 | 123 | 0 | 706 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 36 066 | 36 066 | 11 000 | 3 046 | 50 112 |
34.03. 05 Vervoer overig | 143 | 143 | 0 | 0 | 143 |
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 707 | 707 | – 707 | 0 | 0 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 22 207 | 22 188 | 10 794 | – 25 | 32 957 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 4 536 | 2 717 | 1 250 | – 700 | 3 267 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 146 | 146 | 7 900 | 4 420 | 12 466 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 3 498 | 3 498 | 126 | 0 | 3 624 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 10 439 | 10 839 | – 2 282 | – 3 481 | 5 076 |
34.04.09 Regionale OV-systemen | 3 588 | 4 988 | 3 800 | – 264 | 8 524 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 15 039 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 8 786 | ||||
– Restant | 80 449 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 98 | 0 | 0 | 98 |
34.03 Netwerk spoor
De voorgestelde uitgavenverhoging bestaat uit hogere bijdragen aan onder andere de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) en de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover).
Voorts worden gelden overgeboekt uit het Infrastructuurfonds voor het actieplan ten behoeve van onderzoeksachtige activiteiten die op Hoofdstuk XII worden verantwoord.
Anderzijds worden begrotingsgelden overgeheveld naar het ministerie van EL&I voor de kosten van de vervoerkamer NMa.
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer
Verwacht wordt dat de kosten voor de OV-chipcard, waaronder onderzoek naar de opbrengstneutraliteit, hoger zijn dan waarmee in eerste instantie rekening is gehouden.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft betrekking op (meerjarige) uitgaven ten behoeve van onder andere het Actieplan en een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard alsmede een verschuiving uit 2011 voor verplichtingen die reeds in 2010 worden aangegaan maar die in de begroting van 2011 zijn geraamd.
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 58 859 | 67 935 | 3 075 | 1 322 | 72 332 |
Uitgaven: | 60 377 | 62 255 | 7 859 | 1 799 | 71 913 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 387 | 6 093 | 2 370 | – 402 | 8 061 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 46 | 0 | 46 |
35.01.02 Luchthavens en omgeving | 3 505 | 4 211 | 1 274 | – 402 | 5 083 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 262 | 1 262 | 1 670 | 0 | 2 932 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 620 | 620 | – 620 | 0 | 0 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 1 579 | 1 565 | 0 | – 85 | 1 480 |
35.02.01 Verbetering marktwerking | 954 | 943 | 0 | 0 | 943 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden | 227 | 227 | 0 | – 10 | 217 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 398 | 395 | 0 | – 75 | 320 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 32 990 | 34 994 | 1 854 | – 268 | 36 580 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 25 816 | 27 166 | 133 | 0 | 27 299 |
35.03.02 Luchtruim | 2 146 | 2 086 | 150 | 234 | 2 470 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 304 | 3 018 | 640 | – 502 | 3 156 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 2 724 | 2 724 | 931 | 0 | 3 655 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 20 421 | 19 603 | 3 635 | 2 554 | 25 792 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 4 248 | 4 483 | 380 | – 315 | 4 548 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 4 811 | 4 803 | 382 | 222 | 5 407 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 3 385 | 4 102 | 832 | 127 | 5 061 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 654 | 2 877 | 549 | – 80 | 3 346 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 3 117 | 3 132 | 1 698 | 2 600 | 7 430 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 206 | 206 | – 206 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 14 039 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 5 676 | ||||
– Restant | 52 198 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
35.09 Ontvangsten | 5 681 | 5 681 | 25 | 55 | 5 761 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 3 639 | 3 639 | 25 | 55 | 3 719 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer
De hogere uitgaven hebben voornamelijk betrekking op uitgaven ten behoeve van het beveiligingssysteem ERMTS (European Rail Traffic Management System).
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 90 137 | 95 815 | – 218 | 960 | 96 557 |
Uitgaven: | 115 391 | 119 990 | – 3 987 | – 35 705 | 80 298 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 35 181 | 42 485 | – 2 184 | – 15 208 | 25 093 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 823 | 1 206 | 0 | 520 | 1 726 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 2 829 | 5 234 | 0 | 0 | 5 234 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 25 284 | 30 054 | – 2 184 | – 15 529 | 12 341 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 102 | 1 102 | 0 | 0 | 1 102 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 150 | 150 | 0 | 0 | 150 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 4 993 | 4 739 | 0 | – 199 | 4 540 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 120 | 9 120 | 0 | 0 | 9 120 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor | |||||
personen- en goederenvervoer per spoor | 44 | 44 | 0 | 0 | 44 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 67 825 | 65 126 | – 618 | – 21 533 | 42 975 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 12 365 | 12 365 | 0 | 0 | 12 365 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 0 | 806 | 0 | – 606 | 200 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 43 534 | 39 900 | 0 | – 23 500 | 16 400 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 919 | 900 | 0 | – 750 | 150 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 8 373 | 8 000 | 0 | 2 000 | 10 000 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol | 1 348 | 1 348 | – 28 | 0 | 1 320 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 0 | 523 | 0 | 0 | 523 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims | 0 | ||||
regionale luchthavens | 0 | 0 | 112 | 0 | 112 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 649 | 623 | – 65 | 1 323 | 1 881 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 637 | 637 | – 637 | 0 | 0 |
36.04 Scheepvaart | 3 265 | 3 259 | – 1 185 | 1 036 | 3 110 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 773 | 773 | 0 | – 137 | 636 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 188 | 184 | 0 | 712 | 896 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 1 609 | 1 607 | – 490 | 461 | 1 578 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 695 | 695 | – 695 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
| ||||
– Apparaatsuitgaven | 2 431 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 766 | ||||
– Restant | 77 101 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 100% | ||||
36.09 Ontvangsten | 39 353 | 39 353 | 0 | 0 | 39 353 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 12 362 | 12 362 | 0 | 0 | 12 362 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 15 028 | 15 028 | 0 | 0 | 15 028 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11 688 | 11 688 | 0 | 0 | 11 688 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 25 | 25 | 0 | 0 | 25 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen
Het op dit artikelonderdeel verwachte kasoverschot doet zich met name voor op het project Het Nieuwe Rijden (vertraging door overdracht) en de met FES-gelden gefinancierde programma’s zoals CO2-reductie (vertraging subsidie aanvragen innovatieve brandstoffen), Auto van de toekomst, Nieuw gas en Electrische auto.
Het budget bestemd voor de laatst genoemde drie onderwerpen is pas laat verkregen, waardoor de uitvoering van deze programma’s ook later is opgestart.
36.03 Luchtvaart
In 2010 blijkt een deel van het programma GIS niet tot besteding te komen (ca € 23 mln.). Dit heeft een aantal oorzaken. Een aantal woningen blijkt al voldoende geluidwerend te zijn, er is vertraging bij het akoestisch onderzoek en ontwerp en de kosten van isolatie voor de in 2010 opgeleverde woningen blijken lager te liggen dan geraamd. Het GIS-project wordt uiteindelijk bekostigd door de luchtvaartsector via heffingen. De uitgaven en inkomsten uit heffingen in de tijd lopen uiteen, daarom loopt de financiering via I&M begroting. Het in 2010 beschikbare budget is daardoor verlaagd.
Ten laste van het hoofdproduct Duurzame luchtvaart wordt een niet in de begroting geraamde subsidie gebracht voor de ontwikkeling van groene vliegtuigbrandstof (biokerosine).
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(1 t/m 4) | |
Verplichtingen | 42 897 | 44 844 | 133 | 1 664 | 46 641 |
Uitgaven: | 43 633 | 45 580 | 133 | 192 | 45 905 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 32 079 | 34 026 | 133 | 192 | 34 351 |
37.01.01 Weer | 18 764 | 19 307 | 109 | 0 | 19 416 |
37.01.02 Klimaat | 11 174 | 12 414 | 21 | 130 | 12 565 |
37.01.03 Seismologie | 1 405 | 1 569 | 3 | 0 | 1 572 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 0 | 62 | 798 |
37.02 Aardobservatie | 11 554 | 11 554 | 0 | 0 | 11 554 |
37.02.01 Aardobservatie | 11 554 | 11 554 | 0 | 0 | 11 554 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Agentschapsbijdragen | 45 107 | ||||
– Restant | 798 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht | 0% | ||||
37.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |