11 Hoofwatersystemen
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 781 215 | - 21 499 | 528 944 | 1 288 660 | 138 460 | 37 892 | 42 991 | 37 605 |
Uitgaven | 1 008 689 | 8 456 | 50 594 | 1 067 739 | 6 519 | 267 468 | 70 335 | 45 799 |
11.01 Watermanagement | 83 838 | 0 | - 69 622 | 14 216 | - 71 459 | - 72 297 | - 71 653 | - 72 258 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 83 838 | 0 | – 69 622 | 14 216 | – 71 459 | – 72 297 | – 71 653 | – 72 258 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 249 082 | 0 | - 106 272 | 142 810 | - 121 826 | - 113 176 | - 107 502 | - 111 171 |
11.02.01 Basispakket waterkeren | 130 542 | 0 | - 67 300 | 63 242 | - 70 358 | - 59 661 | - 50 560 | - 64 201 |
11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren | 77 213 | 0 | - 50 511 | 26 702 | - 51 401 | - 53 448 | - 56 875 | - 46 903 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 41 327 | 0 | 11 539 | 52 866 | - 67 | - 67 | - 67 | - 67 |
11.03 Aanleg | 658 314 | 7 894 | - 29 636 | 636 572 | - 38 148 | 216 846 | 18 330 | 2 618 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 488 097 | 7 614 | - 151 003 | 344 708 | - 31 758 | 222 724 | 21 253 | 6 016 |
11.03.02 Real.programma waterbeheren | 170 217 | 280 | 121 367 | 291 864 | - 6 390 | - 5 878 | - 2 923 | - 3 398 |
11.05 Verkenning en planstudie | 13 357 | 562 | 12 380 | 26 299 | - 2 819 | - 3 336 | - 5 396 | - 7 136 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 3 656 | 0 | 5 985 | 9 641 | - 31 | - 208 | 0 | 0 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 8 354 | 0 | 1 675 | 10 029 | - 5 499 | - 5 502 | - 7 520 | - 9 260 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 1 347 | 562 | 4 720 | 6 629 | 2 711 | 2 374 | 2 124 | 2 124 |
11.06 Staf Deltacommissaris | 4 098 | 0 | 1 565 | 5 663 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.06.01 Staf Deltacommissaris | 4 098 | 0 | 1 565 | 5 663 | ||||
11.07 Netwerkgebonden kosten HWS | 0 | 0 | 242 179 | 242 179 | 240 771 | 239 431 | 236 556 | 233 746 |
11.07.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 193 524 | 193 524 | 193 523 | 193 523 | 193 523 | 193 523 |
11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 0 | 48 655 | 48 655 | 47 248 | 45 908 | 43 033 | 40 223 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 3 216 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 359 291 | |||||||
– Restant | 705 232 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 69% | |||||||
11.09 Ontvangsten | 114 300 | 0 | 7 389 | 121 689 | 0 | 0 | 50 000 | 100 000 |
11.03 Aanleg
Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 488 | 8 | - 151 | 345 | - 32 | 222 | 21 | 6 |
| |
1 | Deltaplan grote rivieren | 0 | 3 | 3 | + | |||||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming | 13 | 9 | 22 | - 1 | - 2 | - 1 | - 1 | |||
2 | Dijkversterking en Herstel steenbekleding | 74 | 9 | 83 | - 3 | - 3 | - 3 | - 3 | - | |
3 | Hoogwaterbeschermingsprogramma | 283 | 7 | - 201 | 89 | - 22 | 229 | 27 | 12 | |
Deltares Deltafaciliteit | 8 | 1 | 9 | |||||||
IJsselsprong Zutphen (smalle geul) | 0 | 0 | ||||||||
IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul) | 0 | 0 | ||||||||
4 | Pilot Zandmotor | 39 | 28 | 67 | ||||||
5 | Overige onderzoeken en kleine projecten | 70 | 1 | 71 | - 6 | - 2 | - 2 | - 2 | ||
Afronding | 1 |
|
| 1 |
|
|
|
|
|
-
1. Het Deltaplan is in 2010 nagenoeg afgerond. De versterking waterkering Harlingen is in 2009 als laatste project gestart. De projectkosten waren geraamd op € 32 mln. Het Waterschap heeft het project in 2009 aanbesteed voor € 35,8 mln., hetgeen resulteert in een tekort van € 3,8 mln. Voor de afronding van de projecten Papendrecht oost, Sliedrecht west, Sliedrecht centrum, Noord Molendijk, Hoek van Holland en Schade nadeelcompensatie is nog € 8,4 mln. extra budget noodzakelijk. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat de Waterschappen hogere kosten maken dan eerder aangegeven.
Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en het bovengenoemde tekort resteert een uitgavenverhoging van € 3 mln.
-
2. Alhoewel het steenbekledingsprogramma nog niet is afgerond, is inmiddels duidelijk dat de kosten voor dit programma lager zullen uitvallen dan in de begroting was voorzien. Bij Voorjaarsnota wordt het budget voor dit programma met ca. € 5 mln. neerwaarts bijgesteld.
Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en de bovengenoemde bijstelling resteert voor 2011 een uitgavenverhoging van € 9 mln.
-
3. Op het budget ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt een kasschuif voorgesteld waardoor het mogelijk wordt het Bestuursakkoord Water te sluiten.
Verder wordt op het budget ten behoeve van de reservering van nieuwe projecten vanaf 2013 ca. € 2 mln. in mindering gebracht, oplopend naar ca. € 4,6 mln. in 2015, als aandeel in de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling.
De raming bij dit programma kan, na verwerking van het voordelig saldo uit 2010, daardoor dit jaar per saldo met ca. € 201 mln. worden verminderd.
-
4. In het kader van het project Zandmotor zou vanaf eind 2010 een grote hoeveelheid zand worden aangebracht voor de Delflandse kust tussen de kustplaatsen Ter Heijde en Kijkduin. De aanbesteding heeft echter pas eind 2010 plaatsgevonden, waardoor de voor dit project in 2010 beschikbare gelden, via begrotingsartikel 19, naar het ministerie van Financiën zijn teruggeboekt. Deze gelden worden thans weer opgevraagd.
-
5. Op het budget ten behoeve van het project Innovatie Deltatechnologie (pijler 2) wordt, naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010, in de jaren 2011 en 2012 resp. ca. € 0,8 mln. en ca. € 4,4 mln. in mindering gebracht als aandeel in de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling.
Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 170 | 0 | 121 | 291 | - 7 | - 5 | - 2 | - 4 |
| |
Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) | 0 | 2 | 2 | |||||||
Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) | 0 | 1 | 1 | |||||||
1 | Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) | 6 | 8 | 14 | - | |||||
Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren | 86 | - 20 | 55 | 121 | - 6 | - 5 | - 2 | - 3 | ||
Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast | 7 | 30 | 37 | |||||||
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied | 0 | 18 | 18 | |||||||
Natuurlijker Markermeer/IJmeer | 11 | - 1 | 10 | - 1 | - 1 | |||||
Sanering Vecht | 0 | 0 | ||||||||
Depot Hollandsch Diep | 0 | 0 | ||||||||
Natuurcompensatie Perkpolder | 9 | - 4 | 5 | |||||||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 3 | 6 | 9 | |||||||
Inrichting IJsselmonding | 0 | 1 | 1 | |||||||
Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR) | 17 | 3 | 20 | |||||||
2 | Innovatie KRW/WB21 | 12 | 20 | 1 | 33 | |||||
2 | Synergie KRW/WB21 | 18 | 1 | 19 | ||||||
Kleine projecten | 0 | 0 | ||||||||
Afronding | 1 |
|
| 1 |
|
|
|
|
|
-
1. Een herziene raming toont een meevaller op de nationale projecten van ca. € 6,5 mln. Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en het bovengenoemde overschot resteert een uitgavenverhoging van € 8 mln.
-
2. Aan deze projecten wordt resp.ca. € 0,5 mln. en ca. € 0,3 mln. aan FES gelden toegevoegd. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.
11.05 Verkenningen en planstudies
Op deze operationele doelstelling worden naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en de overboekingen als gevolg van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS, vanaf 2012 de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.
Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:
-
– A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;
-
– A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;
-
– A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.
11.07 Netwerkgebonden kosten HWS
Op dit budget is een deel van de in het Regeerakkoord opgenomen structurele subsidietaakstelling geparkeerd. Deze loopt op van ca. € 1,4 mln. in 2011 naar ca. € 11,2 mln. in 2015.
11.09 Ontvangsten
Naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is in 2011 een hogere ontvangst opgenomen van ca. € 0,9 mln. die betrekking heeft op in 2010 aan derden doorberekende uitgaven ten behoeve van de projecten Zandmotor en Sanering Waterbodems, maar die pas in 2011 zullen worden ontvangen.
Vanaf het jaar 2014 is verder de structurele begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord opgenomen (A28 Overige maatregelen van bestuur: waterschappen).
12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 3 673 148 | 66 001 | 334 127 | 4 073 276 | - 343 899 | - 374 911 | - 472 220 | - 486 512 |
Uitgaven | 3 032 303 | 53 869 | - 581 919 | 2 504 253 | - 574 749 | - 496 552 | - 330 243 | - 244 474 |
12.01 Verkeersmanagement | 50 529 | 0 | - 1 027 | 49 502 | - 6 077 | - 21 543 | - 24 800 | - 25 806 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 50 529 | 0 | - 1 027 | 49 502 | - 6 077 | - 21 543 | - 24 800 | - 25 806 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12.02 Beheer en onderhoud | 1 023 854 | 0 | - 699 290 | 324 564 | - 603 894 | - 554 940 | - 628 562 | - 610 051 |
12.02.01 Basispakket B&O | 835 014 | 0 | - 694 635 | 140 379 | - 602 320 | - 541 210 | - 616 548 | - 609 837 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 61 357 | 0 | 0 | 61 357 | 15 590 | 0 | 0 | - 40 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 127 483 | 0 | - 4 655 | 122 828 | - 17 164 | - 13 730 | - 12 014 | - 174 |
12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit | 1 743 617 | 32 269 | - 434 140 | 1 341 746 | - 50 800 | - 193 008 | - 9 942 | 1 728 |
12.03.01 Realisatieprogramma | 1 629 128 | 32 269 | - 427 794 | 1 233 603 | - 37 783 | - 180 498 | - 4 361 | 1 774 |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit | 114 489 | 0 | - 6 346 | 108 143 | - 13 017 | - 12 510 | - 5 581 | - 46 |
12.04.01 GIV/PPS | 190 564 | 0 | 25 524 | 216 088 | 129 188 | 81 930 | 18 871 | 18 883 |
12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit | 23 739 | 21 600 | 84 426 | 129 765 | - 484 080 | - 248 890 | - 124 639 | - 68 057 |
12.05.01 Verkenningen | 2 927 | 0 | 5 237 | 8 164 | ||||
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit | 20 812 | 21 600 | 79 189 | 121 601 | - 484 080 | - 248 890 | - 124 639 | - 68 057 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 0 | 0 | 442 588 | 442 588 | 440 914 | 439 899 | 438 829 | 438 829 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 383 548 | 383 548 | 383 548 | 383 548 | 384 336 | 384 336 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 0 | 59 040 | 59 040 | 57 366 | 56 351 | 54 493 | 54 493 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven | 1 963 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 740 190 | |||||||
– Restant | 1 762 100 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||||
12.09 Ontvangsten | 159 772 | 0 | 33 126 | 192 898 |
|
|
|
|
12.02 Beheer en onderhoud
Op deze operationele doelstelling is naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 een budgettaire inpassing voor het project DBFM A12 Lunetten-Veenendaal aangebracht. Verder wordt via het bijdrage-artikel 19 een bedrag van € 200 mln. teruggeboekt naar het ministerie van Financiën in verband met een in 2010 verrichte betalingsversnelling voor onderhoud van wegen.
12.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit
Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 1 629 | 32 | - 428 | 1 233 | - 38 | - 180 | - 4 | 2 |
| |
1 | ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding) | 464 | 20 | - 240 | 244 | - 4 | - 170 | |||
Dynamisch verkeersmanagement | 28 | 20 | 48 | |||||||
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hwn | 0 | 0 | ||||||||
5 | A10 Amsterdam praktijkproef FES | 13 | 4 | - 1 | 16 | |||||
5 | A1/6/9 Schiphol/A'dam-Almere | 0 | - 109 | - 109 | ||||||
N9 Koedijk-De Stolpen | 10 | 2 | 12 | |||||||
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 150 | - 73 | 77 | - 6 | - 4 | |||||
A2 Oudenrijn-Everdingen | 52 | 14 | 66 | |||||||
A28 Utrecht-Amersfoort | 99 | - 14 | 85 | - 5 | ||||||
A4 Burgerveen-Leiden | 89 | - 46 | 43 | - 9 | ||||||
A12 Den Haag-Gouda benutting | 4 | 5 | 9 | 3 | ||||||
A15 Maasvlakte Vaanplein | 221 | - 30 | 191 | - 1 | - 1 | - 1 | - 1 | |||
A57 Veersedam-Middelburg | 26 | - 1 | 25 | 3 | ||||||
A2 Maasbracht-Geleen, 2e fase | 77 | - 7 | 70 | - 8 | - 2 | |||||
A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 19 | 10 | 29 | - 1 | ||||||
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 28 | 27 | 55 | |||||||
A1 Apeldoorn Dev. Oost | 4 | 4 | ||||||||
2 | A2 Everdingen-Deil-Zaltbommel-Empel | 53 | - 27 | 26 | - | |||||
N34 omleiding Ommen | 8 | - 2 | 6 | |||||||
N35 Zwolle-Almelo (traverse Nijverdal) | 49 | - 9 | 40 | - 3 | - 3 | - 3 | ||||
N50 Ramspol-Ens | 35 | - 7 | 28 | |||||||
A7 Rondweg Sneek | 21 | - 3 | 18 | |||||||
3 | Kleine projecten / Afronding projecten | 41 | 13 | 54 | 3 | 3 | - | |||
Programma aansluitingen | 35 | 1 | 36 | - 3 | ||||||
5 | Quick Wins FES | 12 | 8 | - 1 | 19 | - 3 | ||||
4 | Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg. | 92 | 49 | 141 | - 4 | - | ||||
Afronding | - 1 |
| 1 | 0 |
|
|
|
|
|
-
1. Het gaat hier om mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en worden structureel tot en met 2013 gelden overgeboekt naar artikelonderdeel 12.04 GIV/PPS ten behoeve van het DBFM project A12 Lunetten Veenendaal. Voorts wordt aan dit project uit de FES-gelden ca. € 0,3 mln. toegevoegd in verband met lagere uitgaven in 2010 die thans weer worden opgevraagd.
-
2. In aanvulling op mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is er sprake van een meevaller van € 10 mln. op dit project.
-
3. Naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is er sprake van meevallers op de projecten A2 Tangenten – Eindhoven, N31 Zurich – Harlingen, A4 Dintel -Halsteren en A12 Utrecht West.
Anderzijds zijn tegenvallers ontstaan op de projecten A50 Eindhoven – Oss en op het totaal van de kleine afgeronde projecten.
-
4. Op het project N14 Wassenaar – Leidschendam is sprake van een meevaller van ca. € 5 mln. De raming kan hierdoor, na verwerking van de mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en het voordelig saldo over 2010, met in totaal ca. € 49 mln. worden bijgesteld. Verder wordt met name ten behoeve van grondverwerving resp. € 26 mln. en € 12 mln. aan de projecten RW 4 Dinteloord – Bergen op Zoom en Badhoevedorp uit het voordelig saldo 2010 toegevoegd.
-
5. Op deze FES gefinancierde projecten worden mutaties aangebracht in verband met hogere resp. lagere uitgaven in het jaar 2010. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.
12.04 GIV/PPS
Geintegreerde contractvormen (12.04) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 191 | 0 | 25 | 216 | 129 | 82 | 19 | 19 |
| |
Aflossing tunnels | 51 | 4 | 55 | |||||||
A10 2e Coentunnel | 120 | - 51 | 69 | - 15 | - 11 | |||||
1 | A12 Lunetten Veenendaal | 71 | 71 | 144 | 93 | 19 | 19 | |||
A59 Rosmalen-Geffen, PPS | 14 | 1 | 15 | |||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 5 | 5 | ||||||||
Afronding | 1 |
|
| 1 |
|
|
|
|
|
-
1. Uit hoofdproduct Realisatieprojecten Hoofdwegennet (12.03.01) en door een overboeking van het ministerie van Financiën (via artikel 19)worden structureel gelden aan dit artikel toegevoegd ten behoeve van het DBFM project A12 Lunetten Veenendaal.
12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
Naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wordt ten behoeve van het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard € 5 mln. overgeboekt. Verder wordt een tijdelijke overboeking uit 12.03.01 aangebracht die in 2012 weer naar dat hoofdproduct wordt teruggeboekt. Dit naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010.
Vanaf 2012 zijn verder de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.
Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:
-
– A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;
-
– A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;
-
– A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.
In de jaren 2014 en 2015 wordt voorts een deel van de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling aangebracht.
Als laatste is de verwerking opgenomen van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
Dit betreffen met name mutaties als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS.
12.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten hebben voor ca. € 4 mln. voornamelijk betrekking op doorberekeningen voor uitgaven verricht op de kleine/afgeronde projecten Rijksweg 15 reconstructie Aansluitingen oost en Rijksweg 37 Hoogeveen – Grens. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.
13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 2 563 179 | 348 | 393 483 | 2 957 010 | - 4 000 | - 9 000 | - 28 000 | - 84 000 |
Uitgaven | 2 435 678 | 17 348 | - 12 183 | 2 440 843 | - 12 612 | - 18 547 | - 38 146 | - 84 000 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 497 363 | - 37 500 | 18 393 | 1 478 256 | - 8 612 | - 9 547 | - 10 146 | - 50 000 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 620 373 | 0 | 9 103 | 629 476 | - 50 000 | |||
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 468 124 | 0 | 23 495 | 491 619 | ||||
13.02.03 Rentelasten | 46 570 | 0 | 50 | 46 620 | ||||
13.02.04 Betuweroute | 37 589 | 0 | - 27 512 | 10 077 | ||||
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 324 707 | - 37 500 | 13 257 | 300 464 | - 8 612 | - 9 547 | - 10 146 | |
13.03 Aanleg | 748 762 | 52 500 | - 62 007 | 739 255 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 725 853 | 52 500 | - 56 367 | 721 986 | ||||
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 22 909 | 0 | - 5 640 | 17 269 | ||||
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 140 179 | 0 | 21 954 | 162 133 | ||||
13.05 Verkenningen en planstudies | 49 374 | 2 348 | 9 477 | 61 199 | - 4 000 | - 9 000 | - 28 000 | - 34 000 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 43 357 | 2 348 | 11 200 | 56 905 | - 4 000 | - 9 000 | - 28 000 | - 34 000 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 6 017 | 0 | - 1 723 | 4 294 | ||||
13.05.03 Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 8 223 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 2 432 620 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
|
| 100% |
|
|
|
| |
13.09 Ontvangsten | 29 000 | 0 | 1 928 | 30 928 | 0 | 0 | 0 | 160 000 |
– HSA | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
– Overig | 29 000 | 0 | 1 928 | 30 928 | 0 | 0 | 0 | 160 000 |
13.02 Onderhoud en vervanging
Op Regulier onderhoud (13.02.01) is vanaf het jaar 2015 een structurele aanpassing van € 50 mln. voorvloeiend uit het Regeerakkoord van de gebruiksvergoeding spoor aangebracht. Voorts is een structurele subsidietaakstelling op het Actieplan groei op het spoor aangebracht. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 op alle bij deze operationele doelstelling behorende hoofdproducten.
13.03 Aanleg
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 726 | 53 | - 56 | 723 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| |
BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2) | 0 | 5 | 5 | |||||||
Geluidsanering Spoorwegen | 2 | - 5 | - 3 | |||||||
Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen) | 0 | 0 | ||||||||
Kleine projecten | 2 | - 1 | 1 | |||||||
HSA Claim | 0 | 0 | ||||||||
Integrale spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht | 5 | - 3 | 2 | |||||||
Kleine stations | 9 | 1 | 10 | |||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 0 | 75 | 75 | |||||||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 20 | - 6 | 14 | |||||||
Intensivering Spoor in steden (I) | 10 | 4 | 14 | |||||||
Intensivering Spoor in steden (II) | 0 | 0 | ||||||||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 7 | 2 | 9 | |||||||
Ontsnippering | 13 | 4 | 17 | |||||||
1 | OV SAAL korte termijn | 66 | 15 | 7 | 88 | |||||
Amsterdam Centraal spoor 10/15 | 0 | 0 | ||||||||
Amsterdam Centraal Cuyperhal | 7 | 4 | 11 | |||||||
Amsterdam Centraal Fietsenstalling | 0 | 0 | ||||||||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 34 | 4 | 38 | |||||||
Vleuten – Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS) | 79 | - 47 | 32 | |||||||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 40 | 1 | 41 | |||||||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven | 17 | 1 | 18 | |||||||
Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) | 28 | 3 | 31 | |||||||
Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12 | 2 | - 1 | 1 | |||||||
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 48 | - 4 | 44 | |||||||
Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 53 | - 20 | 33 | |||||||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 10 | 1 | 11 | |||||||
Traject Oost (perronverbredingen) | 1 | 1 | ||||||||
Traject Oost uitv. convenant DMB | 3 | 3 | ||||||||
Sporen in Arnhem | 80 | - 54 | 26 | |||||||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 15 | 7 | 22 | |||||||
Spoorzone Ede | 8 | 2 | 10 | |||||||
Hanzelijn | 168 | - 39 | 129 | |||||||
ERMTS pilot Amsterdam-Utrecht | 0 | 38 | 38 | |||||||
Afronding | - 1 |
| 3 | 2 |
|
|
|
|
|
-
1. Deze mutatie bestaat enerzijds uit de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en anderzijds uit een terugboeking naar het FES. Dit laatste heeft betrekking op het deelproject Amsterdam Zuidas.
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | ||
Uitgaven | 23 | 0 | - 6 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
PAGE risico reductie | 3 | 1 | 4 | ||||||
Geluidspilot Goederenvervoer | 0 | 0 | |||||||
Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek | 1 | 2 | 3 | ||||||
Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 2 | - 2 | 0 | ||||||
Uitv.progr.Goed.route Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 16 | - 5 | 11 | ||||||
Kleine projecten | 1 | - 3 | - 2 | ||||||
Nazorg gereedgekomen lijnen-halten | 1 | 1 | 2 | ||||||
Afronding | - 1 |
|
| - 1 |
|
|
|
|
|
13.05 Verkenningen en planstudies
Op deze operationele doelstelling worden vanaf 2012 de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.
Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:
-
– A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;
-
– A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;
-
– A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.
Verder wordt nog € 0,1 mln. aan FES gelden aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) toegevoegd als afrekening van de in 2010 verrichte hogere uitgaven..
13.09 Ontvangsten
De mutatie opgenomen in 2011 heeft geheel betrekking op de verwerking van het voordelig saldo over 2010. De verhoging van de raming in 2015 betreft een structurele begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A20 Verhogen opbrengst spoorsector en meer doelmatigheid).
14 Regionaal/lokale infra.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionaal/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletorie begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 159 787 | 0 | 226 566 | 386 353 | - 1 413 | - 1 174 | - 5 107 | - 5 456 |
Uitgaven | 231 355 | 840 | 43 472 | 275 667 | - 1 413 | - 1 173 | - 5 107 | - 5 455 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 161 526 | 840 | 61 886 | 224 252 | - 1 413 | - 1 173 | - 5 107 | - 5 455 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 18 300 | 0 | - 4 804 | 13 496 | - 1 353 | - 1 099 | - 5 107 | - 5 455 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 143 226 | 840 | 66 690 | 210 756 | - 60 | - 74 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 25 105 | 0 | 765 | 25 870 | ||||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 44 724 | 0 | - 19 179 | 25 545 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 39 495 | 0 | - 14 045 | 25 450 | ||||
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 5 229 | 0 | - 5 134 | 95 |
|
|
|
|
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 23 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 275 644 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 66% | |||||||
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
De onder deze opperationele doelstelling opgenomen mutaties hebben voor een deel betrekking op de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS. Voor een ander deel zijn deze het gevolg van structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord. Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:
-
– A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;
-
– A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;
-
– A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Naar het province- en gemeentefonds wordt (via het ministerie van BZK) in het kader van het RSP-ZZL in totaal ca. € 23,2 mln. overgeboekt ten behoeve van de gemeente Assen en de provincies Friesland, Groningen, Drente en Flevoland. Dit naast een toevoeging van ca. € 4 mln. uit het voordelig saldo 2010.
Real.progr.reg.lok. (14.01.03) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletorie begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | ||
Uitgaven | 143 | 1 | 67 | 211 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 64 | - 27 | 37 | ||||||
N201 | 19 | 11 | 30 | ||||||
Rijn Gouwelijn Oost | 41 | 30 | 71 | ||||||
Scheveningen Boulevard | 2 | 1 | 3 | ||||||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten | |||||||||
en aanlanding) | 0 | 51 | 51 | ||||||
Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering) | 0 | 2 | 2 | ||||||
Tilburg Noordwesttangent | 0 | 0 | |||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 16 | 16 | |||||||
Afronding | 1 |
|
| 1 |
|
|
|
|
|
15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 1 105 352 | 0 | 179 411 | 1 284 763 | - 82 433 | - 33 565 | - 20 756 | - 73 393 |
Uitgaven | 928 122 | 2 500 | 39 260 | 969 882 | - 11 018 | - 7 326 | - 11 435 | - 42 351 |
15.01 Verkeersmanagement | 74 753 | 0 | - 51 683 | 23 070 | - 58 071 | - 68 576 | - 72 249 | - 75 249 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 74 753 | 0 | - 51 683 | 23 070 | - 58 071 | - 68 576 | - 72 249 | - 75 249 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
15.02 Beheer en onderhoud | 488 579 | 0 | - 198 912 | 289 667 | - 178 059 | - 166 938 | - 167 753 | - 176 726 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 402 108 | 0 | - 205 631 | 196 477 | - 178 059 | - 166 938 | - 167 753 | - 176 726 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 29 060 | 0 | 585 | 29 645 | ||||
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 57 411 | 0 | 6 134 | 63 545 | ||||
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 344 707 | 2 500 | 28 310 | 375 517 | - 33 530 | - 24 622 | - 20 298 | - 13 039 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 336 100 | 2 500 | 3 532 | 342 132 | - 30 085 | - 21 455 | - 16 858 | - 12 792 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit | 8 607 | 0 | 24 778 | 33 385 | - 3 445 | - 3 167 | - 3 440 | - 247 |
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit | 20 083 | 0 | 2 142 | 22 225 | - 669 | - 8 290 | - 12 431 | - 38 633 |
15.05.01 Verkenningen | 8 475 | 0 | - 8 475 | 0 | - 8 758 | - 8 998 | - 9 240 | - 9 509 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit | 11 608 | 0 | 10 617 | 22 225 | 8 089 | 708 | - 3 191 | - 29 124 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 0 | 0 | 259 403 | 259 403 | 259 311 | 261 100 | 261 296 | 261 296 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 246 701 | 246 701 | 246 701 | 246 701 | 246 701 | 246 701 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 0 | 12 702 | 12 702 | 12 610 | 14 399 | 14 595 | 14 595 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 495 880 | |||||||
– waarvan 15.03 Aanleg en planst.na tb. | 0 | |||||||
– Restant | 474 002 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 59% | |||||||
15.09 Ontvangsten | 56 874 | 0 | 17 963 | 74 837 |
|
|
|
|
15.02 Beheer en onderhoud
Uit deze operationele doelstelling wordt, ter verwerking van de besluitvorming in het opdrachtgeversberaad Rijksrederij, vanaf 2011 tot en met 2013 ca. € 1,1 mln. overgeboekt naar het ministerie van Defensie ten behoeve van het budget van de kustwacht.
Verder is bij groot variabel onderhoud op het project Rotterdam – Duitsland: baggeren en oevers een meevaller van ca. € 3,2 mln. ontstaan en anderzijds op het project Kanaal Gent – Terneuzen, baggeren en oevers en sluizen een tegenvaller van ca. € 0,8 mln.
Als laatste is de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS verwerkt.
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletorie begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Uitgaven | 336 | 3 | 4 | 343 | - 31 | - 21 | - 16 | - 13 |
| |
1 | Dynamisch verkeersmanagement | 35 | 3 | - 6 | 32 | - 8 | - 3 | |||
2 | Quick Wins binnenhavens | 20 | 9 | 29 | - 3 | - 3 | - 3 | |||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 0 | 0 | ||||||||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer) | 1 | 2 | 3 | |||||||
Walradar Noordzeekanaal | 0 | 14 | 14 | |||||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 0 | 9 | 9 | |||||||
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 0 | ||||||||
Tweede Sluis Lith | 0 | 0 | ||||||||
Wilhelminakanaal Tilburg | 23 | 13 | 36 | |||||||
Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel) | 48 | - 19 | 29 | - 10 | - 9 | - 8 | - 6 | |||
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 0 | 5 | 5 | |||||||
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 25 | - 13 | 12 | |||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 133 | - 24 | 109 | - 7 | - 4 | - 4 | - 7 | |||
3 | Twentekanalen, verruiming (fase 1) | 0 | 2 | 2 | + | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 18 | - 1 | 17 | |||||||
Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee | 17 | 13 | 30 | - 1 | - 1 | |||||
Duurzame havens | 2 | 1 | 3 | |||||||
Kleine projecten | 0 | 1 | 1 | |||||||
Ligplaatsvoorzieningen | 0 | 0 | ||||||||
Walradarsystemen | 10 | 1 | 11 | - 2 | - 1 | - 1 | ||||
Afronding | 4 |
| - 3 | 1 |
|
|
|
|
|
-
1. Op dit project is naast een overboeking ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS een terugboeking naar het FES van ca. € 0,3 mln. aangebracht als afrekening van in 2010 verrichte uitgaven.
-
2. Op dit project is in 2011, naast een relatief kleine aanpassing als gevolg van het voordelig saldo over 2010, een subsidietaakstelling van ca. € 1,1 mln. aangebracht oplopend naar ca. € 3,2 mln. in 2014. Voorts is op basis van verstrekte subsidiebeschikkingen en een inschatting van de nog te verstrekken subsidiebeschikkingen het kasritme aangepast, waardoor in 2010 ca. € 9,3 mln. is terug geboekt naar het ministerie van Financiën. Deze gelden worden thans weer opgevraagd.
-
3. Dit project is inmiddels opgeleverd. De opgenomen uitgavenmutatie betreft een tegenvaller als gevolg van de afwikkeling van een claim van een aannemerscombinatie.
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracébesluit
De onder deze operationele doelstelling opgenomen mutaties hebben voor een deel betrekking op de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS. Voor een ander deel zijn deze het gevolg van de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling (vanaf 2015) alsmede de onderstaande structurele begrotingsaanpassingen die eveneens voorvloeien uit het Regeerakkoord:
-
– A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;
-
– A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;
-
– A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletorie begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 370 609 | 0 | 158 846 | 529 455 | - 143 | 3 742 | 6 380 | 6 105 |
Uitgaven | 658 605 | 0 | - 12 636 | 645 969 | - 143 | 3 742 | 6 380 | 6 105 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam | 443 318 | 0 | 3 808 | 447 126 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 443 318 | 0 | 3 808 | 447 126 | ||||
16.02 Ruimte voor de Rivier | 172 831 | 0 | - 40 174 | 132 657 | - 16 746 | - 13 515 | - 11 083 | - 10 446 |
16.03 Maaswerken | 42 456 | 0 | 2 163 | 44 619 | - 4 964 | - 4 310 | - 4 104 | - 5 016 |
16.04 Netwerkgebonden kosten megaproj. niet VenV | 0 | 0 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 |
16.04.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 | 21 567 |
16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven | 47 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 21 567 | |||||||
– Restant | 624 355 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 0% | |||||||
16.09 Ontvangsten | 20 186 | 0 | 2 601 | 22 787 |
|
|
|
|
Realisatie Megaprojecten niet VenV (16) | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Gevolgen MIRT-budget |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | (5) | (6) | (7) | (8) | ||
Uitgaven | 658 | 0 | - 12 | 646 | 0 | 5 | 7 | 7 | |
Project Mainport Rotterdam | 443 | 0 | 4 | 447 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringsorganisatie | 1 | 3 | 4 | ||||||
750 ha | 0 | 0 | |||||||
Groene verbinding | 8 | 8 | |||||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | |||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 0 | |||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 10 | 1 | 11 | ||||||
Landaanwinning | 356 | 356 | |||||||
BTW Buitencontour | 68 | 68 | |||||||
Onvoorzien | 0 | 0 | |||||||
Ruimte voor de rivier | 173 | 0 | - 40 | 133 | - 17 | - 13 | - 11 | - 10 | |
Uitvoeringskosten | 135 | - 41 | 94 | - 7 | - 7 | - 7 | - 7 | ||
Planstudiekosten | 5 | 14 | 19 | ||||||
Projectorganisatie en projectmanagement | 13 | - 13 | 0 | - 10 | - 6 | - 4 | - 3 | ||
EU en projectgebonden ontvangsten | 20 | 20 | |||||||
Maaswerken | 42 | 0 | 2 | 44 | - 5 | - 4 | - 4 | - 5 | |
Zandmaas | 38 | - 4 | 34 | - 4 | - 3 | - 3 | - 4 | ||
Grensmaas | 4 | 6 | 10 | - 1 | - 1 | - 1 | - 1 | ||
Apparaatskosten RWS | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
|
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletorie begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 132 220 | 0 | 163 390 | 295 610 | - 40 000 | - 40 000 | - 40 000 | - 300 000 |
Uitgaven | 0 | 0 | 81 583 | 81 583 | - 40 000 | - 40 000 | - 40 000 | - 300 000 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 5 147 | 5 147 |
|
|
|
|
17.02 Betuweroute | 0 | 0 | 19 749 | 19 749 | ||||
17.03 Hoge snelheidslijn | 0 | 0 | 53 346 | 53 346 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 0 | 0 | 53 346 | 53 346 | ||||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 3 341 | 3 341 | - 40 000 | - 40 000 | - 40 000 | - 300 000 |
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | - 2 897 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 84 480 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 49% | |||||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
17.03 Hoge snelheidslijn
Door het ministerie van Financiën wordt uit de aanvullende post via het bijdrage artikel 19 € 11 mln. aan de begroting toegevoegd ter compensatie van de BTW uitgaven.
Voort is een desaldering aangebracht van ca. € 5,3 mln. als gevolg van in 2010 gerealiseerde maar niet geraamde inkomsten uit de verkoop van restgronden en werkzaamheden voor derden. Deze inkomsten kunnen via de verwerking van het voordelig saldo 2010 aan de uitgavenbegroting voor 2011 worden toegevoegd.
17.04 Anders betalen voor mobiliteit
De structurele aanpassing van de raming vanaf 2012 betreft een begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).
De mutatie in 2011 betreft enerzijds de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en anderzijds een overboeking uit het FES voor in 2010 verrichte hogere uitgaven.
18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 20 920 | 0 | 287 498 | 308 418 | 279 255 | 277 367 | 277 814 | 280 052 |
Uitgaven | 27 103 | 0 | 288 565 | 315 668 | 279 255 | 277 367 | 277 814 | 280 052 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 6 377 | 0 | 6 413 | 12 790 | ||||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 0 | 0 | 2 250 | 2 250 | ||||
18.05 Railinfrabeheer | 5 525 | 0 | 0 | 5 525 | ||||
18.06 Externe veiligheid | 9 397 | 0 | 3 985 | 13 382 | ||||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 5 804 | 0 | - 5 239 | 565 | - 5 862 | - 5 960 | - 6 076 | - 6 238 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 804 | 0 | - 5 377 | 427 | - 5 862 | - 5 960 | - 6 076 | - 6 238 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 138 | 138 | ||||
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 281 156 | 281 156 | 285 117 | 283 327 | 283 890 | 286 290 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 219 284 | 219 284 | 224 784 | 224 784 | 226 484 | 228 884 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 61 872 | 61 872 | 60 333 | 58 543 | 57 406 | 57 406 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven | 104 | |||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 281 156 | |||||||
– Restant | 34 408 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht | 14% | |||||||
18.09 Ontvangsten | 5 525 | 0 | - 234 | 5 291 |
|
|
|
|
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 354 756 | 354 756 |
|
|
|
|
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Zoals in het algemeen deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo over het jaar 2010 ruim € 354,7 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2011 geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen).
Bij nagenoeg alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
De programmatische doorwerking van de projectvertragingen- en versnellingen wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIRT 2012.
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Ontvangsten | 7 936 198 | 83 013 | - 520 793 | 7 498 418 | - 354 161 | - 15 021 | - 120 402 | - 604 324 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 6 376 891 | 1 642 320 | - 520 793 | 7 498 418 | - 354 161 | - 15 021 | - 120 402 | - 604 324 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 559 307 | - 1 559 307 | 0 | 0 |
|
|
|
|
19.09 Ten laste van begroting VenW
De bijstelling van de inkomstenraming bij deze operationele doelstelling betreft voor een groot deel een structurele verlaging die voortvloeit uit de in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen die op de diverse artikelen in het Infrastructuurfonds zijn aangebracht. Dit onder afstrek van de reeds belegde gelden uit de enveloppe Infra en (vaar)wegen, die in het kader van het leegboeken van het FES aan de begroting van het fonds worden toegevoegd.
Voor een kleiner deel betreft het de op de diverse artikelen in de begroting van het Infrastructuurfonds aangebrachte subsidietaakstelling en een per saldo lagere bijdrage uit het FES, die betrekking heeft op het jaar 2010 (zie ook de specificatie hieronder):
11.03.02 Innovatie KRW | +476 000 |
11.03.02 Synergie KRW/WB21 | +286 000 |
12.03.01 ZSM Spoedwet Wegverbr. | +250 000 |
12.03.01 A1/6/9 Schiphol/Adam-Almere | - 108 801 000 |
12.03.01 FES pilot A10 A'dam | - 1 046 000 |
12.03.01 FES Quick wins wegen | +333 000 |
13.03.01 OV-SAAL | - 6 695 000 |
13.05.01 Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS) | +100 000 |
15.03.01 Dynamische verkeersmanagement vaarwegen | - 250 000 |
17.04.01 Betalen voor mobiliteit | +16 369 000 |
Totaal | - 98 978 000 |
Verder vinden via dit bijdrageartikel overboekingen met het ministerie van Financiën plaats voor de inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten-Veenendaal, de verwerking van een kasschuif op het Hoogwaterbeschermingsprogramma ten behoeve van het Bestuursakkoord Water, de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek en een terugboeking van een in 2010 verrichte versnelde betaling voor het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet
Voorts wordt de raming bijgesteld in verband met een vergoeding voor de BTW op de projecten HSL-Zuid en Betuweroute en gelden ten behoeve van de projecten Zandmotor en Quick Wins Binnenhavens.
Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar de ministeries van Defensie, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de kustwacht, het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard en de ZW-Delta en Waddengebied en het gemeente- en provinciefonds.
Voor de volledigheid zijn de bovenstaande mutaties in onderstaande tabel meerjarig in beeld gebracht:
Omschrijving | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Regeerakkoord | – 60 000 | – 80 000 | –220 000 | – 760 000 | |
Env.Infra en (vaar)wegen: ikv leegboeken FES | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 5 529 | |
Subsidietaakstelling | – 6 012 | – 17 164 | – 19 943 | – 26 735 | – 29 431 |
Inpassing DBFM A12 Lunetten–Veenendaal | – 77 993 | – 5 441 | – 78 335 | 13 157 | 13 157 |
Verwerking technische kasschuif | 100 000 | – 250 000 | – 75 000 | 75 000 | 150 000 |
Hoogwaterbeschermingsprogramma | – 254 255 | – 24 200 | 231 613 | 30 421 | 16 421 |
Basispakket Beheer en Onderhoud van 2011 naar 2010 | – 200 000 | ||||
Lagere FES bijdrage over 2010 | – 98 978 | ||||
Diverse overboekingen | 16 445 | – 3 356 | 644 | 1 755 | |
Totaal | – 520 793 | – 354 161 | – 15 021 | – 120 402 | – 604 324 |