Beleidsartikel | Uitgaven | ||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1 | Stijging instroomramingen Rechtspraak | 12 | 25 000 |
2 | Functioneel leeftijdsontslag bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 13 | 41 645 |
3 | Veiliger op straat | 13 | 20 500 |
4 | Verdubbeling gepakte criminele organisaties | 13 | 14 600 |
5 | High impact crime | 13 | 10 900 |
6 | Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming | 14 | – 19 000 |
7 | Compensatie BTW | 23 | 15 517 |
8 | Prijsbijstelling | 23 | 13 987 |
9 | Prijsbijstelling | 92 | – 28 005 |
10 | Eindejaarsmarge | 92 | 10 444 |
11 | Prijsbijstelling tranche 2011 | 92 | 66 985 |
12 | Loonbijstelling tranche 2011 | 92 | 63 817 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Uitgaven
1. Stijging instroomramingen Rechtspraak
De meerjarige instroomramingen laten voor de Rechtspraak een forse toename zien van het aantal zaken. Mede als gevolg van de toegenomen werkloosheid, neemt de capaciteitsbehoefte civiele zaken toe. Ook de bestuursrechtspraak heeft vanwege de doorwerking van de economische crisis te maken met stijgende capaciteitsbehoefte. Dit wordt met name veroorzaakt door het toenemend aantal bijstandszaken en sociale verzekeringszaken. Het Ministerie draagt € 25 mln. extra bij ter dekking van de toename van het aantal zaken. De overig benodigde middelen worden door de Rechtspraak zelf gedekt uit hun reserves.
2. Functioneel leeftijdsontslag en Tweede carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Van alle uitvoerende functies bij DJI valt 74% in de categorie Substantieel Bezwarende Functies (SBF). Dat wil zeggen dat medewerkers werkzaam in een dergelijke functie na hun zestigste levensjaar rechtspositioneel gebruik kunnen maken van de SBF-regeling. Sinds 1 januari 2006 is de Wet op de loonbelasting aangepast en gelden fiscale sancties voor de werkgever t.a.v. van regelingen die vervroegd uittreden mogelijk maken.
De regeling Tweede carrière heeft als doel om het gebruik van de SBF-regeling te beperken, door de mobiliteit van medewerkers te bevorderen of door werknemers te helpen over te stappen naar een functie die niet substantieel bezwarend is en derhalve niet onder de bewuste regeling valt. Het Ministerie van VenJ is gehouden deze regelingen uit te voeren, voortkomend uit de CAO Rijk 2006. In 2011 bedragen de meerkosten € 41,6 mln. Deze kosten worden binnen de begroting van VenJ gedekt.
3. Veiliger op straat
Door middel van inzet van snelle interventieteams (16 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar) worden snellere OM-besluiten genomen. De interventieteams bestaan uit professionals die vóór in het proces de daarvoor in aanmerking komende feiten, op het gebied van veel voorkomende criminaliteit, beoordelen. Dit leidt tot een forse reductie in de doorloop van de afdoening. Het OM-besluit kan voorzien in een beslissing die bestaat onder andere uit een OM-beschikking, voorgeleiding rechter-commissaris, (super)snelrecht, dagvaarding ten behoeve van themazitting. Er wordt gestart in 5 arrondissementen waarna vervolgens uitbreiding zal plaatsvinden naar uiteindelijk 10. In het eerste en tweede jaar wordt er in alle arrondissementen en bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) een extra investering gevraagd, om deze nieuwe manier van werken op te zetten. Daarmee wordt capaciteit vrijgespeeld die ingezet wordt ter versterking van de beoordelingscapaciteit en daarmee de versnelling van de doorlooptijden.
4. Verdubbeling gepakte criminele organisaties
Het aanpakken van meer misdaadgroepen is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Het streven is het aantal aan te pakken criminele organisaties te verdubbelen in 2015. De intensivering van de aanpak vraagt om extra personele inzet en investeringen in technische voorzieningen zoals het Vastgoed Intelligence Centre (VIC).
5. High impact crime
Het bestrijden en het vervolgen van misdaden met een groot maatschappelijk effect heeft een hoge prioriteit. Bijvoorbeeld kinderporno en roofovervallen, maar ook het oplossen van zogenaamde «cold cases». Naast meer inzet van personeel zijn hiervoor ook investeringen in ICT benodigd. Ook zijn er extra middelen nodig om ervoor te zorgen dat slachtoffers beschikken over goede en actuele informatie inzake de voortgang van hun dossier.
6. Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming
Voor de raming van de capaciteitsbehoefte binnen de strafjeugdbescherming wordt gebruik gemaakt van de laatste realisatiecijfers en de instroomcijfers van de Raad van de Kinderbescherming. Deze laatste vertaalt zich met vertraging in de cijfers van de jeugdbescherming. Op basis hiervan wordt een overschot in capaciteit verwacht. Dit verwachtte overschot wordt vergroot door het stabiliseren van de instroom. Daarnaast is een afname van de verblijfsduur waarneembaar.
7. Compensatie BTW
In verband met de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s kunnen de Veiligheidsregio’s voor de wettelijke taken de BTW niet meer compenseren via de deelnemende gemeenten (de zogenaamde Transparantieregeling). Ter compensatie van deze extra kosten wordt een structureel budget toegevoegd vanuit het BTW Compensatiefonds. Dit betreft een technische mutatie.
8. Prijsbijstelling artikel 23
De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling is voor een bedrag van € 14 mln. door verdeeld naar artikel 23.
9. Prijsbijstelling artikel 92
De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling van € 28 mln. is over de VenJ-onderdelen verdeeld.
10. Eindejaarsmarge
In 2010 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In totaal betreft het een bedrag van € 10,4 mln. Dit bedrag wordt over de verschillende dienstonderdelen verdeeld.
11. Prijsbijstelling tranche 2011
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde prijsbijstelling van € 67,0 mln. is ontvangen op artikel 92.
12. Loonbijstelling tranche 2011
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde loonbijstelling van € 63,8 mln. is ontvangen op artikel 92.
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Ontvangsten
Beleidsartikel | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1 | Wet griffierechten Rechtspraak | 12 | 25 000 |
2 | Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière | 13 | 23 635 |
1. Wet griffierechten Rechtspraak
Per 1 november 2010 is de nieuwe Wet griffierechten burgerlijke zaken (WGBZ) in werking getreden. Het is de verwachting dat deze wet de griffieontvangsten met 5% stijgen. Aangezien de eerste realisatiecijfers van dit jaar deze trend onderschrijft wordt de ontvangstenraming verhoogd met 25 mln.
2. Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière
De bijdrage aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) wordt vastgesteld op basis van outputfinanciering (OPF). Dit betekent dat productie- en bezettingsverschillen met het moederdepartement worden afgerekend op basis van de afgesproken OPF-spelregels. In 2010 is er sprake van een lagere productie en/of bezetting dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar het moederdepartement. Deze middelen worden ingezet om de hogere kosten van de SBF-regeling en regeling Tweede carrière te dekken.