1) Terugontvangsten Waarderingskamer 2010 naar AU
De waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2010 uiteindelijk € 278 195 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het fonds.
2) Vakantieschool Amsterdam
Vooruitlopend op de integrale aanpak 2012–2015 van taalachterstanden en extra onderwijstijd voor risicoleerlingen (OCW), ontvangt de gemeente Amsterdam in 2011 een eenmalige bijdrage van € 100 000 aan het project Vakantieschool Taal Amsterdam.
3) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)
In het kader van het VWS-actieplan «Ouderen in veilige handen» wordt voor 2011 eenmalig € 5 miljoen toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang. Deze middelen zijn bedoeld als een extra impuls voor de lokale/regionale aanpak van ouderenmishandeling, bijvoorbeeld door middel van deskundigheidsbevordering van de steunpunten huiselijk geweld en het regelen van een goede backoffice voor hulp en ondersteuning van slachtoffers van ouderenmishandeling.
4) Nazorg ex-gedetineerden (decentralisatie-uitkering)
In het strategisch Beraad Veiligheid van 4 juli 2011 heeft de Minister van Veiligheid en Justitie (in overleg met de VNG) besloten om een extra impuls te geven aan de door de gemeenten uitgevoerde coördinatie van de nazorg aan ex-gedetineerden. Doel van deze impuls is om de gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van de nazorg waarmee de praktijk van nazorg blijvend kan worden geborgd. De nazorg wordt uitgevoerd vanuit de Veiligheidshuizen. De impuls bedraagt € 6 miljoen voor 2012 en 2013 en wordt in één keer uitgekeerd in 2011. De uitkering vindt plaats via een decentralisatie-uitkering en niet langer via de verzameluitkering.
5) Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders (decentralisatie-uitkering)
Het experiment bevordering arbeidsparticipatie alleenstaande ouders heeft als doel werken in deeltijd financieel aantrekkelijk te maken voor sollicitatieplichtige alleenstaande ouders. Met het experiment wordt beoogd inzicht te krijgen in de mate waarin een aantal maatregelen, al dan niet in combinatie, de doeltreffendheid van de arbeidsinschakeling van alleenstaande ouders stimuleert, wat betreft de toetreding tot de arbeidsmarkt, de stabiliteit van de arbeidsinschakeling en de uitstroom uit de bijstand. Voor dit experiment ontvangen de deelnemende gemeenten € 3,9 miljoen in 2011.
6) Koplopersregeling homo emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)
De gemeente Amsterdam ontvangt in 2011 een incidentele bijdrage van € 30 000 ten behoeve van extra internationale activiteiten in verband met de internationale dimensie van de koploperovereenkomst homo-emancipatiebeleid.
7) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering bodemsanering ontvangt de gemeente Helmond in 2011 incidenteel € 550 000 ten behoeve van het knelpunt Sallandhof en de gemeente Tilburg in 2011 incidenteel € 400 000 voor het knelpunt sanering Jan Aartestraat.
8) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)
Voor de uitvoering van het programma «Eigen Kracht» om laagopgeleide vrouwen zonder werk te activeren om stappen te zetten op weg naar werk of een opleiding, ontvangen de G4 in 2011 elk € 250 000 via een decentralisatie-uitkering. Daarnaast ontvangen nog 18 grote gemeenten in 2011, 2012 en 2013 € 50 000 per gemeente per jaar.
9) Pieken in de Delta (decentralisatie-uitkering)
Voor de Noordvleugel tender 2010-ii is € 4,5 miljoen beschikbaar via de decentralisatie-uitkering Pieken in de Delta. De middelen zijn bestemd voor de gemeenten Amsterdam en Utrecht ten behoeve van de financiering van het projecten waarvan de uitvoering beleidsmatig van bijzonder belang wordt geacht en waarin samenwerking, innovatie en concurrentiekracht centraal staan en die aansluiten bij het topsectorenbeleid. De gemeente Amsterdam ontvangt € 1,405 miljoen en de gemeente Utrecht € 3,095 miljoen.
10) Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)
Het rijksbeleid ten aanzien van het herstructureren van bedrijventerreinen is gewijzigd. Uit het convenant tussen de VNG, het IPO en de regering vloeit onder meer voort dat waar mogelijk en wenselijk de beschikbare rijksmiddelen voor uitvoering van het Besluit Topper worden gedecentraliseerd. Voor diverse «Topperprojecten» ontvangen de gemeenten Emmen, Rotterdam, Hoogeveen, Etten-Leur, Rijnwoude, Den Bosch, Kampen, Vlaardingen, Oss, Beek en Nijmegen in 2011 € 4,482 miljoen via de decentralisatie-uitkering herstructurering bedrijventerreinen. Daarnaast wordt conform de motie Van Heugten (Tweede Kamer, 2008–2009, 31 700 XI, nummer 16 herdruk) een rijksbijdrage geïnvesteerd in het project Venekoten in Oosterwolde. De gemeente Ooststellingwerf ontvangt hiervoor € 2,703 miljoen via de decentralisatie-uitkering herstructurering bedrijventerreinen.
11) Sterke regio's (decentralisatie-uitkering)
Enkele regio’s en sectoren zijn economisch sterk ontwikkeld, maar extra inspanningen zijn nodig om de (internationale) concurrentiekracht van deze sterke regio’s te verstevigen. Via de decentralisatie-uitkering sterke regio’s ontvangt de gemeente Haarlemmermeer ten behoeve van de financiering van het project HST-cargo in 2011 € 4 miljoen. Het project draagt bij aan de ontwikkeling van het gebied tot multimodaal knooppunt. De doelstelling van het project is de realisatie van het HST Cargo concept, door de aanleg van een HST Cargo Railterminal nabij Hoofddorp en het ondersteunen van de ontwikkeling van een Europese HST freight service. Daarnaast ontvangt de gemeente Leiden via dezelfde decentralisatie-uitkering in 2011 € 8 miljoen voor het project Bio Science Park Leiden. Met dit project worden knelpunten in de verkeersafwikkeling van en naar het park opgelost, waardoor naast uitbreiding van het park tevens uitbereiding van bestaande en vestiging van nieuwe Life & Health Sciences bedrijven op het park mogelijk wordt.
12) Bekostiging Digitaal Klantendossier
De algemene uitkering wordt vanaf 2011 verminderd met € 1,87 miljoen in verband met het Digitale Klantdossier (DKD). Het programma DKD is in opdracht van het Miniserie van SZW in 2006 gestart en is voltooid op 31 december 2010. Het programma had tot doel het ontwikkelen en in gebruik nemen van een virtueel elektronisch klantdossier waarbij gegevens van de SUWI-partners (UWV, UWV-werkbedrijf, SVB en gemeenten) binnen de keten van werk en inkomen aan de ketenpartners en de burger beschikbaar te stellen en te kunnen hergebruiken. Nu het programma is beëindigd, zijn de gezamenlijke gemeenten verantwoordelijk voor het in stand houden (beheren en doorontwikkelen) van de gemeenten betreffende DKD-producten. Op voorstel van de VNG is besloten de structurele bekostiging van het beheer te financieren door een structurele betaling uit het gemeentefonds vanaf 2011 ten behoeve van de VNG van € 1,61 miljoen. De VNG treedt op als opdrachtgever voor de uitvoerder KING. Omdat gemeenten voor deze bijdrage recht hebben op btw-compensatie wordt het gemeentefonds tevens uitgenomen voor de BTW-component van € 0,26 miljoen.
13) Stimuleringsregeling oversampling WoON (decentralisatie-uitkering)
In 2011–2012 wordt voor de derde keer het WoonOnderzoek Nederland (WoON) gehouden voor het verkrijgen van inzicht in de ontwikkelingen op de woningmarkt. Naast het landelijke onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt uitgevoerd, wordt een deel van het onderzoek (de oversampling) in opdracht van andere partijen gedaan, zoals gemeenten, provincies, stadsgewesten en woningcorporaties. Hiervoor wordt in 2011 via een decentralisatie-uitkering € 254 000 aan gemeenten uitgekeerd.
14) Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)
De impuls brede scholen richt zich op de realisatie van de zogenaamde combinatiefuncties. Dit zijn functies waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar werkzaam is ten behoeve van twee of meer sectoren. Op 10 december 2007 hebben het Rijk (OCW en VWS), de VNG en vertegenwoordigers van de onderwijs-, sport- en cultuursector bestuurlijke afspraken gemaakt met als doel de realisatie van in totaal 2 500 (fte’s) combinatiefuncties in 2012. Voor de 4e tranche is € 8,708 miljoen beschikbaar in 2011.
15) Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)
Met ingang van de start van het Handhavingsprogramma 2011–2014 van SZW vindt de volledige financiering van de 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding (RCF) centraal plaats via de verzameluitkering van SZW. In verband hiermee is de integratie-uitkering inzake de financiering van interventieteams aan deze 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding vanaf 2011 beëindigd.
16) Green Deal Rotterdam (decentralisatie-uitkering)
Het kabinet beoogt met de Green Deal Rotterdam een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van energiediensten in Nederland. Rotterdam sluit daarvoor voor meerdere clusters «maatschappelijk vastgoed» (zoals scholen, sportaccommodaties, musea en theaters) een onderhoud- en energieprestatiecontract af, waarbij gericht wordt op een energiereductie van circa 30% per contract. Hiervoor ontvangt de gemeente Rotterdam in 2011 eenmalig € 1 miljoen via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.
17) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering nationale gebiedsontwikkeling ontvangt de gemeente Eindhoven in 2011 € 4,080 miljoen voor de ontsluiting van de A2 rondom Eindhoven.