Artikel 31. Integraal Waterbeleid
31 Integraal Waterbeleid | Stand begroting t/m ISB1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 63 491 | 3 484 | 66 975 | 796 | 6 604 | 74 375 |
Uitgaven: | 67 508 | 184 | 67 692 | 208 | 3 999 | 71 899 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 24 692 | 2 110 | 26 802 | 168 | 4 099 | 31 069 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 15 156 | 421 | 15 577 | 168 | 4 324 | 20 069 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 9 536 | 1 689 | 11 225 | 0 | – 225 | 11 000 |
31.01.03 Leven met Water | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31.02 Veiligheid | 22 175 | – 2 990 | 19 185 | – 83 | 0 | 19 102 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 12 089 | – 2 760 | 9 329 | – 142 | 0 | 9 187 |
31.02.02 Kust | 1 261 | – 198 | 1 063 | 9 | 0 | 1 072 |
31.02.03 Inspectie VenW | 8 825 | – 32 | 8 793 | 50 | 0 | 8 843 |
31.03 Waterkwantiteit | 274 | 30 | 304 | 2 | 0 | 306 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 274 | 30 | 304 | 2 | 0 | 306 |
31.04 Waterkwaliteit | 20 367 | 1 034 | 21 401 | 121 | – 100 | 21 422 |
31.04.01 Stroomgebieden, Meren en Delta | 18 634 | – 1 160 | 17 474 | 258 | 60 | 17 792 |
31.04.02 Noordzee en Wadden | 1 733 | 2 194 | 3 927 | – 137 | – 160 | 3 630 |
31.04.03 Inspectie VenW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 8 855 | |||||
– Agentschapsbijdragen | 28 142 | |||||
– Restant | 34 902 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 0 | 570 | 0 | – 300 | 270 |
De bijstelling van dit artikel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de bijdrage van I&M aan de Waterschappen voor het opruimen van de schade die ontstaan is naar aanleiding van de brand Chemiepark.
Het verschil tussen de kas en verplichtingen in de Najaarsnota 2011 wordt veroorzaakt doordat er in 2011 verplichtingen worden aangegaan waarvan de uitgaven in latere jaren plaatsvinden (o.a. subsidie aan de IGRAC).
Artikel 32. Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 56 813 | – 109 | 56 704 | 2 483 | – 740 | 58 447 |
Uitgaven: | 57 245 | – 89 | 57 156 | 1 926 | – 800 | 58 282 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 49 211 | – 59 | 49 152 | 1 459 | – 800 | 49 811 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 1 814 | 0 | 1 814 | 261 | 0 | 2 075 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 349 | 0 | 4 349 | – 461 | 0 | 3 888 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 21 216 | 0 | 21 216 | – 186 | – 800 | 20 230 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 21 832 | – 59 | 21 773 | 1 845 | 0 | 23 618 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 7 944 | – 30 | 7 914 | 251 | 0 | 8 165 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 316 | 0 | 316 | 211 | 0 | 527 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 206 | 0 | 206 | 0 | 0 | 206 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 7 422 | – 30 | 7 392 | 40 | 0 | 7 432 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 90 | 0 | 90 | 216 | 0 | 306 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 24 | 0 | 24 | 216 | 0 | 240 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 66 | 0 | 66 | 0 | 0 | 66 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 799 | |||||
– Agentschapsbijdragen | 31 910 | |||||
– Restant | 23 573 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
32.09 Ontvangsten | 4 642 | 0 | 4 642 | 0 | 0 | 4 642 |
Artikel 33. Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 56 038 | – 1 002 | 55 036 | 3 718 | – 437 | 58 317 |
Uitgaven: | 57 401 | – 337 | 57 064 | 2 116 | – 446 | 58 734 |
33.01 Externe veiligheid | 6 658 | – 120 | 6 538 | 563 | – 450 | 6 651 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 5 062 | 0 | 5 062 | 236 | – 450 | 4 848 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 272 | 0 | 272 | 200 | 0 | 472 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol | 1 324 | – 120 | 1 204 | 127 | 0 | 1 331 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 21 183 | 82 | 21 265 | 588 | – 106 | 21 747 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 1 622 | 0 | 1 622 | 2 | 454 | 2 078 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 959 | 12 | 971 | 14 | – 521 | 464 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 499 | 30 | 529 | 2 | 11 | 542 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 0 | 416 | 0 | – 50 | 366 |
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 17 178 | 40 | 17 218 | 570 | 0 | 17 788 |
33.02.06 CCR (HGIS) | 509 | 0 | 509 | 509 | ||
33.03 Veiligheid luchtvaart | 29 149 | – 299 | 28 850 | 965 | 152 | 29 967 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 287 | 328 | 1 615 | 0 | 0 | 1 615 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | – 100 | 1 165 | 0 | 58 | 1 223 |
33.03.03 Internationaal | 334 | – 150 | 184 | 58 | 94 | 336 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 22 859 | – 77 | 22 782 | 884 | 0 | 23 666 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden | 3 104 | 0 | 3 104 | 23 | 0 | 3 127 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS) | 300 | – 300 | 0 | 0 | ||
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 411 | 0 | 411 | 0 | – 42 | 369 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 97 | 0 | 97 | 0 | – 42 | 55 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 247 | 0 | 247 | 0 | 0 | 247 |
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 4 307 | |||||
– Agentschapsbijdragen | 45 523 | |||||
– Restant | 8 904 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 34. Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid en een goede bereikbaarheid
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 57 331 | – 4 756 | 52 575 | 14 975 | – 17 178 | 50 372 |
Uitgaven: | 78 699 | – 567 | 78 132 | 10 579 | – 8 645 | 80 066 |
34.01 Netwerk weg | 8 723 | 0 | 8 723 | 2 366 | 0 | 11 089 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 7 445 | 0 | 7 445 | 2 359 | 0 | 9 804 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 87 | 0 | 87 | 1 | 0 | 88 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur | 629 | 0 | 629 | 4 | 0 | 633 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 562 | 0 | 562 | 2 | 0 | 564 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 194 | 0 | 2 194 | 12 | 0 | 2 206 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur | 2 194 | 0 | 2 194 | 12 | 0 | 2 206 |
34.03 Netwerk spoor | 36 374 | – 150 | 36 224 | 4 842 | 1 744 | 42 810 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 476 | 0 | 476 | 544 | 0 | 1 020 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 557 | 0 | 557 | 3 | 0 | 560 |
34.03.03 Beheer overig | 635 | 0 | 635 | 4 | 0 | 639 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 34 563 | – 150 | 34 413 | 4 290 | 1 744 | 40 447 |
34.03. 05 Vervoer overig | 143 | 0 | 143 | 1 | 0 | 144 |
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 31 408 | – 417 | 30 991 | – 4 859 | – 3 313 | 22 819 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 3 284 | 0 | 3 284 | 430 | 693 | 4 407 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.04 Stimulering marktwerking OV | 1 129 | 0 | 1 129 | 2 237 | 0 | 3 366 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 937 | – 3 | 934 | 6 | 0 | 940 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 21 951 | – 360 | 21 591 | – 10 436 | – 4 022 | 7 133 |
34.04.09 Regionale OV-systemen | 4 107 | – 54 | 4 053 | 2 904 | 16 | 6 973 |
34.05 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 8 218 | – 7 076 | 1 142 |
34.05.01 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 8 218 | – 7 076 | 1 142 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 14 792 | |||||
– Agentschapsbijdragen | 4 213 | |||||
– Restant | 61 061 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 0 | 98 | 0 | 0 | 98 |
De bijstelling van dit artikel wordt met name veroorzaakt bij:
-
– het programma Beter Benutten. Het programma Beter Benutten is trager op gang gekomen dan verwacht. Bij Miljoenennota 2012 is hiervoor uit het Infrastructuurfonds compensatie verleend, welke wordt teruggeboekt. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar artikel 41 voor de apparaats-en programma uitgaven van Beter Benutten.
-
– Actieplan groei op het spoor. Een aantal projecten binnen het actieplan kent in 2011 een inloop van vertragingen uit het verleden.
-
– het onderdeel monitoring haltes, bijdrage Cie. gelijke behandeling en het platform TOV. De uitgaven op dit budget zullen pas worden geraliseerd op het moment dat de nieuwe wetgeving inzake toegankelijkheid in werking is getreden.
-
– het onderdeel actuele multimodale reisinformatie. Actuele reisinformatie komt minder snel op gang dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat de verplichtingen aan de meerjarige kas zijn aangepast.
Artikel 35 Mainports en logistiek
35 Mainports en logistiek | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 31 893 | 1 083 | 32 976 | 409 | – 338 | 33 047 |
Uitgaven: | 38 909 | – 66 | 38 843 | 751 | – 602 | 38 992 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 6 982 | 0 | 6 982 | – 587 | 0 | 6 395 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens | 3 882 | 371 | 4 253 | 75 | 0 | 4 328 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 3 100 | – 371 | 2 729 | – 662 | 0 | 2 067 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 1 265 | 191 | 1 456 | 36 | – 73 | 1 419 |
35.02.01 Verbetering marktwerking | 888 | 191 | 1 079 | 29 | – 73 | 1 035 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden | 197 | 0 | 197 | 0 | 0 | 197 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 180 | 0 | 180 | 7 | 0 | 187 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 9 054 | 515 | 9 569 | 598 | – 440 | 9 727 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 1 191 | – 356 | 835 | 188 | 0 | 1 023 |
35.03.02 Luchtruim | 1 826 | 300 | 2 126 | 105 | 0 | 2 231 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 648 | 582 | 3 230 | 286 | – 440 | 3 076 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 3 389 | – 11 | 3 378 | 19 | 0 | 3 397 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 21 608 | – 772 | 20 836 | 704 | – 89 | 21 451 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 3 495 | 0 | 3 495 | 77 | – 50 | 3 522 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 5 202 | – 599 | 4 603 | – 273 | 96 | 4 426 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 4 057 | – 173 | 3 884 | – 167 | 0 | 3 717 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 811 | 0 | 4 811 | 417 | 0 | 5 228 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 4 043 | 0 | 4 043 | 650 | – 135 | 4 558 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 12 513 | |||||
– Agentschapsbijdragen | 7 159 | |||||
– Restant | 19 320 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
35.09 Ontvangsten | 2 042 | 26 | 2 068 | 0 | 0 | 2 068 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 26 | 2 068 | 0 | 0 | 2 068 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 59 612 | – 6 791 | 52 821 | 30 482 | – 472 | 82 831 |
Uitgaven: | 117 844 | – 17 038 | 100 806 | – 38 647 | – 1 073 | 61 086 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 44 206 | 749 | 44 955 | – 27 665 | – 618 | 16 672 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 816 | 0 | 816 | 6 | 200 | 1 022 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 0 | 0 | 0 | 200 | 0 | 200 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 37 858 | 749 | 38 607 | – 27 198 | – 1 518 | 9 891 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 017 | 0 | 1 017 | 9 | 0 | 1 026 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 149 | 0 | 149 | 1 | 0 | 150 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 4 366 | 0 | 4 366 | – 683 | 700 | 4 383 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 120 | 0 | 9 120 | 0 | 0 | 9 120 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor | 0 | 0 | ||||
personen- en goederenvervoer per spoor | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 0 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 63 133 | – 18 218 | 44 915 | – 10 999 | – 191 | 33 725 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 2 264 | 0 | 2 264 | 3 833 | 0 | 6 097 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 606 | – 185 | 421 | – 213 | 0 | 208 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 38 918 | – 12 058 | 26 860 | – 12 151 | 0 | 14 709 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 1 617 | – 1 016 | 601 | 58 | 0 | 659 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 0 | 0 | 0 | 219 | 0 | 219 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 17 891 | – 4 437 | 13 454 | – 3 358 | 904 | 11 000 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol | 1 324 | – 522 | 802 | 525 | – 1 227 | 100 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 0 | 0 | 0 | 0 | 93 | 93 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims | 0 | 0 | ||||
regionale luchthavens | 0 | 0 | 0 | 0 | 39 | 39 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 513 | 0 | 513 | 88 | 0 | 601 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.04 Scheepvaart | 1 385 | 431 | 1 816 | 17 | – 264 | 1 569 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 632 | 0 | 632 | 9 | – 56 | 585 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 114 | 5 | 119 | 2 | 0 | 121 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 639 | 426 | 1 065 | 6 | – 208 | 863 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | 0 | |||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | 1 241 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 0 | 378 | ||||
– Restant | 0 | 59 467 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 0 | 100% |
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(3) | (3) | (4) | (5) | (6)=(1 t/m 5) | ||
36.09 Ontvangsten | 0 | 43 718 | 0 | – 10 000 | 33 718 | |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 0 | 2 323 | 0 | 0 | 2 323 | |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 0 | 29 081 | 0 | – 10 000 | 19 081 | |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 0 | 12 039 | 0 | 0 | 12 039 | |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 0 | 250 | 0 | 0 | 250 | |
36.09.07 Overige ontvangsten | 0 | 25 | 0 | 0 | 25 |
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
De bijstelling van de heffingen GIS 2 en 3 worden veroorzaakt door een herziene raming. Hieruit blijkt dat de heffingen dit jaar lager zullen zijn dan in de begroting is geraamd.
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologieen aardobservatie
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 53 829 | – 258 | 53 571 | – 8 376 | 0 | 45 195 |
Uitgaven: | 53 093 | – 258 | 52 835 | – 8 558 | 0 | 44 277 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 34 043 | – 258 | 33 785 | 862 | 260 | 34 907 |
37.01.01 Weer | 19 894 | – 338 | 19 556 | – 320 | 191 | 19 427 |
37.01.02 Klimaat | 11 897 | – 102 | 11 795 | 1 190 | 85 | 13 070 |
37.01.03 Seismologie | 1 516 | 0 | 1 516 | – 8 | – 16 | 1 492 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 182 | 918 | 0 | 0 | 918 |
37.02 Aardobservatie | 19 050 | 0 | 19 050 | – 9 420 | – 260 | 9 370 |
37.02.01 EUMETSAT | 19 050 | 0 | 19 050 | – 9 420 | – 260 | 9 370 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | 51 917 | 43 359 | ||||
– Restant | 918 | 918 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 87% | |||||
37.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 51 Optimaliseren van de ruimtelijke afweging
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 37 759 | 437 | 38 196 | 2 846 | – 1 888 | 39 154 |
Uitgaven: | 43 181 | – 2 153 | 41 028 | 7 781 | – 2 448 | 46 361 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren | 4 282 | – 3 793 | 489 | 7 809 | – 1 154 | 7 144 |
51.02.14 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren | 4 282 | – 3 793 | 489 | 7 809 | – 1 154 | 7 144 |
51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie | 38 899 | 1 640 | 40 539 | – 28 | – 1 294 | 39 217 |
51.04.01 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie | 38 899 | 1 640 | 40 539 | – 28 | – 1 294 | 39 217 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 46 361 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 57% | |||||
51 Ontvangsten | 934 | 0 | 934 | 0 | 0 | 934 |
Artikel 52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 75 086 | – 550 | 74 536 | – 41 208 | – 9 306 | 24 022 |
Uitgaven: | 160 779 | – 1 872 | 158 907 | – 65 332 | – 13 246 | 80 329 |
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit | 11 387 | – 3 942 | 7 445 | 1 194 | – 4 134 | 4 505 |
52.04.03 FES Mooi Nederland | 7 361 | – 3 942 | 3 419 | 600 | – 484 | 3 535 |
52.04.09 Bufferzones | 3 661 | 0 | 3 661 | 0 | – 3 661 | 0 |
52.04.10 Overige instrumenten | 365 | 0 | 365 | 594 | 11 | 970 |
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis | 148 655 | 2 020 | 150 675 | – 66 533 | – 9 372 | 74 770 |
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling (FES) | 100 667 | 4 517 | 105 184 | – 28 909 | – 8 220 | 68 055 |
52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling | 14 110 | – 2 497 | 11 613 | – 4 624 | – 1 152 | 5 837 |
52.06.16 Het Waddenfonds | 33 878 | 0 | 33 878 | – 33 000 | 0 | 878 |
52.08 Stimuleren architectonische kwaliteit | 737 | 50 | 787 | 7 | 260 | 1 054 |
52.08.01 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid | 737 | 50 | 787 | 7 | 260 | 1 054 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 80 329 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
52 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 7 105 | 0 | 7 105 |
Aan EL&I wordt een bijdrage van € 3,7 mln geleverd tbv het Investeringsbudget Landelijk Gebied. Tevens krijgt EL&I € 2,8 mln ter compensatie van de kosten als gevolg van het niet doorgaan van de verplaatsing van TNO Ypenburg naar Cromstrijen. Naar het Gemeentefonds wordt € 2,7 mln overgeboekt tbv het project Venekoten waarmee uitvoering wordt gegeven aan de motie Van Heugten. Daarnaast wordt € 4,5 mln van de BIRK middelen die dit jaar niet tot besteding komen ingezet tbv verkeersmaatregelen.
Artikel 53 Klimaat en luchtkwaliteit
53 Klimaat en luchtkwaliteit | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 64 605 | – 11 549 | 53 056 | – 1 538 | 7 409 | 58 927 |
Uitgaven: | 91 580 | – 15 439 | 76 141 | 176 | 7 409 | 83 726 |
53.08 Tegengaan klimaatverandering | 12 003 | 491 | 12 494 | – 28 | – 1 153 | 11 313 |
53.08.02 Tegengaan klimaatverandering | 12 003 | 491 | 12 494 | – 28 | – 1 153 | 11 313 |
53.14 Verbeteren luchtkwaliteit | 50 538 | – 4 530 | 46 008 | 231 | 3 772 | 50 011 |
53.14.10 Verbeteren luchtkwaliteit | 50 538 | – 4 530 | 46 008 | 231 | 3 772 | 50 011 |
53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit | 15 336 | – 2 203 | 13 133 | 148 | 4 881 | 18 162 |
53.16.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit | 15 336 | – 2 203 | 13 133 | 148 | 4 881 | 18 162 |
53.18 Bevorderen duurzame industrie | 13 703 | – 9 197 | 4 506 | – 175 | – 91 | 4 240 |
53.18.18 Bevorderen duurzame industrie | 13 703 | – 9 197 | 4 506 | – 175 | – 91 | 4 240 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 83 726 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 94% | |||||
53 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 200 | 3 200 |
Aan verkeersmaatregelen wordt op dit artikel € 4,5 mln meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast wordt € 3,2 mln van de Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) middelen terugontvangen. Dit geld wordt weer bij de uitgaven aan het NSL-budget toegevoegd.
Artikel 54 Duurzaam produceren
54 Duurzaam produceren | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 17 395 | 2 007 | 19 402 | 1 156 | – 180 | 20 378 |
Uitgaven: | 136 370 | – 3 336 | 133 034 | 656 | 762 | 134 452 |
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afvalproducten | 124 262 | – 6 068 | 118 194 | 581 | 0 | 118 775 |
54.14.01 Reductie van milieubel door (ketengericht) afvalproducten | 124 262 | – 6 068 | 118 194 | 581 | 0 | 118 775 |
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem | 5 227 | – 644 | 4 583 | 50 | 1 601 | 6 234 |
54.16.02 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem | 5 227 | – 644 | 4 583 | 50 | 1 601 | 6 234 |
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen | 6 881 | 3 376 | 10 257 | 25 | – 839 | 9 443 |
54.26.12 Duurzaam gebruik ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen | 6 881 | 3 376 | 10 257 | 25 | – 839 | 9 443 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 134 452 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
54 Ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 56 Risicobeleid
56 Risicobeleid | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 46 726 | 1 201 | 47 927 | 30 300 | – 2 070 | 76 157 |
Uitgaven: | 56 933 | – 2 374 | 54 559 | 30 050 | – 2 070 | 82 539 |
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen | 3 109 | – 84 | 3 025 | 1 530 | 543 | 5 098 |
56.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen | 3 109 | – 84 | 3 025 | 1 530 | 543 | 5 098 |
56.38 Bescherming tegen straling | 1 680 | – 203 | 1 477 | 16 | 0 | 1 493 |
56.38.06 Bescherming tegen straling | 1 680 | – 203 | 1 477 | 16 | 0 | 1 493 |
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo’s | 2 756 | – 1 951 | 805 | 1 027 | – 395 | 1 437 |
56.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo’s | 2 756 | – 1 951 | 805 | 1 027 | – 395 | 1 437 |
56.42 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid | 49 388 | – 136 | 49 252 | 27 477 | – 2 218 | 74 511 |
56.42.10 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid | 49 388 | – 136 | 49 252 | 27 477 | – 2 218 | 74 511 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 82 539 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
56 Ontvangsten | 0 |
Artikel 57 Versterken van het internationaal beleid
57 Versterken van het internationale milieubeleid | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 8 456 | 344 | 8 800 | – 139 | 234 | 8 895 |
Uitgaven: | 101 180 | – 2 411 | 98 769 | – 139 | 285 | 98 915 |
57.44 Internationaal milieubeleid | 4 386 | – 1 258 | 3 128 | 10 | 285 | 3 423 |
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) | 3 310 | – 205 | 3 105 | 10 | 0 | 3 115 |
57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) | 1 076 | – 1 053 | 23 | 0 | 285 | 308 |
57.48 Clean Development Mechanism | 93 675 | – 228 | 93 447 | 0 | 0 | 93 447 |
57.48.08 Clean Development Mechanism | 93 675 | – 228 | 93 447 | 0 | 0 | 93 447 |
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken | 901 | – 729 | 172 | 9 | 0 | 181 |
57.50.10 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken | 901 | – 729 | 172 | 9 | 0 | 181 |
57.52 Interreg | 2 218 | – 196 | 2 022 | – 158 | 0 | 1 864 |
57.52.12 Interreg | 2 218 | – 196 | 2 022 | – 158 | 0 | 1 864 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 98 915 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
57 Ontvangsten | 0 |
Artikel 59 Handhaving en toezicht
59 Handhaving en toezicht | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 48 154 | 7 700 | 55 854 | 9 723 | 780 | 66 357 |
Uitgaven: | 48 154 | 7 700 | 55 854 | 9 723 | 780 | 66 357 |
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie | 731 | – 93 | 638 | 19 | 0 | 657 |
59.56.02 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie | 731 | – 93 | 638 | 19 | 0 | 657 |
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte | 9 378 | – 1 189 | 8 189 | 158 | 323 | 8 670 |
59.58.04 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte | 9 378 | – 1 189 | 8 189 | 158 | 323 | 8 670 |
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie | 1 611 | – 204 | 1 407 | 41 | 0 | 1 448 |
59.60.06 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie | 1 611 | – 204 | 1 407 | 41 | 0 | 1 448 |
59.62 Crisismanagement organiseren | 5 456 | – 691 | 4 765 | 92 | 481 | 5 338 |
59.62.08 Crisismanagement organiseren | 5 456 | – 691 | 4 765 | 92 | 481 | 5 338 |
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude | 1 146 | – 145 | 1 001 | 29 | – 24 | 1 006 |
59.64.10 Opsporen en bestrijden van fraude | 1 146 | – 145 | 1 001 | 29 | – 24 | 1 006 |
59.82 Apparaat artikel 59 (IG) | 29 832 | 10 022 | 39 854 | 9 384 | 0 | 49 238 |
59.82.02 Apparaat artikel 59 (IG) | 29 832 | 10 022 | 39 854 | 9 384 | 0 | 49 238 |
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | 49 238 | |||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 17 119 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 99% | |||||
59 Ontvangsten | 882 | 0 | 882 | 0 | 0 | 882 |
Artikel 60 Leefomgevingskwaliteit
60 Leefomgevingskwaliteit | Stand begroting t/m 1 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | NJN | |||||
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5) | (6)=(3 t/m 5) | |
Verplichtingen | 132 715 | – 13 526 | 119 189 | 7 029 | – 17 315 | 108 903 |
Uitgaven: | 103 627 | – 11 503 | 92 124 | 3 194 | – 29 037 | 66 281 |
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater | 34 164 | – 6 800 | 27 364 | – 702 | – 12 938 | 13 724 |
60.01.02 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater | 34 164 | – 6 800 | 27 364 | – 702 | – 12 938 | 13 724 |
60.02 Tegengaan van geluidhinder | 23 970 | 1 983 | 25 953 | 1 140 | – 3 500 | 23 593 |
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder | 23 970 | – 410 | 23 560 | 3 440 | – 3 500 | 23 500 |
60.02.06 Geluidskaarten (FES) | 0 | 2 393 | 2 393 | – 2 300 | 0 | 93 |
60.03 Kennis, onderzoek en projecten klimaat | 24 621 | – 1 551 | 23 070 | 2 555 | – 4 556 | 21 069 |
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat (FES) | 24 215 | – 1 551 | 22 664 | 0 | – 4 540 | 18 124 |
60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor | 406 | 0 | 406 | 2 555 | – 16 | 2 945 |
windenergie en klimaatadaptatie | 0 | |||||
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en | 20 872 | – 5 135 | 15 737 | 201 | – 8 043 | 7 895 |
duurzame ontwikkeling | 0 | |||||
60.04.12 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en | 20 872 | – 5 135 | 15 737 | 201 | – 8 043 | 7 895 |
duurzame ontwikkeling | 0 | |||||
Van totale uitgaven: | ||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||
– Agentschapsbijdragen | ||||||
– Restant | 66 281 | |||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht | 100% | |||||
60 Ontvangsten | 0 |
Er worden middelen bodemsanering overgeboekt naar het Provinciefonds en Gemeentefonds. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar EL&I in het kader van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Milieubeleid.
Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er verplichtingen van 2012 zijn overgeboekt naar 2011, zodat de overboeking naar het Provinciefonds en Gemeentefonds voor de Bodemsanering kan worden vastgelegd.