11 Hoofdwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 781 215 | 1 288 660 | 602 498 | – 50 079 | 552 419 |
Uitgaven | 1 008 689 | 1 067 739 | 848 667 | – 13 934 | 834 733 |
11.01 Watermanagement | 83 838 | 14 216 | 14 803 | 0 | 14 803 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 83 838 | 14 216 | 14 803 | 0 | 14 803 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 249 082 | 142 810 | 139 493 | 3 917 | 143 410 |
11.02.01 Basispakket waterkeren | 130 542 | 63 242 | 108 463 | 0 | 108 463 |
11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren | 77 213 | 26 702 | 27 045 | 0 | 27 045 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 41 327 | 52 866 | 3 985 | 3 917 | 7 902 |
11.03 Aanleg | 658 314 | 636 572 | 421 402 | – 15 347 | 406 055 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 488 097 | 344 708 | 282 158 | – 3 973 | 278 185 |
11.03.02 Real.programma waterbeheren | 170 217 | 291 864 | 139 244 | – 11 374 | 127 870 |
11.05 Verkenning en planstudie | 13 357 | 26 299 | 29 114 | – 1 499 | 27 615 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 3 656 | 9 641 | 20 411 | – 1 498 | 18 913 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 8 354 | 10 029 | 2 160 | – 1 | 2 159 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 1 347 | 6 629 | 6 543 | 0 | 6 543 |
11.06 Staf Deltacommissaris | 4 098 | 5 663 | 5 226 | – 806 | 4 420 |
11.06.01 Staf Deltacommissaris | 4 098 | 5 663 | 5 226 | – 806 | 4 420 |
11.07 Netwerkgebonden kosten HWS | 0 | 242 179 | 238 629 | – 199 | 238 430 |
11.07.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 193 524 | 189 350 | – 199 | 189 151 |
11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 48 655 | 49 279 | 0 | 49 279 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 283 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 401 838 | ||||
– Restant | 430 612 | ||||
11.09 Ontvangsten | 114 300 | 121 689 | 115 517 | – 75 755 | 39 762 |
11.02 Beheer en onderhoud
De hogere uitgaven op het hoofdproduct Groot variabel onderhoud waterbeheren heeft zich voorgedaan op het project «Masterplan Haringvlietsluizen».
In tegenstelling tot de verwachting is niet in 2012 maar reeds medio december 2011 een vaststellingsovereenkomst gesloten met de opdrachtnemer ter verrekening van claims van RWS op de opdrachtnemer en vice versa. Het half december sluiten en deels betaalbaar stellen van de overeenkomst is er de oorzaak van dat hiervoor ca. € 4 mln. meer is uitgegeven dan verwacht.
11.03 Aanleg
Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget | Oplevering | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | ||||
Uitgaven | 488 | 345 | 282 | – 4 | 278 | |||
Deltaplan grote rivieren | 0 | 3 | 4 | 0 | 4 | 2011 | ||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming | 13 | 22 | 6 | – 1 | 5 | |||
1 | Dijkversterking en Herstel steenbekleding | 74 | 83 | 57 | – 7 | 50 | ||
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 283 | 89 | 101 | – 1 | 100 | |||
Deltares Deltafaciliteit | 8 | 9 | 8 | 0 | 8 | |||
IJsselsprong Zutphen (smalle geul) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Pilot Zandmotor | 39 | 67 | 62 | 0 | 62 | 2020 | ||
2 | Overige onderzoeken en kleine projecten | 70 | 71 | 45 | 4 | 49 | ||
Afronding | 1 | 1 | – 1 | 1 | 0 |
|
|
-
1. De lagere uitgaven worden voornamelijk verklaard door een vertraging bij het project Steenbestortingen in Zeeland als gevolg van een aanpassing van de werkplanning door de aannemer.
-
2. De afwijking ten opzichte van de raming in de Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt doordat rekeningen voor het project Versterking Delflandsekust alsnog in 2011 zijn betaald. Bij het opstellen van de Najaarsnota werd er nog vanuit gegaan dat deze in 2012 betaald zouden worden.
Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget | Oplevering | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | ||||
Uitgaven | 170 | 291 | 138 | – 11 | 128 | |||
Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | |||
Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) | 6 | 14 | 7 | 0 | 7 | |||
Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren | 86 | 121 | 44 | – 1 | 43 | |||
1 | Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast | 7 | 37 | 20 | – 14 | 6 | ||
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied | 0 | 18 | 1 | 0 | 1 | 2012 | ||
Natuurlijker Markermeer/IJmeer | 11 | 10 | 3 | 0 | 3 | |||
Sanering Vecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Depot Hollandsch Diep | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Natuurcompensatie Perkpolder | 9 | 5 | 5 | 0 | 5 | |||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 3 | 9 | 0 | 0 | 0 | |||
Inrichting IJsselmonding | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR) | 17 | 20 | 22 | 1 | 23 | |||
2 | Innovatie KRW/WB21 | 12 | 33 | 18 | 5 | 23 | ||
Synergie KRW/WB21 | 18 | 19 | 18 | 0 | 18 | |||
Kleine projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Afronding | 1 | 1 | 0 | – 2 | – 1 |
-
1. De lagere uitgaven op de subsidieregeling Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast wordt veroorzaakt doordat mede overheden minder of geen aanspraak meer maken op de toegekende c.q. beschikbare middelen.
-
2. De oorzaak van de hogere uitgaven is het directe gevolg van een aantal grote subsidieverzoeken die in het kader van het Innovatieprogramma Kaderrichtlijn Water nog aan het eind van het jaar zijn ontvangen en betaald.
11.05 Verkenning en planstudie
De lagere uitgaven op de geraamde uitgaven wordt vooral veroorzaakt door de verkenning Toekomst Afsluitdijk en het deelprogramma Kust van het Deltaprogramma. De lagere realisatie bij de verkenning Afsluitdijk is met name het gevolg van het niet benutten van de reservering voor de afkoop van het intellectueel eigendom van de visies van de marktpartijen en het niet benutten van de reservering voor extra inzet van de marktpartijen.
De lagere realisatie bij het deelprogramma Kust is met name het gevolg van andere bestuurlijke/politieke keuzes en vertraging bij de realisatie van producten van het Deltaprogramma.
Projectenoverzicht behorende bij 11.05.02 Planstudieprogramma waterkeren Projectomschrijving | Stand projectbudget MIRT 2012 | Stand projectbudget 2e suppl.begroting | Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Extra spuicapaciteit Afsluitdijk | 203 | 203 | 203 |
Diversen | 2 | 2 |
Projectenoverzicht behorende bij 11.05.03 Planstudieprogramma waterbeheren Projectomschrijving | Stand projectbudget MIRT 2012 | Stand projectbudget 2e suppl.begroting | Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Volkerak Zoommeer | 210 | 210 | 210 |
Diversen | 7 | 7 |
11.06 Staf Deltacommissaris
Hier is de realisatie lager dan werd verwacht omdat een aantal rekeningen niet tijdig in 2011 konden worden betaald.
Verplichtingen
Het afwijking op het verplichtingenbudget is het gevolg van negatieve bijstellingen (afboekingen) van in een eerder stadium aangegane verplichtingen (o.a. werkzaamheden voor het Hoogheemraadschap Delfland, de Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast en de regeling Subbied) en correcties om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met de uitgaven.
Verder zijn op de projecten Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IIVR) en Sanering Waterbodems minder betalingsverplichtingen vastgelegd. Bij het IIVR zijn de lopende verplichtingen namelijk overgegaan naar het Schap Veluwe randmeren. Ten laste van het project Sanering Waterbodems zijn minder verplichtingen vastgelegd dat voornamelijk het gevolg is door lagere aanbestedingen bij de projecten Kanaal door Walcheren en Hollandse IJssel.
Ontvangsten
De lagere ontvangst wordt met name verklaard doordat een in de begroting geraamde ontvangst van de waterschapopen niet in 2011 is ontvangen. Deze ontvangst wordt nu (begin) 2012 verwacht.