Verplichtingen
Bij duurzame energie is ten opzichte van het beschikbare verplichtingenbudget van € 3 068 mln circa € 200 mln niet besteed in 2011 bij de SDE en de SDE+.
In 2011 vond de afwikkeling plaats van nog in behandeling zijnde aanvragen van de SDE 2010 en het restbudget Wind op Zee. Van de geraamde € 1 558 mln bleek € 1 476 mln nodig voor ingediende aanvragen die subsidiabel bleken. Het restant (€ 82 mln) is niet meer nodig en valt vrij.
Voor de SDE+ was in 2011 € 1 500 mln aan verplichtingenruimte beschikbaar voor aanvragen. Er zijn voor het volle budget aanvragen ingediend, maar niet alle aanvragen konden tijdig in 2011 behandeld worden (circa
€ 125 mln, circa 8% van het budget). Deze aanvragen worden alsnog in 2012 afgewikkeld.
Uitgaven
OD 2 Bevorderen van de voorzieningszekerheid
COVA (€ – 3,7 mln). In 2011 zijn minder autobrandstoffen gebruikt dan verwacht. Daardoor zijn zowel de afdracht aan EL&I als de doorbetaling daarvan aan COVA lager dan geraamd. In de betrokken periode hebben zich in de hoogte van de heffing geen mutaties voorgedaan, alleen het verbruiksvolume waarop de heffing van toepassing is lag lager dan verondersteld.
OD 3 Verduurzaming van de energiehuishouding
MEP/SDE(€ - 39,9 mln). De mutatie in de uitgaven bij de MEP (€ 34,1 mln) is vooral toe te schrijven aan lagere energieproductie dan eerder geraamd bij de onderdelen Wind Op Land (het heeft in 2011 aanzienlijk minder gewaaid dan normaal) en grootschalige bij- en meestook van biomassa (als gevolg van onderhoud aan betrokken centrales). Deze lagere uitgaven kunnen geheel of gedeeltelijk alsnog tot uitbetaling komen in de jaren tot en met 2020, aangezien in de MEP veel van de beschikkingen op projectniveau zijn afgegeven en geen jaarmaximum kennen zoals in de SDE.
De mutatie bij de SDE (€ - 5,8 mln) is enerzijds toe te schrijven aan de aanvankelijke raming waarin was opgenomen dat een deel van de incidentele subsidie voor het windpark Noordoostpolder in 2011 tot uitbetaling zou komen. Dit is niet gebeurd, maar dit bedrag zal naar de huidige inzichten in 2012 – 2013 alsnog tot uitbetaling komen, evenals de rest van de subsidie. Anderzijds verloopt de realisatie van projecten trager dan eerder geraamd. Omdat de uitbetaling van de subsidie start op het moment dat de energielevering op gang komt betekent dit dat de betalingen in de tijd naar achteren schuiven. Uiteindelijk zal de subsidie dus wel geheel worden uitbetaald, maar gemiddeld later.
CO2 reductieplan(€ – 6,4 mln). De mutatie wordt veroorzaakt door een ongunstig investeringsklimaat, waarbij ook sprake is geweest van een faillissement. Hierdoor zijn de investeringen bij projecten in het buitenland op het gebied van reductie van broeikasgasemissie lager uitgekomen dan geraamd.
Energie innovatie (€ – 11,0 mln). De mutatie wordt veroorzaakt door vertragingen in de uitvoering en het achterblijven van investeringen in projecten als gevolg van een ongunstig investeringsklimaat.
Bijdrage ECN (€ – 3,2 mln). De mutatie wordt veroorzaakt doordat het ADEM-programma (een onderzoeksprogramma dat zich richt op onderzoek en -infrastructuur) trager verloopt dan verwacht. Hierdoor heeft in 2011 geen bevoorschotting voor dit programma plaatsgevonden.
Transitiemanagement (€ – 3,0 mln). Deze mutatie is vooral toe te schrijven aan vertragingen die zijn opgetreden in de afwikkeling van oude verplichtingen.
Ontvangsten
De ontvangsten van de aardgasbaten zijn lager (€ – 434,4 mln) dan geraamd. Door het milde najaar zijn de gasprijzen en ook het productievolume achtergebleven bij eerdere ramingen
De realisatie van de CO2 veilingrechten is lager (€ – 18,3 mln) dan geraamd omdat de CO2 prijs in 2011 sterk is gedaald, ondermeer door de slechte economische omstandigheden en een groot aanbod van rechten. In 2011 zijn er twee veilingen geweest (eind oktober en eind november), waarbij in totaal 4 miljoen CO2– uitstootrechten geveild zijn. De totale opbrengst bedraagt € 36,7 mln en is hiermee lager dan oorspronkelijk geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
5 Internationale economische betrekkingen | Stand begroting t/m ISB1 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2011 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2011 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
Verplichtingen | 140 784 | – 763 | – 22 883 | 117 138 | 111 817 | – 5 321 |
Uitgaven | 128 912 | 6 417 | – 4 348 | 130 981 | 124 783 | – 6 198 |
Programma-uitgaven | 110 512 | 5 195 | – 35 495 | 80 212 | 72 897 | – 7 315 |
OD 1 Een open internationaal handels- en investeringsverkeer en een versterkte duurzame internationale economische rechtsorde | 4 007 | 120 | 677 | 4 804 | 4 876 | 72 |
OD 2 Bevorderen internationaal ondernemen (inkomend en uitgaand) | 19 389 | 3 775 | 2 183 | 25 347 | 23 075 | – 2 272 |
OD 3 Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten | 53 027 | 1 300 | – 6 257 | 48 070 | 43 419 | – 4 651 |
Algemeen | 34 089 | – 32 098 | 1 991 | 1 527 | – 464 | |
Apparaatsuitgaven | 18 400 | 1 222 | 31 147 | 50 769 | 51 884 | 1 115 |
Algemeen: Apparaat | 6 136 | – 149 | 362 | 6 349 | 6 745 | 396 |
Algemeen: Baten-lastendiensten | 12 264 | 1 371 | 30 785 | 44 420 | 45 139 | 719 |
Ontvangsten | 11 815 | – 3 000 | 8 815 | 9 094 | 279 |