Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie houdt naast de uitgavenmutaties hoofdzakelijk verband met het volgende.
De meerjarige reeks 2e tranche FES gelden voor alternatief natuurherstel van het gebied rond de Westerschelde staat met ingang van 2011 op de begroting van E&LI. Het budget loopt vanaf 2012 mee in de decentralisatie-uitkering. De verplichtingen ad € 86 mln zijn derhalve in 2011 niet aangegaan en schuiven door naar 2012.
De bijdrage aan Staatsbosbeheer, onderdeel beheer binnen EHS, wordt vanaf 2012 gedecentraliseerd. De verplichtingen voor 2011 ad € 52 mln die betrekking hebben op de uitgaven 2012 zijn derhalve niet gerealiseerd maar schuiven door naar 2012.
In verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur hebben de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2011. Dit leidt tot lagere verplichtingen van € 28 mln.
Uitgaven
OD33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur
De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met het feit dat in het kader van de NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) gronden zijn ingericht. Deze zijn gefinancierd uit de extra opbrengsten van verkopen van slib en ruilgrond ten behoeve van de NURG. Deze ontvangsten zijn verantwoord op de ontvangstenbegroting.
OD33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur
De hogere uitgaven houden voor € 1 mln verband met de afwikkeling van de herstelactie ganzenaanvragen over 2009 en 2010 die pas in 2011 zijn betaald aangezien de aanvragen niet voldeden aan de EU-normen.
Voorts zijn de uitgaven € 1,4 mln hoger uitgevallen als gevolg van investeringen in het perceelsregister en versterking van het geïntegreerd beheers- en controlesysteem (GBCS). Deze investeringen zijn het gevolg van Audits van de Europese Commissie met betrekking tot het perceelsregister. De Europese Commissie constateerde dat het perceelsregister niet geheel aan nauwkeurigheidseisen van de EC voldeed.
Tenslotte is € 1,1 mln meer uitgegeven op grond van een afgesproken bijdrage aan het ILG
voor riettelers.
Apparaat
De hoger uitgavenrealisatie op apparaat houdt verband met een te laag geraamde middensom voor ambtelijk personeel en de loonkosten van het Faunafonds die niet in de begroting waren geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
34 Landschap en recreatie | Stand begroting t/m ISB1 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2011 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2011 | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(5)-(4) | |
Verplichtingen | 82 324 | – 3 423 | – 3 450 | 75 451 | 68 987 | – 6 464 |
Uitgaven | 257 823 | – 623 | – 12 341 | 244 859 | 236 037 | – 8 822 |
Programma-uitgaven | 225 693 | – 623 | – 14 249 | 210 821 | 202 103 | – 8 718 |
34.11 Nationale Landschappen | 24 936 | – 6 180 | 18 756 | 18 447 | – 309 | |
34.12 Landschap Algemeen | 17 573 | – 3 423 | – 1 390 | 12 760 | 12 700 | – 60 |
34.13 Groen en de Stad | 146 452 | 2 800 | – 9 553 | 139 699 | 130 597 | – 9 102 |
34.14 Recreatie | 36 732 | 2 874 | 39 606 | 40 359 | 753 | |
Apparaatsuitgaven | 32 130 | 1 908 | 34 038 | 33 933 | – 105 | |
34.21 Apparaat |
|
| ||||
34.22 baten- lastendiensten | 32 130 | 1 908 | 34 038 | 33 933 | – 105 | |
| ||||||
Ontvangsten | 7 560 | 12 916 | – 4 910 | 15 566 | 13 405 | – 2 161 |