Verplichtingen
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de verplichtingen van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 naar de stand ontwerpbegroting 2011.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 18 046 569 | 17 701 503 | 17 610 061 | 17 623 980 | 17 601 780 | 17 600 980 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | 355 856 | 173 935 | 106 618 | 129 911 | 101 812 | 84 403 |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 18 402 425 | 17 875 438 | 17 716 679 | 17 753 891 | 17 703 592 | 17 685 383 |
Nieuwe mutaties | 43 042 | 235 426 | 103 341 | 108 061 | 94 271 | – 44 791 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 18 445 467 | 18 110 864 | 17 820 020 | 17 861 952 | 17 797 863 | 17 640 592 |
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 3 020 | 2 091 | 2 091 | 2 091 | 2 091 | 2 091 |
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Waarderingskamer | 1 328 | 1 158 | 1 158 | 1 158 | 1 158 | 1 158 |
Waarvan verplichtingenbedrag budget A+O-fonds | 5 996 | 6 032 | 6 032 | 6 032 | 6 032 | 6 032 |
Waarvan bijdrage aan VNG inzake WOZ-kosten | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING | 6 436 | 7 464 | 7 464 | 7 464 | 7 464 | 7 464 |
Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering | 15 782 743 | 15 801 286 | 15 727 872 | 15 773 789 | 15 754 709 | 15 753 909 |
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen | 1 639 792 | 1 406 942 | 1 407 049 | 1 407 135 | 1 404 015 | 1 404 015 |
Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 1 005 152 | 884 891 | 667 354 | 663 283 | 621 394 | 464 923 |
Uitgaven
Onderstaande tabel geeft de opbouw aan van de uitgaven van het gemeentefonds vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 naar de stand ontwerpbegroting 2011.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 18 046 569 | 17 701 503 | 17 610 061 | 17 623 980 | 17 601 780 | 17 600 980 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2010 | 375 098 | 173 935 | 106 618 | 129 911 | 101 812 | 84 403 |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 18 421 667 | 17 875 438 | 17 716 679 | 17 753 891 | 17 703 592 | 17 685 383 |
Mutaties nog niet eerder opgenomen in een begrotingsstuk: | ||||||
1) Uitname t.b.v. Burgerzakensysteem-kern | – 1 300 | |||||
2) Overheveling BDU SIV: vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) | 88 979 | 88 979 | 88 759 | 88 759 | 88 759 | |
3a) Bijdrage aan de apparaatsuitgaven A+O-fonds | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
3b) Bijdrage uit de algemene uitkering aan het A+O-fonds | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | |
4) Pilots gemengde scholen (decentralisatie-uitkering) | 50 | 50 | ||||
5) Bommenregeling | 22 100 | 21 700 | 21 700 | 21 700 | 21 700 | 21 700 |
6) Terugontvangsten Waarderingskamer 2009 naar AU | 149 | |||||
7) Herbestemming aandachtswijken 2e tranche (decentralisatie-uitkering) | 400 | 2 000 | 400 | |||
8a) Amendement De Pater (integratie-uitkering) | – 25 000 | – 25 000 | – 25 000 | – 25 000 | – 25 000 | |
8b) Amendement De Pater (algemene uitkering)) | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | |
9) Pieken in de Deltaproject Amsterdam | 400 | |||||
10) Maatschappelijke opvang: aanpassing budget (decentralisatie-uitkering) | 10 300 | 9 700 | 1 000 | |||
11) European Polutant Release Transfer Register E-PRTR | 414 | 414 | 414 | 414 | 414 | |
12) Uitname t.b.v. Militaire bijstand en steunverlening | – 1 750 | – 1 750 | – 1 750 | – 1 750 | – 1 750 | – 1 750 |
13a) WMO: correctie uitgaven PGB (integratie-uitkering) | – 150 000 | – 150 000 | – 150 000 | – 150 000 | – 150 000 | |
13b) WMO: correctie kader WMO (integratie-uitkeringen | – 3 914 | – 3 914 | – 3 914 | – 3 914 | – 3 914 | |
14a) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten (integratie-uitkering) | – 34 000 | – 34 000 | – 34 000 | – 34 000 | – 34 000 | |
14b) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten (algemene uitkering) | 34 000 | 34 000 | 34 000 | 34 000 | 34 000 | |
15a) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010 (VWS-deel) | 7 766 | |||||
15b) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010 (OCW-deel) | 3 627 | |||||
16) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (decentralisatie-uitkering) | 209 929 | 147 812 | 152 852 | 139 062 | ||
17) Uitvoeringskosten inburgering | 48 830 | |||||
18) Aanvullende bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten (decentralisatie-uitkering) | 9 488 | |||||
Totaal nieuwe mutaties | 43 042 | 235 426 | 103 341 | 108 061 | 94 271 | – 44 791 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 18 464 709 | 18 110 864 | 17 820 020 | 17 861 952 | 17 797 863 | 17 640 592 |
Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet | 3 020 | 2 091 | 2 091 | 2 091 | 2 091 | 2 091 |
Waarvan uitgavenbedrag kosten Waarderingskamer | 1 328 | 1 158 | 1 158 | 1 158 | 1 158 | 1 158 |
Waarvan uitgavenbedrag budget A+O-fonds | 5 996 | 6 032 | 6 032 | 6 032 | 6 032 | 6 032 |
Waarvan bijdrage aan VNG inzake WOZ-kosten | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Waarvan uitgavenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING | 6 436 | 7 464 | 7 464 | 7 464 | 7 464 | 7 464 |
Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering | 15 793 825 | 15 801 286 | 15 727 872 | 15 773 789 | 15 754 709 | 15 753 909 |
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen | 1 647 459 | 1 406 942 | 1 407 049 | 1 407 135 | 1 404 015 | 1 404 015 |
Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen | 1 005 645 | 884 891 | 667 354 | 663 283 | 621 394 | 464 923 |
Toelichting op de nieuwe mutaties
1) Uitname t.b.v. Burgerzakensysteem-kern
Ten behoeve van de ontwikkeling van de lokale variant van het Burgerzakensysteem-kern is afgesproken om de bijdrage die gemeenten hieraan leveren te financieren door een eenmalige uitname uit het gemeentefonds van € 1,3 miljoen in 2012.
2) Overheveling BDU SIV: vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)
De middelen die 35 centrumgemeenten ontvangen voor beleid op het terrein van de vrouwenopvang en de aanpak van huiselijk geweld zullen met ingang van 1 januari 2011 verstrekt worden via een decentralisatie-uitkering. Er is gekozen voor 2011 omdat op verzoek van de Tweede Kamer tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2009 besloten is eerst een stelselonderzoek naar de vrouwenopvang te doen. Voor 2011 gaat het om € 89 miljoen.
3a en b) Bijdrage aan de apparaatsuitgaven A+O-fonds
De bijdrage aan het A+O-fonds voor het jaar 2011 en verder is vastgesteld op een bedrag van € 6 032 000. Ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2010 betekent dit een verhoging van € 36 000. Deze verhoging wordt aan de algemene uitkering van het gemeentefonds onttrokken en overgeboekt naar het onderdeel Bijdrage aan het A+O-fonds.
4) Pilots gemengde scholen (decentralisatie-uitkering)
Voor de uitvoering van een pilot ter bestrijding van de onderwijssegregatie in het basisonderwijs ontvangt de gemeente Almelo € 50 000 per jaar in 2010 en 2011.
5) Bommenregeling
In het Bestuursakkoord Rijk-gemeenten is afgesproken dat het Bijdragebesluit kosten opsporing en ruiming conventionele explosieven Tweede Wereldoorlog 2006 wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds. Voor 2010 wordt € 22,1 miljoen overgeheveld. Vanaf 2011 wordt structureel € 21,7 miljoen overgeheveld.
6) Terugontvangsten Waarderingskamer 2009 naar AU
De waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2009 uiteindelijk € 298 748 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het fonds.
7) Herbestemming aandachtswijken 2e tranche (decentralisatie-uitkering)
In de nota «Een cultuur van ontwerpen, visie architectuur en ruimtelijk ontwerp» is voor de periode 2009–2012 een impuls aangekondigd voor het stimuleren van herbestemming van waardevol en karakteristiek erfgoed en herontwikkeling van bijzondere terreinen in de veertig aandachtswijken. De impuls is bedoeld als financiële bijdrage in de planontwikkelingsfase van herbestemmings- en herontwikkelingsprojecten.
8) Amendement De Pater
Per 2011 wordt de integratie-uitkering amendement De Pater van € 25 miljoen beëindigd. Compensatie hiervoor zal plaatsvinden via het maatstavenstelsel van de algemene uitkering, door rekening te houden met de verlaging van de OZB-capaciteit als gevolg van het amendement De Pater en een verhoging van de uitkeringsfactor.
9) Pieken in de Deltaproject Amsterdam
De gemeente Amsterdam krijgt van het Ministerie van Economische Zaken een eenmalige bijdrage van € 0,4 miljoen voor het Pieken In de Deltaproject Amsterdam Bezoeken, Holland Zien, onderdeel Giro d‘Italia. Deze bijdrage komt uit het beschikbare budget PID Noordvleugel. De middelen worden verdeeld via het vaste bedrag van Amsterdam binnen het cluster overig.
10) Maatschappelijke opvang: aanpassing budget (decentralisatie-uitkering)
Met ingang van 1 januari 2010 ontvangen de 43 centrumgemeenten middelen voor maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingsbeleid via een decentralisatie-uitkering ten behoeve van beleid op deze prestatievelden uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vanwege de invoering van het verdeelmodel wordt het macrobudget opgehoogd met € 10,3 miljoen in 2010, € 9,7 miljoen in 2011 en € 1 miljoen in 2012.
11) European Polutant Release Transfer Register E-PRTR
Bij Voorjaarsnota 2008 zijn er voor de periode 2008–2010 middelen toegevoegd ter compensatie van de bestuurlijke lasten die de gemeenten naar verwachting moeten dragen in verband met de werkzaamheden die zij moeten verrichten in het kader van de Uitvoeringswet EG-verordening PRTR en PRTR-protocol (Stb.2008, 28). Na evaluatie van de hoogte van de bestuurlijke lasten, is geconcludeerd dat de hoogte van de in 2008 toegevoegde bedragen nog steeds juist is. Daarom wordt nu vanaf 2011 structureel € 414 000 toegevoegd aan het gemeentefonds.
12) Uitname t.b.v. Militaire bijstand en steunverlening
Betreft een structurele uitname uit het gemeentefonds van € 1,75 miljoen ten behoeve van de vergoeding van de inzet van het Ministerie van Defensie bij militaire bijstand en steunverlening, zoals de inzet van de explosievenopruimingsdienst en blushelikopters. De meer structurele samenwerking tussen defensie en de gemeenten en problemen met de oude verrekensystematiek (versturen van facturen) nopen tot deze nieuwe financieringsconstructie van militaire bijstand en steunverlening.
13) WMO (integratie-uitkering)
Het budget Wmo wordt bepaald op basis van het advies van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast is in het budget rekening gehouden met extra middelen voor uitvoeringskosten en beleidseffecten waar SCP geen rekening mee heeft gehouden. Ook is een doelmatigheidskorting en een correctie vanwege door SCP te hoog ingeschatte pgb-uitgaven verwerkt. Per saldo resteert een verlaging van het Wmo-kader van € 153,914 miljoen.
14) WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten
De integratie-uitkering «WMO: compensatie pakketmaatregel AWBZ nadeelgemeenten» van € 34 miljoen betreft het op verzoek van de VNG specifiek verdeelde bedrag over die gemeenten die bij de overgang van het historische naar het objectieve verdeelmodel WMO een negatief herverdeeleffect hadden van meer dan € 5,00 per inwoner. Per 2011 wordt dit bedrag toegevoegd aan de algemene uitkering en verdeeld via de maatstaven in het cluster Maatschappelijke zorg.
15) Impuls Brede Scholen 3e tranche en correctie 1e en 2e tranche 2010
De impuls brede scholen richt zich op de realisatie van de zogenaamde combinatiefuncties. Dit zijn functies waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar werkzaam is ten behoeve van twee of meer sectoren. Op 10 december 2007 hebben het Rijk (OCW en VWS), de VNG en vertegenwoordigers van de onderwijs-, sport- en cultuursector bestuurlijke afspraken gemaakt met als doel de realisatie van in totaal 2 500 (fte’s) combinatiefuncties in 2012. De toevoeging aan het gemeentefonds van in totaal € 11,393 miljoen betreft een correctie i.v.m. afvallers van de eerste en tweede tranche en de start van de derde tranche.
16) Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (decentralisatie-uitkering)
In het coalitieakkoord van Balkenende IV (Kamerstukken II 2006/07, 30 891, nr. 4) is in het kader van de decentralisatie afgesproken de Wet stedelijke vernieuwing (Wsv) in te trekken. Dit is bij het afsluiten van de bestuursakkoorden met gemeenten en provincies in 2007 en 2008 herbevestigd. Het verstrekken van financiële middelen voor stedelijke vernieuwing door het Rijk aan gemeenten (de G-31, de zogenaamde rechtstreekse gemeenten) en provincies (ten behoeve van de zogenaamde niet-rechtstreekse gemeenten), vindt met ingang van 1 januari 2011 voor het tijdvak tot en met 2014 plaats via een decentralisatie-uitkering op basis van de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Het intrekken van de Wsv is daartoe in procedure gebracht. De intrekking zal naar verwachting in de loop van 2011 zijn beslag krijgen en zal door middel van overgangsrecht terugwerken tot 1 januari 2011. Op basis van de gemaakte afspraken is WWI begin 2010 bij beschikking de verplichting voor de periode 2010 tot en met 2014 aangegaan. Uitgangspunt voor de verdeling in het kader van de decentralisatie-uitkering zijn de door WWI aangegane verplichtingen.
17) Uitvoeringskosten inburgering
In 2008 is door de minister van Wonen, Wijken en Integratie besloten de uitvoeringskosten voor de Wet inburgering over te hevelen naar het gemeentefonds. Vanaf 2010 zijn de middelen ondergebracht in de algemene uitkering van het fonds. Na verlaging van het algemene inburgeringsbudget in 2011 door invulling van de motie Koolmees, betreft de uitkering voor 2011 € 48,83 miljoen.
18) Aanvullende bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten (decentralisatie-uitkering)
Voor 2009 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld voor bewonersinitiatieven wijken. Voor de besteding van deze budgetten kunnen bewoners initiatieven indienen om de leefbaarheid in hun wijk te verbeteren en de sociale cohesie te versterken. Via een decentralisatie-uitkering in het gemeentefonds wordt in 2011 € 9 488 000 aanvullend beschikbaar gesteld voor de G-31 gemeenten plus de 18 gemeenten met 40+ wijken.