Base description which applies to whole site

4.2 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf

Met ingang van 1 juli 2009 is er sprake van een nieuwe fusiedienst, genaamd Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB). De voormalige organisaties Domeinen Onroerende Zaken en het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) hebben met ingang van 1 januari 2010 de status van (tijdelijke) baten-lastendienst gekregen. De hoofddoelstelling van RVOB/Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. RVOB/Directie Ontwikkeling (voormalig GOB) is de ontwikkelpoot van de nieuwe fusiedienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming van complexe ruimtelijke projecten.

4.2.1 Begroting van baten en lasten
Meerjarige apparaat begroting van baten en lasten (x € 1 000) 1

(Bedragen * € 1 000)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

20 766

22 904

21 660

21 660

21 660

21 660

21 660

Opbrengst overige departementen

420

750

500

500

500

500

500

Opbrengsten derden

632

750

700

700

700

700

700

Rentebaten

11

20

10

10

10

10

10

Buitengewone baten

       

Exploitatie bijdrage

       

Totaal baten

21 829

24 424

22 870

22 870

22 870

22 870

22 870

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

Personele kosten

13 875

16 682

16 189

16 189

16 189

16 189

16 189

Materiële kosten

5 786

6 893

6 144

6 144

6 144

6 144

6 144

Rentelasten

27

64

6

15

9

5

14

Afschrijvingskosten

398

672

392

474

482

431

412

Materieel

386

665

382

464

472

421

402

Immaterieel

12

7

10

10

10

10

10

Dotaties voorzieningen

– 388

      

Buitengewone lasten

       

Totaal lasten

19 698

24 311

22 731

22 822

22 824

22 769

22 759

        

Saldo van baten en lasten

2 131

113

139

48

46

101

111

1

De cijfers in 2009 hebben betrekking op alleen het voormalige Domeinen Onroerende Zaken.

Toelichting op de baten

Opbrengst moederdepartement (€ 21,7 miljoen)

De opbrengsten in 2011 zijn als volgt te verdelen naar de diverse productgroepen:

Producten

Omzetbedrag

(* € 1 000)

Erfpacht

944

Huur

3 398

Pacht

2 265

Medegebruik

1 888

Behandelen zakelijke lasten

1 699

Onbeheerde nalatenschappen

755

Bodemmaterialen

378

Beheerstaken in eigen beheer

679

Verkopen

6 020

Aankopen

94

Taxatie & Advies

755

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

690

Business cases gebiedsontwikkeling

1 748

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

347

Totaal

21 660

Opbrengst overige departementen (€ 500 000)

De opbrengst betreft grotendeels vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van Rijkswaterstaat, Rijksgebouwendienst en Defensie.

Opbrengsten derden (€ 700 000)

De betreffende opbrengsten zijn te verdelen naar 3 afnemerscategorieën:

  • Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) in verband met ICT-dienstverlening (€ 450 000);

  • Opbrengsten uit diensten voor het verstrekken van schatkistleningen aan onderwijsinstellingen (€ 50 000);

  • Opbrengst activiteiten in verband met onbeheerde nalatenschappen (€ 200 000).

Rentebaten (€ 10 000)

De rentebaten zijn vastgesteld op basis van een rentevoet van 1%.

Toelichting op de lasten

Personeel (€ 16,2 miljoen)

De personele kosten 2011 zijn vanuit 2 componenten samengesteld. Het betreffen:

  • Personeel, bedrag € 16,1 miljoen betrekking hebbende op 257 fte’s. De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 63 000;

  • Uitzendkrachten (€ 100 000).

Materieel (€ 6,1 miljoen)

De materiële kosten 2011 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.

Materiële kosten – categorieën

Bedrag

(* € 1 000)

Automatisering

1 400

Huren Rijksgebouwendienst

1 375

Huisvesting

800

Opleiding en wervingskosten

420

Reis- en verblijfkosten

644

Communicatie

350

Overig

1 155

Totaal

6 144

Rentelasten (€ 6 000)

De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen (gebruik leenfaciliteit). De daadwerkelijke rentepercentages zijn afhankelijk van het startjaar en de looptijden van de leningen. Het gemiddeld gehanteerde rentepercentage bedraagt 4%.

Afschrijvingskosten (€ 392 000)

De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachte (vervangings-) investeringen. In onderstaande tabel zijn de betreffende afschrijvingskosten uitgesplitst naar activagroep. Tevens is hierbij de gehanteerde (totale) afschrijvingstermijn vermeld.

Activa groepen

afschrijvings termijnen

Bedrag

(* € 1 000)

Verbouwingen

10 jaar

29

Meubilair

10 jaar

31

Kantoormachines

5 jaar

5

Computer apparatuur

3 jaar

293

Telecommunicatie apparatuur

7 jaar

11

Voertuigen

4 jaar

13

   

Software

3 jaar

9

Licenties

3 jaar

1

Totaal

 

392

Saldo van baten en lasten (€ 139 000)

Uitgaande van de aanname dat op 31 december 2010 het RVOB een maximaal toegestaan eigen vermogen (5% regeling) heeft, dan zal het saldo van baten en lasten worden afgedragen aan de algemene middelen.

4.2.2 Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1 000)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1. Rekening courant RHB 1/1

3 270

4 234

1 307

882

954

726

721

        

2. Totaal operationele kasstroom

1 847

– 962

270

290

472

507

510

        

3a. –/– Totaal investeringen

– 570

– 188 223

– 24 425

– 512

– 445

– 320

– 500

3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

50

      

3. Totaal investeringskasstroom

– 520

– 188 223

– 24 425

– 512

– 445

– 320

– 500

        

4a. –/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

– 1 963

– 113

– 139

– 48

– 46

– 97

4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement

 

756

     

4c. –/– Aflossingen op leningen

– 363

– 363

– 157

– 79

– 207

– 146

– 146

4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit

 

187 828

24 000

512

  

500

4. Totaal financieringskasstroom

– 363

186 258

23 730

294

– 255

– 192

257

        

5. Rekening courant RHB 31/12

4 234

1 307

882

954

726

721

988

Toelichting

  • 1. Het jaar 2009 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens.

  • 2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).

  • 3.a De investeringen hebben grotendeels betrekking op RVOB / directie Ontwikkeling. Het betreft aankoop van gronden en financiering van plankosten.

  • 4.a De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5% regeling eigen vermogen).

  • 4.c De totale aflossing op leningen ad € 157 000 heeft volledig betrekking op de initiële lening.

  • 4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen, zoals gemeld onder 3.

4.2.3 Doelmatigheidsindicatoren

Indicatoren

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Kostprijzen per product

       

• Pacht

€ 813

€ 696

€ 683

€ 670

€ 657

€ 644

€ 631

• Huur

€ 739

€ 696

€ 683

€ 670

€ 657

€ 644

€ 631

• Erfpacht

€ 662

€ 642

€ 630

€ 618

€ 606

€ 594

€ 582

• Medegebruik / overig

€ 383

€ 375

€ 368

€ 361

€ 354

€ 347

€ 340

• Zakelijke lasten

€ 317

€ 375

€ 368

€ 361

€ 354

€ 347

€ 340

        

Omzet per productgroep (* 1 000)

       

• Homogene producten

€ 12 628

€ 11 924

€ 11 327

€ 11 327

€ 11 327

€ 11 327

€ 11 327

• Heterogene producten

€ 9 201

€ 12 500

€ 11 543

€ 11 543

€ 11 543

€ 11 543

€ 11 543

• Totaal

€ 21 829

€ 24 424

€ 22 870

€ 22 870

€ 22 870

€ 22 870

€ 22 870

Aandeel directe uren

56%

54%

56%

58%

60%

62%

64%

        

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1 246

1 250

1 260

1 270

1 280

1 290

1 300

        

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

268,9

266,9

257,1

257,1

257,1

257,1

257,1

begrotingssterkte

       

Mate van kostendekkendheid

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

        

Saldo van baten en lasten (%)

10%

1%

1%

1%

1%

1%

1%

        

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

85%

70%

70%

70%

70%

70%

70%

        

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

 

7,0

  

7,0

  
        

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Toelichting doelmatigheidskengetallen

Kostprijzen per product

De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het voor betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.

Omzet naar productgroep

RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik / overig en zakelijke lasten. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit in verband met de diversiteit aan activiteiten en inzet van uren binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB

Deze prestatie-indicator geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead ten opzichte van het totale aantal gewerkte uren (bedrijfsvoering, management en beleid).

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.

FTE-totaal

Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte.

Mate van kostendekkendheid

Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften, ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure van 6 weken inhoudelijk worden beantwoord (100%-score).

Licence