De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
De capaciteit van DJI is ondergebracht bij de beleidsartikelen «Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding», «Jeugd» en «Vreemdelingen». DJI levert een bijdrage aan de operationele doelstellingen 13.4, 14.2 en 15.3.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
– Opbrengst moederdepartement | 2 266 590 | 2 111 599 | 2 088 923 | 2 120 600 | 2 137 009 | 2 129 326 | 2 127 540 |
– Opbrengst derden | 69 417 | 121 521 | 114 500 | 103 270 | 71 735 | 72 112 | 72 112 |
– Rentebaten | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
– Bijzondere baten | 11 267 | ||||||
Totaal baten | 2 347 274 | 2 233 370 | 2 203 673 | 2 224 120 | 2 208 994 | 2 201 688 | 2 199 902 |
Lasten | |||||||
– Apparaatskosten | |||||||
• Personele kosten | 1 049 799 | 978 300 | 905 100 | 899 300 | 878 500 | 883 400 | 883 775 |
• Materiële kosten | 1 147 322 | 1 179 043 | 1 178 492 | 1 225 563 | 1 231 773 | 1 213 890 | 1 210 366 |
– Rentelasten | 3 081 | 2 392 | 3 147 | 3 731 | 4 122 | 4 548 | 4 548 |
– Afschrijvingskosten | |||||||
• Materieel | 57 602 | 57 173 | 57 964 | 57 694 | 53 307 | 50 145 | 47 868 |
– Overige kosten | |||||||
• Dotaties voorzieningen | 41 216 | 46 462 | 58 971 | 37 832 | 41 293 | 49 705 | 53 345 |
Totaal lasten | 2 299 020 | 2 263 370 | 2 203 673 | 2 224 120 | 2 208 994 | 2 201 688 | 2 199 902 |
Saldo van baten en lasten | 48 254 | – 30 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | 2,1 | – 1,4 |
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten, ten opzichte van de realisatiecijfers 2009, wordt veroorzaakt door meerdere factoren. De voornaamste zijn:
– de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
– de effecten als gevolg van brandpreventieve maatregelen en de (incidentele) overboeking van jeugdplaatsen naar Jeugd en Gezin;
– het aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen.
Het (negatieve) saldo van baten en lasten in 2010 (€ 30 mln.) wordt opgevangen binnen de exploitatiereserve van DJI (totaal € 63 mln.).
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen, gerelateerd aan de – zie onderdeel kengetallen per operationele doelstelling – opgenomen productieaantallen. Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. In de jaarafspraken tussen het moederdepartement en DJI worden onder meer afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Bekostiging vindt plaats op basis van output (P x Q). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de jaarafspraken. De omvang van de bijdrage wordt hierop afgestemd.
Onderstaand overzicht bevat informatie over de (geraamde) gemiddelde prijs per plaats/per dag.
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Operationele doelstelling 13.4. | |||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit | 216 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 85 | 43 | 43 | 43 | 44 | 44 | 44 |
– FPC’s/forensische zorg | 478 | 480 | 483 | 495 | 496 | 496 | 496 |
– Intramurale for.zorg in GW | 328 | 361 | 362 | 371 | 374 | 374 | 374 |
– Intramurale for.zorg in GGz-inst. | 283 | 290 | 290 | 303 | 306 | 306 | 306 |
Operationele doelstelling 14.2. | |||||||
– Jeugdplaatsen | 436 | 514 | 515 | 518 | 518 | 518 | 518 |
Operationele doelstelling 15.3. | |||||||
– Vreemdelingenbewaring | 170 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 |
– Uitzetcentra | 170 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 |
In het algemeen geldt dat de dagprijzen per 2010 over de hele linie stijgen ten opzichte van 2009 als gevolg van:
– de loon- en prijsbijstellingen
– de intensivering van (brand-)veiligheidsmaatregelen
– het opnemen van de financiën betreffende het Pieter Baan Centrum als opslag in de dagprijzen van de overige producten
– het verlagen van de productietaakstelling en het creëren van (goedkopere) reservecapaciteit, waardoor de vaste kosten aan een lager aantal producten worden toegerekend
– het aanpassen van de verdeelsleutels voor de toerekening van de overheadkosten aan de producten in verband met nieuwe capaciteitsvormen (zoals reservecapaciteit).
Specifiek geldt nog voor de prijsontwikkeling van de extramurale capaciteit dat deze daalt als gevolg van het in de tweede helft van 2010 schrappen van de executiemodaliteit «elektronische detentie».
Vermenigvuldiging van de kostprijs («P») en de gemiddelde capaciteit («Q») per product(categorie) levert voor de DJI in vergelijking met de meerjarenraming baten en lasten, het volgende beeld op:
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Operationele doelstelling 13.4.: | ||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit | 1 020 068 | 964 909 | 972 977 | 951 093 | 974 484 | 989 081 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 8 273 | 7 806 | 7 716 | 7 916 | 7 992 | 8 084 |
– FPC’s/forensische zorg | 377 669 | 386 601 | 388 593 | 379 073 | 374 192 | 369 826 |
– TBS extramuraal inkoop ambulante zorg | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
– Intramurale forensische zorg in GW | 92 236 | 92 582 | 94 867 | 95 684 | 95 632 | 95 602 |
– Intramurale forensische zorg in GGz-inst. | 133 432 | 158 355 | 175 138 | 177 283 | 177 194 | 177 212 |
Operationele doelstelling 14.2.: | ||||||
– Jeugd plaatsen | 248 081 | 220 334 | 254 483 | 258 343 | 263 159 | 263 109 |
Operationele doelstelling 15.3.: | ||||||
– Vreemdelingenbewaring | 135 076 | 122 033 | 122 422 | 122 423 | 122 298 | 122 258 |
– Uitzetcentra | 38 651 | 35 778 | 35 885 | 35 888 | 35 851 | 35 840 |
Subtotaal volgens p x q | 2 093 489 | 2 028 400 | 2 092 082 | 2 067 702 | 2 090 805 | 2 101 012 |
Opbrengst derden 1 | 91 771 | 84 750 | 73 520 | 71 985 | 72 362 | 72 362 |
Verhuurcapaciteit België | 30 000 | 30 000 | 30 000 | |||
Overig niet in PxQbegrepen | 48 110 | 60 523 | 28 518 | 69 307 | 38 521 | 26 528 |
Totaal lasten | 2 263 370 | 2 203 673 | 2 224 120 | 2 208 994 | 2 201 688 | 2 199 902 |
Toelichting
In bovenstaande tabel is per operationele doelstelling de uitkomst volgens de P x Q -systematiek gepresenteerd. De per operationele doelstelling gepresenteerde reeks loopt min of meer parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. De onder de post «niet in P x Q begrepen» bedragen hebben met name betrekking op de (incidentele) kosten in het kader van flankerend beleid, afkoop boekwaarde alsmede de kosten verbonden aan de staatsrechtelijke hervorming Nederlandse Antillen. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,3 mln ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen.
Opbrengst derden
De opbrengst derden kunnen als volgt worden gespecificeerd:
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten arbeid | 15 489 | 18 621 | 23 121 | 25 801 | 25 171 | 25 548 | 25 548 |
Opbrengst verdrag België | 30 000 | 30 000 | 30 000 | ||||
Diverse opbrengsten | 53 928 | 72 900 | 61 379 | 47 469 | 46 564 | 46 564 | 46 564 |
Totaal opbrengsten | 69 417 | 121 521 | 114 500 | 103 270 | 71 735 | 72 112 | 72 112 |
Opbrengsten arbeid
Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid, zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
Opbrengst verdrag België
Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het gehele beheer van de inrichting tegen betaling blijft verzorgen. Het gaat hier om ten minste 500 detentieplaatsen.
Diverse opbrengsten
De «Diverse opbrengsten» betreffen voornamelijk de opbrengsten van het vreemdelingenvervoer voor de DT&V/IND, de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
De geraamde opbrengsten zijn in 2010 en 2011 incidenteel hoger als gevolg van het tijdelijk beschikbaar stellen van capaciteit ten behoeve van de gesloten jeugdzorg van de Minister voor Jeugd en Gezin.
Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door van het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld percentage van 0,6%.
Lasten
Personele kosten
Met als doel inzicht te geven in de raming en de realisatie van de personele kosten wordt het volgende overzicht gepresenteerd.
DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (d.w.z. inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. De hiermee gemoeide kosten zijn begrepen onder de post «overig personeel».
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 52 578 | 54 100 | 54 100 | 54 100 | 54 100 | 54 100 | 54 100 |
Aantal fte’s | 17 221 | 16 600 | 15 865 | 15 839 | 15 548 | 15 730 | 15 826 |
P x Q ambtelijk personeel | 945 107 | 898 300 | 858 100 | 856 300 | 841 500 | 850 400 | 855 775 |
Overig personeel | 104 692 | 80 000 | 47 000 | 43 000 | 37 000 | 33 000 | 28 000 |
Totaal (x € 1 000) | 1 049 799 | 978 300 | 905 100 | 899 300 | 878 500 | 883 400 | 883 775 |
Toelichting
In de raming is onder meer rekening gehouden met de inzet van «ingehuurd (extern) personeel» bij de sector Bijzondere Voorzieningen. Opgemerkt wordt dat de raming per 2011 een voorlopig karakter kent. Dat komt omdat de personele consequenties van onder andere de capaciteitsramingen van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), zich nog niet volledig hebben vertaald in een aanpassing van de personele meerjarenraming. Dit geschiedt op basis van concrete plannen van aanpak (onder andere het Masterplan GW).
Materiële kosten
Onder deze post zijn de reguliere exploitatiekosten van DJI begrepen. In het algemeen geldt dat de gepresenteerde reeks min of meer parallel loopt met de ontwikkeling van de capaciteit.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting | 276 304 | 292 283 | 315 334 | 325 267 | 336 149 | 340 616 | 344 616 |
Financiering particuliere inrichtingen | 399 461 | 382 530 | 383 720 | 409 485 | 405 227 | 399 773 | 395 739 |
Inkoopplaatsen forensische zorg | 145 977 | 186 978 | 197 535 | 214 104 | 215 660 | 214 429 | 214 454 |
Overig | 325 580 | 317 252 | 281 903 | 276 707 | 274 737 | 259 072 | 255 557 |
Totaal | 1 147 322 | 1 179 043 | 1 178 492 | 1 225 563 | 1 231 773 | 1 213 890 | 1 210 366 |
De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur en serviceovereenkomsten. De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft in hoofdzaak de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en Tbs-inrichtingen alsmede de Tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. Verder is in de tabel rekening gehouden met de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader.
Onder de post «Overig» zijn onder meer begrepen de kosten van de justitieel ingeslotenen in de rijksinrichtingen (onder andere voeding), (overige) huisvesting (onder andere energie en water), de kosten van de arbeid (onder andere materialen), de inhuur van deskundigen/adviseurs alsmede de overige exploitatiekosten betreffende DJI.
Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 3,7% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.
Afschrijvingen
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:
• inventaris/installaties 5–10 jaar
• computerhard- en software 3–5 jaar
• vervoermiddelen 4–5 jaar
• overige materiële vaste activa 2–5 jaar
• immateriële vaste activa 2–5 jaar
Dotaties aan voorzieningen
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties voor Functioneel Leeftijdsontslag (FLO). In 2011 is tevens rekening gehouden met een bedrag van € 15 mln. in verband met de afkoop boekwaarde van de van de RGD gehuurde panden.
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening Courant RHB 1 januari | 84 467 | 107 703 | 91 487 | 82 546 | 79 542 | 104 837 | 127 362 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 91 945 | 16 425 | 26 300 | 25 426 | 53 500 | 54 900 | 54 900 |
3a | Totale investeringen | – 89 446 | – 60 000 | – 57 000 | – 42 000 | – 42 000 | – 42 000 | – 42 000 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 33 377 | ||||||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 56 069 | – 60 000 | – 57 000 | – 42 000 | – 42 000 | – 42 000 | – 42 000 |
4a | eenmalige uitkering aan departement | |||||||
4b | eenmalige uitkering door departement | |||||||
4c | aflossing op leningen | – 12 640 | – 12 641 | – 18 241 | – 16 430 | – 21 205 | – 25 375 | – 25 375 |
4d | beroep op leenfaciliteit | 40 000 | 40 000 | 30 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 12 640 | 27 359 | 21 759 | 13 570 | 13 795 | 9 625 | 9 625 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december | 107 703 | 91 487 | 82 546 | 79 542 | 104 837 | 127 362 | 149 887 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.
Omschrijving | x € 1 000 |
---|---|
Uitbreiding: | |
Verbouw en nieuwbouw | 4 500 |
Inventaris/installaties | 2 500 |
Automatisering | 1 000 |
Vervoermiddelen | 400 |
Overige materiële activa | – |
Subtotaal | 8 400 |
Vervanging: | |
Verbouw en nieuwbouw | 25 500 |
Inventaris/installaties | 12 500 |
Automatisering | 8 600 |
Vervoermiddelen | 2 000 |
Overige materiële activa | – |
Totaal | 57 000 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Garanties
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Garantieplafond | |||||||
Uitstaand risico per 1-1 | 77,2 | 73,6 | 56,2 | 52,9 | 49,4 | 45,8 | 44,5 |
Vervallen of te vervallen garanties | – 3,6 | – 3,8 | – 3,3 | – 3,5 | – 3,6 | – 1,3 | – 1,4 |
Verleende of te verlenen garanties | |||||||
Overgedragen garanties aan J&G | – 13,6 | ||||||
Uitstaand risico per 31-12 | 73,6 | 56,2 | 52,9 | 49,4 | 45,8 | 44,5 | 43,1 |
Het feitelijke risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities leningen bij externe financiers af te sluiten.
In 2010 is een deel van de lopende garantieverplichtingen overgedragen aan de Minister voor Jeugd en Gezin. Deze overdracht vindt plaats in het kader van de scheiding van straf- en civielrechtelijk geplaatste pupillen.
Conform het aangescherpte rijksbeleid worden geen nieuwe garanties ten behoeve van externe geldgevers meer afgegeven. De particuliere JJI’s hebben op vrijwillige basis toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën. Voor de financiering van investeringen kunnen de toegelaten inrichtingen een beroep doen op de leenfaciliteit. Indien een beroep wordt gedaan op de leenfaciliteit staat het Ministerie van Justitie garant voor het nakomen van de verplichting.
Overzicht verplichtingen volgend uit het beroep op de leenfaciliteit Ministerie van Financiën door particuliere JJI’s:
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitstaand risico per 1-1 | – | 36,8 | 75,2 | 85,1 | 80,9 | 76,6 | 72,2 |
Vervallen of te vervallen garanties | – | – 0,6 | – 2,1 | – 4,2 | – 4,3 | – 4,4 | – 4,5 |
Verleende of te verlenen garanties | 36,8 | 39,1 | 12,0 | ||||
Uitstaand risico per 31-12 | 36,8 | 75,2 | 85,1 | 80,9 | 76,6 | 72,2 | 67,7 |
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Detentiecentrum Rotterdam | – | 5,9 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 |
Justitieel Complex Schiphol | – | – | – | 1,8 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Penitentiaire inrichting Zaanstad | – | – | – | – | – | nnb | nnb |
Totaal | – | 5,9 | 8,6 | 10,4 | 15,6 | 15,6 | 15,6 |
Toelichting
Het detentiecentrum Rotterdam is medio 2010 opgeleverd. Vanaf 2011 worden de kosten van het detentiecentrum geraamd op € 8,6 mln. bij een bezetting van 400 gedetineerden. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de kosten voor de verzorging van de gedetineerden opgenomen.
De bouw van het Justitieel Complex Schiphol is in 2010 gegund. In dit complex worden naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank gehuisvest. De oplevering vindt naar verwachting plaats in het vierde kwartaal 2012. Het aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 7 mln. Ten aanzien van «Zaanstad» kan – gelet op de stand van zaken – nog geen kostenindicatie worden gegeven.
Kengetallen per operationele doelstelling
Capaciteiten en prijzen
Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en Tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van p x q) van DJI plaats.
Operationele doelstelling 13.4
Het bestrijden van criminaliteit met een effectieve en doelmatige tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 13 593 | 12 230 | 12 539 | 12 419 | 12 601 | 12 815 | 12 815 |
– uitvoeringsverschillen | 229 | 126 | |||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2010: | |||||||
– buiten gebruik stellen MPC plaatsen | – 84 | – 604 | – 415 | – 610 | – 610 | – 457 | |
– herstellen omvang strategische reserve | 413 | ||||||
– van reg.cap. naar res.capaciteit 5,1% | – 413 | ||||||
– versnellen leegstand te sluiten locaties | – 208 | – 208 | |||||
– nader te bepalen te sluiten locaties | – 376 | – 376 | – 376 | ||||
– tijdelijk aan te houden capaciteit | – 90 | – 35 | |||||
– omzetten reg.capaciteit (ivm arr.pol.bur.) | – 45 | – 45 | – 45 | – 45 | – 45 | – 45 | |
– in bewaring gestelden op pol.bureaus | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 13 822 | 12 272 | 11 727 | 11 796 | 11 525 | 11 794 | 11 982 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 12 578 | 11 717 | 10 963 | 11 019 | 10 826 | 11 030 | 11 183 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 64 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
– capaciteit t.b.v. internationale tribunalen | 96 | 96 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Aan te houden (tijdelijke) capaciteit: | |||||||
– reservecapaciteit | 285 | 389 | 580 | 593 | 515 | 580 | 615 |
– in stand te houden capaciteit | 799 | ||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 216 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 | 231 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 1 089,7 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 1 001,6 | 937,2 | 944,5 | 926,3 | 946,6 | 959,5 | |
– reservecapaciteit | 18,5 | 27,5 | 28,1 | 24,4 | 27,5 | 29,2 | |
Bezettingsgraad (in %) 1 | 90,4 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 is de productietaakstelling neerwaarts bijgesteld als gevolg van de verwachte lagere behoefte aan sanctiecapaciteit binnen het gevangeniswezen. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de aan te houden (tijdelijke) reserve capaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 130,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 642 | 697 | 704 | 708 | 719 | 719 | 719 |
– uitvoeringsverschillen | – 27 | – 83 | |||||
-beëindigen ED als sanctiemodaliteit | – 82 | – 163 | – 162 | – 164 | – 164 | – 167 | |
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2010 | – 6 | – 43 | – 53 | – 57 | – 54 | – 44 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 615 | 526 | 498 | 493 | 498 | 501 | 508 |
Verdeeld naar: | |||||||
(B)PP met of zonder ET 1 | 466 | 435 | 498 | 493 | 498 | 501 | 508 |
ED | 149 | 91 | |||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1, – ) | 85 | 43 | 43 | 43 | 44 | 44 | 44 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 19,1 | 8,3 | 7,8 | 7,7 | 8,0 | 8,0 | 8,2 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 is de productietaakstelling neerwaarts bijgesteld op grond van de verwachte lagere behoefte aan extramurale capaciteit. Voorts is in de tabel rekening gehouden met de effecten van het in de tweede helft van 2010 beëindigen van ED als sanctiemodaliteit. Het stopzetten leidt tot een hogere bezetting bij de intramurale sanctiecapaciteit.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 084 | 2 190 | 2 223 | 2 232 | 2 230 | 2 230 | 2 230 |
– uitvoeringsverschillen | – 34 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2010: | |||||||
– nader te bepalen te sluiten locaties/af te stoten | – 50 | – 100 | – 100 | – 100 | |||
– omzetten reg.cap. naar reserve capaciteit | – 73 | – 71 | – 81 | – 148 | – 206 | ||
– reserve capaciteit | 73 | 71 | 81 | 148 | 206 | ||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 084 | 2 156 | 2 223 | 2 182 | 2 130 | 2 130 | 2 130 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks Tbs-klinieken | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 |
– particuliere Tbs-klinieken | 1 383 | 1 456 | 1 467 | 1 428 | 1 366 | 1 299 | 1 241 |
Inkoop GGZ en Gehandicaptenzorg | 274 | 273 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
Aan te houden (tijdelijke) reservecapaciteit (part.) | 73 | 71 | 81 | 148 | 206 | ||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
Inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 478 | 480 | 483 | 495 | 496 | 496 | 496 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 363,6 | 377,7 | 379,1 | 381,3 | 370,7 | 358,9 | 348,6 |
– reservecapaciteit | 7,5 | 7,3 | 8,3 | 15,2 | 21,2 | ||
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %) 1 | 94,6 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Op grond van de PMJ uitkomsten 2010 is de capaciteitstaakstelling bijgesteld. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de aan te houden (tijdelijke) capaciteit. Het gaat hier om reservecapaciteit die tegen een gereduceerd tarief (gemiddeld € 282,– per plaats/per dag) in het kader is opgenomen.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 194 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– uitvoeringsverschillen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 194 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 328 | 361 | 362 | 371 | 374 | 374 | 374 |
Totaal kaders p x q (x € 1 miljoen) | 23,2 | 92,2 | 92,6 | 94,8 | 95,7 | 95,6 | 95,6 |
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 038 | 1 331 | 1 582 | 1 582 | 1 585 | 1 585 | 1 585 |
– uitvoeringsverschillen | – 2 | – 72 | – 88 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 036 | 1 259 | 1 494 | 1 582 | 1 585 | 1 585 | 1 585 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 925 | 1 011 | 1 174 | 1 262 | 1 262 | 1 262 | 1 262 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 111 | 248 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 283 | 290 | 290 | 303 | 306 | 306 | 306 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 107,0 | 133,4 | 158,4 | 175,1 | 177,3 | 177,2 | 177,2 |
Toelichting
De geraamde groei van het aantal intramurale plaatsen zal in 2011 naar verwachting niet volledig kunnen worden gerealiseerd. Compensatie vindt plaats door intensivering van de ambulante zorg. Naast de inkoop van de genoemde intramurale plaatsen, zal voor circa € 40 mln. ambulante zorg worden ingekocht ten behoeve van personen met een strafrechtelijke titel die niet in een justitiële inrichting zijn opgenomen. Dit is per 2010 – als gevolg van de autonome groei van de forensische zorg – circa € 10 mln. meer dan opgenomen in de begroting 2010.
Operationele doelstelling 14.2
Het voorkomen dat jeugdigen delicten plegen èn wanneer zij dat wel doen, niet in herhaling vervallen (het verminderen van recidive).
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 925 | 1 523 | 1 667 | 1 667 | 1 667 | 1 667 | 1 667 |
– uitvoeringsverschillen | 27 | ||||||
– schrappen STP’s als aparte entiteit 1 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | |
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2010: | |||||||
– omzetten reguliere capaciteit in res.capaciteit | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | ||
– reservecapaciteit | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||
– tijdelijke uitleen capaciteit aan Jeugd en Gezin | – 151 | – 151 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 952 | 1 331 | 1 475 | 1 626 | 1 626 | 1 626 | 1 626 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 990 | 763 | 523 | 598 | 598 | 633 | 633 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 865 | 555 | 529 | 639 | 670 | 670 | 670 |
– inkoopplaatsen (niet justitieel) | 28 | ||||||
Aan te houden (tijdelijke) capaciteit: | |||||||
– reservecapaciteit | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||
– in stand te houden capaciteit | 13 | 123 | 89 | 58 | 23 | 23 | |
Scholing- en trainingsprogramma’s (STP’s)1 | 69 | ||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 436 | 514 | 515 | 518 | 518 | 518 | 518 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag STP’s1 | 32 | ||||||
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 299,7 | 247,4 | 197,7 | 234,0 | 239,5 | 246,2 | 246,1 |
– reserve capaciteit | 15,7 | 15,7 | 15,8 | 15,7 | 15,7 | ||
– in stand te houden capaciteit | 0,7 | 6,5 | 4,7 | 3,0 | 1,2 | 1,2 | |
– STP’s1 | 0,8 | ||||||
Bezettingsgraad ( in %) 2 | 67,4 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in JJI’s weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd als gevolg van de verwachte lagere behoefte aan strafrechtelijke capaciteit. De lagere behoefte wordt veroorzaakt door een daling van de instroom van strafrechtelijke jeugdigen in combinatie met de beëindiging van plaatsing van civielrechtelijke jeugdigen. Volgens het Prognosemodel Justitiële Ketens 2010 (PMJ) loopt het overschot aan JJI-capaciteit, zijnde het verschil tussen de beschikbare capaciteit en de uitkomsten van de PMJ 2010 op. Om vraag en aanbod meer met elkaar in evenwicht te brengen, wordt een Toekomstplan opgesteld waarin een visie op flexibel capaciteitsmanagement en capacitaire maatregelen om het overschot af te bouwen, zijn opgenomen. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de aan te houden capaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 144,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt eveneens een tarief van € 144,– per plaats/per dag.
Operationele doelstelling 15.3
Een effectieve en zorgvuldige uitvoering van het vreemdelingentoezicht, grenstoezicht en terugkeerbeleid, opdat een vreemdeling die niet of niet meer rechtmatig in Nederland verblijft, Nederland zelfstandig of gedwongen verlaat.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 185 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 |
– uitvoeringsverschillen | |||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2010: | |||||||
– omzetten in bew. gestelden op pol.bureaus | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
– omz. in stand te houden cap. korte termijn | – 274 | – 370 | – 370 | – 370 | – 370 | – 370 | |
– omz. in stand te houden cap. lange termijn | 274 | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 185 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 | 2 181 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 96 | 196 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1 648 | 1 564 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 25 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Aan te houden (tijdelijke) capaciteit: | |||||||
– reservecapaciteit | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 |
– in stand te houden cap. korte termijn inzetbaar | 314 | 40 | 179 | 179 | 179 | 179 | 179 |
– in stand te houden cap. lange termijn inzetbaar | 274 | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 | |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 170 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 135,6 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 126,9 | 110,0 | 110,3 | 110,3 | 110,2 | 110,2 | |
– reservecapaciteit | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | |
– in stand te houden cap. korte termijn inzetbaar | 1,1 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |
– in stand te houden cap. lange termijn inzetbaar | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | |
Bezettingsgraad ( in %) 1 | 72,6 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd als gevolg van de verwachte lagere behoefte aan capaciteit. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 132,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Deze capaciteit bestaat uit snel in te zetten reserveplaatsen. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit korte en lange termijn geldt een tarief van respectievelijk € 76,– en € 17,– per plaats/per dag.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 596 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
– uitvoeringsverschillen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 596 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– uitzetcentra | 482 | 486 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 |
Aan te houden (tijdelijke) capaciteit: | |||||||
– reservecapaciteit | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
– in stand te houden cap. korte termijn inzetbaar | 86 | 86 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 170 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 37,0 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 34,9 | 30,2 | 30,3 | 30,3 | 30,3 | 30,3 | |
– reservecapaciteit | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | |
– in stand te houden cap. korte termijn inzetbaar | 2,4 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Toelichting
Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 132,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt een tarief van € 76,– per plaats/per dag.