Base description which applies to whole site

1. LEESWIJZER

Algemeen

In deze leeswijzer wordt kort ingegaan op de beleidsagenda en de baten-lastendiensten. Daarnaast wordt stilgestaan bij enkele specifieke onderwerpen zoals de budgetflexibiliteit, meetbare gegevens en de planning beleidsdoorlichtingen.

Beleidsagenda

In de beleidsagenda staan de speerpunten voor het jaar 2011. Vanwege het demissionaire kabinet is de begroting 2011 beleidsarm. Verder is in de beleidsagenda een financieel overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties.

Begrotingsstructuur en budgettaire gevolgen van beleid

De structuur van de begroting is in 2010 aangepast en de ontwerpbegroting 2011 volgt deze structuur. Als gevolg van deze structuurwijziging zijn geen budgettaire gegevens beschikbaar voor het jaar 2009. Om deze reden is het jaar 2009 in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid weggelaten.

Diensten die een baten-lastenstelsel voeren

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kent in 2011 zeven baten-lastendiensten. Beleidsmatig zijn de baten-lastendiensten terug te vinden bij de operationele doelstellingen van de verschillende beleidsartikelen. De paragraaf over de baten-lastendiensten presenteert de voorgeschreven financiële overzichten ter toelichting op de begrotingsstaat van deze diensten. De baten-lastendienst Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) wordt in 2010 opgeheven en komt niet terug in de ontwerpbegroting 2011.Tevens zijn er twee tijdelijke baten-lastendiensten bijgekomen te weten Logius en 4FM.

Baten-lastendiensten van BZK in 2011
 

beleidsartikel

bijlage

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)

31.3/33.3

5.1

Centrale Archief Selectiedienst (CAS)

37.3

5.2

Korps landelijke politiediensten (KLPD)

23.2

5.3

Logius

33.3

5.4

P-Direkt

39.1

5.5

Werkmaatschappij (WM)

39.1

5.6

4FM

 

5.7

Budgetflexibiliteit

In de begroting is de informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen in de tabellen betreffende de budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabellen is aangegeven welk deel van de totale programma-uitgaven op een beleidsdoelstelling juridisch verplicht is, maar ook per operationele doelstelling welk deel juridisch verplicht is.

Meetbare gegevens

Voor zover mogelijk zijn bij alle beleidsartikelen meetbare gegevens opgenomen. Waar geen meetbare gegevens zijn opgenomen, wordt uitgelegd waarom dit het geval is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer meerdere partijen betrokken zijn bij de verwezenlijking van de doelstelling. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in die situatie slechts in beperkte mate betrokken en financiert in sommige gevallen alleen een onafhankelijke organisatie. Ook wanneer er sprake is van uitvoering van specifieke wet- en regelgeving, zijn geen meetbare gegevens opgenomen. In sommige gevallen zijn meetbare gegevens zowel van toepassing op een algemene doelstelling als op een operationele doelstelling. In dat geval worden deze één keer vermeld en wordt op andere plekken een verwijzing opgenomen.

Tabel beleidsartikelen zonder meetbare gegevens

Artikel 21

Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

  

Artikel 23

Veiligheidsregio’s en Politie

Operationele doelstelling 2

Korps landelijke politie diensten (KLPD)

Artikel 25

Veiligheid en Bestuur

Operationele doelstelling 1

Veiligheid en Bestuur

Artikel 29

IOOV

  

Artikel 31

Bestuur en Democratie

Operationele doelstelling 4

Constitutionele zaken

  

Operationele doelstelling 5

Kiesraad

Artikel 35

Arbeidszaken overheid

Operationele doelstelling 3

Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen

Planning beleidsdoorlichting

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de integrale planning van evaluatieonderzoek voor 2011 verder vervolmaakt. Conform de regelgeving van het Ministerie van Financiën is een integrale planning van beleidsdoorlichtingen opgesteld en opgenomen in de deze begroting. Door de planning van de beleidsdoorlichting aan te passen op de evaluaties die op instrumentniveau worden uitgevoerd, krijgt de beleidsdoorlichting een logische positie in de tijd. Er kan meer gebruik gemaakt worden van de uitkomsten van de evaluaties en beleidsdoorlichtingen in het beleidsvormingsproces. Dit komt de kwaliteit en zeggingskracht van de beleidsdoorlichting ten goede.

Licence