13.1 Algemene doelstelling: het genereren van inkomsten voor de financiering van het onderwijs
Omschrijving
Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie. Maar burgers hebben ook persoonlijk profijt van scholing. Daarom vraagt de overheid een bijdrage in de kosten van het onderwijs. OCW vraagt lesgeld aan de deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (bol) van het mbo en het voortgezet algemeen volwassenen onderwijs (vavo) die op 1 augustus van het schooljaar 18 jaar of ouder zijn. Deze groepen worden geacht zelf de kosten van het onderwijs te kunnen betalen, al dan niet met behulp van een tegemoetkoming in de bijdrage of door compensatie via studiefinanciering.
Verantwoordelijkheid van de minister
De minister is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs. Omdat de maatschappij baat heeft bij geschoolde burgers draagt de overheid een groot deel van de kosten voor het volgen van kwalitatief goed onderwijs. Het individu heeft echter ook profijt van scholing en betaalt daarom lesgeld.
Externe factoren
Demografische ontwikkelingen.
Meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
Deze zijn opgenomen in paragraaf 13.3.1.
13.2 Budgettaire gevolgen van beleid
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 297 | 6 630 | 6 508 | 5 565 | 5 574 | 5 995 | 6 400 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 6 297 | 6 630 | 6 508 | 5 565 | 5 574 | 5 995 | 6 400 | |
• | Uitvoeringsorganisatie DUO | 6 297 | 6 630 | 6 508 | 5 565 | 5 574 | 5 995 | 6 400 |
Ontvangsten lesgeld | 187 195 | 193 816 | 217 044 | 229 400 | 234 300 | 237 700 | 241 800 |
13.3 Operationele beleidsdoelstelling
13.3.1 Vragen van een bijdrage in de kosten van het onderwijs aan deelnemers van 18 jaar en ouder
Motivering
De individuele burgers hebben persoonlijk profijt van scholing. Daarom kan aan hen een bijdrage in de kosten van onderwijs worden gevraagd.
Instrumenten
De overheid vraagt lesgeld aan deelnemers in de bol en het vavo die op 1 augustus van het schooljaar 18 jaar of ouder zijn.
Meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bol/vo | 188 532 | 197 262 | 209 600 | 224 900 | 234 500 | 236 700 | 236 100 | 234 800 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel lesgeld
Toelichting:
Deze indicator geeft een beeld van het bereik van de regeling. Er zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld, omdat het aantal lesgeldplichtigen een afgeleide is van de demografische ontwikkelingen en de keuze van opleiding door de studerenden/leerlingen.
In de les- en cursusgeldwet is vastgelegd voor wie, wanneer en op welke wijze het lesgeld wordt vastgesteld. De hoogte van dit lesgeld wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de algemene prijsontwikkeling. Onderstaande tabel geeft de verwachte ontwikkeling van het lesgeld aan.
2009/10 | 2010/11 | 2011/12 | 2012/13 | 2013/14 | 2014/15 | 2015/2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lesgeld | 1 013 | 1 031 | 1 043 | 1 059 | 1 075 | 1 091 | 1 107 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2016: raming lesgeld
Raming ontvangsten lesgeld
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lesgeld | 187,2 | 193,8 | 217,0 | 229,4 | 234,3 | 237,7 | 241,8 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel lesgeld
13.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Onderzoek Onderwerp | AD of OD | Start Afgerond | Vindplaats | |
---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | – | – | – | – |
Effectenonderzoek ex post | – | – | – | – |
Overig evaluatieonderzoek | – | – | – | – |