Base description which applies to whole site

ARTIKEL 12. TEGEMOETKOMING ONDERWIJSBIJDRAGE EN SCHOOLKOSTEN

12.1 Algemene doelstelling: de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat (ouders van) leerlingen in het voortgezet onderwijs, deelnemers in de beroepsopleidende leerweg en studenten aan een lerarenopleiding de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen.

Omschrijving

Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie en de maatschappelijke participatie van burgers. OCW waarborgt met de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) de toegankelijkheid van en de deelname aan het onderwijs door de financiële belemmeringen van deelname weg te nemen voor de volgende doelgroepen:

  • Ouders van deelnemers aan de beroepsopleidende leerweg (bol) in het mbo tot 18 jaar, van leerlingen aan het niet volledig en rechtstreeks bekostigd voortgezet onderwijs (vo) en van minderjarigen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) (TS17-);

  • Scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder (vo18+);

  • Leerlingen (ook deeltijd) in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs (TS18+ vavo en (voortgezet) speciaal onderwijs);

  • Studenten aan de lerarenopleiding die geen recht (meer) hebben op studiefinanciering op grond van de WSF 2000 (TS18+, tlo).

Verantwoordelijkheid van de minister

De minister is direct verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland. Ouders zijn ervoor verantwoordelijk dat hun kind onderwijs volgt. Daar waar ouders gezien hun inkomen niet draagkrachtig genoeg zijn om de kosten van hun schoolgaande (minderjarige) kinderen alleen te dragen, voorziet de overheid in een (gedeeltelijke) tegemoetkoming. Vanaf 18 jaar ligt de verantwoordelijkheid voor het volgen van onderwijs primair bij de leerling of student zelf. Hij/zij komt dan zelf in aanmerking voor een tegemoetkoming.

  • Demografische ontwikkelingen;

  • De conjuncturele ontwikkeling (gebruik van de regeling);

  • De beheersing van het prijsniveau van de schoolkosten;

  • De attitude ten opzichte van de regeling (wel of niet gebruik).

Externe factoren

Meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

Tabel 12.1 Onderwijsdeelname naar leeftijd
 

15 jaar

16 jaar

17 jaar

Deelnamepercentage 2009

99%

99%

95%

Bron: OCW (DUO), Leerlingen- en studententelling 2009

Toelichting:

Het beleid is gericht op optimalisering van de deelname van burgers aan het onderwijs. De WTOS draagt hieraan bij door de financiële toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen. De onderwijsdeelname geeft hierbij een indicatie van de toegankelijkheid.

12.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12.2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 (x € 1 000)
  

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

162 639

140 461

133 359

122 689

122 561

123 981

124 881

Waarvan garantieverplichtingen

       

Totale uitgaven

162 639

140 461

133 359

122 689

122 561

123 981

124 881

         

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

135 865

110 939

106 291

96 434

96 333

96 739

97 639

TS 17-

70 983

38 380

34 640

31 800

31 000

30 700

30 700

VO 18+

63 445

71 237

70 329

63 634

64 333

65 039

65 939

waarvan niet-relevante uitgaven

1 632

10 834

1 830

2 500

2 500

2 600

2 600

TS 18+ vavo

1 437

1 322

1 322

1 000

1 000

1 000

1 000

         

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

9 600

10 064

9 914

11 400

11 400

11 400

11 400

TS 18+ tlo

9 600

10 064

9 914

11 400

11 400

11 400

11 400

         

Programma-uitgaven overig

17 174

19 458

17 154

14 855

14 828

15 842

15 842

Uitvoeringsorganisatie DUO

17 174

19 458

17 154

14 855

14 828

15 842

15 842

Totaal ontvangsten

15 525

9 400

8 400

8 400

8 400

8 400

8 400

TS 17-

5 295

2 200

1 200

1 200

1 200

1 200

1 200

VO 18+

9 448

6 600

6 600

6 600

6 600

6 600

6 600

TS 18+

782

600

600

600

600

600

600

Toelichting:

De daling van de uitgaven TS17- vanaf 2009 houdt grotendeels verband met beleidswijzigingen. Na invoering van de gratis schoolboeken met ingang van het schooljaar 2008–2009 en de integratie TS17- in het kindgebonden budget per 1 januari 2010 vervalt de WTOS geheel voor ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs.

Tabel 12.3 Budget flexibiliteit per operationele doelstelling (x € 1 000)
 

2011

2012

2013

2014

2015

Programma-uitgaven (totaal operationele doelstellingen)

116 205

107 834

107 733

108 139

109 039

Totaal juridisch verplicht

116 205

107 834

107 733

108 139

109 039

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

106 291

96 434

96 333

96 739

97 639

Juridisch verplicht

106 291

96 434

96 333

96 739

97 639

       

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

9 913,54

11 400

11 400

11 400

11 400

Juridisch verplicht

9 913,54

11 400

11 400

11 400

11 400

Toelichting:

Alle uitgaven onder dit artikel zijn wettelijke uitgaven, namelijk gebaseerd op de WTOS. De mate van budgetflexibiliteit wordt bepaald door de mate waarin de wet en de daarop gebaseerde regelingen gewijzigd kunnen worden.

12.3 Operationele beleidsdoelstelling
12.3.1 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

Motivering

Scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar, scholieren in het niet volledig en rechtstreeks bekostigde voortgezet onderwijs, voortgezet algemeen volwassenenonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) financieel in staat stellen om onderwijs te volgen.

• De regeling TS17-.

Instrumenten

Een genormeerde inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de schoolkosten en de onderwijsbijdrage om minder draagkrachtige ouders van bepaalde groepen minderjarige leerlingen en minderjarige mbo-ers bij te staan. Het betreft de groepen waarvan het ouderlijke gezinsinkomen in schooljaar 2010–2011 maximaal circa € 33 700 bedraagt. Boven dit inkomen wordt een glijdende schaal gehanteerd en kunnen ouders in aanmerking komen voor een gedeeltelijke tegemoetkoming.

• De regeling vo18+ voor scholieren van 18 jaar en ouder (tot en met 30 jaar) in het voortgezet onderwijs.

Een inkomensafhankelijke basistoelage voor de kosten van levensonderhoud en een ouderinkomensafhankelijke toelage voor de schoolkosten (bij een gezinsinkomen in schooljaar 2010–2011 van maximaal circa € 33 700, daarboven wordt een glijdende schaal gehanteerd).

• De regeling TS 18+ voor (deeltijd) leerlingen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en (voortgezet) speciaal onderwijs.

Een inkomensafhankelijke tegemoetkoming voor minder draagkrachtige leerlingen in het vavo en voortgezet speciaal onderwijs. Dit is een specifieke regeling waarvoor een beperkte groep studenten in aanmerking komt.

De hoogte van de diverse tegemoetkomingen is genormeerd, DUO informeert de doelgroepen over bovengenoemde regelingen.

Meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.4 Aantal gebruikers per regeling (raming)
 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Aantal gebruikers TS 17-

299 773

235 855

55 144

58 087

57 813

56 369

55 556

55 556

 

waarvan vo

240 188

182 679

     

 

waarvan bol

59 585

53 176

55 144

58 087

57 813

56 369

55 556

55 556

2.

Percentage * gebruikers TS 17-

        
 

vo

25%

19%

      
 

bol

31%

28%

31%

31%

31%

31%

31%

31%

3.

Aantal gebruikers VO 18+

31 889

33 664

34 829

36 192

36 885

37 370

37 711

38 282

4.

Percentage ** gebruikers VO 18+ overige schoolkosten

30%

29%

29%

29%

29%

29%

29%

29%

5.

Aantal gebruikers TS 18+ vavo

2 376

2 564

2 600

2 600

2 600

2 600

2 600

2 600

Bron 2008: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

*

Percentage gebruikers TS17- ten opzichte van het aantal leerlingen tot 18 jaar in het voortgezet onderwijs en de bol in «schooljaar».

**

Percentage ten opzichte van het gemiddeld aantal reguliere betalingen tegemoetkoming WTOS in «kalenderjaar» op grond van hoofdstuk 4 van de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten (WTOS).

Toelichting:

Deze gegevens geven een indicatie van het gebruik van de regeling. Bij de meetbare gegevens per operationele doelstelling zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie ze bedoeld is. Er is in de SCP-publicatie «Geld op de plank. Niet-gebruik van inkomensvoorzieningen» geconstateerd dat het niet-gebruik van de WTOS 37% is (Tweede Kamer, 2006–2007, 24 515, nr. 114). Om dit niet-gebruik terug te dringen, is het grootste gedeelte van de WTOS per 1 januari 2010 in het kindgebonden budget geïntegreerd.

Tabel 12.5 Normbedragen WTOS hoofdstuk III (TS 17-) in euro’s (in schooljaar 2010/2011) *

Schoolkosten

vo-onderbouw

vo-bovenbouw

bol

bekostigd onderwijs

0

0

658,99

overig onderwijs

324,44

324,44

658,99

Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

*

Het betreft de normbedragen bij een maximale tegemoetkoming.

Toelichting:

Bekostigd onderwijs is het onderwijs dat door het Rijk wordt bekostigd op basis van de Wet Voortgezet Onderwijs. Overig onderwijs wordt bekostigd uit private middelen. Met ingang van het schooljaar 2008–2009 zijn deze normbedragen voor leerlingen in het vo verlaagd in verband met de invoering van de gratis schoolboeken. Met ingang van kalenderjaar 2010 zijn de normbedragen voor minderjarige leerlingen in het bekostigd vo verlaagd in verband met de integratie van hoofdstuk 3 van de WTOS in het kindgebonden budget.

Raming uitgaven TS17-

Tabel 12.6 Uitgaven TS17- naar onderwijssoort (x € 1 miljoen)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

vo

30,7

4,7

0,8

    

bol

40,3

33,7

33,8

31,8

31,0

30,7

30,7

Totaal

71,0

38,4

34,6

31,8

31,0

30,7

30,7

Bron 2009: relisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

Toelichting:

In augustus 2009 is voor het laatst de WTOS aan de ouders van vo-leerlingen uitgekeerd. Vanaf 1 januari 2010 is de WTOS geïntegreerd in het kindgebonden budget, zie hierna.

• Integratie WTOS (TS17-) in het kindgebonden budget

In 2008 is het kindgebonden budget stapsgewijs ingevoerd. Een volgende stap in dit proces is de integratie geweest van een deel van de WTOS (voor leerlingen tot en met 17 jaar) in het kindgebonden budget per 1 januari 2010. Voor leerlingen in het vo tot en met 17 jaar geheel en voor deelnemers in het mbo tot en met 17 jaar gedeeltelijk. Voor ouders met kinderen tussen de twaalf en achttien jaar in het vo betekent deze volledige integratie een administratieve lastenverlichting. Het kindgebonden budget wordt uitgevoerd door de Belastingdienst, waardoor de burger bij één loket terecht kan voor het kindgebonden budget waarvan de tegemoetkoming voor schoolkosten een integraal onderdeel is geworden. Daardoor wordt het gebruik van de regeling verruimd en zal het niet-gebruik van de WTOS door vo-ers teruggedrongen worden. Bovendien leidt deze integratie tot efficiencyvoordelen in de uitvoering.

De toelage voor VO18+ bestaat uit een inkomensonafhankelijke basistoelage (tabel 12.7) waarvoor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder in aanmerking komen. Deze wordt eventueel aangevuld met de ouderinkomensafhankelijke tegemoetkoming. De meeste leerlingen wonen nog bij hun ouders en krijgen een basistoelage voor thuiswonenden.

Tabel 12.7 Basistoelage WTOS hoofdstuk IV (VO18+) in euro’s (in schooljaar 2010/2011)

Basistoelage per maand

vo

Thuiswonenden

103,77

Uitwonenden

241,93

Bron: OCW (DUO) Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Raming uitgaven VO18+

De totale uitgaven zijn begroot in tabel 12.8. Naast de uitgaven die voortvloeien uit de verstrekte tegemoetkoming worden er nog beperkt leningen verstrekt. Het niveau van de uitgaven wordt bepaald door het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder.

Tabel 12.8 Uitgaven VO18+ (x € 1 miljoen)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

vo

61,8

60,4

68,5

61,1

61,8

62,4

63,3

leningen

1,6

10,8

1,8

2,5

2,5

2,5

2,6

Totaal

63,4

71,2

70,3

63,6

64,3

65,0

65,9

Bron 2009: realistiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

De tegemoetkoming 18+ vavo (tabel 12.9) bestaat uit de onderdelen schoolkosten en onderwijsbijdrage. Deze tegemoetkoming is afhankelijk van het eigen inkomen en van het aantal lesminuten per week.

Tabel 12.9 Normbedragen WTOS hoofdstuk V, TS18+ vavo in euro’s (in schooljaar 2010–2011)
 

Lesminuten per week

vavo

Schoolkosten

270 – 540 min

194,28

 

> 540 min

288,37

Onderwijsbijdrage

270 – 540 min

214,40

 

> 540 min

321,60

Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Raming uitgaven TS18+ vavo + vso

De totale uitgaven voor TS18+ vavo zijn begroot in tabel 12.10. Het niveau van de uitgaven is over de jaren constant.

Tabel 12.10 Uitgaven TS18+ vavo (x € 1 miljoen)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

vavo

1,4

1,3

1,3

1,0

1,0

1,0

1,0

Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

12.3.2 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

Motivering

Studenten aan de lerarenopleiding financieel in staat stellen de overstap naar het onderwijs te maken om zodoende bij te dragen aan de oplossing van het lerarentekort. Voor meer beleid over het lerarentekort: zie artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid.

Instrumenten

Een inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de studiekosten en/of de onderwijsbijdrage voor studenten aan de lerarenopleiding die niet in aanmerking komen voor studiefinanciering op grond van de WSF 2000. DUO en de lerarenopleidingen brengen bovengenoemde regeling onder de aandacht bij de doelgroep.

Meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.11 Aantal gebruikers van de regeling TS 18+ tlo (raming)
 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Aantal gebruikers

8 500

7 742

7 800

7 800

7 800

7 800

7 800

7 800

Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

Toelichting:

Deze indicator geeft een beeld van het aantal gebruikers van de regeling. Bij de meetbare gegevens per operationele doelstelling zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie ze bedoeld is.

De tegemoetkoming lerarenopleiding (TLO) is een inkomensafhankelijke regeling. De tegemoetkoming is afhankelijk van het gezinsinkomen van de aanvrager en bestaat uit een bijdrage in het collegegeld en een bijdrage voor schoolkosten.

Tabel 12.12 Normbedragen WTOS hoofdstuk V, ts18+ tlo in euro’s (schooljaar 2010/2011)
 

Ho

Schoolkosten

673,99

Onderwijsbijdrage

567,23

Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Toelichting:

De tegemoetkoming voor TS18+ tlo (tabel 12.12) bestaat uit de onderdelen schoolkosten en onderwijsbijdrage. Deze bedragen zijn op jaarbasis

Raming uitgaven TS18+ tlo

De totale uitgaven zijn begroot in tabel 12.13.

Tabel 12.13 Uitgaven TS18+ tlo (x € 1 miljoen)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

tlo

9,6

10,1

9,9

11,4

11,4

11,4

11,4

Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS

12.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Tabel 12.14 Overzicht onderzoeken
 

Onderzoek

Onderwerp

Algemene Doelstelling of Operationele Doelstelling

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

Tegemoetkoming lerarenopleiding 1

OD 12.3.2

Start: 2014 Afgerond: 2014

 

Effectenonderzoek

ex post

Overig evaluatieonderzoek*

Schoolkostenmonitor 2009–2010

OD 12.3

Start: 2009 Afgerond: 2010

Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 32 123 VIII, nr. 146

1

Periodieke doorlichting van het effect van de regeling.

Toelichting:

In de Wet gratis lesmateriaal (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 31 325, nr. 2) is een evaluatiebepaling opgenomen, waarin staat dat in 2011 en vervolgens telkens na vier jaar een verslag aan de Tweede Kamer wordt gestuurd over de doeltreffendheid en de effecten van de wet.

Licence