Base description which applies to whole site

Artikel 4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding

Opbouw verplichtingen vanaf de vorige ontwerpbegroting (in € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

353 411

337 679

353 072

399 067

725 330

 

Mutatie 1e suppl. begroting 2010

9 332 812

9 697

– 113 221

– 179 735

– 252 451

 

Nieuwe mutaties

36 791

67 072

106 931

59 488

– 142 455

 

1. Bijdrage Agentschap NL

2 200

     

2. Innovatieagenda Energie

31 400

6 000

5 000

   

3. Warmtepompen

4 299

     

4. SDE

 

50 418

95 834

49 834

– 151 166

 

5. Carbon Capture and Storage

 

19 500

17 000

17 000

17 000

 

6. COVA

 

11 002

11 002

11 002

11 002

 

7. Subsidietaakstelling

 

– 20 000

– 20 000

– 20 000

– 20 000

 

Overige beleidsmatig niet-relevante mutaties

– 1 108

152

– 1 905

– 348

709

 

Stand ontwerpbegroting 2011

9 723 014

414 448

346 782

278 820

330 424

388 642

Waarvan nog te betalen

7 373 474

432 563

344 091

274 629

326 133

384 163

Opbouw uitgaven vanaf de vorige ontwerpbegroting (in € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

1 181 313

1 230 581

1 225 481

1 228 728

1 460 141

 

Mutatie 1e suppl. begroting 2010

105 803

10 582

– 15 757

– 36 990

3 612

 

Nieuwe mutaties

– 40 208

115 817

143 223

78 930

– 134 846

 

Stand ontwerpbegroting 2011

1 246 908

1 356 980

1 352 947

1 270 668

1 328 907

1 426 592

w.v. Algemeen

45 279

32 540

36 335

31 835

31 733

31 360

w.v. Optimale ordening + werking energiemarkt

19 500

19 500

19 500

19 500

19 500

19 500

w.v. Verh.aand.duurz E

1 090 168

1 202 402

1 194 601

1 116 848

1 175 189

1 273 247

w.v. Handhaving niveau voorzieningszekerheid

91 961

102 538

102 511

102 485

102 485

102 485

Opbouw ontvangsten vanaf de vorige ontwerpbegroting (in € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

5 379 172

5 869 431

6 023 762

5 886 101

4 891 611

 

Mutatie 1e suppl. begroting 2010

– 1 068 800

258 791

1 360 033

1 988 204

2 381 987

 

Nieuwe mutaties

572 966

1 482 830

440 854

– 256 045

– 248 344

 

8. Aardgasbaten

100 000

1 350 000

200 000

50 000

  

9. Afdracht aan het FES

506 866

80 528

206 752

– 335 147

– 264 346

 

10. Ontvangsten uit het FES

– 33 900

41 300

23 100

18 100

5 000

 

11. COVA

 

11 002

11 002

11 002

11 002

 

Stand ontwerpbegroting 2011

4 883 338

7 611 052

7 824 649

7 618 260

7 025 254

7 800 762

  • 1. Betreft het beschikbaar stellen uit generale middelen van budget voor de uitvoeringskosten van de tijdelijke Energie investeringsaftrek (EIA). Een fiscaal-instrument waarvoor geen budget is geraamd op de EZ-begroting.

  • 2. Met deze mutatie worden de middelen uit het FES opgevraagd voor de innovatieprogramma’s Smart-grids (€ 2,5 mln), CATO2 (€ 15 mln) en ketenefficiency (€ 13,9 mln). Daarnaast vindt een aanpassing plaats van de raming voor Transitiemanagement en het Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (BSIK).

  • 3. In 2009 is € 5 mln aan verplichtingenbudget gepubliceerd voor de subsidieregeling warmtepomphouders. Deze regeling loopt tot 15 december 2010. Voorgesteld wordt de in 2009 niet-verplichte middelen in 2010 opnieuw beschikbaar te maken.

  • 4. De aanpassingen zijn het nettoresultaat van twee afzonderlijke mutaties. Ten eerste zijn middelen beschikbaar gekomen van de aanvullende post van het Rijk ter ondersteuning van nieuwe WKK-installaties. Ten tweede wordt een temporisatie voorgesteld die de beschikbare middelen evenwichtiger over de periode 2011 t/m 2014 verdeelt.

  • 5. Met deze mutatie worden middelen van de aanvullende post van het Rijk toegevoegd aan de EZ-begroting ten behoeve van het E.ON/Electrabel (ROAD) CCS project. Daarnaast is in 2011 € 5,5 mln van de begroting van VROM overgeheveld naar de EZ-begroting ten behoeve van het E.ON/Electrabel (ROAD) CCS project.

  • 6. Ter dekking van de exploitatiekosten van de stichting COVA wordt door de belastingdienst een heffing geïnd op aardolieproducten. De inkomsten uit deze heffing worden via de EZ-begroting doorbetaald aan de stichting COVA en zijn op de lange termijn in evenwicht met de kosten van de stichting COVA. Vanwege de toenemende omvang van de binnenlandse consumptie van aardolieproducten nemen de verwachte inkomsten uit deze heffing toe.

  • 7. Het kabinet heeft in het Aanvullend Beleidsakkoord een besparing van € 3,2 mld verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat de loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het demissionair kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Eén van deze maatregelen betreft een subsidietaakstelling op de EZ-begroting van structureel € 50 mln. De subsidietaakstelling is verdeeld over de beleidsartikelen 2, 3, 4 en 10. Het aandeel in artikel 4 en zal op een later moment aan specifieke instrumenten binnen het artikel worden toegewezen.

  • 8. De ramingen voor de periode 2011–2014 zijn bijgesteld als gevolg van de nieuwe middellange-termijnverkenning (MLT) van het CPB. De opwaartse bijstelling is het gevolg van een hogere verwachte olieprijs en een bijstelling van de eurokoers uitgedrukt in dollars.

  • 9. Met deze mutatie wordt de bijdrage aan het FES en daarmee de voeding van het FES afgestemd op de wijzigingen die door de verschillende departementen zijn voorgesteld.

  • 10. Betreft het opvragen van middelen uit het FES. Het betreft hier de toevoeging van middelen voor Smart-grids, CATO2, ketenefficiency en het E.ON/Electrabel (ROAD) project. Voorgesteld wordt om de FES-middelen die beschikbaar zijn voor Transitiemanagement en BSIK te temporiseren naar latere jaren.

  • 11. Zie toelichting bij mutatie 6.

Licence