2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 353 411 | 337 679 | 353 072 | 399 067 | 725 330 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 9 332 812 | 9 697 | – 113 221 | – 179 735 | – 252 451 | |
Nieuwe mutaties | 36 791 | 67 072 | 106 931 | 59 488 | – 142 455 | |
1. Bijdrage Agentschap NL | 2 200 | |||||
2. Innovatieagenda Energie | 31 400 | 6 000 | 5 000 | |||
3. Warmtepompen | 4 299 | |||||
4. SDE | 50 418 | 95 834 | 49 834 | – 151 166 | ||
5. Carbon Capture and Storage | 19 500 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | ||
6. COVA | 11 002 | 11 002 | 11 002 | 11 002 | ||
7. Subsidietaakstelling | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | – 20 000 | ||
Overige beleidsmatig niet-relevante mutaties | – 1 108 | 152 | – 1 905 | – 348 | 709 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 9 723 014 | 414 448 | 346 782 | 278 820 | 330 424 | 388 642 |
Waarvan nog te betalen | 7 373 474 | 432 563 | 344 091 | 274 629 | 326 133 | 384 163 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 181 313 | 1 230 581 | 1 225 481 | 1 228 728 | 1 460 141 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 105 803 | 10 582 | – 15 757 | – 36 990 | 3 612 | |
Nieuwe mutaties | – 40 208 | 115 817 | 143 223 | 78 930 | – 134 846 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 246 908 | 1 356 980 | 1 352 947 | 1 270 668 | 1 328 907 | 1 426 592 |
w.v. Algemeen | 45 279 | 32 540 | 36 335 | 31 835 | 31 733 | 31 360 |
w.v. Optimale ordening + werking energiemarkt | 19 500 | 19 500 | 19 500 | 19 500 | 19 500 | 19 500 |
w.v. Verh.aand.duurz E | 1 090 168 | 1 202 402 | 1 194 601 | 1 116 848 | 1 175 189 | 1 273 247 |
w.v. Handhaving niveau voorzieningszekerheid | 91 961 | 102 538 | 102 511 | 102 485 | 102 485 | 102 485 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 5 379 172 | 5 869 431 | 6 023 762 | 5 886 101 | 4 891 611 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | – 1 068 800 | 258 791 | 1 360 033 | 1 988 204 | 2 381 987 | |
Nieuwe mutaties | 572 966 | 1 482 830 | 440 854 | – 256 045 | – 248 344 | |
8. Aardgasbaten | 100 000 | 1 350 000 | 200 000 | 50 000 | ||
9. Afdracht aan het FES | 506 866 | 80 528 | 206 752 | – 335 147 | – 264 346 | |
10. Ontvangsten uit het FES | – 33 900 | 41 300 | 23 100 | 18 100 | 5 000 | |
11. COVA | 11 002 | 11 002 | 11 002 | 11 002 | ||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 4 883 338 | 7 611 052 | 7 824 649 | 7 618 260 | 7 025 254 | 7 800 762 |
1. Betreft het beschikbaar stellen uit generale middelen van budget voor de uitvoeringskosten van de tijdelijke Energie investeringsaftrek (EIA). Een fiscaal-instrument waarvoor geen budget is geraamd op de EZ-begroting.
2. Met deze mutatie worden de middelen uit het FES opgevraagd voor de innovatieprogramma’s Smart-grids (€ 2,5 mln), CATO2 (€ 15 mln) en ketenefficiency (€ 13,9 mln). Daarnaast vindt een aanpassing plaats van de raming voor Transitiemanagement en het Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (BSIK).
3. In 2009 is € 5 mln aan verplichtingenbudget gepubliceerd voor de subsidieregeling warmtepomphouders. Deze regeling loopt tot 15 december 2010. Voorgesteld wordt de in 2009 niet-verplichte middelen in 2010 opnieuw beschikbaar te maken.
4. De aanpassingen zijn het nettoresultaat van twee afzonderlijke mutaties. Ten eerste zijn middelen beschikbaar gekomen van de aanvullende post van het Rijk ter ondersteuning van nieuwe WKK-installaties. Ten tweede wordt een temporisatie voorgesteld die de beschikbare middelen evenwichtiger over de periode 2011 t/m 2014 verdeelt.
5. Met deze mutatie worden middelen van de aanvullende post van het Rijk toegevoegd aan de EZ-begroting ten behoeve van het E.ON/Electrabel (ROAD) CCS project. Daarnaast is in 2011 € 5,5 mln van de begroting van VROM overgeheveld naar de EZ-begroting ten behoeve van het E.ON/Electrabel (ROAD) CCS project.
6. Ter dekking van de exploitatiekosten van de stichting COVA wordt door de belastingdienst een heffing geïnd op aardolieproducten. De inkomsten uit deze heffing worden via de EZ-begroting doorbetaald aan de stichting COVA en zijn op de lange termijn in evenwicht met de kosten van de stichting COVA. Vanwege de toenemende omvang van de binnenlandse consumptie van aardolieproducten nemen de verwachte inkomsten uit deze heffing toe.
7. Het kabinet heeft in het Aanvullend Beleidsakkoord een besparing van € 3,2 mld verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat de loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het demissionair kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Eén van deze maatregelen betreft een subsidietaakstelling op de EZ-begroting van structureel € 50 mln. De subsidietaakstelling is verdeeld over de beleidsartikelen 2, 3, 4 en 10. Het aandeel in artikel 4 en zal op een later moment aan specifieke instrumenten binnen het artikel worden toegewezen.
8. De ramingen voor de periode 2011–2014 zijn bijgesteld als gevolg van de nieuwe middellange-termijnverkenning (MLT) van het CPB. De opwaartse bijstelling is het gevolg van een hogere verwachte olieprijs en een bijstelling van de eurokoers uitgedrukt in dollars.
9. Met deze mutatie wordt de bijdrage aan het FES en daarmee de voeding van het FES afgestemd op de wijzigingen die door de verschillende departementen zijn voorgesteld.
10. Betreft het opvragen van middelen uit het FES. Het betreft hier de toevoeging van middelen voor Smart-grids, CATO2, ketenefficiency en het E.ON/Electrabel (ROAD) project. Voorgesteld wordt om de FES-middelen die beschikbaar zijn voor Transitiemanagement en BSIK te temporiseren naar latere jaren.
11. Zie toelichting bij mutatie 6.