Base description which applies to whole site

3. Nederland sterk positioneren in de wereld

Met de opkomst van economieën als China en India verschuift het economisch zwaartepunt en veranderen de internationale machtsverhoudingen. Daarom moet Nederland zich sterk positioneren en zich specialiseren op markten waar we internationaal een toppositie kunnen innemen; daar ligt ons concurrentievoordeel. EZ zet in op economische diplomatie, publiek-private partnerschappen en strategische allianties met derde landen. Niet alleen met het oog op nieuwe afzetmarkten, maar ook voor het aantrekken van buitenlandse investeringen en kenniswerkers naar Nederland.

Innovatie is hierbij cruciaal. Het verhoogt de productiviteit van bedrijven en is daarmee een belangrijke bron voor onze toekomstige welvaartsgroei. Via de innovatieprogramma’s zorgt EZ ervoor dat publieke R&D-investeringen worden ingezet op díe innovatieve sleutelgebieden waarmee Nederland tot de wereldtop kan behoren. ICT speelt hierbij bijvoorbeeld een belangrijke rol als innovatie-as in alle sectoren van de economie. Het World Congress on Information Technology (mei 2010) bevestigde nog eens dat Nederland de digital gateway to Europe is, een positie die we ook in de toekomst moeten vasthouden.

In 2011 werkt EZ onder meer aan:

  • Het aantrekken van kennisintensieve bedrijven naar Nederland: in 2010–2013 wordt gestreefd naar ten minste 15 significante buitenlandse investeringen. Daarnaast is er via het investor development programma intensief contact met bestaande buitenlandse investeerders.

  • Het ondersteunen van excellente clusters van bedrijven en onderzoeksinstellingen met de programmatische aanpak. In 2011 wordt de aansluiting versterkt tussen de innovatie-, internationale en ruimtelijk-economische programma’s.

  • De versterking van de effectiviteit van een normatief kader voor maatschappelijk verantwoord ondernemen voor Nederlandse bedrijven die in het buitenland opereren. Op basis van de bestaande beleidslijnen (ketenverantwoordelijkheid en Non-Trade Concerns (NTC’s)).

  • Een economische visie op de Noordvleugel van de Randstad (Amsterdambrief) en op de Brainport regio Zuidoost Nederland. Beide zijn gepland voor begin 2011.

  • Holland Branding. Ook in 2011 wordt hard gewerkt aan een betere naamsbekendheid van Nederland in China en India.

  • Een follow-up van de World Congres of Information Technology en de Verklaring van Amsterdam, in lijn met Europese en mondiale afspraken.

Licence