De bijstelling van de ontvangstenraming is het gevolg van de onderstaande voornaamste oorzaken:
-
– De overige aanleg ontvangsten zijn nauwelijks te voorzien, waardoor de in de begroting opgenomen reeks dan ook geen werkelijke grondslag heeft. Deze raming van ca. € 12,7 mln. wordt doorgeschoven uit 2011 naar 2012, waarna uit een nadere analyse zal moeten blijken of deze reeks niet als tegenvaller moet worden afgeboekt;
-
– Als gevolg van vertragingen in de start van het project Walradar Noordzeekanaal kanaal worden ook de ontvangsten later gerealiseerd (zie ook de toelichting bij ad 3 onder 15.03.01).
-
– Minder ontvangsten op het VBS-tarief en
-
– Versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.
Overzicht mutaties vanaf de ontwerpbegroting
Overeenkomstig het gestelde in het algemeen deel van deze memorie van toelichting, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in dit wetsvoorstel aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. In de kolom Toelichting van de tabel wordt, om herhalende toelichtingen te voorkomen, door middel van een nummer verwezen naar de toelichting op de betreffende mutaties onder 2.1. Overzicht uitgaven en ontvangsten mutaties.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Categorie | Totaal mutatie | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017–2020 | 2021–2028 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.01 | 23 552 | 14 856 | 12 495 | 12 487 | 12 464 | 49 852 | 104 296 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 23 552 | 14 856 | 12 495 | 12 487 | 12 464 | 49 852 | 104 296 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.02 | 199 385 | 268 584 | 261 747 | 252 622 | 344 678 | 993 454 | 636 744 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 2 117 | 2 117 | 1 | ||||||
Saldo 2011 | Intensivering/Extensivering | – 84 093 | – 84 093 | 1 | ||||||
Overboeking BTW Compensatiefonds | Intensivering/Extensivering | 54 645 | 54 645 | 5 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | – 27 331 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 172 054 | 268 584 | 261 747 | 252 622 | 344 678 | 993 454 | 636 744 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.03 | 343 610 | 346 248 | 272 298 | 201 043 | 40 446 | 5 529 | 0 | |||
Amendement 33 000 A, nr. 9 | Intensivering/Extensivering | 250 | 250 | |||||||
Amendement 33 000 A, nr. 10 | Intensivering/Extensivering | 4 500 | 4 500 | |||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 17 745 | 17 745 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 22 495 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 366 105 | 346 248 | 272 298 | 201 043 | 40 446 | 5 529 | 0 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.05 | 21 287 | 30 171 | 104 736 | 180 681 | 155 643 | 555 486 | 1 222 100 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 2 788 | – 2 788 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | – 2 788 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 18 499 | 30 171 | 104 736 | 180 681 | 155 643 | 555 486 | 1 222 100 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.06 | 255 822 | 248 237 | 232 802 | 224 302 | 222 198 | 876 661 | 1 778 992 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 0 | |||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 255 822 | 248 237 | 232 802 | 224 302 | 222 198 | 876 661 | 1 778 992 | |||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2012 | 836 032 | 908 096 | 884 078 | 871 135 | 775 429 | 2 480 982 | 3 742 132 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 15.09 | 68 687 | 29 703 | 22 155 | 3 042 |
|
|
| |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 16 531 | 16 531 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 16 531 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2012 | 85 218 | 29 703 | 22 155 | 3 042 | 0 | 0 | 0 |
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) t/m (3) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 674 428 | 0 | 74 567 | 748 995 | ||||
Uitgaven | 861 154 | 0 | 30 597 | 891 751 | – 122 699 | – 31 328 | 80 479 | 68 073 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam | 437 934 | 0 | 17 657 | 455 591 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 437 934 | 0 | 17 657 | 455 591 | ||||
16.02 Ruimte voor de Rivier | 154 610 | 0 | – 42 896 | 111 714 | ||||
16.03 Maaswerken | 34 769 | 0 | 33 162 | 67 931 | 700 | 3 195 | 9 195 | 12 670 |
16.04 Netwerkgebonden kosten | ||||||||
megaproj. niet VenV | 18 324 | 0 | 0 | 18 324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.04.01 Apparaatskosten RWS | 18 324 | 0 | 0 | 18 324 | ||||
16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16.05 Hoogwaterbeschermingsprogramma 2 | 215 517 | 0 | 22 674 | 238 191 | – 123 399 | – 34 523 | 71 284 | 55 403 |
16.09 Ontvangsten | 80 193 | 0 | – 1 064 | 79 129 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.09.01 PMR | 1 193 | 0 | 0 | 1 193 | ||||
16.09.02 Ruimte voor de Rivier | 0 | 0 | – 944 | – 944 | ||||
16.09.03 Maaswerken | 0 | 0 | – 120 | – 120 | ||||
16.09.04 Ontvangsten HWBP 2 | 79 000 | 0 | 0 | 79 000 |
Realisatie Megaprojecten niet VenV (16) | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) t/m (3) | (5) | (6) | (7) | (8) | ||
Uitgaven | 862 | 0 | 30 | 892 | – 122 | – 32 | 80 | 68 | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 438 | 0 | 17 | 455 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Uitvoeringsorganisatie | 2 | 3 | 5 | |||||
750 ha | 0 | 0 | |||||||
Groene verbinding | 0 | 0 | |||||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | |||||||
2 | Natuurcompensatie | 6 | 7 | 13 | |||||
Landaanwinning | 356 | 356 | |||||||
BTW Buitencontour | 68 | 68 | |||||||
3 | Onvoorzien | 6 | 7 | 13 | |||||
4 | Ruimte voor de rivier | 155 | 0 | – 43 | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projectbudget | 155 | – 43 | 112 | ||||||
5 | Maaswerken | 35 | 0 | 33 | 68 | 1 | 3 | 9 | 13 |
Zandmaas | 32 | – 2 | 30 | – 8 | – 7 | – 3 | |||
Grensmaas | 3 | 35 | 38 | 1 | 11 | 16 | 16 | ||
Apparaatskosten RWS | 18 | 18 | |||||||
6 | Hoogwaterbeschermingsprogramma 2 | 216 | 0 | 23 | 239 | – 123 | – 35 | 71 | 55 |
HWBP 2 Waterschapsprojecten | 206 | 24 | 230 | – 123 | – 35 | 71 | 55 | ||
HWBP 2 Rijksprojecten | 4 | 4 | |||||||
Overige projectkosten | 6 | – 1 | 5 |
-
1. De mutatie is het gevolg van minder personele inzet en een kasreeks die niet in overeenstemming is met een reële planning.
Verder is een in 2011 geraamde betaling aan de provincie Zeeland in het kader van de stimuleringsgelden Visserij Voordelta doorgeschoven naar 2012.
-
2. Vorig jaar zijn lagere uitgaven op dit deelproject ontstaan die onder andere veroorzaakt werden doordat was voorzien in de betaling van ca. € 2 mln. aan nadeelcompensatie in 2011. Hierop is slechts door 3 partijen een beroep gedaan en twee van deze zaken zijn afgewezen.
Verder zal overeenkomstig in 2011 gemaakte afspraken met de provincie Zuid-Holland de bijdrage van het Rijk aan het versneld Habitat-beheer pas in 2012 plaatsvinden.
Een andere oorzaak is gelegen in het feit dat de in de begroting opgenomen kasreeks anders verloopt dan was voorzien.
-
3. De reden van de vorig jaar ontstane onderuitputting is gelegen in het feit dat de voorziene risico’s zich op zeer beperkte mate hebben voorgedaan.
-
4. Deze verschuiving van de uitgaven uit 2012 naar 2011 wordt veroorzaakt door een snellere realisatie van vastgoedaankopen bij de ontpoldering van de Noordwaard. Dit doordat het in tegenstelling tot de verwachting mogelijk is gebleken om een groter deel minnelijk te verwerven. Daarnaast hebben voorspoedige marktbenaderingen van Avelingen, Deventer en Zwolle geleid tot gunning aan de markt in 2011 in plaats van 2012.
-
5. Naast de verwerking van het voordelig saldo van 2011 (onder andere door de verdieping van de stuwpand bij Grave en de restaanpak bij de retentiebekken Lateraal Kanaal Zuid), worden op beide projecten in het kader van het programma Beter Benutten kasschuiven aangebracht om aansluiting te krijgen met de reële kasplanning van beide projecten (zie ook het algemeen deel van de memorie van toelichting). Als gevolg van deze actualisatie wordt in het huidige uitvoeringsjaar tevens het verplichtingenbudget ten behoeve van de Grensmaas met ca. € 75 mln. aangepast.
-
6. Ook op dit programma wordt, naast de verwerking van het voordelig saldo over 2011, in het kader van het programma Beter Benutten een kasschuif aangebracht om aansluiting te krijgen met de reële kasplanning van dit programma (zie ook het algemeen deel van de memorie van toelichting).
Overzicht mutaties vanaf de ontwerpbegroting
Overeenkomstig het gestelde in het algemeen deel van deze memorie van toelichting, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in dit wetsvoorstel aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. In de kolom Toelichting van de tabel wordt, om herhalende toelichtingen te voorkomen, door middel van een nummer verwezen naar de toelichting op de betreffende mutaties onder 2.1. Overzicht uitgaven en ontvangsten mutaties.
Artikel 16 Megaproj. Niet Verkeer en Vervoer | Categorie | Totaal mutatie | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017–2020 | 2021–2028 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.01 | 437 934 | 50 644 | 18 616 | 5 344 | 3 777 | – 2 470 | 10 608 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 17 657 | 17 657 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 17 657 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 455 591 | 50 644 | 18 616 | 5 344 | 3 777 | – 2 470 | 10 608 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.02 | 154 610 | 292 036 | 341 925 | 349 884 | 191 854 | 184 788 | 0 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 15 896 | – 15 896 | 1 | ||||||
Saldo 2011 | Intensivering/Extensivering | – 27 000 | – 27 000 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | – 42 896 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 111 714 | 292 036 | 341 925 | 349 884 | 191 854 | 184 788 | 0 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.03 | 34 769 | 39 614 | 30 402 | 29 323 | 26 075 | 35 092 | 6 639 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 19 095 | 19 095 | 1 | ||||||
Verschuiving i.h.k.v. prioriteit Beter Benutten | Intensivering/Extensivering | 74 567 | 14 067 | 700 | 3 195 | 9 195 | 12 670 | 34 740 | 2a | |
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 33 162 | 700 | 3 195 | 9 195 | 12 670 | 34 740 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 67 931 | 40 314 | 33 597 | 38 518 | 38 745 | 69 832 | 6 639 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.04 | 18 324 | 18 626 | 18 093 | 16 274 | 12 961 | 70 800 | 145 320 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 18 324 | 18 626 | 18 093 | 16 274 | 12 961 | 70 800 | 145 320 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.05 | 215 517 | 437 350 | 356 711 | 346 188 | 358 919 | 823 369 | 0 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 24 141 | 24 141 | 1 | ||||||
Verschuiving i.h.k.v. prioriteit Beter Benutten | Intensivering/Extensivering | 0 | – 1 467 | – 123 399 | – 34 523 | 71 284 | 55 403 | 32 702 | 2a | |
Mutaties voorjaarsnota 2012 | 22 674 | – 123 399 | – 34 523 | 71 284 | 55 403 | 32 702 | 0 | |||
Stand eerste suppletoire wet 2012 | 238 191 | 313 951 | 322 188 | 417 472 | 414 322 | 856 071 | 0 | |||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2012 | 891 751 | 715 571 | 734 419 | 827 492 | 661 659 | 1 179 021 | 162 567 | |||
Ontwerpbegroting 2012 artikelonderdeel 16.09 | 80 193 | 88 039 | 139 589 | 195 411 | 155 850 | 480 528 |
| |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 1 064 | – 1 064 | 1 | ||||||
Mutaties voorjaarsnota 2012 | – 1 064 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2012 | 79 129 | 88 039 | 139 589 | 195 411 | 155 850 | 480 528 | 0 |
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) t/m (3) | (5) | (6) | (7) | (8) | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Uitgaven | 10 000 | 0 | 46 296 | 56 296 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 5 094 | 5 094 | ||||
17.02 Betuweroute | 10 000 | 0 | 18 145 | 28 145 | ||||
17.03 Hoge snelheidslijn | 0 | 0 | 23 033 | 23 033 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 0 | 0 | 23 033 | 23 033 | ||||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 24 | 24 | ||||
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | – 1 590 | – 1 590 |