De mutatie op het hoofdproduct Basispakket Beheer en Onderhoud betreft voor een groot deel de doorwerking uit 2011 van een versnelling van de onderhoudswerkzaamheden als gevolg van vorstschade alsmede het in lijn brengen van het benodigde budget met de onderhoudsplanning voor 2011. In de Miljoenennota 2013 zal door middel van een kasschuif (uit latere jaren) het budget ten behoeve van beheer en onderhoud in 2012 op het gewenste kasritme worden aangepast.
Voor een kleiner deel (ca. € 6,3 mln. in 2012 alsmede de in de bovenstaande tabel opgenomen meerjarige mutaties) is de verlaging van het budget het gevolg van de DBFM omzetting (Design Build Finance Maintain – ontwerp, bouw, financiering en onderhoud) van het project A15 Maasvlakte – Vaanplein (zie ook ad 6 onder het algemeen deel van de memorie van toelichting).
Ook de mutatie op het hoofdproduct Groot Variabel Onderhoud heeft betrekking op de doorwerking van de vorig jaar aangebrachte mutaties ten behoeve van:
-
– de Vlaketunnelproblematiek (renovatie van de tunnel en vervanging van objecten);
-
– de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken;
-
– lagere kosten op het project A32 (deklaag) en voor stalen kunstwerken en renovatie betonnen bruggen. Dit als gevolg van capaciteitsproblemen bij de TU Delft en TNO waardoor het onderzoek betonnen bruggen is vertraagd;
-
– een aantal in 2011 verwachte declaraties betreffende de stalen bruggen is niet in dat jaar ontvangen.