Base description which applies to whole site

1. Het beleid

Overzicht uitgavenmutaties

In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2012 tot en met de eerste suppletoire begroting 2012 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties (€ – 117 548 000) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.

Tabel B1: Overzichtstabel suppletoire uitgavenmutaties (x € 1 000)
   

2012

Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2012

18 334 127

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

 
     

1)

Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

850

2a)

Bekostiging Digitaal Klantendossier (algemene uitkering)

– 1 610

2b)

Bekostiging Digitaal Klantendossier (bijdrage aan VNG)

1 610

3)

Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

– 2 006

4a)

Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2010

58 048

4b)

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2010

– 6

4c)

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2010

797

5)

Overloop 2011/2012 kosten Financiele-verhoudingswet

1 000

6)

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

62

7a)

Expertisecentrum kinderopvang (algemene uitkering)

– 500

7b)

Expertisecentrum kinderopvang (bijdrage aan VNG))

500

8a)

Kosten Waarderingskamer

42

8b)

Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering

– 42

9)

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

10 500

10)

Overheidsbrede inkoop van beeldmateriaal

3 900

11)

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

1 100

12)

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

36 555

13)

Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (decentralisatie-uitkering)

– 96

14)

Beheer 14+ netnummer gemeenten (VNG)

2 188

15)

Aanpassing Financieringsarrangement mGBA/ORRA

12 000

16a)

Implementatieondersteuning mGBA (algemene-uitkering)

– 12 000

16b)

Implementatieondersteuning mGBA (bijdrage aan VNG)

12 000

17)

Uitvoeringskosten fraude

2 000

18)

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

750

19)

Kwaliteitssprong Zuid (decentralisatie-uitkering)

1 400

20)

IODS kwaliteitsprojecten (decentralisatie-uitkering)

9 665

21)

Accres tranche 2012

– 256 255

Totaal nieuwe mutaties

– 117 548

Stand 1ste suppletoire begroting 2012

18 216 579

Toelichting op de beleidsmutaties:

1) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

Voor de uitvoering van het programma «Eigen Kracht» om laagopgeleide vrouwen zonder werk te activeren om stappen te zetten op weg naar werk of een opleiding, ontvangen 17 grote gemeenten in 2012 en 2013 € 50 000 per gemeente per jaar.

2 a en b) Bekostiging Digitaal Klantendossier

De algemene uitkering wordt structureel verminderd met € 1,61 miljoen in verband met het Digitale Klantdossier (DKD). Het programma DKD is in opdracht van het Miniserie van SZW in 2006 gestart en is voltooid op 31 december 2010. Het programma had tot doel het ontwikkelen en in gebruik nemen van een virtueel elektronisch klantdossier waarbij gegevens van de SUWI-partners (UWV, UWV-werkbedrijf, SVB en gemeenten) binnen de keten van werk en inkomen aan de ketenpartners en de burger beschikbaar te stellen en te kunnen hergebruiken. Nu het programma is beëindigd, zijn de gezamenlijke gemeenten verantwoordelijk voor het in stand houden (beheren en doorontwikkelen) van de gemeenten betreffende DKD-producten. Op voorstel van de VNG is besloten de structurele bekostiging van het beheer te financieren door een structurele betaling uit het gemeentefonds ten behoeve van de VNG van € 1,61 miljoen. De VNG treedt op als opdrachtgever voor de uitvoerder KING.

3) Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

Met ingang van de start van het Handhavingsprogramma 2011–2014 van SZW vindt de volledige financiering van de 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding (RCF) centraal plaats via de verzameluitkering van SZW. In verband hiermee is de integratie-uitkering inzake de financiering van interventieteams aan deze 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding beëindigd.

4 a t/m c) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen 2011

Bij Voorlopige Rekening is vastgesteld hoe de in 2011 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering (AU), integratie-uitkeringen (IU) en decentralisatie-uitkeringen (DU) aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2011 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2011 werden verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € – 58 048 000 (negatief) voor de algemene uitkering, € 6 000 (positief) voor de integratie-uitkeringen en € – 797 000 (negatief) voor de decentralisatie-uitkeringen. Voor een verklaring van deze verschillen wordt verwezen naar de slotwet (Kamerstukken II 2011–2012, 33 240 B, Nrs. 3 en 4). Bij Voorjaarsnota 2012 zullen de algemene uitkering met € 58 048 000 omhoog, de integratie-uitkeringen met € 6 000 omlaag en de decentralisatie-uitkeringen met € 797 000 omhoog worden bijgesteld.

5) Overloop 2011/2012 kosten Financiële-verhoudingswet

In 2011 is het budget Kosten Financiële verhoudingswet niet geheel tot besteding gekomen. Daarvan wordt € 1 miljoen aan de begroting voor 2012 toegevoegd.

6) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

Het nationale gebiedsontwikkelingenproject «Scheveningen Boulevard» wordt geïndexeerd met € 62 000 in 2012.

7 a en b) Expertisecentrum kinderopvang

Onderdeel van het akkoord tussen SZW en de VNG over de versterking van het toezicht en de handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang is dat de VNG ter verbetering van de handhaving in de kinderopvang per 1 januari 2012 een expertisecentrum opricht. Hiervoor wordt € 0,5 miljoen uit de eerdere toevoeging van extra middelen van € 13 miljoen aan het gemeentefonds (Tweede Kamer, 2011–2012, 33 000 B, Nr. 2) gebruikt. Dit expertisecentrum wordt zodoende bekostigd uit het gemeentefonds.

8 a en b) Kosten Waarderingskamer

Op 24 november 2011 heeft de Waarderingskamer haar begroting voor het jaar 2012 vastgesteld. De begrote uitgaven belopen € 2 400 000. Het aandeel van de gemeenten in die begroting beloopt een bedrag van € 1 200 000. In de ontwerpbegroting 2012 is een bedrag opgenomen van € 1 158 000. Het verschil van € 42 000 wordt vanuit de algemene uitkering overgeboekt naar de Waarderingskamer.

9) Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

Voor de invoeringskosten voor de decentralisatie jeugdzorg is in 2012 € 16 miljoen beschikbaar. Hiervan zal € 10,5 miljoen ten goede komen aan de gemeenten voor reeds te maken invoeringskosten. Het resterende deel komt ten goede aan de provincies en zal worden gebruikt voor de financiering van onderzoek, experimenten en het transitiebureau. Het voor de gemeenten beschikbare geld zal in 2012 via een decentralisatie-uitkering worden verstrekt.

10) Overheidsbrede inkoop van beeldmateriaal

Door een geactualiseerde aanbestedingswijze is de uitlichting in de begroting 2012 van het gemeentefonds (Tweede Kamer, 2011–2012, 33 000 B, Nr. 2) ten behoeve van de overheidsbrede inkoop van beeldmateriaal van € 4,2 miljoen in de jaren 2012 en 2013 niet meer aan de orde. Wel vindt voor 2012 voor een bedrag van € 0,3 miljoen een eenmalige overboeking plaats uit het gemeentefonds naar het ministerie van de begroting van I en M in verband met de bijdrage van de gemeenten aan de voorbereidingskosten.

11) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

Per 1 januari 2012 wordt de centrale vergoeding voor tolk- en vertaaldiensten in de zorg afgeschaft. Deze vergoeding vervalt omdat het kabinet vindt dat patiënten/cliënten zelf verantwoordelijk zijn voor het machtig zijn van de Nederlandse taal en voor de inzet van een (professionele) tolk. Vanuit het oogpunt van bescherming van verblijfsgegevens wordt een uitzondering gemaakt voor de inzet van tolk- en vertaaldiensten in de Vrouwenopvang. Instellingen voor vrouwenopvang kunnen indien nodig zelf een tolk- of vertaler inhuren. De inzet van tolk- en vertaaldiensten in de vrouwenopvang wordt per 1 januari 2012 financieel mogelijk gemaakt via de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang. De daarvoor beschikbare middelen (€ 1,1 miljoen) worden aan deze uitkering toegevoegd.

12) Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

De impuls brede scholen richt zich op de realisatie van de zogenaamde combinatiefuncties. Dit zijn functies waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar werkzaam is ten behoeve van twee of meer sectoren. Op 10 december 2007 hebben het Rijk (OCW en VWS), de VNG en vertegenwoordigers van de onderwijs-, sport- en cultuursector bestuurlijke afspraken gemaakt met als doel de realisatie van in totaal 2 500 (fte’s) combinatiefuncties in 2012. In 2012 is € 36,555 miljoen beschikbaar.

13) Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (decentralisatie-uitkering)

De decentralisatie-uitkering «Nationaal actieplan sport en bewegen» wordt met € 96 000 verminderd in verband met het afvallen van de gemeente Middelburg. Zie voor een beschrijving van deze DU de 1e suppletoire begroting 2009 (Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008–2009, 31 965 B. Nr. 2).

14) Beheer 14+ netnummer gemeenten

Gemeenten hebben met het 14+netnummer een eenvoudig herkenbaar nummer als telefonische ingang voor de burger. In de bestuurlijke regiegroep dienstverlening en e-overheid is overeengekomen dat de VNG de opdrachtgever is voor het beheer van de centrale voorzieningen voor dit nummer. Voor de uitvoering van het beheer is in de voorjaarsnota 2010 (Tweede Kamer, 2009–2010, 32 395 B, nrs. 1 en 2) € 2,1 miljoen structureel uitgenomen uit het gemeentefonds. Overeen is gekomen dat met ingang van 2012 een bedrag van € 2,188 miljoen rechtstreeks vanuit het fonds wordt betaald aan de VNG. Daarvoor is de structurele uitname van € 2,1 miljoen teruggedraaid en geboekt op het artikel «Bijdrage aan VNG». Daarnaast is er € 88 000 overgeboekt van BZK naar het GF op het artikel «Bijdrage aan VNG».

15) Aanpassing Financieringsarrangement mGBA/ORRA

Voor de financiering van de ontwikkeling van de Modernisering Gemeentelijke Basisregistratie Persoonsgegevens (mGBA) en de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) zijn de VNG en BZK overeengekomen dat de investeringen in 2009 tot en met 2012 door een tijdelijke, renteloze uitnamereeks uit het gemeentefonds (van € 4,8 miljoen in 2009 en € 20,2 miljoen in 2012) worden gefinancierd. De afspraak was dat BZK in 2013 de totale uitname uit het gemeentefonds van in totaal € 25 miljoen weer zal aanvullen. Het financieringsarrangement is bij voorjaarsnota 2009 (Kamerstukken II 2008–2009, 31 965 B, Nrs. 1 en 2) en 2010 (Kamerstukken II 2009–2010, 32 395 B, Nrs. 1 en 2) geboekt. Voor de financiering van de ondersteuning van de implementatie van de mGBA (zie punt 18) is besloten dat van de aanvulling van BZK in 2013 van € 25 miljoen een deel (€ 12 miljoen) naar 2012 wordt geboekt.

16) Implementatieondersteuning mGBA

De ontwikkeling van de modernisering van de GBA is in de fase van software en voorbereiding van de implementatie gekomen. De VNG heeft hierdoor besloten de gemeenten bij de implementatie van de modernisering van de GBA met een basispakket te ondersteunen. Daarnaast wordt gemeenten ondersteuning geboden bij de verwerving van de Burgerzakenmodules. De ontwikkeling van het basispakket en de beide vormen van ondersteuning zullen in opdracht van de VNG door KING worden uitgevoerd. De totale kosten van deze ondersteuning zijn voor de periode 2011 tot en met 2016 begroot op € 12 miljoen. Hiervoor wordt uit het gemeentefonds in 2012 eenmalig € 12 miljoen aan de VNG betaald. De financiering van deze € 12 miljoen vindt plaats via een aanpassing van het financieringsarrangement mGBA/ORRA (zie punt 15).

17) Uitvoeringskosten fraude

Ten behoeve van de uitvoeringskosten voor de bestrijding van fraude naar aanleiding van het verscherpte regime voor de WWB ontvangen de gemeenten in 2012 € 2 miljoen en daarna € 3,8 miljoen structureel.

18) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

Via decentralisatie-uitkering LHBT (Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen en Transgender personen) ontvangen de gemeenten Rotterdam, Den Haag en Utrecht in 2012, 2013 en 2014 elk € 50 000 per jaar en 30 gemeenten in 2012, 2013 en 2014 elk € 20 000 per jaar. Deze gemeenten willen zich inzetten voor de gezamenlijke doelstelling de «veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT verder te bevorderen in Nederland en waar mogelijk ook internationaal».

19) Kwaliteitssprong Zuid (decentralisatie-uitkering)

Rotterdam-Zuid moet de komende 20 jaar de sprong maken naar het niveau van de vier grote steden in ons land. Dat betekent: meer werk, betere scholing en opleiding en de vestiging van ook mensen met hogere inkomens in een aantrekkelijk woongebied. Dit is de gezamenlijke ambitie waaraan de gemeente Rotterdam, het Rijk en alle bij Rotterdam-Zuid betrokken partijen zich hebben verbonden met het ondertekenen van het Nationaal Programma Kwaliteitsprong Zuid. De gemeente Rotterdam ontvangt hiervoor in de periode 2012–2015 € 1,4 miljoen per jaar.

20) IODS kwaliteitsprojecten

Het Rijk draagt met deze bijdrage aan de gemeente Midden-Delfland bij aan het behoud van het karakteristieke landschap. De bijdrage is bestemd voor de zogenoemde IODS kwaliteitsprojecten (Integrale Ontwikkeling Delft – Schiedam) «Sanering verspreid liggende glastuinbouw» en «Groen ondernemen, een nieuwe landbouw» (onderdeel «Grondinstrument»). Deze bijdrage wordt verstrekt in vervolg op de gemaakte afspraken in de Bestuurlijke Overeenkomst IODS van 2 september 2010, die tot stand is gekomen in relatie met het Tracébesluit van de A4 tussen Delft en Schiedam.

21) Accres tranche 2012

Het accres 2012 is onderdeel van de normeringsystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres 2012 verlaagd met € 256 255 000.

Licence