Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 22 668 | 5 317 | 27 985 | 2 735 | 2 621 | 2 621 | 2 421 | |
Uitgaven: | 22 668 | 5 317 | 27 985 | 2 735 | 2 621 | 2 621 | 2 421 | |
1.1 | Bestuurlijke en financiële verhouding * | 3 916 | 5 983 | 9 899 | 2 750 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
Waarvan: | ||||||||
a. Programma Bestuur | 2 833 | |||||||
b. Zero-base apparaat | 2 350 | 2 350 | 2 350 | 2 350 | 2 350 | |||
1.2 | Participatie ** | 18 752 | – 666 | 18 086 | – 15 | 221 | 221 | 21 |
Ontvangsten | 21 965 | 0 | 21 965 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
*) Amendement Karabuluut | – 400 | |||||||
**) Amendement Koopmans C.S. | 250 |
Toelichting:
a. Programma Bestuur
Om een aantal toezeggingen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op het gebied van bestuur te kunnen financieren, wordt binnen de budgetfinanciering GBA incidenteel ruimte vrijgemaakt. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.
b. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 200 328 | 2 689 | 203 017 | 1 870 | – 98 | – 98 | – 98 | |
Uitgaven: | 200 328 | 2 689 | 203 017 | 1 870 | – 98 | – 98 | – 98 | |
2.1 | Apparaat | 190 560 | 2 899 | 193 459 | 2 317 | 501 | 629 | 629 |
waarvan: | ||||||||
a. Incidentele loonontwikkeling | 1 200 | 1 200 | ||||||
2.2 | Geheim | 9 768 | – 210 | 9 558 | – 447 | – 599 | – 727 | – 727 |
Ontvangsten | 1 191 | 493 | 1 684 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Toelichting:
a. Incidentele loonontwikkeling
Deze mutatie betreft een incidentele loonontwikkeling ten laste van de loonbijstelling.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 2 844 460 | 2 346 | 2 846 806 | – 1 402 | – 1 527 | – 1 647 | – 1 647 | |
Uitgaven: | 2 786 655 | 2 821 | 2 789 476 | – 1 402 | – 1 527 | – 1 647 | – 1 647 | |
3.1 | Betaalbaarheid | 2 778 378 | 524 | 2 778 902 | – 1 026 | – 1 151 | – 1 221 | – 1 221 |
Waarvan: | ||||||||
a. Huurtoeslag problematiek | 20 900 | |||||||
b. Huurtoeslag dekking | – 19000 | |||||||
c. Uitvoering IAH belastingdienst | – 1 046 | – 381 | – 381 | – 381 | – 381 | |||
3.2 | Onderzoek en kennisoverdracht | 8 277 | 2 297 | 10 574 | – 376 | – 376 | – 426 | – 426 |
Waarvan: | ||||||||
d. Uitvoering onderzoek | 1 690 | |||||||
Ontvangsten | 556 140 | 0 | 556 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
a. en b. Huurtoeslag
De geraamde tegenvaller in de huurtoeslag wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden.
De problematiek in 2012 wordt gedekt door een meevaller in de uitvoeringskosten voor de inkomensafhankelijke huurprijsstijging en nominaal en onvoorzien.
c. Uitvoering IAH belastingdienst
Dit betreft een mutatie ten behoeve van de uitvoering van het Aanleverportaal Inkomensafhankelijke Huurverhoging (IAH) van de Belastingdienst.
d. Uitvoering onderzoek.
De mutatie betreft overlopende verplichtingen in het kader van de uitvoering van onderzoek. Vanwege de overlopende verplichtingen zijn de in 2012 beschikbare kasmiddelen niet voldoende.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 44 351 | 7 001 | 51 352 | – 2 139 | – 1 181 | – 1 238 | – 1 238 | |
Uitgaven: | 44 033 | 6 706 | 50 739 | – 2 139 | – 1 181 | – 1 238 | – 1 238 | |
4.1 | Energie en bouwkwaliteit | 35 356 | – 1 458 | 33 898 | – 1 850 | – 100 | – 100 | – 100 |
waarvan: | ||||||||
a. Green Deal Overijssel | 2 000 | |||||||
b. Rijksgarantielening | 2 000 | – 2 000 | ||||||
c. Agentschap NL | – 6307 | |||||||
4.2 | Woningbouwproductie | 2 799 | 8 004 | 10 803 | – 228 | – 228 | – 228 | – 228 |
waarvan: | ||||||||
d. Verduurzaming woningvoorraad | 1 680 | |||||||
e. Agentschap NL | 6 307 | |||||||
f. Green Deal Overijssel | – 2 000 | |||||||
4.3 | Kwaliteit woonomgeving | 5 878 | 160 | 6 038 | – 61 | – 853 | – 910 | – 910 |
Ontvangsten | 91 | 4 200 | 4 291 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
g. Stimulering woningbouw | 4 200 |
Toelichting:
a. en f. Green Deal Overijssel
In 2011 heeft het kabinet ruim vijftig Green Deals tussen private partijen en de overheid en tussen het Rijk en medeoverheden afgesloten (Kamerstukken II, 2011 – 2012, 33 043, nr. 1). Het gaat om projecten op het terrein van energiebesparing, duurzame energie, duurzame mobiliteit en het duurzaam gebruik van grondstoffen en water. BZK ondersteunt in het kader van Energiebesparing Gebouwde Omgeving (EGO) de initiatieven van de provincie Overijssel voor energiebesparing bij tienduizend bestaande woningen in de periode 2012–2014.
b. Rijksgarantielening
Voor de financiering van het continueren van de rijksgarantieregeling voor de duurzaamheidlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) wordt een tekort in de uitvoering verwacht. Door deze intertemporele compensatie wordt het budget meerjarig herverdeeld in lijn met de financieringsbehoefte.
c. en e. Agentschap NL
De opdracht 2012 aan AgentschapNL dient verantwoord te worden op het instrument «Kosten uitvoeringsorganisaties» in plaats van het instrument «Subsidies EGO». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument verantwoord.
d. Verduurzaming woningvoorraad
BZK stimuleert nieuwe ontwikkelingen in het kader van de verduurzaming van de stad en bestaande woningvoorraad.
g. Stimulering woningbouw
Het Rijk heeft tot 1 januari 2011 de woningbouw (via gemeenten) ondersteund met de Tijdelijke Stimuleringsregeling Woningbouw. Voor zover gemeenten een bijdrage hadden ontvangen voor projecten, die niet vóór 1 januari 2011 van start zijn gegaan, wordt dat terugbetaald aan het Rijk.
Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 245 633 | 5 687 | 251 320 | – 4 377 | – 4 553 | – 5 060 | – 4 873 | |
Uitgaven: | 251 633 | 5 507 | 257 140 | – 4 377 | – 4 553 | – 5 060 | – 4 873 | |
5.1 | Faciliteren inburgering | 197 293 | 6 509 | 203 802 | – 3 527 | – 3 403 | – 3 610 | – 3 123 |
waarvan: | ||||||||
a. Afrekening WIN | 10 000 | |||||||
b. Zero-Base apparaat | – 2 991 | – 3 193 | – 3 069 | – 3 276 | – 2 789 | |||
5.2 | Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid * | 54 340 | – 1 002 | 53 338 | – 850 | – 1 150 | – 1 450 | – 1 750 |
waarvan: | ||||||||
c. Compensatie remigratiewet | – 300 | – 600 | – 900 | – 1 200 | – 1 500 | |||
Ontvangsten | 32 425 | 0 | 32 425 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
*) Amendement Karabulut | 400 |
Toelichting:
a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN)
Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Een deel van het hiervoor bestemde budget is niet uitgekeerd in 2011 maar zal in 2012 plaatsvinden.
b. Zero-Base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
c. Compensatie remigratiewet
De mutatie betreft compensatie aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het hogere beroep op de sociale zekerheid als gevolg van het aanpassen van de Remigratiewet.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 125 170 | – 2 660 | 122 510 | 20 912 | – 14 413 | – 3 913 | – 3 313 | |
Uitgaven: | 125 170 | – 2 660 | 122 510 | 20 912 | – 14 413 | – 3 913 | – 3 313 | |
6.1 | Verminderen Regeldruk | 2 800 | 1 700 | 4 500 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 0 |
Waarvan: | ||||||||
a. Beter werken openbaar bestuur | – 600 | – 600 | – 600 | – 600 | ||||
b. Programma regeldruk | 2 300 | 1 800 | 1 800 | 1 800 | ||||
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 25 166 | – 1 455 | 23 711 | – 3 100 | – 2 925 | – 2 925 | – 1 125 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 45 852 | 227 | 46 079 | – 2 188 | – 2 188 | – 2 188 | – 2 188 |
6.4 | Burgerschap | 4 942 | 250 | 5 192 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 46 410 | – 3 382 | 43 028 | 25 000 | – 10 500 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||||
c. Jeugd-NIK | 6 700 | |||||||
d. mGBA en ORRA | – 14 500 | 25 000 | – 10 500 | |||||
e. Reisdocumenten programma | 6 651 | |||||||
f. Programma bestuur | – 2 833 | |||||||
Ontvangsten | 500 | 11 151 | 11 651 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
g. Reisdocumentenprogramma | 6 651 | |||||||
h. Prima gelden | 4 500 |
Toelichting:
a. Beter werken openbaar bestuur
Vanuit het Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden tot en met 2014 middelen beschikbaar gesteld.
b. Programma regeldruk
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in het kabinet coördinerend verantwoordelijk om de regeldruk voor burgers, professionals in de publieke sector en medeoverheden verder (merkbaar) terug te dringen. Het programma regeldruk (PRED) geeft hier inhoudelijk invulling aan. Naast de coördinatie, monitoring en verantwoording onderneemt het programma (in samenwerking met partners) acties om de regeldruk merkbaar terug te dringen.
c. Jeugd-NIK
De financiële afwikkeling van de extra uitgaven in 2011 voor de Jeugd-NIK's loopt over de jaargrens heen. De hoogte van het bedrag wordt geraamd op € 6,7 mln., hoewel de definitieve eindafrekening nog niet plaats heeft gevonden.
d. mGBA en ORRA
De oplevering van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) is vertraagd, waardoor deze niet in 2013 in beheer genomen zal kunnen worden door de baten- en lastendienst Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Dit heeft gevolgen voor de terugbetaling van de lening uit het Gemeentefonds, die zou worden gefinancierd met de ontvangst van de betaling van BPR voor de inbeheername. Een deel van de voor de ORRA beschikbare middelen wordt van 2012 en 2014 naar 2013 verschoven, teneinde in dat jaar de VNG te kunnen terugbetalen.
e. Reisdocumentenprogramma
De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.
f. Programma bestuur
Binnen het begrotingsartikel Dienstverlenende en innovatieve overheid wordt geherprioriteerd om een aantal activiteiten in het kader van het Programma Bestuur uit te voeren. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.
g. Reisdocumentenprogramma
De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.
h. Prima gelden
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van EL&I in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA-gelden).
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 47 192 | – 1 775 | 45 417 | – 1 450 | – 1 275 | – 1 450 | – 2 225 | |
Uitgaven: | 47 192 | – 1 775 | 45 417 | – 1 450 | – 1 275 | – 1 450 | – 2 225 | |
7.1 | Overheid als werkgever | 14 244 | 1 175 | 15 419 | 1 500 | 1 675 | 1 500 | 725 |
Waarvan: | ||||||||
a. Uitvoeringsregelingen | 1 850 | 1 850 | 1 850 | 1 850 | 1 850 | |||
b. Zero-base apparaat | – 1 700 | – 1 175 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
c. Beter werken op Openbaar Bestuur | 600 | 600 | 600 | 600 | ||||
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 32 948 | – 2 950 | 29 998 | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 |
Waarvan: | ||||||||
d. Uitvoeringsregelingen | – 1 850 | – 1 850 | – 1 850 | – 1 850 | – 1 850 | |||
Ontvangsten | 820 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
a. Uitvoeringsregelingen
Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staat op artikelonderdeel 2 «Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.
b. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
c. Beter werken Openbaar Bestuur
Vanuit Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden meerjarig tot en met 2015 middelen beschikbaar gesteld.
d. Uitvoeringsregelingen
Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staan op dit artikelonderdeel (pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen). Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 28 964 | 8 444 | 37 408 | 3 237 | 3 556 | 3 562 | 3 465 | |
Uitgaven: | 28 964 | 8 444 | 37 408 | 3 237 | 3 556 | 3 562 | 3 465 | |
8.1 | Kwaliteit Rijksdienst | 28 964 | 8 444 | 37 408 | 3 237 | 3 556 | 3 562 | 3 465 |
Waarvan: | ||||||||
a. Bijdragen ICBR | 3 163 | |||||||
b. Bijdragen Inspectieraad | 1 668 | |||||||
c. Zero-base apparaat | 2 925 | 3 237 | 3 556 | 3 562 | 3 465 | |||
Ontvangsten | 2 550 | – 2 118 | 432 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 | |
Waarvan: | ||||||||
d. Bijdragen Inspectieraad | 182 | |||||||
e. Detacheringen | – 2 300 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 |
Toelichting:
a. Bijdragen ICBR
Dit betreffen de bijdragen van de ministeries van Financiën, Veiligheid en Justitie, Infrastructuur en Milieu voor de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) 2012.
b. en d. Bijdragen Inspectieraad
Dit betreffen de bijdragen en ontvangsten van de Belastingdienst en de diverse inspecties ten behoeve van de Inspectieraad voor het jaar 2012. De bijdragen zijn onder andere afkomstig van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie SZW.
c. Zero-base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
e. Detacheringen
Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op artikel 11 Centraal Apparaat.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 58 053 | 1 297 | 59 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 58 053 | 1 297 | 59 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9.1 | Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting | 58 053 | 1 297 | 59 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: | ||||||||
a. Overlopende verplichtingen | 1 297 | |||||||
Ontvangsten | 2 626 | 0 | 2 626 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
a. Overlopende verplichtingen
Deze mutatie betreft de betaling in 2012 van facturen met betrekking tot activiteiten huisvesting voor de Hoge Colleges van Staat uit 2011.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 793 065 | – 43 824 | 749 241 | – 31 107 | – 22 360 | – 14 762 | – 15 119 | |
Uitgaven: | 793 065 | – 43 824 | 749 241 | – 31 107 | – 22 360 | – 14 762 | – 15 119 | |
10.1 | Toegang, toelating en opvang vreemdeling | 761 366 | – 45 924 | 715 442 | – 31 107 | – 22 360 | – 14 762 | – 15 119 |
waarvan: | ||||||||
a. Kasschuif correctie ODA toerekening | – 6 800 | |||||||
b. Asielreserve | 9 920 | |||||||
c. Zero-base apparaat | – 11 964 | – 12 648 | – 11 527 | |||||
d. ODA-toerekening | – 34 976 | – 15 873 | – 8 247 | – 12 176 | – 12 533 | |||
10.2 | Terugkeer en bewaring Vreemdelingen | 31 699 | 2 100 | 33 799 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: | ||||||||
e. Vreemdelingenbewaring | 2 100 | |||||||
Ontvangsten | 467 | 0 | 467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
a. Kasschuifcorrectie ODA toerekening
Deze kasschuif betreft een correctie van de ODA toerekening in verband met een lagere asielinstroom.
b. Asielreserve
In 2012 wordt voor asiel een (begrotings)reserve gevormd voor opvang van hoeveelheidfluctuaties. Conform afspraak wordt de onderuitputting op het terrein van vreemdelingenzaken in deze asielreserve gestort. De middelen zijn in 2011 via een kasschuif overgeheveld naar 2012. Zodra de asielreserve technisch is verwerkt, worden de middelen gestort.
c. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
d. ODA-toerekening
Conform de internationale criteria worden de kosten die zijn gemaakt voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit de DAC-landen toegerekend aan het ODA-budget. Voor deze toerekening is een systematiek afgesproken tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Financiën. Door een lagere asielinstroom en actualisatie van overige relevante variabelen is de ODA-toerekening naar beneden bijgesteld.
e. Vreemdelingenbewaring
Dit betreft overlopende verplichtingen voor de verdere implementatie van het programma alternatieven voor vreemdelingenbewaring.