Artikel 91. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 391 601 | 391 601 | 367 559 | 378 988 | 352 208 | 351 407 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Uitgaven | 0 | 0 | 391 601 | 391 601 | 367 559 | 378 988 | 352 208 | 351 407 | |
• | Loonbijstelling | 0 | 0 | 110 914 | 110 914 | 110 679 | 109 826 | 108 776 | 109 341 |
• | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
• | Nader te verdelen | 0 | 0 | 280 687 | 280 687 | 256 880 | 269 162 | 243 432 | 242 066 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutatie:
Loonbijstelling
In het Begrotingsakkoord 2013 is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2012. Dit betekent dat de loonbijstellingstranche 2012 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De doorverdeling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de ontwerpbegroting 2013 en de 2e suppletoire begroting verwerkt.
Nader te verdelen
De mutatie in 2012 wordt voornamelijk verklaard door de toevoeging van de eindejaarsmarge 2011/2012. Daarnaast wordt de meevaller op de raming studiefinanciering en de lagere leerlingenaantallen gereserveerd op het artikel nominaal en onvoorzien. Deze reservering is nodig om een deel van de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord 2013 te kunnen dekken.
Artikel 92. Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 143 920 | 0 | 7 562 | 151 482 | 6 080 | 5 582 | 4 851 | 4 104 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Uitgaven | 143 920 | 0 | 7 562 | 151 482 | 6 080 | 5 582 | 4 851 | 4 104 | |
Ontvangsten | 567 | 0 | 0 | 567 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 92 is met € 7,6 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 10,2 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
-
– Door de vorming van één Auditdienst Rijk (ADR) onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Financiën per 1 mei 2012, wordt door de betrokken departementen structureel budget overgeboekt naar het ministerie van Financiën. Voor OCW is € 2,8 miljoen afgeboekt.
Artikel 93. Inspecties
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 60 948 | 0 | 2 979 | 63 927 | 1 255 | 1 226 | 1 197 | 1 197 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Uitgaven | 60 948 | 0 | 2 979 | 63 927 | 1 255 | 1 226 | 1 197 | 1 197 | |
• | Inspectie van het Onderwijs | 58 231 | 0 | 2 918 | 61 149 | 1 255 | 1 226 | 1 197 | 1 197 |
• | Erfgoedinspectie | 2 717 | 0 | 61 | 2 778 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 93 is met € 3,0 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk verklaard door:
-
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 1,3 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
-
– Diverse kasschuiven hebben geleid tot een verhoging van het budget met totaal € 1,3 miljoen:
-
• Herhuisvesting Tilburg € 0,8 miljoen.
-
• Aan het pand in Tilburg zijn in 2012 diverse verbeteringen aangebracht die niet meer in 2011 gerealiseerd konden worden maar wel voor 2011 begroot waren.
-
• Project BIS € 0,4 miljoen.
-
• De uitvoering van dit ICT project was vertraagd en de realisatie is nu voorzien in 2012.
-
• Een kasschuif van € 0,1 miljoen wegens vertraging in het project E-Inspectie.
-
Artikel 94. Adviesraden
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 967 | 0 | 790 | 6 757 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Uitgaven | 5 967 | 0 | 790 | 6 757 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
• | Onderwijsraad | 2 398 | 0 | 2 398 | |||||
• | Raad voor Cultuur | 2 849 | 71 | 2 920 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
• | Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 720 | 719 | 1 439 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 94 is met € 0,8 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door:
-
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 0,1 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
-
– de bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie van EL&I ten behoeve van werkzaamheden door de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid.