Base description which applies to whole site

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 91. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1 000)
   

Stand ontwerpbegroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Verplichtingen

0

0

391 601

391 601

367 559

378 988

352 208

351 407

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

0

0

391 601

391 601

367 559

378 988

352 208

351 407

Loonbijstelling

0

0

110 914

110 914

110 679

109 826

108 776

109 341

Prijsbijstelling

0

0

0

0

0

0

0

0

Nader te verdelen

0

0

280 687

280 687

256 880

269 162

243 432

242 066

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting mutatie:

Loonbijstelling

In het Begrotingsakkoord 2013 is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2012. Dit betekent dat de loonbijstellingstranche 2012 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De doorverdeling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de ontwerpbegroting 2013 en de 2e suppletoire begroting verwerkt.

Nader te verdelen

De mutatie in 2012 wordt voornamelijk verklaard door de toevoeging van de eindejaarsmarge 2011/2012. Daarnaast wordt de meevaller op de raming studiefinanciering en de lagere leerlingenaantallen gereserveerd op het artikel nominaal en onvoorzien. Deze reservering is nodig om een deel van de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord 2013 te kunnen dekken.

Artikel 92. Apparaat Kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1 000)
   

Stand ontwerpbegroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Verplichtingen

143 920

0

7 562

151 482

6 080

5 582

4 851

4 104

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

143 920

0

7 562

151 482

6 080

5 582

4 851

4 104

Ontvangsten

567

0

0

567

0

0

0

0

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 92 is met € 7,6 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 10,2 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.

  • Door de vorming van één Auditdienst Rijk (ADR) onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Financiën per 1 mei 2012, wordt door de betrokken departementen structureel budget overgeboekt naar het ministerie van Financiën. Voor OCW is € 2,8 miljoen afgeboekt.

Artikel 93. Inspecties

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1 000)
   

Stand ontwerpbegroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Verplichtingen

60 948

0

2 979

63 927

1 255

1 226

1 197

1 197

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

60 948

0

2 979

63 927

1 255

1 226

1 197

1 197

Inspectie van het Onderwijs

58 231

0

2 918

61 149

1 255

1 226

1 197

1 197

Erfgoedinspectie

2 717

0

61

2 778

0

0

0

0

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 93 is met € 3,0 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk verklaard door:

  • In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 1,3 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.

  • Diverse kasschuiven hebben geleid tot een verhoging van het budget met totaal € 1,3 miljoen:

    • Herhuisvesting Tilburg € 0,8 miljoen.

    • Aan het pand in Tilburg zijn in 2012 diverse verbeteringen aangebracht die niet meer in 2011 gerealiseerd konden worden maar wel voor 2011 begroot waren.

    • Project BIS € 0,4 miljoen.

    • De uitvoering van dit ICT project was vertraagd en de realisatie is nu voorzien in 2012.

    • Een kasschuif van € 0,1 miljoen wegens vertraging in het project E-Inspectie.

Artikel 94. Adviesraden

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 94 (bedragen x € 1 000)
   

Stand ontwerpbegroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Verplichtingen

5 967

0

790

6 757

71

71

71

71

Waarvan garantieverplichtingen

               

Uitgaven

5 967

0

790

6 757

71

71

71

71

Onderwijsraad

2 398

 

0

2 398

       

Raad voor Cultuur

2 849

 

71

2 920

71

71

71

71

Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid

720

 

719

1 439

       

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting mutaties

Het totale budget op artikel 94 is met € 0,8 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door:

  • In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 0,1 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.

  • de bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie van EL&I ten behoeve van werkzaamheden door de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid.

Licence