Beleidsartikel 41 Volksgezondheid
41.1 Algemene doelstelling
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
41.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 618 733 | 13 001 | 631 734 | 1 020 | 1 076 | – 3 008 | – 3 140 |
Uitgaven | 630 570 | 13 404 | 643 974 | 1 186 | 1 126 | – 3 008 | – 3 140 |
1. Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten | 77 530 | – 1 323 | 76 207 | – 1 084 | – 862 | – 714 | – 660 |
2. Er is een doelmatig systeem van publieke gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid | 153 455 | 17 114 | 170 569 | 4 593 | 4 464 | 229 | 89 |
3. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten | 343 257 | – 5 083 | 338 174 | – 5 520 | – 5 718 | – 5 922 | – 5 955 |
4. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek | 17 536 | 532 | 18 068 | 577 | 622 | 779 | 766 |
5. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl | 38 792 | 2 164 | 40 956 | 2 620 | 2 620 | 2 620 | 2 620 |
Ontvangsten | 9 710 | 1 193 | 10 903 | 1 193 | 1 193 | 1 193 | 1 193 |
41.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vijf operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;
-
2. Er is een doelmatig systeem van publieke gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;
-
3. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten;
-
4. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek;
-
5. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl.
1. Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 77 530 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Een herschikking van taken tussen RIVM en RIKILT heeft geleid tot een herschikking van programma's bij het RIVM. Het opdrachtgeversbudget van de NVWA voor programma 9 (geraamd op artikel 41 OD 1) wordt verlaagd, terwijl het budget voor programma 10 (geraamd op artikel 41 OD 2) wordt verhoogd. | – 1 301 |
2. Overige mutaties | – 22 |
Stand 1e suppletoire begroting | 76 207 |
2. Er is een doelmatig systeem van publieke gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 153 455 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 46 OD 1. Betreft opdracht aan ZonMw voor de uitvoering van de sportimpuls 2012. | 9 925 |
2. Overboeking van artikel 42 OD 2. Betreft uitvoering van activiteiten door ZonMw voor de programma's «Goed Gebruik Geneesmiddelen», «Gezond Ouder Worden» en «Forum Biotechnologie en Genetica». | 5 390 |
3. Een herschikking van taken tussen RIVM en RIKILT heeft geleid tot een herschikking van programma's bij het RIVM. Het opdrachtgeversbudget van de NVWA voor programma 9 (geraamd op artikel 41 OD 1) wordt verlaagd, terwijl het budget voor programma 10 (geraamd op artikel 41 OD 2) wordt verhoogd. | 1 301 |
4. Overboeking van artikel 41 OD 3. Betreft de dekking van de bijdrage aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure (nader onderzoek doodsoorzaak). | 850 |
5. Overboeking aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure. | – 850 |
6. Overboeking naar artikel 44 OD 4. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tol- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenopvang. | – 1 100 |
7. Overige mutaties | 1 598 |
Stand 1e suppletoire begroting | 170 569 |
3. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en preventie van chronische ziekten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 343 257 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking naar artikel 41 OD 5 in verband met inzet van gereserveerde middelen op artikel 41 OD 3 voor activiteiten ter uitvoering van de landelijke nota gezondheidsbeleid «Gezondheid dichtbij» (TK 32 793, nr. 1 en 2). Het betreft activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl voor de jeugd. | – 1 123 |
2. Overboeking naar artikel 41 OD 2 en OD 4. Betreft de dekking van de van de bijdrage aan ministerie van Veiligheid en Justitie voor de uitvoeringskosten van de NODO-procedure (nader onderzoek doodsoorzaak) en de meerkosten Regionale Toetsingscommissies Euthanasie (RTE). | – 1 450 |
3. Overige mutaties | – 2 510 |
Stand 1e suppletoire begroting | 338 174 |
4. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 17 536 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 41 OD 3. Betreft meerkosten Regionale Toetsingscommissies Euthanasie (RTE). De afgelopen jaren is het aantal meldingen bij de RTE fors toegenomen. De beoordeling van euthanasiemeldingen is voor VWS een wettelijke taak . | 600 |
2. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 68 |
Stand 1e suppletoire begroting | 18 068 |
5. Meer mensen kiezen voor gezonde leefstijl
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 38 792 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 46 OD 1. Betreft instellingssubsidie Stichting Consument en Veiligheid van het onderdeel blessurepreventie. | 916 |
2. Overboeking van artikel 41 OD 3 in verband met inzet van gereserveerde middelen voor activiteiten ter uitvoering van de landelijke nota gezondheidsbeleid «Gezondheid dichtbij» (TK 32 793, nr. 1 en 2). Het betreft activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl voor de jeugd. | 1 123 |
3. Overige mutaties | 125 |
Stand 1e suppletoire begroting | 40 956 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 9 710 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 1 193 |
Stand 1e suppletoire begroting | 10 903 |
Beleidsartikel 42 Gezondheidszorg
42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 8 139 946 | 293 069 | 8 433 015 | 30 965 | – 391 827 | – 309 183 | 43 813 |
Uitgaven | 8 163 594 | 294 294 | 8 457 888 | 30 965 | – 391 827 | – 309 183 | 43 813 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 929 | 389 | 1 318 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren | 1 431 107 | – 18 247 | 1 412 860 | – 8 936 | – 16 598 | – 6 410 | 5 012 |
3. Zorgaanbieders bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket voor noodzakelijke zorg aan | 6 687 049 | 289 042 | 6 976 091 | 11 771 | – 407 929 | – 335 933 | 211 |
4. de burgers in Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn | 44 509 | 23 110 | 67 619 | 28 130 | 32 700 | 33 160 | 38 590 |
Ontvangsten | 22 926 | 22 285 | 45 211 | – 2 215 | – 2 215 | – 2 215 | – 2 215 |
42.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren;
-
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan;
-
4. De burgers in Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 929 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Voor een aantal subsidieverplichtingen was het niet mogelijk om de projecten nog in 2011 af te rekenen en het resterende bedrag uit te betalen. | 389 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 318 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 1 431 107 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 330 |
2. Aanpassing van het kasritme van verschillende projecten die tot en met 2010 uit het FES zijn gefinancierd. Met de ontmanteling van het FES moeten verschuivingen meerjarig binnen de VWS-begroting worden ingepast. | – 4 521 |
3. Overboeking naar artikel 41 OD 4. Betreft uitvoering van activiteiten door ZonMw voor de programma’s «Goed Gebruik Geneesmiddelen», «Gezond Ouder Worden» en «Forum Biotechnologie en Genetica». | – 5 390 |
4. Overboeking naar artikel 43 OD 3. Betreft middelen voor palliatieve zorg door integrale kankercentra verleend in de langdurige zorg | – 6 400 |
5. Overige mutaties | – 1 606 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 412 860 |
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 6 687 049 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Bijstelling van de uitgavenraming Zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2012 van het Centraal Planbureau. | 280 020 |
2. Bijstelling van de geraamde uitvoeringskosten van het CVZ, CJIB, SVB en Stichting Ombudsman in het kader van onverzekerden en wanbetalers. | 6 634 |
3. Overboeking van artikel 43 OD 3 ten behoeve van het beheer van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) door het CVZ. | 2 000 |
4. Overige mutaties | 388 |
Stand 1e suppletoire begroting | 6 976 091 |
4. De burgers in Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 44 509 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisatie raming zorgkosten Caribisch Nederland leidt tot een opwaartse bijstelling van de raming. | 23 630 |
2. Overboekingen ten behoeve van de integrale aanpak van de sociaal economische problematiek. De bijdragen zijn bedoeld voor Wmo gerelateerde activiteiten zover niet gedekt in andere regelingen en voor verslavingspreventie. | – 520 |
Stand 1e suppletoire begroting | 67 619 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 22 926 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Bijstelling van de geraamde opbrengst in het kader van onverzekerden en wanbetalers. | 23 000 |
2. De politieke besluitvorming in de Eerste Kamer omtrent de wetbehandeling van het EPD en het beëindigen van de betrokkenheid van VWS bij het Landelijk Schakelpunt is van invloed geweest op de realisatie van Nictiz ten aanzien van de instellingssubsidie 2011. De instellingssubsidie 2011 is in november 2011 herzien en verlaagd. | 1 500 |
3. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | – 2 215 |
Stand 1e suppletoire begroting | 45 211 |
Beleidsartikel 43 Langdurige zorg
43.1 Algemene doelstelling
Zorgen dat voor mensen met een langdurige of chronische aandoening van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard zorg van goede kwaliteit beschikbaar is en dat deze zorg tegen voor de samenleving aanvaardbare maatschappelijke kosten wordt geleverd.
43.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 6 366 932 | – 15 065 | 6 351 867 | – 2 052 336 | – 2 150 764 | – 2 190 119 | – 2 263 749 |
Uitgaven | 6 391 860 | – 15 037 | 6 376 823 | – 2 052 336 | – 2 150 764 | – 2 190 119 | – 2 263 749 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 55 627 | – 2 972 | 52 655 | – 820 | – 889 | – 943 | – 960 |
2. Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar | 120 615 | 0 | 120 615 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goede zorg) | 166 948 | – 3 411 | 163 537 | 6 056 | 6 197 | 6 196 | 6 183 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar | 6 048 670 | – 8 654 | 6 040 016 | – 2 057 572 | – 2 156 072 | – 2 195 372 | – 2 268 972 |
Ontvangsten | 0 | 3 358 | 3 358 | 3 358 | 3 358 | 3 358 | 3 358 |
43.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2. Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar;
-
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goed zorg);
-
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 55 627 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 85 |
2. Overboeking naar artikel 43 OD 3. Vanaf 2012 zal de instellingssubsidie aan Per Saldo niet meer door het Fonds PGO (CIBG) worden verstrekt, maar door VWS. | – 887 |
3. Overboeking naar artikel 98 Apparaatsuitgaven IGZ (OD 3). Het betreft het beschikbaar stellen van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2012 voor het project Zichtbare Zorg. | – 2 000 |
Stand 1e suppletoire begroting | 52 655 |
2. Voor iedere cliënt is de noodzakelijke zorg beschikbaar
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 120 615 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 120 615 |
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren (kwalitatief goed zorg)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 166 948 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 42 OD 2 naar artikel 43 OD 3. Betreft middelen voor palliatieve zorg door integrale kankercentra verleend in de langdurige zorg. | 6 400 |
2. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 62 |
3. Overboeking naar artikel 97 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van subsidie aan Frieslab (gemeente Leeuwarden). | – 192 |
4. Overboeking naar artikel 42 OD 3 ten behoeve van het beheer van de AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) door het CVZ. | – 2 000 |
5. Een deel van de invoeringskosten van de maatregelen uit het Regeerakkoord worden gedekt binnen het BKZ. Deze middelen vallen daardoor vrij en worden ingezet voor knelpunten op de VWS-begroting. | – 8 000 |
6. Overige mutaties | 443 |
Stand 1e suppletoire begroting | 163 537 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 6 048 670 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. In het kader van het inkomensafhankelijk maken van de Wtcg worden uitvoeringskosten gemaakt. | 3 272 |
2. Overboeking van artikel 43 OD 1. Vanaf 2012 zal de instellingssubsidie aan Per Saldo niet meer door het Fonds PGO (CIBG) worden verstrekt, maar door VWS. | 887 |
3. Bijstelling in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2012 van het Centraal Planbureau. | – 13 300 |
4. Overige mutaties | 487 |
Stand 1e suppletoire begroting | 6 040 016 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 3 358 |
Stand 1e suppletoire begroting | 3 358 |
Beleidsartikel 44 Maatschappelijke ondersteuning
44.1 Algemene doelstelling
Alle burgers participeren in de samenleving.
44.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 209 355 | – 922 | 208 433 | 20 | 20 | – 100 | – 100 |
Uitgaven | 212 152 | – 922 | 211 230 | 20 | 20 | – 100 | – 100 |
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden | 40 783 | 50 | 40 833 | – 80 | – 80 | – 200 | – 200 |
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning | 85 492 | – 477 | 85 015 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning | 59 736 | – 550 | 59 186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Burgers met (psycho) sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning | 26 141 | 55 | 26 196 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Ontvangsten | 0 | 1 883 | 1 883 | 1 883 | 1 883 | 1 883 | 1 883 |
44.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden;
-
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning;
-
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning;
-
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning.
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 40 783 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 50 |
Stand 1e suppletoire begroting | 40 833 |
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 85 492 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | – 477 |
Stand 1e suppletoire begroting | 85 015 |
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 59 736 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | – 550 |
Stand 1e suppletoire begroting | 59 186 |
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 26 141 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 41 OD 4. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tolk- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenopvang. | 1 100 |
2. Overboeking naar het Gemeentefonds. Betreft toevoeging van een vergoeding voor tolk- en vertaaldiensten aan de decentralisatie uitkering Vrouwenopvang. | – 1 100 |
3. Overige mutaties | 55 |
Stand 1e suppletoire begroting | 26 196 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 1 883 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 883 |
Beleidsartikel 45 Jeugdzorg
45.1 Algemene doelstelling
Kinderen in Nederland groeien gezond en veilig op en ontwikkelen zich tot zelfstandige en maatschappelijk betrokken burgers.
45.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 1 482 355 | – 5 266 | 1 477 089 | 8 967 | 4 447 | 4 553 | 4 548 |
Uitgaven | 1 488 585 | – 3 936 | 1 484 649 | 8 967 | 4 447 | 4 553 | 4 548 |
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers zijn positief betrokken bij hun leefomgeving en krijgen zo nodig laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien aansluitend op hun eigen kracht | 41 559 | – 424 | 41 135 | – 621 | – 721 | – 700 | – 700 |
2. Kinderen met ernstige opgroeiproblemen en ouders/verzorgers met opvoedproblemen krijgen op tijd de noodzakelijke en passende zorg | 1 447 026 | – 3 512 | 1 443 514 | 9 588 | 5 168 | 5 253 | 5 248 |
Ontvangsten | 1 630 | 18 325 | 19 955 | 7 585 | 3 085 | 3 085 | 3 085 |
45.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn twee operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers zijn positief betrokken bij hun leefomgeving en krijgen zo nodig laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien aansluitend op hun eigen kracht;
-
2. Kinderen met ernstige opgroeiproblemen en ouders/verzorgers met opvoedproblemen krijgen op tijd de noodzakelijke en passende zorg.
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers zijn positief betrokken bij hun leefomgeving en krijgen zo nodig laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien aansluitend op hun eigen kracht
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 41 559 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking naar artikel 97 OD 3. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de bijdrage aan de drie grootstedelijke regio’s in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. | – 300 |
2. Overige mutaties | – 124 |
Stand 1e suppletoire begroting | 41 135 |
2. Kinderen met ernstige opgroeiproblemen en ouders/verzorgers met opvoedproblemen krijgen op tijd de noodzakelijke en passende zorg.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 1 447 026 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangsten betreffende vergoeding overname jeugdzorgplus- instelling Avenier van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Dienst Justitiële Inrichtingen. | 10 000 |
2. Betreft de indexatie 2011 en 2012 van de pleegvergoeding. | 4 200 |
3. Desaldering ontvangsten ouderbijdrage ter dekking van het besparingsverlies bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). | 4 540 |
4. Overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Betreft dekking besparingsverlies 4e kwartaal 2011 kindregelingen door vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». | – 4 540 |
5. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 25 |
6. Overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Betreft dekking besparingsverlies 1e en 2e kwartaal 2012 kindregelingen door vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouder» | – 9 090 |
7. Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. | – 10 500 |
8. Overige mutaties | 1 903 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 443 514 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 1 630 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangsten betreffende vergoeding overname jeugdzorgplus- instelling Avenier van het ministerie van Veiligheid en Justitie, Dienst Justitiële Inrichtingen. | 10 000 |
2. Desaldering ontvangsten ouderbijdrage ter dekking van het besparingsverlies bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). | 4 540 |
3. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 3 085 |
4. Overige mutaties | 700 |
Stand 1e suppletoire begroting | 19 955 |
Beleidsartikel 46 Sport
46.1 Algemene doelstelling
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
46.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 104 122 | – 49 398 | 54 724 | – 7 933 | – 8 056 | – 6 950 | – 6 800 |
Uitgaven | 128 976 | – 36 998 | 91 978 | – 733 | – 1 156 | 0 | 0 |
1. Voor iedere burger die dat wil is een passend sport- en beweegaanbod in de buurt aanwezig, dat bovendien veilig en toegankelijk is | 80 727 | – 36 383 | 44 344 | – 733 | – 1 156 | 0 | 0 |
2. Ondersteunen van de ambitie van de georganiseerde sport om als Nederland bij de beste 10 sportlanden van de wereld te behoren | 36 896 | – 565 | 36 331 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Voorbereiden van een gefundeerd besluit over de kandidaatsstelling voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen 2028 in Nederland | 11 353 | – 50 | 11 303 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 870 | 870 | 1 740 | 870 | 870 | 870 | 870 |
46.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. Voor iedere burger die dat wil is een passend sport- en beweegaanbod in de buurt aanwezig, dat bovendien veilig en toegankelijk is;
-
2. Ondersteunen van de ambitie van de georganiseerde sport om als Nederland bij de beste 10 sportlanden van de wereld te behoren;
-
3. Voorbereiden van een gefundeerd besluit over de kandidaatsstelling voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen 2028 in Nederland.
1. Voor iedere burger die dat wil is een passend sport- en beweegaanbod in de buurt aanwezig, dat bovendien veilig en toegankelijk is
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 80 727 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 46 OD 1 naar artikel 41 OD 5. Betreft instellingssubsidie Stichting Consument en Veiligheid van het onderdeel blessurepreventie. | – 916 |
2. Overboeking naar artikel 41 OD 2. Betreft opdracht aan ZonMw voor de uitvoering van de sportimpuls 2012. | – 9 925 |
3. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de Impuls Brede scholen, sport en cultuur. Dit betreft de bijdragen voor 2012 aan de gemeenten uit de eerste vier tranches van deze Impuls. | – 25 655 |
4. Overige mutaties | 113 |
Stand 1e suppletoire begroting | 44 344 |
2. Ondersteunen van de ambitie van de georganiseerde sport om als Nederland bij de beste 10 sportlanden van de wereld te behoren
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 36 896 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking naar artikel 98 OD 3. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de bijdrage aan de Gemeente Eindhoven in verband met het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO). | – 715 |
2. Overige mutaties | 150 |
Stand 1e suppletoire begroting | 36 331 |
3. Voorbereiden van een gefundeerd besluit over de kandidaatsstelling voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen 2028 in Nederland
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 11 353 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | – 50 |
Stand 1e suppletoire begroting | 11 303 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 870 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 870 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 740 |
Beleidsartikel 47 Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
47.1 Algemene doelstelling
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
47.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 342 171 | 6 197 | 348 368 | 6 300 | 5 900 | 5 500 | 5 100 |
Uitgaven | 342 776 | 6 897 | 349 673 | 6 300 | 5 900 | 5 500 | 5 100 |
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiële en immateriële hulpverlening in een situatie van afbouw | 333 781 | 6 700 | 340 481 | 6 300 | 5 900 | 5 500 | 5 100 |
2. De herinnering aan WOII blijft levend en veel mensen – waaronder jeugdigen – zijn zich van bewust van de betekenis van WOII, mede in relatie tot grondrechten, democratie, (internationale)rechtstaat en vrijheid | 8 995 | 197 | 9 192 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 |
47.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn twee operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiële en immateriële hulpverlening in een situatie van afbouw;
-
2. De herinnering aan WOII blijft levend en veel mensen – waaronder jeugdigen – zijn zich van bewust van de betekenis van WOII, mede in relatie tot grondrechten, democratie, (internationale)rechtstaat en vrijheid.
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 333 871 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Betreft de indexatie 2011 en 2012 van de uitkeringen voor de verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen. | 6 700 |
Stand 1e suppletoire begroting | 340 481 |
2. De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – waaronder specifieke subgroepen zoals bijvoorbeeld jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 8 995 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overige mutaties | 197 |
Stand 1e suppletoire begroting | 9 192 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Herijking ontvangstenraming. Jaarlijks is bij VWS sprake van hogere dan geraamde ontvangsten. Op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn de ontvangstenramingen op de beleidsartikelen herijkt. | 826 |
2. Overige mutaties | 75 |
Stand 1e suppletoire begroting | 901 |
Niet-beleidsartikel 97 Algemeen
97.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
97.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 27 122 | 22 774 | 49 896 | 230 | 38 | 0 | 0 |
Uitgaven | 33 122 | 22 774 | 55 896 | 230 | 38 | 0 | 0 |
1. Internationale samenwerking | 7 769 | 0 | 7 769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Verzameluitkering VWS | 308 | 1 207 | 1 515 | 230 | 38 | 0 | 0 |
3. Strategisch onderzoek RIVM en NVI | 25 045 | 21 567 | 46 612 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
97.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn drie operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
-
1. Internationale samenwerking bevorderen;
-
2. Verzameluitkering VWS;
-
3. Strategisch onderzoek RIVM en NVI.
1. Internationale samenwerking bevorderen
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 7 769 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 7 769 |
2. Verzameluitkering VWS
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 308 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 46 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de bijdrage aan de Gemeente Eindhoven in verband voor het Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO). | 715 |
2.Overboeking van artikel 45 OD 1. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de bijdrage voor de drie grootstedelijke regio's in verband met de invoeringkosten decentralisatie jeugdzorg. | 300 |
3. Overboeking van artikel 43 OD 3 naar artikel 97 OD 2. Betreft toevoeging aan de verzameluitkering van de subsidie aan Frieslab (gemeente Leeuwarden). | 192 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 515 |
3. Strategisch onderzoek RIVM en NVI
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 25 045 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Afgelopen najaar zijn naar aanleiding van de gewijzigde inkoopprijzen voor vaccins de tarieven van het Rijksvaccinatieprogramma herijkt. VWS heeft ervan afgezien om in de tarieven ook het bezettingsresultaat van de vaccinproductie bij het NVI te verwerken. De productie staat weliswaar ten dienste van het Rijksvaccinatieprogramma, maar het is de verwachting dat de productie dit jaar verkocht wordt. Om deze reden wordt eenmalig via een ijklijnmutatie het bezettingsresultaat gedekt in plaats van de tarieven hiervoor structureel op te hogen. | 8 000 |
2. Om de operationele gereedheid van de productiefaciliteiten van het NVI op een toereikend niveau te houden, zijn vervangingsinvesteringen noodzakelijk. Vorig jaar zijn deze investeringen al aangegaan, maar het kasbeslag treedt pas in 2012 op. Vandaar dat een beroep op eindejaarsmarge gedaan wordt. | 6 392 |
3. Eind vorig jaar zijn middelen gereserveerd voor de afbouw van het Sproncklab. In verband met de bevoorschottingsregels zijn deze middelen niet tot besteding gekomen. Via de eindejaarsmarge wordt dit naar 2012 overgeheveld. | 3 765 |
4. In 2011 was het voornemen om in samenspraak met de Rijksgebouwendienst de huurcontracten van het RIVM af te kopen. Vanwege de bevoorschottingsregels is het niet gelukt om dit op rechtmatige wijze vorm te geven. De afkoop loopt daarom over in 2012. | 3 500 |
5. Overige mutaties | – 90 |
Stand 1e suppletoire begroting | 46 612 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 0 |
Niet-beleidsartikel 98 Apparaatsuitgaven
98.1 Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel worden de apparaatsuitgaven van het moederdepartement begroot.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 227 923 | 14 464 | 242 387 | – 376 | – 988 | – 1 347 | – 1 706 |
Apparaatsuitgaven | 228 503 | 14 436 | 242 939 | – 376 | – 988 | – 1 347 | – 1 706 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement | 153 832 | 7 139 | 160 971 | – 309 | – 891 | – 1 226 | – 1 578 |
1. Personeel kerndepartement | 93 848 | 13 729 | 107 577 | – 61 | – 3 861 | – 3 861 | – 4 028 |
2. Materieel kerndepartement | 59 984 | – 6 590 | 53 394 | – 248 | 2 970 | 2 635 | 2 450 |
3. Apparaatsuitgaven inspecties | 62 591 | 3 938 | 66 529 | – 67 | – 97 | – 121 | – 128 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) | 56 637 | 3 956 | 60 593 | – 67 | – 97 | – 121 | – 128 |
Inspectie Jeugdzorg (IJZ) | 5 954 | – 18 | 5 936 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Apparaatsuitgaven SCP en raden | 12 080 | 3 359 | 15 439 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) | 5 950 | 3 397 | 9 347 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezondheidsraad (GR) | 3 260 | 0 | 3 260 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) | 2 870 | – 38 | 2 832 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 5 703 | 1 608 | 7 311 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 |
98.3 Financiële toelichting
1. Apparaatsuitgaven kerndepartement personeel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 93 848 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 98 OD 2 (materieel kern). Betreft herschikking tussen personele en materiële uitgaven kerndepartement. Inzet van personeel ten behoeve van de uitvoering van de informatiseringsagenda voor de interne bedrijfsvoering van VWS was bij ontwerpbegroting 2012 binnen het materieel budget geraamd. | 10 012 |
2. Het betreft uitgaven die in 2011 ten behoeve van sociaal flankerend beleid in het kader van de compacte rijksdienst zijn gedaan, maar nog niet tot betaling zijn gekomen. | 2 534 |
3. Overboeking naar artikel 98 OD 2 (materieel kern). Betreft herschikking tussen materiële en personele uitgaven kerndepartement als gevolg van inbesteding van PIOFACH dienstverlening. Middelen die tot nog toe voor inzet van eigen personeel beschikbaar waren, worden ingezet voor (materiële) uitgaven aan shared service organisaties. | – 2 870 |
4. Overige mutaties | 4 053 |
Stand 1e suppletoire begroting | 107 577 |
2. Apparaatsuitgaven kerndepartement materieel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 59 984 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking naar artikel 98 OD 1 (personeel kern). Betreft herschikking tussen personele en materiële uitgaven kerndepartement. Inzet van personeel ten behoeve van de uitvoering van de informatiseringsagenda voor de interne bedrijfsvoering van VWS was bij ontwerpbegroting 2012 binnen het materieel budget geraamd. | – 10 012 |
2. Overboeking van artikel 98 OD 1 (personeel kern). Betreft herschikking tussen materiële en personele uitgaven kerndepartement als gevolg van inbesteding van PIOFACH dienstverlening. Middelen die tot nog toe voor inzet van eigen personeel beschikbaar waren, worden ingezet voor (materiële) uitgaven aan shared service organisaties. | 2 870 |
3. Overige mutaties | 552 |
Stand 1e suppletoire begroting | 53 394 |
3. Apparaatsuitgaven inspecties
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 62 591 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Overboeking van artikel 43 OD 1 naar artikel 98 Apparaatsuitgaven IGZ (OD 3). Het betreft het beschikbaar stellen van de benodigde middelen voor de uitvoering van het jaarplan 2012 van het project Zichtbare Zorg. | 2 000 |
2. Op het terrein van medische hulpmiddelen, opiaten en geregistreerde geneesmiddelen voert het CIBG werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn enkele jaren geleden door de IGZ overgedragen aan het CIBG. Voor deze werkzaamheden wordt door het CIBG aan derden een vergoeding tegen een vastgesteld tarief in rekening gebracht. Dit tarief is niet kostendekkend. | 1 337 |
2. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | – 37 |
3. Overige mutaties. | 638 |
Stand 1e suppletoire begroting | 66 529 |
4. Apparaatsuitgaven SCP en raden
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 12 080 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 2 000 |
2. Betreft aanvulling P&M budget Sociaal en Cultureel Planbureau vanwege hogere onderzoekskosten en lagere opbrengsten uit onderzoek. | 1 330 |
3. Overige mutaties. | 29 |
Stand 1e suppletoire begroting | 15 439 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 5 703 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Desaldering ontvangst Sociaal en Cultureel Planbureau voor het verrichten van externe opdrachten ten behoeve van de kosten van inhuur van personeel. | 2 000 |
2. Bij het doorvertalen van de P&M-taakstelling is abusievelijk geen correctie doorgevoerd voor de ontvangstenraming van de Gezondheidsraad. Met deze mutatie wordt dat hersteld. | – 317 |
3. Betreft het actualiseren van de ontvangstenraming van het RVZ. | – 75 |
Stand 1e suppletoire begroting | 7 311 |
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
99.1 Algemene doelstelling
Dit artikel heeft een technisch- administratief karakter. Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon en prijsbijstellingen naar loon- en prijsgevoelige artikelen binnen de begroting plaats. Ook worden er taakstellingen of extra middelen op dit artikel geplaatst die nog niet aan beleidsartikelen zijn toebedeeld.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting 2012 | Stand 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | – 44 332 | 53 292 | 8 960 | 27 954 | 40 171 | 37 085 | 27 667 |
Uitgaven | – 55 162 | 53 292 | – 1 870 | 27 954 | 40 171 | 37 085 | 27 667 |
1. Loonbijstelling | – 414 | 39 213 | 38 799 | 39 848 | 40 247 | 40 686 | 40 840 |
2. Prijsbijstelling | – 10 987 | 10 987 | 0 | 8 364 | 8 326 | 8 335 | 8 167 |
3. Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Taakstelling | – 43 761 | 3 092 | – 40 669 | – 20 258 | – 8 402 | – 11 936 | – 21 340 |
Ontvangsten | 5 000 | 0 | 5 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
-
1. Loonbijstelling;
-
2. Prijsbijstelling;
-
3. Onvoorzien;
-
4. Taakstelling.
1. Loonbijstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | – 414 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. In 2011 is structureel een hoger bedrag voor loonbijstelling aan de artikelen toegevoegd dan rijksbreed beschikbaar is gesteld. | 414 |
2. Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Rijksbegroting | 29 022 |
3. Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Zorg | 9 673 |
4. Loonbijstelling Tranche 2012, Kader Niet behorend tot enige ijklijn. | 104 |
Stand 1e suppletoire begroting | 38 799 |
2. Prijsbijstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | – 10 987 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Prijsbijstelling tranche 2012, kader Rijksbegroting. Het tekort bij de prijsbijstelling is het gevolg van een correctie van Financiën nadat de prijsbijstelling tranche 2011 al was ingezet voor de invulling van de subsidietaakstellingen uit Regeerakkoord en BVM 2011. | 7 714 |
2. Prijsbijstelling tranche 2012, kader Zorg. Het tekort in 2012 is grotendeels het gevolg van een hogere raming van de prijsbijstelling ten tijde van de voorbereiding van de ontwerpbegroting 2012 dan feitelijk beschikbaar is gekomen. | 3 273 |
Stand 1e suppletoire begroting | 0 |
3. Onvoorzien
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 0 |
4. Taakstelling
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | – 43 761 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. De mutatie vloeit voort uit het arbitrageoordeel ten aanzien van het compenseren van het Ministerie van OCW voor de OVA uitkering aan de academische ziekenhuizen. Het betreft de OVA 2010 en 2011. In deze jaren is geen loonbijstelling uitgekeerd en de begrotinggefinancierde zorguitgaven waren hier niet van uitgezonderd. | 12 527 |
2. Overboeking naar het Ministerie van OCW in verband met compensatie OVA academische ziekenhuizen (zie ook mutatie 1). | – 12 527 |
3. Dit betreft taakstellende onderuitputting die VWS in de loop van het begrotingsjaar invult. | 3 420 |
4. Invulling taakstelling Rijk, baten-lastendiensten en uitvoerende ZBO’s uit het Regeerakkoord voor wat betreft het CIBG. Aangezien het CIBG als baten-lastendienst niet over een eigen budget beschikt, worden de budgetten bij de opdrachtgevers verlaagd. | 607 |
5. Overige mutaties | – 935 |
Stand 1e suppletoire begroting | – 40 669 |
Ontvangsten
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting (bedragen x € 1 000) | 5 000 |
---|---|
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Geen mutaties. | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 5 000 |