Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 7 986,7 | 7 986,7 | ||
Amendement van het lid Dijkgraaf, | ||||
Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 9. | 0,0 | |||
Amendement van de leden Dijkgraaf en de Rouwe, | ||||
Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 10. | 0,0 | |||
Stand vastgestelde begroting 2012 | 7 986,7 | 7 986,7 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2012 | 8 042,7 | 8 042,7 | ||
– mutaties Miljoenennota 2013 (uitkomst 2012) | – 133,0 | – 133,0 | ||
– mutaties Najaarsnota 2012 | ||||
1. | Voordelig saldo 2012 | alle | – 198,5 | – 34,7 |
2. | Overboekingen naar Gemeente, Provincie en BTW-compensatiefonds | 12, 14 en 15 | – 97,6 | – 97,6 |
3. | Overboekingen van/naar andere departementen | 11, 12 13 en 18 | 3,6 | 3,6 |
4. | Overboekingen van/naar HXII | 11, 12, 15 en 18 | 1,0 | 1,0 |
Stand 2e suppletoire begroting 2012 | 7 618,2 | 7 782,0 |
Ad 1. De Najaarsnota 2012 laat een voordelig saldo van € 164 mln. zien; € 199 mln. lagere uitgaven en € 35 mln. aan ontvangsten die niet in 2012 worden gerealiseerd. Van het voordelig saldo heeft € 126 mln. betrekking op de prijscompensatie. Het saldo 2012 zal aan latere jaren worden toegevoegd, om de betreffende projecten blijvend te kunnen financieren. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting wordt verwezen naar de hierna volgende toelichtingen bij de afzonderlijke begrotingsartikelen.
Ad 2. Een bedrag van € 97,6 mln. wordt overgeboekt naar het Gemeente-, Provincie- en BTW-compensatiefonds. De overboeking betreft de projecten benutting, RSP-ZZL: Regionale Bereikbaarheid-projecten, Fries-Groningse kanalen en Quick wins binnenhavens. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de respectievelijke artikelonderdelen 12.05, 14.03, 15.02 en 15.03.
Ad 3. Deze mutatie heeft met name betrekking op overboekingen vanuit het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in verband met onderzoeksopdrachten aan Deltares.
Ad 4. De overboeking van hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds betreft met name de projecten Benutting en het programma 130 km. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de artikelonderdelen 11.05, 12.03, 12.05, 13.03 en 18.08.