In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
De begrotingsstanden vanaf de ontwerpbegroting 2012 zijn hieronder in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingen mutaties
Infrastructuur en Milieu (XII)
Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting | 10.805,9 | 57,3 | 10.312,3 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 | 10.680,8 | 72,4 | 10.184,6 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 | 10.567,4 | 76,7 | 10.243,2 |
Mutaties Slotwet 2012 | – 63,7 | 21,0 | – 197,5 |
Realisaties 2012 | 10.503,7 | 97,7 | 10.045,7 |
De toelichtingen op de Slotwetmutaties staan vanwege de overzichtelijkheid per artikel geordend onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid
Indien de afwijking groter is dan € 3 mln. is bij die artikelen een toelichting opgenomen.
De beleidsartikelen
Tabellen budgettaire gevolgen van beleid
01 Water | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 39.139 | 39.159 | 46.326 | 2.076 | 48.402 |
Uitgaven: | 50.916 | 52.384 | 46.595 | – 4.498 | 42.097 |
01.01 Algemeen waterbeleid | 38.589 | 40.057 | 35.143 | – 3.472 | 31.671 |
01.01.01 Opdrachten | 5.160 | 5.160 | 3.643 | – 1.527 | 2.116 |
01.01.02 Subsidies | 14.286 | 15.754 | 12.337 | – 1.982 | 10.355 |
– Partners voor Water (HGIS) | 13.216 | 14.684 | 11.000 | – 1.863 | 9.137 |
– Overige subsidies | 1.070 | 1.070 | 1.337 | – 119 | 1.218 |
01.01.03 Bijdragen aan baten-lastendiensten | 19.143 | 19.143 | 19.163 | 37 | 19.200 |
– Bijdrage aan RWS | 19.143 | 19.143 | 19.163 | 37 | 19.200 |
01.02 Waterveiligheid | 3.442 | 3.442 | 3.247 | – 656 | 2.591 |
01.02.01 Opdrachten | 3.442 | 3.442 | 3.247 | – 656 | 2.591 |
01.03 Waterkwaliteit en kwantiteit | 5.738 | 5.738 | 5.821 | 116 | 5.937 |
01.03.01 Opdrachten | 2.714 | 2.714 | 2.837 | – 199 | 2.638 |
01.03.02 Subsidies | 122 | 122 | 122 | – 45 | 77 |
01.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 2.902 | 2.902 | 2.862 | 360 | 3.222 |
01.04 Grote opppervlaktewateren | 3.147 | 3.147 | 2.384 | – 486 | 1.898 |
01.04.01 Opdrachten | 3.147 | 3.147 | 2.384 | – 486 | 1.898 |
01.09 Ontvangsten | 570 | 570 | 470 | – 395 | 75 |
De lagere uitgavenrealisatie zijn met name het gevolg van:
-
– een vertraging bij het opstarten van het nieuwe programma Topsector Water en het goedkoper uitvoeren van de activiteiten voor waterreductie, de pilot watercoalitie en de coördinatie deltaprogramma. (01.01). Hiervoor zijn wel verplichtingen aangegaan in 2012;
-
– Partners voor Water (01.01). Het betreft een vertraging van de werkzaamheden in de deltalanden en een beperkt aantal activiteiten gelieerd aan de Topsector Water. Het budget is teruggeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken (HGIS). In 2013 zal aan genoemd ministerie worden verzocht deze gelden weer aan de begroting van IenM toe te voegen. De verplichtingen zijn in 2012 aangegaan;
-
– een goedkopere uitvoering van activiteiten voor onder andere de Europese richtlijn overstromingsrisico’s, overstromingsmanagement, stroomlijn en de rampenoefening (01.02)
De voorgestelde mutatie in de verplichtingenraming is enerzijds het gevolg van de mutaties zoals hierboven omschreven onder de uitgavenmutaties en anderzijds door het aangaan van verplichtingen die in latere jaren tot betaling komen.
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
In 2012 zijn nog drie nieuwe incidentele subsidies verstrekt, te weten een subsidie van € 20.000,00 aan de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) voor de activiteiten in 2011, een subsidie van € 49.000,00 aan het Waterschaphuis voor de aquostandaard en een subsidie van € 19.000,00 aan de Stichting Henry Hudson 500 voor de ontwikkelkosten Waterconferentie.
02 Ruimtelijke ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 152.107 | 148.962 | 122.006 | – 28.479 | 93.527 |
Uitgaven: | 181.778 | 178.633 | 114.702 | 2.557 | 117.259 |
02.01 Ruimtelijk Instrumentarium | 19.587 | 19.299 | 19.648 | 4.119 | 23.767 |
02.01.01 Opdrachten | 9.547 | 9.259 | 12.416 | – 3.624 | 8.792 |
02.01.02 Subsidies | 8.295 | 8.295 | 7.232 | 7.683 | 14.915 |
02.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 1.745 | 1.745 | 0 | 60 | 60 |
02.02 Geo informatie | 39.396 | 36.264 | 31.579 | – 2.611 | 28.968 |
02.02.01 Opdrachten | 4.029 | 4.029 | 4.729 | – 14 | 4.715 |
02.02.05 Bijdrage aan ZBO en RWT | 35.367 | 32.235 | 26.850 | – 2.597 | 24.253 |
– Basisregistratie grootschalige Topo (BGT) | 12.990 | 9.858 | 4.473 | – 4.473 | 0 |
– Basisregistratie Topo (BRT) | 14.207 | 14.207 | 14.207 | 10.046 | 24.253 |
– Overige Bijdragen aan ZBO/RWT | 8.170 | 8.170 | 8.170 | – 8.170 | 0 |
02.03 Gebiedsontwikkeling | 65.898 | 65.898 | 16.045 | – 1.480 | 14.565 |
02.03.01 Opdrachten | 2.211 | 2.211 | 2.666 | – 1.421 | 1.245 |
02.03.02 Subsidies | 0 | 0 | 250 | – 39 | 211 |
02.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 63.687 | 63.687 | 13.129 | – 20 | 13.109 |
– Bufferzones ILG | 2.963 | 2.963 | 0 | 0 | 0 |
– Projecten BIRK | 28.634 | 28.634 | 8.593 | 16 | 8.609 |
– Projectern Nota Ruimte | 32.090 | 32.090 | 4.536 | – 36 | 4.500 |
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebeid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
02.04 Ruimtegebruik bodem | 56.897 | 57.172 | 47.430 | 2.529 | 49.959 |
02.04.01 Opdrachten | 435 | 435 | 3.448 | – 676 | 2.772 |
02.04.02 Subsidies | 19.177 | 19.177 | 21.981 | 905 | 22.886 |
– Bedrijvenregeling | 11.646 | 11.646 | 6.894 | 460 | 7.354 |
– Overige subsidies | 7.531 | 7.531 | 15.087 | 445 | 15.532 |
02.04.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 27.285 | 27.560 | 10.000 | 2.300 | 12.300 |
– Meerjaren programma Bodem | 13.374 | 13.649 | 0 | 0 | 0 |
– Programma Gebiedsgerichte instrumentarium | 13.911 | 13.911 | 10.000 | 2.300 | 12.300 |
02.04.07 Bekostiging | 10.000 | 10.000 | 12.001 | 0 | 12.001 |
– Uitvoering klimaat adaptie | 10.000 | 10.000 | 12.001 | 0 | 12.001 |
02.09 Ontvangsten | 934 | 934 | 2.545 | 3.225 | 5.770 |
De lagere verplichtingenrealisatie is een saldo van hogere en lagere verplichtingen. De hogere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door het vastleggen van verplichtingen voor een meerjarige subsidietoekenning Actie Agenda Architectuur Ruimte Ontwikkeling (€ 16,232 mln.) en GEO informatie (€ 13,033 mln.) die in 2013 en 2014 tot betaling zullen leiden.
De lagere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt omdat er geen beroep is gedaan op de garantieregeling bodemsaneringskredieten MKB, waardoor niet de verplichtingenruimte is benut.
Door de ontvangst van niet in de begroting geraamde inkomsten (in het kader van kostenverhaal bodemsanering alsmede verrekeningen van vastgestelde opdrachten), is ca. € 3,2 meer ontvangen dan ten tijde van het opstellen van de Najaarsnota 2012 werd verwacht.
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
In 2012 is aan het Interprovinciaal Overleg (IPO) een subsidie verstrekt van € 105.000,00 ten behoeve van het Herbouw Landelijk Grondwater Register (LGR).
03 Wegen en verkeersveiligheid | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 47.576 | 47.576 | 28.239 | 7.073 | 35.312 |
Uitgaven: | 64.717 | 64.717 | 41.802 | – 520 | 41.282 |
03.01 Netwerk | 38.505 | 38.505 | 20.617 | – 1.723 | 18.894 |
03.01.01 Opdrachten | 20.219 | 20.219 | 12.301 | – 510 | 11.791 |
03.01.02 Subsidies | 14.426 | 14.426 | 5.170 | – 1.213 | 3.957 |
– CO2 reductieplan | 7.819 | 7.819 | 6.959 | – 6.479 | 480 |
– Auto van de toekomst | 545 | 545 | 1.145 | 2.332 | 3.477 |
– Overige subsidies | 6.062 | 6.062 | – 2.934 | 2.934 | 0 |
03.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 3.860 | 3.860 | 3.146 | 0 | 3.146 |
03.02 Veiligheid | 26.212 | 26.212 | 21.185 | 1.203 | 22.388 |
03.02.01 Opdrachten | 8.996 | 8.996 | 5.917 | 538 | 6.455 |
03.02.02 Subsidies | 16.168 | 16.168 | 14.546 | 665 | 15.211 |
03.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 1.048 | 1.048 | 722 | 0 | 722 |
03.09 Ontvangsten | 6.782 | 6.782 | 6.782 | – 3.483 | 3.299 |
De lagere uitgaven c.q. hogere uitgaven op 03.01.02 zijn veroorzaakt door vertragingen en versnellingen van de definitieve vaststelling van de subsidies. De vertragingen en versnellingen zijn veroorzaakt door het later/sneller indienen van de eindafrekeningen van de subsidieverleningen.
De hogere verplichtingenrealisatie is hoofdzakelijk veroorzaakt door het aangaan van verplichtingen in 2012 die begroot staan in 2013. Het betreffen hier voornamelijk verplichtingen die samenhangen met subsidies wegvervoer.
De lagere ontvangsten zijn veroorzaakt doordat minder ontvangen is:
-
– van de Stichting Buisleidingenstraat. Conform de met de Stichting Buisleidingenstraat gemaakte afspraken, heeft de stichting de mogelijkheid de door hen ontvangen entreegelden in te zetten voor investeringen. De verwachte en begrote inkomsten zijn derhalve niet opgetreden.
-
– bij de bestuurlijke boetes. De bestuurlijke boete is één van de toezichtmethodes. Het is geen doel op zich om ontvangsten te genereren. De opbrengst is lager uitgevallen doordat gekozen is voor andere interventie/toezichtmethoden waardoor de opbrengst uiteindelijk lager is uitgevallen
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
-
– Financiële ondersteuning van het project «groene voetstappen» € 0,015 miljoen (Stichting Klimaatdaad). Doel is om aandacht te vragen voor duurzame vormen van vervoer.
-
– Financiële ondersteuning aan het Dutch Consortium for the Tender of Electric Cars (DC-TEC) van € 0,2 miljoen voor de voorbereidings- en uitvoeringskosten publiek private tender voor elektrische auto’s.
04 Openbaar vervoer en Spoor | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 27.340 | 27.090 | 35.826 | 5.495 | 41.321 |
Uitgaven: | 56.010 | 55.760 | 61.197 | 2.967 | 64.164 |
04.01 Spoor | 43.043 | 43.043 | 48.630 | 6.251 | 54.881 |
04.01.01 Opdrachten | 2.738 | 2.738 | 4.381 | 4.387 | 8.768 |
04.01.02 Subsidies | 40.228 | 40.228 | 44.172 | 1.889 | 46.061 |
– Subsidies Contractsector | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 0 | 25.000 |
– Subsidie bodemsanering NS percelen | 9.076 | 9.076 | 9.076 | 0 | 9.076 |
– Overige subsidies | 6.152 | 6.152 | 10.096 | 1.889 | 11.985 |
04.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 77 | 77 | 77 | – 25 | 52 |
04.02 Openbaar vervoer | 12.967 | 12.717 | 12.567 | – 3.284 | 9.283 |
04.02.01 Opdrachten | 10.853 | 10.603 | 6.798 | – 1.532 | 5.266 |
04.02.02 Subsidies | 1.073 | 1.073 | 4.783 | – 1.752 | 3.031 |
04.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 1.041 | 1.041 | 986 | 0 | 986 |
04.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 92 | 92 |
De slotwet mutatie in de verplichtingen komt doordat eind vorig jaar een omvangrijke meerjarige verplichting is aangegaan voor de pilot ERTMS. Daarnaast zijn enkele andere verplichtingen zoals onder andere het project boordcomputer taxi en het programma Nationale Data Openbaar Vervoer vertraagd. Het resulteert in een mutatie van € 5,495 mln.
05 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 30.780 | 30.780 | 30.108 | – 804 | 29.304 |
Uitgaven: | 52.901 | 52.901 | 34.687 | 7.879 | 42.566 |
05.01 Luchtvaart | 42.904 | 42.904 | 27.159 | 9.195 | 36.354 |
05.01.01 Opdrachten | 40.050 | 40.050 | 22.502 | 9.295 | 31.797 |
– Opdrachten GIS | 27.734 | 27.734 | 13.152 | 14.413 | 27.565 |
– Overige opdrachten | 12.316 | 12.316 | 9.350 | – 5.118 | 4.232 |
05.01.02 Subsidies | 1.674 | 1.674 | 3.429 | – 219 | 3.210 |
05.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 0 | 0 | 48 | 0 | 48 |
05.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 1.180 | 1.180 | 1.180 | 119 | 1.299 |
05.02 Maritiem | 9.997 | 9.997 | 7.528 | – 1.316 | 6.212 |
05.02.01 Opdrachten | 2.459 | 2.459 | 1.846 | – 1.068 | 778 |
05.02.02 Subsidies | 3.757 | 3.757 | 2.884 | – 179 | 2.705 |
05.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 2.823 | 2.823 | 1.840 | 0 | 1.840 |
05.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 0 | 0 | 958 | – 69 | 889 |
05.09 Ontvangsten | 43.524 | 43.524 | 41.095 | 8.017 | 49.112 |
De hogere uitgavenrealisatie is een saldo van lagere en hogere uitgaven.
De lagere uitgaven zijn hoofdzakelijk veroorzaakt door minder onderzoek en juridische ondersteuning dan was begroot (05.01).
Op 05.02 is er een vrijval van de reservering op Hoofdstuk XII renovatie haven Saba (deze uitgaven zijn ten laste van Infrastructuurfonds gebracht), alsmede een vertraging in de uitvoering van een aantal subsidies en het amendement van het lid Dijkgraaf (Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 9) (beschikbaar stellen van middelen voor het project Maatwerkvoorlichting Verladers). Het in het amendement genoemde project wordt niet verantwoord in het Infrastructuurfonds maar moet op Hoofdstuk XII worden verantwoord. Daarom heeft een overboeking plaatsgevonden bij Miljoenennota 2013 van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII.
De hogere uitgaven op 05.01.01 betreffen hoofdzakelijk een desaldering met de ontvangsten in verband met een afrekening in het kader van het Project Geluidsisolatie Schiphol (Progis).
De hogere ontvangsten zijn veroorzaakt door een afrekening in het kader van het Project Geluidsisolatie Schiphol (Progis). Dit betreft een desaldering waar ook hogere uitgaven op 05.01.01 (Opdrachten GIS) tegenover staan.
06 Klimaat, lucht en geluid | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 113.152 | 111.247 | 88.461 | – 39.429 | 49.032 |
Uitgaven: | 245.463 | 243.558 | 199.419 | – 3.904 | 195.515 |
06.01 Klimaat | 19.954 | 19.199 | 16.193 | – 1.024 | 15.169 |
06.01.01 Opdrachten | 7.176 | 7.176 | 2.032 | – 442 | 1.590 |
06.01.02 Subsidies | 4.963 | 4.963 | 6.508 | – 582 | 5.926 |
06.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 7.815 | 7.060 | 7.653 | 0 | 7.653 |
– Bijdrage aan Nea | 7.815 | 7.060 | 7.653 | 0 | 7.653 |
06.02 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder | 78.481 | 78.481 | 57.602 | 960 | 58.562 |
06.02.01 Opdrachten | 7.769 | 7.769 | 6.513 | 94 | 6.607 |
06.02.02 Subsidies | 13.019 | 13.019 | 2.205 | – 251 | 1.954 |
06.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 56.193 | 56.193 | 47.320 | 1.091 | 48.411 |
– NSL | 37.080 | 37.080 | 28.630 | – 30 | 28.600 |
– Wegverkeerlawaai | 19.113 | 19.113 | 18.390 | 1.143 | 19.533 |
– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 0 | 0 | 300 | – 22 | 278 |
06.02.07 Bekostiging | 1.500 | 1.500 | 1.564 | 26 | 1.590 |
06.03 Internationaal beleid, coordinatie en samenwerking | 147.028 | 145.878 | 125.624 | – 3.840 | 121.784 |
06.03.01 Opdrachten | 140.876 | 140.876 | 121.746 | – 3.093 | 118.653 |
– Uitvoering CDM | 99.664 | 99.664 | 49.904 | – 952 | 48.952 |
– RIVM | 27.202 | 27.202 | 30.281 | 104 | 30.385 |
– AgNL | 10.045 | 10.045 | 38.705 | – 889 | 37.816 |
– Overige opdrachten | 3.965 | 3.965 | 2.856 | – 1.356 | 1.500 |
06.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 6.152 | 5.002 | 3.878 | – 747 | 3.131 |
06.09 Ontvangsten | 0 | 16.000 | 16.000 | 10.243 | 26.243 |
De lagere uitgavenrealisatie is hoofdzakelijk veroorzaakt:
-
– doordat er minder declaraties zijn ontvangen op het gebied van beleidsterrein mobiliteit (06.01), waarbij het met name gaat om de diverse subsidieprojecten, waar de betalingen zijn achtergebleven bij de ramingen.
-
– bij het Programma voor transnationale samenwerking op het gebied van de ruimtelijke ordening (INTERREG); De belangrijkste oorzaak is dat rekening werd gehouden met een terugvordering door de Europese Commissie op de programma’s, die niet geheel op de projecten teruggevorderd kan worden. Deze discussie is in 2012 nog niet afgerond, zodat ook nog geen (eventuele) betaling heeft plaatsgevonden.
-
– bij de uitvoeringskosten in het kader van het Clean Development Mechanism (CDM op 06.03).
Anderzijds zijn er naast deze lagere uitgaven, meer uitgaven verricht op 06.02 hetgeen veroorzaakt is doordat bij de subsidies in het kader van de sanering wegverkeerslawaai een snellere bevoorschotting aan de betrokken medeoverheden (met name gemeenten) heeft plaatsgevonden.
De lagere verplichtingenrealisatie is hoofdzakelijk het gevolg van een neerwaartse bijstelling van de overeenkomsten Clean Development Mechanism (CDM). Daarnaast is op diverse onderdelen (klimaat en industrie, luchtkwaliteit en geluid, verkeersmaatregelen) om uiteenlopende redenen (waaronder de vertraging van projecten) per saldo minder aan verplichtingen vastgelegd dan is geraamd.
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van het toepassen van nieuwe Eurostat-regels omtrent de wijze van berekenen en boeken van de veilingopbrengsten van emissierechten. Hierdoor lopen de daadwerkelijke ontvangsten een halfjaar voor op oorspronkelijke inkomstenraming.
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
-
– In het kader van de bekostiging van het Onderzoeksprogramma 2013 van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te Petten is voor het jaar 2013 een bijdrage verstrekt van € 0,968 mln. Het onderzoek richt zich met name op klimaatverandering, luchtkwaliteit (met name fijn stof), transport en technologieverkenning verkeer en industrie. Via de I&M-bekostiging wordt gewaarborgd dat bij ECN de specifieke kennisinfrastructuur op deze terreinen behouden blijft.
-
– Aan de Stichting Dutch Cycling Embassy is voor activiteiten in het kader van de Rio +20 agenda een subsidie verstrekt van € 124.732,–.
-
– Aan Alterra, Universiteit van Wageningen is voor de Delta Alliance Young Professionals Award tijdens de Rio + 20 Summit een subsidie toegekend van € 148.280,–.
-
– Aan de UNEP is voor The Trustfund Verdrag van Bazel een subsidie verstrekt van € 81.418,–
-
– Aan de IEA is voor task 38 Greenhouse Gas Balances of Biomass en Bioenergy Systems een subsidie verstrekt van € 11.638,–.
-
– Aan World Wide Recycling BV is voor het project Biomass in Maranhao te Brazilië een subsidie verstrekt van € 75.000,–.
-
– Aan SkyNRG is voor het project Rio + 20 Corporate Bio Jet fuel Programma een subsidie verstrekt van € 112.500,–.
-
– Aan het European Environmental Bureau is voor het project strengthening the environmental dimension in EU decisionmaking een subsidie verstrekt van € 40.000,–.
-
– Aan de Stichting Dutch Cycling Embassy is voor het fietsproject in Turkije een subsidie verstrekt van € 25.000,–.
-
– Aan The Regional Environment Center for the Caucasus is voor het project Green Growth initiative in the South Caucasus een subsidie verstrekt van € 75.000,–.
-
– Aan The Regional Environment Center te Szentendre is voor het project supporting the implementation of climate policies een subsidie verstrekt van € 60.000,–.
-
– Aan The Regional Environment Center te Szentendre is voor het project improving access to green funding in CEE en Ukraine een subsidie verstrekt van € 60.000,–.
-
– Aan The Regional Environment Center te Szentendre is voor het project Extension of the Rec’s Internal Financial System een subsidie verstrekt van € 30.000,–
-
– Aan de UNEP is voor the International Resource Panel een subsidie verstrekt van € 100.000,–.
-
– Aan de United Nations Economic Commission for Europe is voor het Environmental Performance Review programme een subsidie verstrekt van € 15.000,–.
-
– Aan de United Nations Economic Commission for Europe is voor the LRTAP Convention een subsidie verstrekt van € 71.066,–
-
– Aan de United Nations Economic Commission for Europe is voor the PRTR Protocol workprogramme een subsidie verstrekt van € 20.000,–.
-
– Aan de United Nations Economic Commission for Europe is voor the Aarhus Convention’s work programme een subsidie verstrekt van € 20.000,–.
-
– Aan de UNEP is voor the Trust Fund for the Montreal Protocol on substances that deplete the Ozone Layer een subsidie verstrekt van € 63.036,–.
-
– Aan de UNEP is voor the Trust Fund for the Vienna Conventions 2012 on substances that deplete the Ozone Layer (MP) een subsidie verstrekt van € 8.930,–.
-
– Aan de United Nations is voor the International Transaction Log een subsidie verstrekt van € 92.493,–.
-
– Aan de United Nations Climate Change Secretariat is voor het Trust Fund voor Supplementary Activities een subsidie verstrekt van € 37.507,–.
-
– Aan het Ministery of Agriculture, Forestry, Environment and Water Management te Wien is voor het ESDN work programme in 2012 een subsidie verstrekt van € 9.656,–.
-
– Aan het World Resources Forum is voor de Forummeeting 2012 in Peking een subsidie verstrekt van € 9.993,–.
-
– Aan de UNEP is voor het Global Partnership on Marine Litter een subsidie verstrekt van € 50.000,–.
-
– Aan de UNEP is voor de Climate and Clear Air Coalition een subsidie verstrekt van € 100.000,–.
07 Duurzaamheid | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 23.146 | 21.946 | 19.465 | – 14.277 | 5.188 |
Uitgaven: | 110.953 | 109.593 | 101.970 | – 3.628 | 98.342 |
07.01 Afval en duurzaamheidagenda | 101.115 | 101.115 | 93.870 | – 1.800 | 92.070 |
07.01.01 Opdrachten | 10.912 | 10.912 | 3.174 | – 955 | 2.219 |
– Uitvoering AgNL | 8.827 | 8.827 | 834 | – 454 | 380 |
– Overige opdrachten | 2.085 | 2.085 | 2.340 | – 501 | 1.839 |
07.01.02 Subsidies | 90.203 | 90.203 | 90.696 | – 845 | 89.851 |
– Afvalfonds | 89.408 | 89.408 | 89.901 | – 50 | 89.851 |
– Overige subsidies | 795 | 795 | 795 | – 795 | 0 |
07.02 Preventie en milieugebruiksruimte | 3.575 | 2.375 | 3.580 | – 492 | 3.088 |
07.02.01 Opdrachten | 3.575 | 2.375 | 3.580 | – 492 | 3.088 |
07.03 Ecosystemen en landbouw | 6.263 | 6.103 | 4.520 | – 1.336 | 3.184 |
07.03.01 Opdrachten | 2.822 | 2.822 | 2.312 | – 1.556 | 756 |
07.03.02 Subsidies | 1.078 | 1.078 | 2.158 | 220 | 2.378 |
07.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden | 2.363 | 2.203 | 50 | 0 | 50 |
07.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 815 | 815 |
De lagere uitgavenrealisatie is hoofdzakelijk veroorzaakt doordat diverse opdrachtnemers hun declaraties niet tijdig hebben ingediend (07.01). Daarnaast heeft geen betaling plaatsgevonden aan het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) aangezien er onduidelijkheid is over de geleverde prestaties door de provincies (07.03).
De lagere verplichtingenrealisatie is vooral veroorzaakt door een gewijzigd regime in verband met de overgang van de opdracht van AgentschapNL naar Rijkswaterstaat en Inspectie Leefomgeving en Transport (waardoor niet langer in het voorgaande jaar 2012 de opdracht 2013 hoefde te worden vastgelegd) alsmede het niet aangaan van verplichtingen voor subsidies in het kader van ecosystemen en uitvoering landbouw.
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
-
– Aan de Stichting Milieukeur is voor de uitvoering van het werkplan Toetsingscommissie Inkoop Hout 2012 een subsidie verstrekt van € 150.000.
-
– Aan de Stichting Milieukeur is een subsidie verstrekt van € 500.000 voor de uitvoering van het werkplan Europees Ecolabel 2012 en het werkplan Milieukeur 2012.
-
– Aan de Stichting Greenwish is voor het implementeren van de IdealenKompas een subsidie verstrekt van € 29.750.
-
– Aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Nederland MVO is voor het project duurzaam leveren aan de overheid een subsidie verstrekt van € 100.000.
-
– Aan de federatie FME/CWM is voor het project Adaptief vermogen duurzame gebouwen een subsidie verstrekt van € 50.000.
-
– Aan Earthmind is voor het project Green Development Initiative een subsidie verstrekt van € 250.000.
-
– Aan de Agrarische Onderwijs Centra Raad(AOC-Raad) is voor het project Kennisplatfom en toets knaagdierbestrijding een subsidie verstrekt van € 94.400.
-
– Aan de Stichting Landwaard is voor de 3e fase van het project Duurzaam inkopen van regionale producten een subsidie verstrekt van € 99.000.
08 Externe veiligheid en risico's | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 47.919 | 47.489 | 31.554 | – 7.110 | 24.444 |
Uitgaven: | 52.781 | 52.351 | 34.943 | – 1.744 | 33.199 |
08.01 Veiligheid chemische stoffen | 6.195 | 6.195 | 8.932 | – 657 | 8.275 |
08.01.01 Opdrachten | 5.695 | 5.695 | 8.412 | – 624 | 7.788 |
08.01.02 Subsidies | 0 | 0 | 40 | – 1 | 39 |
08.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 500 | 500 | 480 | – 32 | 448 |
08.02 Veiligheid GGO's | 2.421 | 2.421 | 3.271 | – 1.108 | 2.163 |
08.02.01 Opdrachten | 2.321 | 2.321 | 3.171 | – 1.060 | 2.111 |
08.02.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 100 | 100 | 100 | – 48 | 52 |
08.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport | 44.165 | 43.735 | 22.740 | 21 | 22.761 |
08.03.01 Opdrachten | 13.246 | 12.816 | 16.730 | – 2.340 | 14.390 |
08.03.02 Subsidies | 2.000 | 2.000 | 3.400 | – 78 | 3.322 |
08.03.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 578 | 578 | 484 | 0 | 484 |
08.03.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 28.341 | 28.341 | 2.126 | 2.439 | 4.565 |
– Bijdragen asbestsanering | 18.611 | 18.611 | 1.711 | – 176 | 1.535 |
– Bijdragen programma Externe Veiligheid | 3.730 | 3.730 | 300 | 2.648 | 2.948 |
– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 6.000 | 6.000 | 115 | – 33 | 82 |
08.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutatie op de verplichtingenbegroting wordt enerzijds veroorzaakt door het centraal verlenen van opdrachten 2013 inzake het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op artikel 06 en de vastlegging van betalingsverplichtingen ten behoeve van bijdragen in het kader van het programma externe veiligheid. Anderzijds zijn de opdrachten voor de BES-eilanden (CN) ten behoeve van de vergunningverlening in het kader van de uitbreiding van de olieterminals Nustar en Bopec lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Verder is de uitvoering van de monitoring basisnet weg, water en spoor getemporiseerd.
Incidentele subsidies (vermelding voor wettelijke grondslag)
-
– Aan OECD Environment Directorate Environment Health and Safety Division te Parijs, Frankrijk, is voor Chemical Accidents Programme een subsidie toegekend van € 70.000,–
-
– Aan OECD Environment Directorate te Parijs, Frankrijk, is voor de Health and Safety Programme Areas een subsidie toegekend van € 45.000,–
-
– Aan UNEP Chemicals te Genève, Zwitserland, is voor de Rotterdam Convention een subsidie toegekend van € 159.643,87
-
– Aan UNEP Chemicals te Genève, Zwitserland is voor de Stockholm Convention een subsidie toegekend van € 123.007,09
-
– Aan UNE/DTIE/Chemicals Branch te Genève, Zwitserland is voor het project ICCM 3 een subsidie toegekend van € 50.000,–
-
– Aan United Nation Environment Programme te Nairobi, Kenia, is voor het project Biosafety Protocol een subsidie toegekend van € 52.195,25.
09 Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 41.032 | 41.032 | 41.889 | 800 | 42.689 |
Uitgaven: | 41.950 | 41.950 | 42.807 | 121 | 42.928 |
09.01 Weer, klimaat en seismologie | 29.607 | 29.607 | 31.078 | 121 | 31.199 |
09.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 28.689 | 28.689 | 29.839 | 371 | 30.210 |
– Weer | 15.170 | 15.170 | 15.789 | 321 | 16.110 |
– Klimaat | 12.053 | 12.053 | 12.645 | 50 | 12.695 |
– Seismologie | 1.466 | 1.466 | 1.405 | 0 | 1.405 |
09.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 918 | 918 | 1.239 | – 250 | 989 |
09.02 Aardobservatie | 12.343 | 12.343 | 11.729 | 0 | 11.729 |
09.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 12.343 | 12.343 | 11.729 | 0 | 11.729 |
– Bijdrage aan KNMI | 12.343 | 12.343 | 11.729 | 0 | 11.729 |
09.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Inspectie Leefomgeving en Transport | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 145.251 | 144.243 | 152.966 | 599 | 153.565 |
Uitgaven: | 145.251 | 144.243 | 152.966 | 599 | 153.565 |
10.01 ILT | 145.251 | 144.243 | 152.966 | 599 | 153.565 |
10.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 145.251 | 144.243 | 152.966 | 599 | 153.565 |
– Risicovolle bedrijven | 15.070 | 14.176 | 22.945 | 79 | 23.024 |
– Rail en wegvervoer | 31.102 | 31.075 | 32.123 | 520 | 32.643 |
– Scheepvaart | 25.171 | 25.149 | 19.886 | 0 | 19.886 |
– Luchtvaart | 25.972 | 25.949 | 18.356 | 0 | 18.356 |
– Risicovolle stoffen en producten | 26.292 | 26.269 | 38.240 | 1.519 | 39.759 |
– Water en bodembeheer | 9.940 | 9.931 | 21.416 | – 1.519 | 19.897 |
– Ruimte, wonen, bouwen | 11.704 | 11.694 | 0 | 0 | 0 |
10.09 Ontvangsten | 882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De niet beleidsartikelen
97 Algemeen departement | Stand ontwerpbegroting1 | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 9.256.950 | 9.110.421 | 9.268.902 | – 73.155 | 9.195.747 |
Uitgaven: | 9.408.051 | 9.261.522 | 9.350.761 | – 50.688 | 9.300.073 |
97.01 IenM-brede programmamiddelen | 24.648 | 24.687 | 22.490 | 732 | 23.222 |
97.01.01 Opdrachten | 23.488 | 23.527 | 14.056 | 6.251 | 20.307 |
– STAB | 5.424 | 5.424 | 0 | 5.400 | 5.400 |
– Regeringsvliegtuig | 6.461 | 6.461 | 6.543 | 862 | 7.405 |
– Overige opdrachten | 11.603 | 11.642 | 7.513 | – 11 | 7.502 |
97.01.02 Subsidies | 0 | 0 | 7.268 | – 5.468 | 1.800 |
– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak Milieu en Ruimtelijke Ordening | 0 | 0 | 7.268 | – 5.468 | 1.800 |
97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten | 609 | 609 | 615 | 0 | 615 |
97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden | 551 | 551 | 551 | – 51 | 500 |
97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 7.376.313 | 7.229.745 | 7.208.252 | – 45.222 | 7.163.030 |
97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 7.376.313 | 7.229.745 | 7.208.252 | – 45.222 | 7.163.030 |
97.04 Bijdrage aan BDU | 2.007.090 | 2.007.090 | 2.120.019 | – 6.198 | 2.113.821 |
97.04.04 Bijdrage aan BDU | 2.007.090 | 2.007.090 | 2.120.019 | – 6.198 | 2.113.821 |
97.09 Ontvangsten | 2.771 | 2.771 | 2.771 | – 191 | 2.580 |
De lagere uitgavenrealisatie op 97.02 wordt met name veroorzaakt door een overboeking van € 47,41 mln. naar het Provinciefonds in verband met de decentralisatie van KRW-synergieprojecten (Kaderrichtlijn Water).
Bij de Miljoenennota 2013 is € 5,2 mln. overgeboekt naar Hoofdstuk XII voor het kwaliteitsnet van het goederenvervoer Zeeuws Vlaanderen te beschikken via de BDU. De overboeking blijkt bijna € 2 mln. te hoog te zijn, zodat dit budget weer kan worden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
Bij Najaarsnota 2012 is het beschikbare bedrag ten behoeve van de BDU (97.04) verhoogd in verband met de indexatie. De indexatie blijkt € 4,248 mln. lager te zijn. Daarnaast is een bedrag van bijna € 2 mln. teruggestort naar het Infrastructuurfonds (zie toelichting 97.02).
De lagere realisatie op het verplichtingenbudget staat voor een groot deel in relatie met de hierboven genoemde overboekingen naar het Provincie- en Infrastructuurfonds. Voor een kleiner deel wordt dit vooral veroorzaakt door de afboeking (negatieve bijstelling van verplichtingen die niet meer tot betaling zullen leiden).
98 Apparaat van het Kerndepartement | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 391.393 | 370.249 | 377.430 | – 50.268 | 327.162 |
Uitgaven: | 398.586 | 378.859 | 385.581 | – 12.913 | 372.668 |
Apparaatsuitgaven | 398.586 | 378.859 | 385.581 | – 12.913 | 372.668 |
– waarvan gefinancierd met HGIS-gelden | 2.369 | 2.369 | 2.369 | – 587 | 1.782 |
– waarvan bijdrage aan Rijksbrede Shared Services Organisaties | 85.892 | 85.892 | 91.564 | 3.878 | 95.442 |
98.09 Ontvangsten | 1.834 | 1.834 | 7.045 | 2.688 | 9.733 |
Het overschot op de uitgaven wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat:
-
– de taakstelling Rutte I voortvarend is ingevuld (€ 4,2 mln.);
-
– er minder aan inhuur is uitgegeven (€ 1,4 mln.);
-
– er minder uitgaven zijn voor het Planbureau Leefomgeving (€ 1,6 mln.); De uitgaven PBL hangt samen met de ontvangsten voor PBL. Aangezien er minder is ontvangen voor de PBL zijn er ook minder uitgaven PBL.
-
– er minder uitgaven zijn gedaan voor Het Nieuwe Werken als gevolg van uitgestelde investeringen en lagere kosten voor de centrale financiering van de Rijkspas (€ 3 mln.).
-
– er minder uitgaven zijn verricht voor corporate opleidingen als gevolg van de herstructurering van de uitvoeringscapaciteiten en de uitbetaling van de uitkeringen voor sociale zekerheid wat lager is dan de prognose (€ 1,5 mln.).
De lagere verplichtingenrealisatie is veroorzaakt door de afboeking (negatieve bijstelling van verplichtingen die niet meer tot betaling zullen leiden). In de begroting is rekening gehouden met het vastleggen van verplichtingen ICT. Maar aangezien de ICT met ingang van 1 januari 2012 is overgegaan naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de vastleggen ICT niet plaatsgevonden.
99 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2) t/m (4) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | – 3.461 | 44.366 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | – 3.461 | 44.366 | 0 | 0 | 0 |