Indeling van de begroting
Deze begroting is opgebouwd uit 4 beleidsartikelen en 1 niet-beleidsartikel. In beleidsartikel 1 komt de Eerste Kamer aan bod. De beleidsartikelen 2, 3 en 4 betreffen de Tweede Kamer.
De beleidsartikelen 1 en 3 zijn ingedeeld in de volgende paragrafen:
-
1. Algemene doelstelling
-
2. Speerpunten 2012
-
3. Externe factoren
-
4. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
-
5. Operationele doelstellingen
Bovengenoemde indeling wijkt in verband met de bijzondere staatsrechtelijke positie van de Staten-Generaal op enkele punten af van het (voorgeschreven) sjabloon/richtlijnen. Hieronder wordt dit toegelicht.
Speerpunten
De Staten-Generaal kennen geen gezamenlijke beleidsagenda. In navolging van de ontwerpbegrotingen vanaf 2006 is bij de beleidsartikelen 1, 2 en 3 een paragraaf speerpunten 2012 opgenomen. Deze dient als tegenhanger van de (departementale) beleidsagenda.
Context
Vanwege de staatsrechtelijke positie van de Staten-Generaal als Hoge Colleges van Staat is ervoor gekozen om de paragraaf «verantwoordelijkheid van de minister» te vervangen door de paragraaf met de ruimere omschrijving «context».
Budgettaire gevolgen van beleid
Juridisch verplicht
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
Taakstellingen
Omschrijving | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | struct |
---|---|---|---|---|---|
Staten-Generaal | |||||
Wetgeving en controle Eerste Kamer | – 200 | – 400 | – 500 | – 516 | |
Uitgave ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees Parlement | – 600 | – 1 000 | – 1 200 | – 1 260 | |
Wetgeving en controle Tweede Kamer | – 2 100 | – 3 500 | – 4 200 | – 4 477 | |
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |