Inleiding
In 2011 zijn de voormalige facilitaire dienstverleners 4FM en FaSam ondergebracht in één organisatie, per 1 juli 2011 FMHaaglanden genaamd. Het onderbrengen van beide dienstverleners in één organisatie vloeit voort uit het nieuwe regeerakkoord, waarin een rijksbrede aanpak in de bedrijfsvoering een belangrijk uitgangspunt is.
Als baten-lastendienst kan FMHaaglanden bedrijfsmatig werken en wordt de doelmatigheid van de bedrijfsvoering van organisatieonderdelen van de rijksoverheid gestimuleerd.
FMHaaglanden verzorgt de facilitaire dienstverlening voor de volgende departementen:
-
• Buitenlandse Zaken (BZ);
-
• Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW);
-
• Infrastructuur en Milieu (IenM);
-
• Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK);
-
• Veiligheid en Justitie (VenJ).
Per 1 januari 2012 sluiten de departementen Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan.
FMHaaglanden levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten.
FMHaaglanden wil een voorloper zijn in het realiseren van gefaciliteerde rijkswerkplekken waarmee, klanten, ongeacht organisatie en gebouw, met gemak en op een duurzame wijze aan het werk kunnen gaan.
Er is gekozen voor een stapsgewijze opbouw en inrichting van FMHaaglanden. De samenwerking richt zich in het beginsel vooral op management, staf en regie. De directeur FMHaaglanden heeft in 2011 de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe FMHaaglanden definitief georganiseerd en ingericht moet worden in de context van de Compacte Rijksdienst project 3 (Concentratie Rijkskantorenlocaties) en Compacte Rijksdienst project 6 (één facilitaire dienstverlener Haagse kantoren).
In de periode 2012 tot en met 2016 zijn er voor FMHaaglanden grote veranderingen te verwachten op het gebied van de facilitaire dienstverlening, zoals het Masterplan Huisvesting Den Haag, nieuwe toetreders en mogelijke uitruil met de Belastingdienst/Centrum voor de dienstverlening van panden buiten de regio Den Haag (wordt nu verzorgd door FMHaaglanden) en de dienstverlening van het rijksverzamelkantoor Beatrixpark (wordt nu verzorgd door de Belastingdienst). Deze veranderingen dragen bij aan de additionele taakstelling uit het regeerakkoord. De impact van deze ontwikkelingen op FMHaaglanden is vooralsnog niet te becijferen en is in deze ontwerpbegroting dan ook niet meegenomen.
Exploitatie
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 0 | 28 799 | 27 925 | 29 504 | 29 198 | 28 796 | 28 592 |
Opbrengst overige departementen | 44 884 | 55 811 | 72 699 | 74 279 | 73 420 | 72 615 | 72 185 |
Opbrengst derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1 330 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 46 229 | 85 610 | 100 624 | 103 783 | 102 618 | 101 411 | 100 777 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 9 363 | 20 145 | 24 204 | 23 662 | 23 486 | 22 991 | 22 614 |
– Waarvan eigen personeel | 8 323 | 18 584 | 22 562 | 22 029 | 21 864 | 21 479 | 21 104 |
– Waarvan externe inhuur | 1 040 | 1 561 | 1 642 | 1 633 | 1 622 | 1 512 | 1 510 |
– Materiële kosten | 30 253 | 60 141 | 70 221 | 69 354 | 68 974 | 68 454 | 68 323 |
– Waarvan ICT | 955 | 1 518 | 1 532 | 1 515 | 1 452 | 1 440 | 1 440 |
Overige lasten | |||||||
– Rentelasten | 266 | 396 | 758 | 1 884 | 1 740 | 1 597 | 1 483 |
– Afschrijvingskosten | 2 697 | 3 407 | 5 441 | 8 883 | 8 418 | 8 369 | 8 357 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 1 839 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 44 418 | 85 089 | 100 624 | 103 783 | 102 618 | 101 411 | 100 777 |
Saldo van baten en lasten | 1 811 | 521 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van FMHaaglanden is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden teruggegeven.
De cijfers over 2010 hebben alleen betrekking op 4FM en betreft de periode 1 april 2010 tot en met 31 december 2010, dus 9 maanden. Tot 1 januari 2011 viel FaSam onder de baten-lastendienst De Werkmaatschappij en de cijfers over 2010 van FaSam zijn dan ook niet opgenomen in bovenstaand overzicht. De cijfers van FaSam over 2011 en verder zijn wel opgenomen.
De generieke taakstelling over de periode 2011–2015 van 1,5% per jaar is zowel verwerkt in de baten als de lasten. Dit is niet direct zichtbaar in de begroting omdat de departementen OCW en VWS per 1 januari 2012 toetreden en in 2013 de nieuwe activa in het nieuwbouwcomplex Wijnhaven in gebruik wordt genomen. Dit leidt tot toename in zowel de baten als de lasten.
De samenvoeging van de twee facilitaire dienstverleners in FMHaaglanden biedt de mogelijkheid om een verdere efficiencyverbetering door te voeren. Dit wordt gerealiseerd door een intensievere samenwerking tussen de staven en het gezamenlijk optrekken bij aanbestedingen.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengst moederdepartement | |||||||
Basis (p vast en q vast) | 0 | 20 848 | 19 991 | 21 573 | 21 271 | 20 872 | 20 668 |
Basis+ (q variabel) | 0 | 2 366 | 2 352 | 2 352 | 2 352 | 2 352 | 2 352 |
Maatwerk (p en q variabel) | 0 | 748 | 745 | 742 | 738 | 735 | 735 |
Werkelijke kosten | 0 | 4 837 | 4 837 | 4 837 | 4 837 | 4 837 | 4 837 |
Tot. opbrengst moederdepartement | 0 | 28 799 | 27 925 | 29 504 | 29 198 | 28 796 | 28 592 |
Opbrengst overige departementen | |||||||
Basis (p vast en q vast) | 34 917 | 45 372 | 57 704 | 59 492 | 58 732 | 57 946 | 57 509 |
Basis+ (q variabel) | 2 255 | 3 118 | 4 667 | 4 600 | 4 570 | 4 564 | 4 567 |
Maatwerk (p en q variabel) | 1 086 | 2 456 | 3 202 | 3 166 | 3 146 | 3 141 | 3 142 |
Werkelijke kosten | 6 392 | 4 865 | 7 126 | 7 021 | 6 972 | 6 964 | 6 967 |
Overige opbrengsten | 234 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tot. opbrengst overige departementen | 44 884 | 55 811 | 72 699 | 74 279 | 73 420 | 72 615 | 72 185 |
Productgroepen
De Basisdienstverlening is de minimale dienstverlening die de opdrachtgever afneemt. De opdrachtgever betaalt hiervoor een vast bedrag per jaar. De kosten zijn voor de opdrachtgever dus vooraf bekend.
De basisdienstverlening omvat onder meer het dagelijks beheer en onderhoud gebouwen, locatiebeveiliging niveau 1, reguliere schoonmaak en standaard werkplekinrichting.
Basis+ dienstverlening bevat producten/diensten die niet in het afgesproken basispakket zitten. De kosten voor de opdrachtgever zijn afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid producten/diensten. De prijs per product is vooraf wel bekend.
Onder de basis+ dienstverlening vallen onder andere het opleiden BHV’ers, verhuizingen, catering evenementen en accessoires werkplekinrichting.
Onder maatwerk wordt verstaan diensten waarover met de opdrachtgever aparte afspraken worden gemaakt en waarvoor eerst een offerte wordt uitgebracht.
Onder maatwerk vallen bijvoorbeeld locatiebeveiliging niveaus 2 en 3, incidentele extra schoonmaak, complexe verhuizingen en advies en projectmanagement.
Werkelijke kosten zijn producten/diensten die tegen de werkelijk gemaakte kosten bij de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Te denken valt aan nutsvoorzieningen, externe vergaderaccommodaties, telefonie (meertalig) en openbaar vervoer.
Personele kosten
De personeelskosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst inclusief de kosten van tijdelijk personeel. De personeelskosten zijn gebaseerd op de volgende formatie:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
fte | 230,2 | 301,7 | 374,2 | 361,8 | 355,1 | 347,1 | 338,4 |
De cijfers over 2010 hebben alleen betrekking op 4FM. Per 1 januari 2011 zijn ook de cijfers van FaSam opgenomen en per 1 januari 2012 stijgt de formatie door de overname van de medewerkers van de ministeries van OCW en VWS.
Materiele kosten
De materiele kosten omvatten met name de directe inkoop/contract kosten. Daarnaast worden ook huisvestingskosten, ict-kosten en servicekosten Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgenomen.
Rentelasten
Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiele vaste activa vanuit het ministerie van Financiën.
Afschrijvingslasten
Het door FMHaaglanden van de departementen overgenomen materieel is geactiveerd en wordt conform de betreffende regelgeving afgeschreven. Voor nieuwe investeringen is dit eveneens van toepassing.
Kasstroomoverzicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 0 | 21 117 | 10 650 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 |
2. | Totale operationele kasstroom | 16 988 | – 6 007 | 5 441 | 8 883 | 8 418 | 8 368 | 8 357 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 16 268 | – 4 650 | – 37 664 | – 4 950 | – 5 200 | – 5 425 | – 5 625 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 16 268 | – 4 650 | – 37 664 | – 4 950 | – 5 200 | – 5 425 | – 5 625 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 1 660 | – 3 810 | – 5 256 | – 8 883 | – 8 418 | – 8 368 | – 8 357 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 15 687 | 4 000 | 38 064 | 4 950 | 5 200 | 5 425 | 5 625 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 14 027 | 190 | 32 808 | – 3 933 | – 3 218 | – 2 943 | – 2 732 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 14 747 | 10 650 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 |
Toelichting op de kasstromen
De cijfers over 2010 hebben alleen betrekking op 4FM. Per 1 januari 2011 zijn de FaSam cijfers ook opgenomen en dat veroorzaakt het verschil tussen de eindstand 2010 en de beginstand 2011.
In 2012 worden extra investeringen geraamd in verband met de overname van de activa van de nieuwe toetreders OCW en VWS en in verband het aanschaffen van activa voor het nieuwbouwcomplex Wijnhaven. In het leenplafond is rekening gehouden deze investeringen.
De specificatie van de investeringen is als volgt:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Overname materieel departementen | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meubilair | 14 299 | 2 500 | 26 622 | 2 800 | 2 800 | 2 700 | 2 700 |
Overig | 1 388 | 2 150 | 8 042 | 2 150 | 2 400 | 2 725 | 2 925 |
Totaal investeringen | 15 687 | 4 650 | 37 664 | 4 950 | 5 200 | 5 425 | 5 625 |
Aflossing op de leningen
FMHaaglanden genereert haar middelen, om aan de aflossingsverplichtingen aan het ministerie van Financiën te kunnen voldoen, door de in de kostprijs opgenomen afschrijvingsbedragen in rekening te brengen bij de opdrachtgevers. In het kasstroomoverzicht vinden de in rekening gebrachte afschrijvingsbedragen en de betaling van de aflossing in hetzelfde jaar plaats.
Beroep op de leenfaciliteit
Het saldo onder het beroep op de leenfaciliteit komt in de jaren 2011 en 2012 niet overeen met het saldo van de investeringen in het betreffende jaar. Dit wordt veroorzaakt doordat voor de investeringen in 2011 door FaSam geen leenfaciliteit was aangevraagd. Deze aanvraag is meegenomen in de leenfaciliteit voor 2012. Voor de andere jaren komt het saldo onder beroep op de leenfaciliteit wel direct overeen met het saldo van de investeringen in het betreffende jaar.
Doelmatigheidsindicatoren
Er zijn nog geen doelmatigheidsindicatoren voor FMHaaglanden. Om te komen tot doelmatigheidsindicatoren voor FMHaaglanden moeten eerst de Producten en Diensten Catalogi (PDC) en de kostprijsmodellen (KPM) van 4FM en FaSam op elkaar afgestemd worden. Met ingang van 1 januari 2012 zal, voor zover mogelijk, gewerkt worden met 1 PDC en 1 KPM. De voorbereiding hiervoor is gestart.