Introductie
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze nieuwe inspectie ontstaat door de samenvoeging van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de VROM-Inspectie per 1 januari 2012.
In 2011 is gewerkt aan de voorbereidingen voor de integratie van de inspecties (hoofdinrichting, besturing, huisvesting, ICT en HRM).
De doelstelling van de Inspectie Leefomgeving en Transport is het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen en een duurzame leefomgeving.
De inspectie onderhoudt en versterkt de bereidheid tot naleving van verplichtingen vanuit een rechtskader waarbij rechtszekerheid, rechtsgelijkheid en rechtmatigheid de leidende beginselen zijn. Een dienstverlenende houding en respect voor ondertoezichtstaanden en passagiers zijn bepalend bij haar optreden.
Producten en diensten
De producten en diensten van de Inspectie betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aan wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de inspectie één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. toezicht
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing.
Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De inspectie kent de volgende vormen:
-
• objectinspecties;
-
• bedrijfsinspecties;
-
• audits;
-
• convenanten;
-
• digitale inspecties
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Basis daarvoor vormt een nog verder uit te werken risicoselectiesysteem. Bij correcte naleving krijgt de ondertoezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden gesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, bedrijfsinspecties, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal of themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
3. incidentmelding en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen, soms geheel (luchtvaart) opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In die gevallen levert de inspectie expertise en deskundigen. In de scheepvaart en het railvervoer heeft de inspectie een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Op de weg ligt die taak bij de politie. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en moeten gecoördineerd worden aangepakt. Crisismanagement is geen toezichtstaak, maar de (systeem) verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak is belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten. Jaarlijks komen ongeveer 400 incidentmeldingen binnen bij de inspectie, waarvan een aantal follow-up krijgen. Daarnaast is 30 tot 45 keer per jaar sprake van een crisis waarbij de inzet van crisismanagement noodzakelijk is. Daarnaast vinden jaarlijks circa 30 oefeningen en preparaties op calamiteiten plaats.
De begroting van baten en lasten
Staat van baten en lasten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||
opbrengst IenM | 145 251 | 129 793 | 124 897 | 118 517 | 117 936 |
opbrengst derden | 6 046 | 6 046 | 6 046 | 6 046 | 6 046 |
rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
exploitatiebijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 151 297 | 135 839 | 130 943 | 124 563 | 123 982 |
LASTEN | |||||
apparaatskosten | 148 097 | 132 639 | 127 743 | 121 363 | 120 781 |
* personele kosten | 94 744 | 94 150 | 91 840 | 89 760 | 89 260 |
* materiële kosten | 53 353 | 38 489 | 35 903 | 31 603 | 31 521 |
rentelasten | 300 | 300 | 300 | 300 | 301 |
afschrijvingskosten | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 |
* materieel | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 |
* immaterieel | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
totaal lasten | 151 297 | 135 839 | 130 943 | 124 563 | 123 982 |
saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Opbrengst IenM
De opbrengst IenM is een vergoeding voor de productgroepen handhaving en vergunningen. Naast de bijdragen voor vergunningen en handhaving is hierin een bijdrage voor de BES activiteiten.
De opbrengsten derden zijn de doorberekende kosten aan de afnemers van de hoofdproductgroep vergunningen.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Aantal FTE's (formatie) | 1 207 | 1 200 | 1 170 | 1 144 | 1 137 |
Kosten per FTE (x € 1 000) | 78,0 | 78,0 | 78,0 | 78,0 | 78,0 |
Personele kosten | 94 744 | 94 150 | 91 840 | 89 760 | 89 260 |
Binnen IenM is de taakstelling «Rijk, agentschappen en uitvoerende ZBO’s» uit het Regeerakkoord gedifferentieerd verdeeld naar verschillende onderdelen van het ministerie (zie ook de toelichting onder artikel 98 in de begroting van HXII). Ook de nog geparkeerde taakstellingen van het kabinet Balkenende IV zijn op basis van deze verdeling toebedeeld en vervolgens financieel ingeboekt.
De invulling bestaat uit combinaties van efficiencymaatregelen, takenreducties/-versoberingen, beëindiging of decentralisatie van taken en effecten/ontdubbelingen als gevolg van de samenvoeging van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de VROM-inspectie.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie, etcetera. In huisvestingsbudgetten zijn de gevolgen van de taakstelling Rutte verwerkt, daarbij is de norm van 0,7 werkplek per FTE gehanteerd.
Kasstroomoverzicht
Realisatie 20101 | 20111 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari 2012 + stand deposito-rekening | 55 825 | 45 825 | 12 825 | 8 619 | 6 913 | 4 407 | 1 901 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 6 000 | – 30 500 | – 1 500 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
3a. totaal investeringen (-/-) | 6 841 | 2 500 | 3 706 | 3 706 | 3 706 | 3 706 | 3 706 |
3b. totaal desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 6 841 | – 2 500 | – 3 706 | – 3 706 | – 3 706 | – 3 706 | – 3 706 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. aflossingen op leningen (-/-) | 4 000 | 4 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
4d. beroep op leenfaciliteit(+) | 6 841 | 4 000 | 4 000 | 3 000 | 2 200 | 2 200 | 2 200 |
4. Totaal financieringskasstroom | 2 841 | 0 | 1 000 | 0 | – 800 | – 800 | – 800 |
5. Rekening courant RHB 31 december 2012 + stand deposito-rekening (=1+2+3+4) | 45 825 | 12 825 | 8 619 | 6 913 | 4 407 | 1 901 | – 605 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De verwachting is dat de gereserveerde middelen voor het project boordcomputer taxi vanaf 2012 tot betaling komen.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in computersystemen en software (zelf ontwikkeld en licenties) en het wagenpark.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën betreft investeringen in 2011.
Omschrijving Generiek Deel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per produkt (groep) | |||||
– Handhaving | 143 155 | 128 770 | 123 874 | 117 494 | 116 913 |
– Vergunningverlening | 7 260 | 7 069 | 7 069 | 7 069 | 7 069 |
2. Tarieven/uur | |||||
– Handhaving | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
– Vergunningverlening | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 |
3. Omzet per produktgroep (pxq) | |||||
– Handhaving | 143 155 | 128 770 | 123 874 | 117 494 | 110 356 |
– Vergunningverlening | 7 260 | 7 069 | 7 069 | 7 069 | 7 069 |
4. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1 207 | 1 200 | 1 170 | 1 144 | 1 137 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Binnen norm doorlooptijd vergunningen | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
7. Kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | |||||
8. Kostprijs/produkt: | |||||
Inspectie | 143 155 | 128 770 | 123 874 | 117 494 | 116 913 |
Vergunningverlening | 7 260 | 7 069 | 7 069 | 7 069 | 7 069 |
Monsterafname | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
9. Kwaliteit Handhaving: | |||||
Klachten | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Waarvan afgerond binnen wettelijke termijn | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Toelichting
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de Inspectie Leefomgeving en Transport en is opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften 2011.
-
1. Met name door de overdracht van taken aan de KIWA per 1 juni 2010 is de productgroep vergunningen vanaf 2011 kleiner en daarmee de hieraan verbonden kosten en omzet.
-
2. Het aantal fte’s in de organisatie is gebaseerd op de formele formatie. De inspectie streeft echter naar verdere reductie van het aantal fte’s, met name in de ondersteunende functies.
-
3. De kwaliteitsindicatoren en zijn indicatief opgenomen. De overdracht van een groot deel van de vergunningverlening heeft geleid tot verschuivingen binnen de organisatie. De doorlooptijd van de niet overgedragen vergunningen moet opnieuw vastgesteld.
-
9. Deze indicator heeft betrekking op het aantal ontvangen klachten. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectieproces niet bestaan, cq. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «afgerond binnen wettelijke termijn. »Conform de AWB moeten deze klachten binnen zes weken in behandeling worden genomen. De inspectie verwacht voor 95 % van het aantal klachten aan deze norm te voldoen.