Artikel
Op dit artikel worden met ingang van de begroting 2012 alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het kerndepartement van SZW toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid
artikelonderdeel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 236 391 | 226 756 | 209 261 | 192 765 | 190 389 |
Uitgaven | 0 | 0 | 236 391 | 226 756 | 209 261 | 192 765 | 190 389 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 236 391 | 226 756 | 209 261 | 192 765 | 190 389 |
Personeel en materieel kerndepartement | 0 | 0 | 236 391 | 226 756 | 209 261 | 192 765 | 190 389 |
waarvan ICT | 0 | 0 | 20 264 | 20 413 | 19 166 | 19 036 | 19 036 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
Toelichting
De personele en materiële uitgaven in 2012 bedragen € 236,4 mln. Dit is inclusief departementsbrede voorzieningen voor uitgaven aan post-actieven, schoonmaak, bewaking, post, repro, inrichting, vervoer, telefonie en flankerend beleid. Ook de inhuur van personeel wordt binnen dit totaal gefinancierd. Dit bedrag is eveneens inclusief de uitgaven aan ICT en huisvesting.
Totaaloverzicht uitgaven en kosten apparaat
De onderstaande tabel bevat een totaaloverzicht van alle apparaatsuitgaven van het kerndepartement en alle apparaatskosten van de baten-lastendiensten en ZBO’s/RWT’s die onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van SZW vallen.
artikelonderdeel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaat SZW | 0 | 0 | 2 268 778 | 2 096 615 | 1 874 392 | 1 781 414 | 1 786 038 |
Departement | |||||||
Personeel en materieel kerndepartement1 | 0 | 0 | 236 391 | 226 756 | 209 261 | 192 765 | 190 389 |
Baten-lastendiensten | |||||||
Agentschap SZW | 0 | 0 | 21 636 | 16 620 | 10 270 | 1 490 | 1 070 |
Inspectie Werk en Inkomen1 | 0 | 0 | 10 040 | 10 040 | 10 040 | 10 040 | 10 040 |
ZBO’s en RWT’s | |||||||
RWI | 0 | 0 | 2 633 | 0 | 0 | 0 | 0 |
UWV (incl. BKWI) | 0 | 0 | 1 745 609 | 1 616 302 | 1 430 776 | 1 370 111 | 1 373 812 |
SVB | 0 | 0 | 246 450 | 221 195 | 208 430 | 201 480 | 205 199 |
IB1 | 0 | 0 | 6 019 | 5 702 | 5 615 | 5 528 | 5 528 |
De uitgaven van het kerndepartement zijn inclusief de nog aan de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) toe te rekenen taakstelling. Voor 2016 geldt dit eveneens voor het Inlichtingenbureau (IB). Deze taakstelling is derhalve nog niet verwerkt in de uitgavenreeks van IWI en in de uitgaven 2016 van IB in deze tabel.
Verdeling apparaat
In onderstaande tabel worden de apparaatsuitgaven exclusief huisvesting en ICT van het departement onderverdeeld naar de verschillende beleidsterreinen. Een toedeling van de uitgaven voor huisvesting en ICT naar beleid is niet mogelijk, omdat binnen het totaal van de apparaatsuitgaven ICT en huisvesting centraal worden geraamd.
DG | Bedrag | Beleidsartikelen waarop het DG werkzaam is |
---|---|---|
SG | 26 950 | Alle artikelen |
PSG | 34 026 | Alle artikelen |
Inspecteur-Generaal | 84 876 | 43, 44 |
DG Werk | 19 290 | 41, 42, 43, 44, 45, 52 |
DG Participatie en Inkomenswaarborg | 16 251 | 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
Huisvesting | 34 734 | – |
Automatisering | 20 264 | – |
Totaal | 236 391 |
Invulling taakstelling
In onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de opbouw en invulling van de ombuigingstaakstelling Rijk, Agentschappen en uitvoerende ZBO’s.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Structureel (2018) | |
---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling | 0 | 80 000 | 209 000 | 288 000 | 339 000 |
Efficiencykorting personeel en materieel (generieke korting) | 0 | 25 300 | 66 000 | 91 000 | 107 000 |
Aanvullende korting (additionele deel) | 0 | 54 700 | 143 000 | 197 000 | 232 000 |
Een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid die minder kost, met minder ambtenaren, minder regels en minder bestuurders, geeft niet alleen meer ruimte aan burgers en bedrijven, maar levert door bezuinigingen ook een bijdrage aan de door het kabinet in 2015 te realiseren ombuiging van € 18 mld. Zoals uit bovenstaande tabel blijkt, brengt dit voor het SZW-domein in de periode 2012–2015 een forse taakstelling van € 288 mln met zich mee op de personele- en materiële budgetten (zie ook de beleidsagenda). Dit bedrag van € 288 mln is naar rato van de omvang van de personele- en materiële budgetten verdeeld over het kerndepartement SZW en de onder SZW vallende ZBO’s, zijnde UWV en SVB. Tabel 96.5 geeft de verdeling van deze taakstelling over kerndepartement en ZBO’s weer.
In het regeerakkoord is vermeld dat de ombuigingstaakstelling voor het SZW-domein oploopt naar € 339 mln structureel in 2018.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Structureel (2018) | |
---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling | 0 | 80 000 | 209 000 | 288 000 | 339 000 |
Invulling UWV | 0 | 61 000 | 160 000 | 221 000 | 260 000 |
Invulling SVB | 0 | 7 300 | 19 100 | 26 400 | 31 100 |
Invulling Kerndepartement SZW incl AG, IWI, RWI en IB | 0 | 11 700 | 29 900 | 40 600 | 47 900 |
Daarnaast heeft het vorige kabinet voor hetzelfde tijdvak ook nog tot een bedrag van € 122 mln aan taakstellingen op de personele- en materiële budgetten besloten, waardoor de totale taakstellingsopdracht op deze budgetten voor het SZW-domein in de periode 2012–2015 € 410 mln bedraagt.
Voor de invulling van de taakstelling zijn samen met het UWV en SVB maatregelen in beeld gebracht. Vanaf 2013 zijn de regeerakkoordtaakstellingen tot en met 2015 technisch in de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB verwerkt. Afgezien van het redesign Werkbedrijf UWV is deze taakstelling zowel bij het UWV als de SVB ingevuld met efficiencymaatregelen en vereenvoudigingsmaatregelen. De efficiencymaatregelen voeren UVW en SVB zelf door in hun bedrijfsvoering. Voor vereenvoudigingsmaatregelen is wetgeving nodig. In de brief van 14 maart 2010 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 75) aan de voorzitter van de Tweede Kamer heeft het kabinet de voorgenomen verdeling tussen efficiency- en vereenvoudigingsmaatregelen aangegeven en tevens beschreven welke aanpassingen in wet- en regelgeving nader worden uitgewerkt en op consequenties worden bezien. Het kabinet is voornemens om in het voorjaar van 2012 met een tweetal wetsvoorstellen met vereenvoudigingsmaatregelen te komen: één voor maatregelen op het terrein van het UWV en één op het terrein van de SVB. Deze wetsvoorstellen vormen elk een samenhangend pakket van aanpassingen van wet- en regelgeving. Op dat moment zullen ook de uitkeringslasten in beeld gebracht worden.
Om als kerndepartement invulling te geven aan de taakstelling tot en met 2015 heeft in eerste aanleg een doorlichting van het SZW-takenpakket plaats gevonden aan de hand van de volgende kernvragen:
-
• Wat moeten we zelf blijven doen?
-
• Wat kan minder?
-
• Wat kan worden afgestoten of ergens anders worden ondergebracht?
Op basis van deze takenanalyse zijn keuzes gemaakt voor een deel van de invulling van de taakstelling op het terrein van beleid, toezicht en bedrijfsvoering. Daarnaast wordt een substantieel deel van de taakstelling gerealiseerd door besparingen op de materiële budgetten. Als sluitstuk wordt in de periode 2012–2015 een algemene efficiencytaakstelling opgelegd aan het kerndepartement SZW.
Een meer concrete uitwerking van deze besluiten is vastgelegd in een brief aan de Tweede Kamer van 14 maart 2011 over de invulling hoofdlijnen taakstelling SZW-domein 2012–2015 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 XV, nr. 75). Deze brief is in Algemene Overleggen op 6 april 2011 en 28 april 2011 met de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer besproken.
Interdepartementale samenwerking
De afgelopen jaren is SZW deel gaan uitmaken van diverse samenwerkingsverbanden. De ICT-uitvoeringstaken zijn van SZW overgeheveld naar de Shared Service Organisatie ICT van het toenmalige Ministerie van V&W (nu I&M) en met «Haagse Hoogte» is een samenwerkingsverband op het gebied van repro en drukwerk aangegaan. Verder is SZW voor personele diensten en producten aangesloten bij P-Direkt en is de facilitaire dienstverlening ondergebracht in de gezamenlijke organisatie 4FM. In 2012 blijft SZW op communicatiegebied samenwerken in de zogenaamde .COM organisatie. In 2012–2013 gaan de Auditdiensten van de afzonderlijke ministeries samen met de Rijksauditdienst op in de nieuw te vormen Auditdienst Rijk (ADR).
Met het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst wordt voortgebouwd op de door SZW al ingezette lijn van verdergaande interdepartementale samenwerking. Zo is voor project 5, verminderen van rijksinkooppunten en vraagbehandeling, in 2011 al een start gemaakt met het opzetten van een Haags Inkoop Centrum (SZW, VWS, FIN en BZK). SZW stelt overigens wel eisen aan deze samenwerkingsverbanden om tot effectieve resultaten te komen. Waar mogelijk is op onderdelen van de takenanalyse van SZW al rekening gehouden met het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst. Zoals afgesproken komen de uit dit programma voortvloeiende, voor SZW relevante besparingen ten gunste van SZW.
In 2012 wordt daarnaast verder gegaan met de implementatie van het interdepartementale samenwerkingsproject 3F. 3F staat voor de financiële administratie van de drie departementen VWS, FIN en SZW. Verder wordt in 2012 begonnen met het implementeren van de digitalisering van de stukkenstroom. Hiertoe zal gebruik gemaakt worden van het zogenaamde Digidoc 2 systeem van het Ministerie van BZK.
Artikel